Bukefalos 28 år!

Inflammerade senfästen.

L

lenizen

Hej. Min tjej hemma i stallet har ett kraftigt inflammerat senfäste i ett bakben och det har även blivit i det andra. Hon står på cortison just nu och väntar på ett återbesök på kliniken då vet. ev ska "bränna" henne. Hon har väl 50/50 att komma tillbaks enligt min vet för hon har ett ganska stort genomtramp på bakbenen (dåliga x-plattor???). Nu undrar jag om det finns nån som har erfarenhet av bränning och som kan förklara lite bättre för mig vad det hela går ut på och på ett ungefär hur hästen blir dagarna efter behandlingen.. Jag har aldrig varit med om detta förr så därför är jag nyfiken och frågar.
 
Med bränning menar man att man ger hästen små brännskador i punkter..
Man ger alltså vävnaden en brännskada och tillkallar därmed vitablodkroppar för att läka brännskadan och då samtidigt läka i denna fallet senfästet..
Sama princip som att blistra hästen, men bränningen går djupare och är mer effektiv. :)

Försökte förklara så enkelt som möjligt.. Hoppas du förstår?
 
Jadå...det var en bra förklaring. Fick inte så vettig utav min vet. utan han sa att "så som man brukar göra med travarna" och jag hade fullt schå med damen så jag kom mig inte för att fråga mer...det är konstigt vad huvudet kan stanna då man står på kliniken..sen när jag frågade hovslagaren så fick jag till svar att "det är starkare än blister och luktar "döfläsk"...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 310
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 019
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 554
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 833
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp