Influensavaccin

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Agraff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 661
A

Agraff

När man ska ge grundvaccinationen av influensa, är det tre gånger med vilka tider emellan? Tacksam för svar!

Lite olika men för att tävla så är det två sprutor med lägst 21 dagars mellanrum och högst 92 (tror jag) och sen en gång om året. Men ofta så rekommenderas det ur skyddsynpunkt att man ger en tredje spruta efter ett halvår.

Vaccintillverkarna brukar (med viss variation beroende på typ av vaccin) rekommendera en grundvaccination på tre sprutor, de två första ges med fyra till sex veckors intervall och den tredje fem (till sju) månader därefter.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har en åring som ska visas. Behöver de ha fått alla tre sprutor i grundvaccinationen eller räcker det med två? Nån som vet?
Svar
4
· Visningar
612
Senast: fejt
·
Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: skiesabove
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
550
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025