Bukefalos 28 år!

Inför att skaffa barn

Sv: Inför att skaffa barn

vet inte,känner mig lite "besatt" eller hur jag skall uttrycka mig.
Vi kanske inte blir gravida på en gång utan om ett bra tag och här har man massa böker hemma.
Men det gäller ju ochså att vara på lästa:laugh:
Skall införskaffa lite böcker.Men jag vill ha bra böcker som besvarar alla olika frågor.
Massa tips önskas:bow:
 
Sv: Inför att skaffa barn

Sex kan man ha hur långt in i graviditeten som helst, sålänge det känns bra. Du har väl hört talas om färdknäppen?? ;) (som jag testat vid båda mina graviditeter :D)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Sex kan man ha hur långt in i graviditeten som helst, sålänge det känns bra. Du har väl hört talas om färdknäppen?? ;) (som jag testat vid båda mina graviditeter :D)

Färdknäppen:confused:Aldrig hört talas om den:cool:
Vad är det?
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.
Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen? Nej, vi har en focus kombi men det är ändå knivigt att få plats med allt så vi funderade ett tag på större bil men vi har inte hittat något än som är tillräckligt stort för att både vi, bäbis, hundar och barnvagn ska kunna åka säkert på ett bra sätt.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn? Vi har köpt en ny city cross.
Varför? För jag tycker den är snygg och har "fobi" för begagnat.

Skaffade ni större lägenhet? Nä, men vi håller på bygga hus!
Från 85 kvm till 210 kvm.

Gjorde ni av er med era djur? Nej, har två hundar och en katt.
Varför?
Ser ingen anledning att göra mig av med dom då jag hoppas och tror att det kommer funka. Det ska vilja mycket till innan jag har bort djuren men skulle det av nån anledning (Ex. allergi) måsta bli så då får jag ta tag i det då men, jag går in med tron att det ska fungera!
 
Sv: Inför att skaffa barn

Färdknäppen:confused:Aldrig hört talas om den:cool:
Vad är det?

Samlag för att sätta igång förlossningen. ;)

Citerar från http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=4369:

"Färdknäpp

Är förlossningen nära kan man emellertid ta hjälp av ett samlag, eftersom sperman innehåller ett hormon, prostaglandin, som kan mjuka upp livmodertappen så att förlossningen startar. Det brukar kallas för en "färdknäpp" och ska inte förväxlas med en snaps. Ni kan om ni har lust ha samlag under hela graviditeten ända fram tills vattnet går. "
 
Sv: Inför att skaffa barn

Poppar upp lite mer frågor ang. barn;)
När måste man skaffa en försäkring åt dom?
Visst går det att försäkra dom/mig innan man föder?
Vilken hade ni och varför?
Vad skall man köpa för stl. åt dom när dom är nyfödda?
 
Sv: Inför att skaffa barn

Poppar upp lite mer frågor ang. barn;)
När måste man skaffa en försäkring åt dom?
Visst går det att försäkra dom/mig innan man föder?
Vilken hade ni och varför?
Vad skall man köpa för stl. åt dom när dom är nyfödda?

Jag har försäkrat mina samma dag de fötts, har innan det haft en gratis gravidförsäkring i samma bolag (som även har en mer heltäckande gravidförsäkring som jag tror kostar 1000kr, gäller från vecka 26 om jag inte minns fel...).
Jag har valt TryggHansa till mina barn, de har enligt mig bäst försäkring som täcker mest (och det ansåg även den oberoende försäkringsrådgivaren vi hade ute här för någon månad sedan, det finns enligt honom ingen som slår TH´s barnförsäkring, ingen kommer ens i närheten av att vara lika bra som den :laugh:) Dessutom har jag haft samma försäkring själv, och aldrig haft några problem med ersätttningar vid skador, inget krångel med papper eller något, och snabba är de! ;)
Storlek till nyfödda varierar, min första hade stl 50 i några veckor, till min andra var stl 50 för smått redan från början. det vanligaste tror jag iaf är att de har stl 50 eller 56
 
Sv: Inför att skaffa barn

Jag skaffade också gravidförsäkring, och så snart hon var född uppgraderade jag till barnförsäkring. Fast i länsförsäkringar.
Min tjej hade stl 45 när hon föddes, men hon var pytte, de flesta har stl 50 eller till och med 56 när de föds. Mor och farföräldrar brukar inte vara svårövertalade att kompletteringsshoppa när bebis fötts om man tar med sig fel stl till BB :angel: .
De första dygnen tyckte de på BB att man bara skulle ha blöja på bebisen och filtar för värmereglering, så mycket hudkontakt med mamma det gick så att bebisen kände sig trygg och knöt an. Så det var först när vi skulle hem jag satte mer riktiga kläder på Elina, och då hade både mormor och farmor kommit förbi med en liten uppsättning :D

Hoppas ni blir gravida snart :D
 
Sv: Inför att skaffa barn

Poppar upp många frågor i mitt huvud nu.
Så jag ställer dom till er;)

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?
(Vi har en liten Toyota Corolla med två dörrar)
Så om en barnvagn skall få plats så måste vi nog köpa ny bil:crazy:
Eller fälla ner sätena i bak;)
Vi har varsin ganska stor kombibil redan (en volvo 745 och en bmw 525) så jag har svårt attt tro att någon av oss kommer byta bil.

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?
Är bara i v. 9 ännu så vagn känns inte riktigt aktuellt. Det skulle vara "roligt" med en ny och få välja själv, men samtidigt verkar det vara en djungel att välja vad man vill ha så det kanske blir en begagnad för att spara in lite pengar. Ofta är de ju väldigt fina även de begagnade eftersom att de inte verkar användas så mycket... Jag tror jag kommer använda bärsjal ganska mycket. ;)

Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)
Vi bor idag i villa, som vi dock delar med mormor. Vi har 2 rok och räknar med att klara oss på det ett tag till när bebis är liten. Så småningom kommer vi väl ta över hela huset och får då 4 rum och 2 kök. ;) Ombyggnad planeras. ;)

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?
Har två hästar och de kommer vara kvar i alla väder. Har en tjej som rider ponnyn och så håller jag på att "rida in" henne på storhästen oxå så att han kan få hålla igång lite även om jag blir jättetjock och upptagen.

Jag har två katter som jag älskar väldigt mycket som jag tänker ha kvar,men om det blir allergi eller andra problem så får jag hitta nya hem åt dom.Eller är det dumt?
Behåll du dina katter. Nog för att det kan vara bra att mota Olle i grind, men att göra sig av med djuren för att det kanske, eventuellt skulle kunna komma allergier... Näh. :)
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur ser ni på det där med bil.Köpte ni ny bil för att få plats med barnvagnen?

Vi köpte en Volvo V70, hade inte fått plats med vagn, barn och hund + oss själva i gamla bilen (Renault Megane).

Köpte ni ny eller begagnad barnvagn?
Varför?

Vi köpte en ny vagn. Helt enkelt för att jag ville ha nya grejor till vårt första barn. I efterhand kan jag väl tänka att det var lite onödigt mycket pengar, när vi kunde fått en bra begagnad för halva summan. Men jag älskar vagnen och får vi fler barn så får den ju komma till användning i framtiden också!


Skaffade ni större lägenhet?
Från ? till ?.(storlek)

Nej vi bor redan i en 3:a på markplan, så det behövdes inte. Letar däremot efter en hästgård.

Gjorde ni av er med era djur?
Varför?

Nej absolut inte, har hund, katt och häst. Vill att Erik ska få ha djur omkring sig! Blir det problem med allergi så tar vi det då.:)


Lycka till med allt!

/E.
 
Sv: Inför att skaffa barn

Hur långt in i graviditeten kan man ha samlag?
Så länge det fungerar
Hur länge kunde ni?
2 månader innan BF kändes Rasmus huvud väldigt tydligt och då ville inte min sambo mer. Det kändes ungefär som jag hade en hård apelsin i muffen ;)
Finns det risk att man skadar fostret under samlag?
Nej, de skulle väl vara om förlossningen startat och killen för med sig någon otäck bakterie med sig in.
När måste man skaffa en försäkring åt dom?
När man vill
Visst går det att försäkra dom/mig innan man föder?
Ja
Vilken hade ni och varför?
Trygg hansa, jag är redan försäkrad där och jag tyckte bäst om dem och deras villkor, ersättningar och sånt.
Vad skall man köpa för stl. åt dom när dom är nyfödda?
Beror ju på om man får en bebis som väger 2 kg och har 44 eller om man får en bebis som väger 5 kg och har 62!
I början hade Rasmus knappt kläder för vi bar på honom hela tiden, han hade bara en filt över sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 328
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 413
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 534
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 684
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp