Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Squarepants - kan inte annat än att hålla med! Liksom flatte och golden är ju även labben indragen i soffhundsträsket. Det är jättetråkigt att se hur man urvattnar friska starka raser.

TS:
Du har ju tid på dig att fundera. Du har redan fått en hel del länkar att titta på, och mer information om hur man kan/bör tänka kring rasval. Jag tror fortfarande att du kan hitta en äldre golden genom omplacering, som skulle trivas utmärkt hos dig sina sista år.
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

TS:
Du har ju tid på dig att fundera. Du har redan fått en hel del länkar att titta på, och mer information om hur man kan/bör tänka kring rasval. Jag tror fortfarande att du kan hitta en äldre golden genom omplacering, som skulle trivas utmärkt hos dig sina sista år.
Tycker jag låter som en ganska bra idé. :)

Frukten: Jag har läst diverse olika böcker och har märkt att det beror ju alldeles på vilken bok man läser eftersom information skiljer sig ibland enormt mycket, bland annat på mankhöjd/vikt har jag speciellt märkt. Jag har genom åren lärt mig att absolut inte tro på allt jag läser. Har också varit inne på Golden rasklubben mer än en gång genom åren och har läst igenom rasbeskrivningen men har väl inte lagt allt på minnet delvis pga hur vår Golden var. Och jag har märkt att han verkligen var i en särklass för sig, så tyvärr går det ju inte att dra en hel ras över samma kam.

squarepants: Tack för infot. Ska lusläsa det denna gång. :)
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Har som sagt aldrig haft något intresse för Flattar just för jag har fattat det som att de kräver mer än en "utställnings Golden" och en CBR är definitivt inte för mig, speciellt om de går att jämföra med en Rottweiler.

Tja, skälet till varför Goldens är min favorit ras är ju för att jag växte upp med en som var snudd inpå den perfekta familjehunden. Jag har väl också gått efter vad det stått i böcker om rasen att det är en passande familjehund/sällskapshund och i de böcker jag läst har det inte varit så stor betoning på jakt. Bara för att jag vill ha hunden till sällskap betyder inte det att hunden kommer bli en tjock soffpotatis på omkring 50 kg. Jag har själv sett hur feta sällskapsvarianten blir eftersom de blir inte tillräckligt motionerade med tanke på dera nästan oändliga aptit.

Jag har bara bra erfarenheter av Goldens pga att vi har haft en men det som tilltalar mig med rasen är en kombination av psyket/lynnet och ja, utseendet. Kalla mig ytlig men vill inte skaffa en "ful" hundras även om den har världens bästa personlighet. Ska ju helst vara en lagom kombination av de två.

Måste också bara påpeka igen att detta hundköp ligger ganska långt in i framtiden; 2-3 år som det ser nu. Jag är inte totalt insnöad på Golden även om det verkar som det nu. Har ju kollat in alla hundar i sällskapskategorin till och från under åren, så jag velar fram och tillbaka med jämna mellanrum. Det är faktiskt inte hugget i sten vad det kommer bli för ras som första egna hund i framtiden, men Golden är bland favoriterna. Mycket pga de orsaker jag listat ovan men också för storleken; inte mycket för de små hundarna längre.

Det är jättekul att du är intresserad av rasen! Golden är en härlig, aktiv allroundras som är smått beroendeframkallande (inte alls partisk ;)). Jag har själv3 golden.

Den ena är efter utställningspremerade föräldrar. Han är den absolut svåraste och mest krävande av mina tre golden! Han är envis, tjurig, svårbelönad och självständig. Han blev omplacerad just för att han inte var den sällskapshund ägaren förväntat sig och hon inte kände att hon hade tid för honom. Tror även hon tappade intresset för att han var jobbig i vardagen.

Hund nr två kommer från mixade linjer men det finns en hel del rena jaktgolden i hans stamtavla. Betydligt lättare att den utställningsavlade, fast kräver såklart mycket motion och stimulan- han är ju en golden. Men förig och mjuk som jag vill ha en golden.

Hund nummer tre är en ren jaktgolden. Även han enklare än den typ du kallar "sällskapsavlad". Han påminner mer om min 2:a i sättet och med en rejäl motor.

Jag beklagar att du träffat sånna orastypiska hundar som kan klassas som passande sällskapshundar. Jag sitter i rasklubbens styrelse och jag träffar många, många golden från olika härstämningar och jag måste säga att min erfaranhet skiljer sig väsentligt från din. Det är mycket go även i showavlade. Det jag kan tycka mig se skiljer i vissa individer är att de är mer självständiga och därmed mer svårjobbade. Men vad jag har stet folk jobba och slita sitt hår över golden. De kan vara dryga första åren! Golden mognar sent. Jag har faktikst ändrat uppfattning från att fördomsfullt trott att de "showavlade" är tråkiga till att se att det är en hel del härliga hundar där ute! :)

Jag kan nöja mig med att kalla golden för allround ras men sällskapsras är den inte även om vissa individer nöjer sig med det. Men det tillhör nog undantaget att de inte vill ha lite nosarbete och arbetsuppgifter i livet. Läs gärna mer på rasklubbens hemsida.

Även om du hittar en mindre krävande hund så vill den ha rejält med motion. Det tråkigaste man kan uppleva är att man sitter med en hund som kräver helt andra saker än man själv uppskattar då är risken stor att man blir missnöjd med sitt hundköp. Du har ju god tid på dig att tänka igenom ditt hundköp. Jag håller verkligen med dig om att den är en underbar ras! :love:

Försök ta dig på rasklubbens träffar och känn efter mer om golden passar dig och ta reda på vilka linjer som är mest som du vill ha dem. Det som är så kul med golden är att den är allround och blir du sugen på att testa olika hundsporter så hakar en golden med på det mesta :)

Känner du att golden är rätt ras för dig så förstår jag dig verkligen ;)
Om inte finns det massa trevliga raser. Bra att du verkligen känner efter och är ute i god tid! :)

Hoppas att du inte tar det som att jag hackar på dig. Vill bara "varna" att alla golden, tack och lov säger jag som rasfantast, inte är varken soffpotatis eller lämpaliga som rena sällskaphundar. Sedan måste man såklart inte ut på tävling för det. Ränna runt i skogen med små uppletande och sök aktiverar lika mycket som om du tränar inför tävling :)
 
Senast ändrad:
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Försök ta dig på rasklubbens träffar och känn efter mer om golden passar dig och ta reda på vilka linjer som är mest som du vill ha dem. Det som är så kul med golden är att den är allround och blir du sugen på att testa olika hundsporter så hakar en golden med på det mesta :)
Har faktiskt aldrig funderat på att besöka en av rasklubbens träffar; antog nog automatiskt att man inte "fick" såvidare man inte hade hund med sig. Så tack för tipset; ska absolut försöka få till det så att jag kolla in hundarna på nära håll. :)
 
Sv: Information om Flatcoated Retriever & Chesapeake Bay Retriever.

Har faktiskt aldrig funderat på att besöka en av rasklubbens träffar; antog nog automatiskt att man inte "fick" såvidare man inte hade hund med sig. Så tack för tipset; ska absolut försöka få till det så att jag kolla in hundarna på nära håll. :)

Hör av dig till goldenklubbens sektion där du bor och hör vad de har. Här upp i vår sektion har vi tex inomhusträning där man kan se en massa olika golden träna m.m. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 135
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 337
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 998
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp