Informera om TBC på jobbet?

Om ingen av kollegans familj/närstående blivit sjuk så är det osannolikt att en kollega blir det så därav sträcker sig inte smittspårningen längre än så. Jag är övertygad om att smittskyddsläkaren hört med den sjuka om hur hen jobbar så jag tror du kan vara lugn :)

Ja, jag är absolut inte orolig för min egen del :) Jag jobbar i en helt annan del av fastigheten och har ingen eller liten kontakt med de som jobbar där ute.
Anledningen till att jag startade tråden är att det blivit viss ryktesspridning och oro bland de anställda, samt irritation över utebliven information, och jag var nyfiken över hur andra resonerar.
Jag var inte säker själv på vad jag skulle tycka, så därför tänkte jag att det kunde vara skönt att läsa åsikter från personer som inte är personligt berörda av händelsen här.
 
Jag är oroad över ökningen av TBC och tycker att riskgrupper borde screenas och behandlas. Trots det ser jag inte någon anledning att informera kollegorna på en arbetsplats om någon anställd haft TBC. Det fallet är ju (som flera i tråden redan nämnt) hanterat av sjukvården. Personligen hade jag som anställd varit mer intresserad av hur ryktet om TBC spridit sig på arbetsplatsen.
 
Jag är oroad över ökningen av TBC och tycker att riskgrupper borde screenas och behandlas. Trots det ser jag inte någon anledning att informera kollegorna på en arbetsplats om någon anställd haft TBC. Det fallet är ju (som flera i tråden redan nämnt) hanterat av sjukvården. Personligen hade jag som anställd varit mer intresserad av hur ryktet om TBC spridit sig på arbetsplatsen.

Jag fick frågan av en bekant, som sa att hen hört att det var en som fått TBC på mitt jobb som undrade om det var sant, men jag vet inte varifrån det kom från början. Jag antar att det börjat på avdelningen där den sjuka jobbat, kanske har hen berättat det själv.
 
När jag var gravid 2015 fick en kollega TBC och hade vistats på jobbet en del innan de diagnosticerade rätt. Vi blev informerade just för den ökad risken som gravid.

Det var ganska snart efter det större utbrottet på en förskola där flertal barn drabbats.
 
När jag var gravid 2015 fick en kollega TBC och hade vistats på jobbet en del innan de diagnosticerade rätt. Vi blev informerade just för den ökad risken som gravid.

Det var ganska snart efter det större utbrottet på en förskola där flertal barn drabbats.

Informerade de alla då, eller specifikt de gravida?
 
När jag var gravid 2015 fick en kollega TBC och hade vistats på jobbet en del innan de diagnosticerade rätt. Vi blev informerade just för den ökad risken som gravid.

Det var ganska snart efter det större utbrottet på en förskola där flertal barn drabbats.

Isåfall borde man väl iofs alltid informera arbetsplatsen om det finns kvinnor där, nån kan ju vara gravid utan att ha velat berätta om det än.
 
Isåfall borde man väl iofs alltid informera arbetsplatsen om det finns kvinnor där, nån kan ju vara gravid utan att ha velat berätta om det än.

Ja, det var det jag tänkte :p Men det verkar ju inte finnas några riktlinjer för detta utan i så fall vara upp till arbetsgivaren eller kanske rättare sagt den som är/varit smittad.
 
all tbc som sitter i lungorna är inte smittsam enligt 1177 utan beror på om det finns bakterier i slemmet eller inte. Kanske är det en sån variant och då finns inte heller något att berätta i smittspridningssynpunkt. Jag tycker att så länge övrig personal inte löper en stor risk att ha blivit smittade så behöver man inte berätta om diverse sjukdomar. Tror att det enbart skapar utfrysning och rädsla för saker man inte vet så mycket om och man heller egentligen inte behöver oroa sig för eftersom det inte är någon ökad risk. Finns risk för smitta tänker jag dock att det är bra att veta så att man själv är vaken om man får symptom, men att det är upp till sjukvården att avgöra det behovet och inte gemene man som har liten eller ingen kunskap om tillståndet.
 
all tbc som sitter i lungorna är inte smittsam enligt 1177 utan beror på om det finns bakterier i slemmet eller inte. Kanske är det en sån variant och då finns inte heller något att berätta i smittspridningssynpunkt. Jag tycker att så länge övrig personal inte löper en stor risk att ha blivit smittade så behöver man inte berätta om diverse sjukdomar. Tror att det enbart skapar utfrysning och rädsla för saker man inte vet så mycket om och man heller egentligen inte behöver oroa sig för eftersom det inte är någon ökad risk. Finns risk för smitta tänker jag dock att det är bra att veta så att man själv är vaken om man får symptom, men att det är upp till sjukvården att avgöra det behovet och inte gemene man som har liten eller ingen kunskap om tillståndet.

Ja, jag håller med.

Ryktesspridningen verkar ha lugnat sig här idag, men igår tyckte nog majoriteten att även om det inte är en smittsam variant så borde man informera för att det inte ska bli en så stor grej av det och för att lugna de som är gravida och/eller har småbarn hemma.

Är lite fascinerad över att detta fått ta så stor plats här faktiskt, generellt upplever jag detta som en väldigt sansad arbetsplats i vanliga fall.
 
Jag tycker att om läkare har bedömt att sjukdomen och spridningsrisken inte påverkar arbetskamraterna och därmed inte finns ett behov av att informera så ska det respekteras. Jag tror att läkare överlag vet vad de pysslar med och om det är bedömt så så finns ingen anledning att informera oavsett om det handlar om att lugna arbetskamrater eller stoppa rykten. Folk får faktiskt ta sig i kragen och bete sig vettigt istället. Sjukdomar som inte påverkar andra människor (en läkare har uppenbarligen bedömt att denna inte påverkar arbetskamraterna annars hade information kommit) angår inte andra människor och man måste faktiskt respektera folks privatliv.
 
Via ryktesvägen har jag fått reda på att en av mina kollegor (jag vet dock inte vem) har haft TBC som satt sig på luftvägar och lungor, dvs den mest smittsamma versionen.
När jag fick höra detta gick jag till vår HR-ansvariga för att fråga om det stämde, vilket det gjorde. HR var dock ovillig att medge detta och har inte/har inte haft några planer att informera övrig personal. Den sjuka personen i fråga är nu frisk efter behandling och tillbaka i arbete.

Jag förstår att man inte vill informera om sjukdomen pga att man inte vill riskera att "hänga ut" den som varit sjuk, men tycker samtidigt att det är viktigt att vara transparent med händelser som kan bli onödigt stora och dramatiska vid ryktesspridning.

Sökningar på Google säger mig att det inte finns någon skyldighet att berätta för arbetsgivare eller arbetsplats, men hur känner ni inför att arbetsgivaren inte informerat om att en såpass allvarlig sjukdom som TBC funnits på jobbet?

Jag jobbar inte på någon vårdinstans utan på ett medelstort produktionsföretag, i vården förstår jag att det finns andra riktlinjer.

TBC är inte särskilt smittsamt, faktiskt, om man inte har väldigt nära (fysiskt sett) kontakt.
Så jag tycker att det är väldigt rätt gjort av arbetsgivaren.
 
Jag är oroad över ökningen av TBC och tycker att riskgrupper borde screenas och behandlas. Trots det ser jag inte någon anledning att informera kollegorna på en arbetsplats om någon anställd haft TBC. Det fallet är ju (som flera i tråden redan nämnt) hanterat av sjukvården. Personligen hade jag som anställd varit mer intresserad av hur ryktet om TBC spridit sig på arbetsplatsen.

Jamen då måste det ju kännas väldigt bra att riskgrupper faktiskt både screenas och behandlas!
Alla som kommer som asylsökande, till exempel, screenas. Många gravida testas.
Enstaka invandrare från länder där TBC är vanligt "missas" om de kommer som anhöriginvandrare men de flesta kallas till asylmottagning och screenas.
 
Jamen då måste det ju kännas väldigt bra att riskgrupper faktiskt både screenas och behandlas!
Alla som kommer som asylsökande, till exempel, screenas. Många gravida testas.
Enstaka invandrare från länder där TBC är vanligt "missas" om de kommer som anhöriginvandrare men de flesta kallas till asylmottagning och screenas.

Det gäller väl dock endast just asylsökande och motsvarande? I min yrkesgrupp är det inte helt ovanligt att vi handskas med både turister, EU-migranter och flyktingar som har TBC. Där verkar det blandat huruvida man fått behandling eller ej för sin sjukdom i Sverige.

Vad gäller smittorisken så verkar det ju skilja sig markant från person till person, åtminstone att döma av den dokumentation från infektionskliniken KS som många som får behandling burit med sig och visat upp vid hantering
 
Ja, jag håller med.

Ryktesspridningen verkar ha lugnat sig här idag, men igår tyckte nog majoriteten att även om det inte är en smittsam variant så borde man informera för att det inte ska bli en så stor grej av det och för att lugna de som är gravida och/eller har småbarn hemma.

Är lite fascinerad över att detta fått ta så stor plats här faktiskt, generellt upplever jag detta som en väldigt sansad arbetsplats i vanliga fall.

Haha kom att tänka på en tidigare kollega som blev helt hysterisk (på riktigt) om någon kom till jobbet förkyld. Hen kom dock oavsett förkyld eller inte. Tänk då om ngn kommit med tbc och berättat, hade blivit kaozzzz.
 
Det gäller väl dock endast just asylsökande och motsvarande? I min yrkesgrupp är det inte helt ovanligt att vi handskas med både turister, EU-migranter och flyktingar som har TBC. Där verkar det blandat huruvida man fått behandling eller ej för sin sjukdom i Sverige.

Vad gäller smittorisken så verkar det ju skilja sig markant från person till person, åtminstone att döma av den dokumentation från infektionskliniken KS som många som får behandling burit med sig och visat upp vid hantering

Det är väl rätt självklart att man inte screenar turister. Hur skulle det gå till?
Och "EU-migranter" är ju juridiskt att jämställa med andra turister.
Nej, "EU-migranter" får nog inte så bra vård i sina hemländer - om de ens söker. Det är ju en utsatt grupp på många sätt.
 
Det är väl rätt självklart att man inte screenar turister. Hur skulle det gå till?
Och "EU-migranter" är ju juridiskt att jämställa med andra turister.
Nej, "EU-migranter" får nog inte så bra vård i sina hemländer - om de ens söker. Det är ju en utsatt grupp på många sätt.


Jag tänkte mest på ditt påstående om att alla riskgrupper screenas och lyfte fram asylsökande som exempel. Sen är väl inte EU-migranter en utsatt grupp som sådan, om du inte är en sådan som sätter likhetstecken mellan EU-migranter och romer (vilket jag utgår ifrån eftersom du du sätter begreppet inom citationstecken) vilket är både missvisande, felaktigt och inte heller det jag menade med mitt inlägg. Jag var bara nyfiken på om det vidtogs åtgärder även för andra resande från riskländer annat än just flyktingar, eftersom du uttryckte dig så säkert så tänkte jag att du kanske hade insyn?
 
Jamen då måste det ju kännas väldigt bra att riskgrupper faktiskt både screenas och behandlas!
Alla som kommer som asylsökande, till exempel, screenas. Många gravida testas.
Enstaka invandrare från länder där TBC är vanligt "missas" om de kommer som anhöriginvandrare men de flesta kallas till asylmottagning och screenas.
Källan är en föreläsning med Bi Puranen i höstas, men det är ju jättebra om det nu är ändrat så att riskerna för spridning minimeras. Då lät det i alla fall inte som att det var standard och argumentationen från Folkhälsomyndigheten som också var på plats var att screening riskerade att bli utpekande.
 
Jag tänkte mest på ditt påstående om att alla riskgrupper screenas och lyfte fram asylsökande som exempel. Sen är väl inte EU-migranter en utsatt grupp som sådan, om du inte är en sådan som sätter likhetstecken mellan EU-migranter och romer (vilket jag utgår ifrån eftersom du du sätter begreppet inom citationstecken) vilket är både missvisande, felaktigt och inte heller det jag menade med mitt inlägg. Jag var bara nyfiken på om det vidtogs åtgärder även för andra resande från riskländer annat än just flyktingar, eftersom du uttryckte dig så säkert så tänkte jag att du kanske hade insyn?
Eftersom du beskriver "EU-migranter" som en grupp som ofta har TBC så jo, då blev det min tolkning av vilken grupp DU åsyftade med begreppet. Det är inte särskilt vanligt med TBC bland fransmän eller tyskar, till exempel. Eller andra delar av EU där människor har skaplig socioekonomisk status. TBC är vanligast bland trångbodda människor med låg socioekonomisk status, dessvärre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 695
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 170
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 275
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp