Informera om TBC på jobbet?

Jag tänkte mest på ditt påstående om att alla riskgrupper screenas och lyfte fram asylsökande som exempel. Sen är väl inte EU-migranter en utsatt grupp som sådan, om du inte är en sådan som sätter likhetstecken mellan EU-migranter och romer (vilket jag utgår ifrån eftersom du du sätter begreppet inom citationstecken) vilket är både missvisande, felaktigt och inte heller det jag menade med mitt inlägg. Jag var bara nyfiken på om det vidtogs åtgärder även för andra resande från riskländer annat än just flyktingar, eftersom du uttryckte dig så säkert så tänkte jag att du kanske hade insyn?

Ett svar till: var har jag påstått att ALLA riskgrupper screenas, förresten?
:)
 
Ett svar till: var har jag påstått att ALLA riskgrupper screenas, förresten?
:)

Det gjorde du förvisso inte, jag uppfattade det du skrev som generellt för riskgrupper och läste alltså in något annat i ditt inlägg än vad du avsåg. Jag nämnde för övrigt också turister som en kategori människor jag stött på med TBC. Därmed inte sagt att alla, eller ens många turister, flyktingar eller EU-migranter har TBC, så jag antar att vi både gjort oss skyldiga till att feltolka varandras inlägg. Dessutom är det inte helt orimligt att även andra grupper än just asylsökande screenas. Det finns ju ett antal länder som kräver att man lämnar in en hälsodeklaration vid inresa i landet och det var väl det jag var nyfiken på huruvida du hade koll på eller inte.

Jag har inte i något av mina inlägg menat att varken hoppa på dig, dina påståenden eller på något sätt förminska eller peka ut någon särskild folkgrupp, vilket jag uppfattade det som att du tolkade det som jag gjorde. Jag är dock beredd att släppa diskussionen helt då vi just nu frångår ämnet ganska kraftigt
 
Men var ska man dra gränsen? Om du alltid ska ha den rätten att veta skulle bärare behöva gå med en skylt i pannan när de rör sig ute bland allmänheten.

Här satt hen ena dagen och hostade på kontoret, nästa dag låg hen på isoleringsavdelning i 3v på sjukhus där ingen fick hälsa på. Jag vet inte exakt vart gränsen ska gå men jo, jag anser att det var rätt att informera.
 
Här satt hen ena dagen och hostade på kontoret, nästa dag låg hen på isoleringsavdelning i 3v på sjukhus där ingen fick hälsa på. Jag vet inte exakt vart gränsen ska gå men jo, jag anser att det var rätt att informera.
Det var att det lät som du ansåg att du alltid skulle ha rätt att veta alla sjukdomsrisker som du mötte jag reagerade på.
Men då är det väl ganska vettigt att låta smittskyddsläkarna avgöra när det är relevant att göra det och inte?
 
Ja jag anser nog att man har rätt att få veta om man utsatts för en risksjukdom.

Allt kan ju vara en risk. Typ flatlöss. Men det krävs mer än normalt kollegialt umgänge för att smittas. Och har man den typen av umgänge så har individen kanske upplysningsskyldighet men knappast mot hela kontoret.
 
Allt kan ju vara en risk. Typ flatlöss. Men det krävs mer än normalt kollegialt umgänge för att smittas. Och har man den typen av umgänge så har individen kanske upplysningsskyldighet men knappast mot hela kontoret.

Här gjordes en annan bedömning och då jag tillhörde en riskgrupp erbjöds jag att testas. Risken var liten men den fanns och konsekvenserna var betydligt större än av en lus.
 
Det var att det lät som du ansåg att du alltid skulle ha rätt att veta alla sjukdomsrisker som du mötte jag reagerade på.
Men då är det väl ganska vettigt att låta smittskyddsläkarna avgöra när det är relevant att göra det och inte?

Det var i samråd med dem som bolaget bestämde sig om att informera. Personen hade befunnit sig på arbetsplatsen under veckor med "misstänkt lunginflammation".
 
Uppdatering: idag fick vi ett mail från det fackliga arbetsmiljöombudet med information om att det förekommit ett fall av TBC på arbetsplatsen och att man var välkommen att kontakta Företagshälsan om man var orolig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 695
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 707
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 170
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 275
Senast: Mela99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp