Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag tycker att det är riktigt dåligt att ta bort prispengarna :eek: En del tävlingar man åker på är ju skitlångt bort (bensinavgifterna....) + att startavgifterna ligger på runt 150-200kr/klass :crazy:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

jag tycker det är jättedåligt !! men det kmr kanske bli fler presentkort nu, det började dom ju med redan förra året.. :crazy:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*kl*

Tydligen är det inte RF som ligger bakom det hela, utan Riksidrottsförbundet...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Fast det är ju ingen nyhet. Riksidrottsförbundet har en policy om att barn inte ska tävla om pengar. Deras definition på barn rör personer upp till 12 års ålder.
Efter Lilla Sportspegeln och DN:s "avslöjanden" förra året fick SvRF väldigt bråttom med att genomföra det hela. Det hade alltså varit på tal redan innan.
(I Lilla Sportspegeln kan man för övrigt vinna en resa till New York vilket är okej. Det är också okej att i Amigo vinna en resa till Amsterdam. Ingen av tävlingarna kräver någon större prestation, ens för barn.)

SvRF genomförde beslutet utan grund hos tävlingsryttarna+föräldrar. Trots det här beslutet så kan en 11-åring vinna flera tusen kronor på ridhäst men på ponny får en 18-åring inte vinna en hundralapp. Jay, mycket bra beslut :smirk:
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

jag tycker det är bra! då tävlar inte barnen för pengar, utan för att dom tycker att det är kul! plus, det brukar inte vara barnen som tar hand om pengarna, utan föräldrarna. dessutom så kan barnen känna sig pressade om deras föräldrar vill att som ska vinna för att få prispengarna. med det är bara vad jag tycker...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

om det är så viktigt att få pengar kan man väl
1. betala utgifterna själv(de flesta som rider ponny gör nog inte det)
2. börja rida storhäst!

+man kan ju få tillbaka statavgiften...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

om det är så viktigt att få pengar kan man väl
1. betala utgifterna själv(de flesta som rider ponny gör nog inte det)
2. börja rida storhäst!

+man kan ju få tillbaka statavgiften...

Jag känner faktiskt en del som betalar tävlandet själv på sina ponnyer, även om jag själv aldrig behövt göra det.
Dessutom så har TR sagt, fram till 2007, att premier tillfaller ägaren, inte ryttaren. (Om inte annat avtalats.)
Startavgiften, ja. Men bensinpengar? Veterinäravgiften? Uppstallning på tävlingsplatsen? Pengar för träning, foder och utrustning? Eventuell utebliven lön för föräldrarna? Startavgiften är inte den största utgiften, långtifrån.

Jag anser att ponnytiden är viktig, det gör tydligen inte du.
 
Senast ändrad:
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

jag tycker det är bra! då tävlar inte barnen för pengar, utan för att dom tycker att det är kul! plus, det brukar inte vara barnen som tar hand om pengarna, utan föräldrarna. dessutom så kan barnen känna sig pressade om deras föräldrar vill att som ska vinna för att få prispengarna. med det är bara vad jag tycker...

Hur många barn tävlade för pengarna samtidigt som de tyckte att det var tråkigt? Knappast någon. Man gör sällan bra resultat när man tycker att något är tråkigt.
TR har fram till 2007 sagt att premier tillfaller ägaren. I många fall äger föräldrarna ponnyn och ska således också ha pengarna.
Jag har mkt svårt att tro att så värst många barn pressats för prispengar på några hundralappar :smirk:
Pressande ponnyföräldrar kommer alltid att finnas. Och ja, de finns fortfarande.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag kan inte riktigt se det där likhetstecknet, att "utan prispengar=roligare".

Snarare ser jag det så att "Några 100-lappar i pris=att få råd att åka till en tävling till"

Hur gör man med alla de som INTE är barn och tävlar ponny då? och hur gör man med alla de barn som tävlar stor häst?

Dessutom är det väl inte BARNEN som vinner pengarna? Vad jag vet går rosett+täcke till hästen, hederspris till kusk/ryttare och prispengar/premier till ägaren.

Och om nu nån förälder pressar sin unge att vinna utan att den själv vill det, då är det något som är fel, oavsett om det gäller fotboll, hästsport, golf eller simmning. Det har INGET med några hundralappar att göra.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Om jag är som mamma pressar min dotter pga prispengar så har vi valt fel sport. Det finns väl ingen annan sport man förlorar så mycket pengar på som ridning?


*Borde gett ungen en golfklubba istället för den där jädra ponnyn*
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Läste om en tävling där de provade detta redan förra året. Istället för prispengar lottade de ut en ettårig häst bland ponnyryttarna... Jättesmart :smirk:

Det här är en svår fråga tycker jag... Det är säkert många som blir pressade av sina föräldrar och de kanske får det lite lättare. Men jaa... jag vet inte vad jag tycker riktigt.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Läste om en tävling där de provade detta redan förra året. Istället för prispengar lottade de ut en ettårig häst bland ponnyryttarna... Jättesmart :smirk:

På SM i hoppning gjorde man det. Åringen ifråga hamnade också hos Kamenskys, vilka är mycket vana vid unghästar.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Kunde ju lika gärna varit någon som inte är det minsta van vid unghästar. Otroligt dumt tycker jag... Prispengar behöver ialla fall ingen omvårdnad...
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag försvarar inte det hela, jag bara påpekar att det inte var vilken tävling som helst.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag håller med dig, ska man nu lotta ut en häst så är det väl vettigare att göra det bland ryttarna i ponny-SM (som förhoppningsvis ska vara ganska duktiga eller ha duktigt folk omkring sig) än bland publiken på Globen eller Skandinavium eller var det nu var...

Jisses vilken lång mening.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Jag håller med dig, ska man nu lotta ut en häst så är det väl vettigare att göra det bland ryttarna i ponny-SM (som förhoppningsvis ska vara ganska duktiga eller ha duktigt folk omkring sig) än bland publiken på Globen eller Skandinavium eller var det nu var...

Jisses vilken lång mening.

Ja, men det jag försökt säga hela tiden är att det hade väl varit bättre med prispengar än att lotta ut en häst!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Du behöver inte bli upprörd. Jag är för prispengar på ponny.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

*Knapplån*

Puttar tråden lite genom att meddela att det är okej att dela ut prispengar på ungponnychampionaten.
Det är dock inte okej att dela ut prispengar till de vuxna som tävlar i körning med ponny.
Det är inkonsekvent och sorgligt!
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Det stod ju något i Ridsport om att Skånes förbund skulle lägga nån motion om att återinföra prispengarna? Jag läste inte så noga men det känns som att det är något som fler förbund borde ta efter... Ska det vara så ska man ju åtminstone vara konsekvent. Barn under tolv år oavsett kategori (häst/ponny) eller disciplin.
 
Sv: Inga prispengar på ponnytävlingar!bra/dåligt?

Ja, ska tramset införas så ska det vara åldersrelaterat. Inte relaterat till vilken storlek på häst man har.

(Jag anser fortfarande att det är trams då det inte är ryttaren som får pengarna utan ponnyägaren, fram till 2007 vill skriva.
Ridsport kan inte heller jämföras med många andra idrotter, möjligen segling eller så.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 536
Senast: Cambrie
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: G-uldlock
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
779
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 672
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp