Ingela vs Försäkringskassan 2.0

Bukefalos 30 år!

Ibland är det bra, att ha en rehabläkare som jobbat som läkare på försäkringskassan. Han skickade in läkarintyget i februari....

Äntligen ett krig minder att kämpa.

Nu är det en liten väntan kvar på förhöjd merkostnadsersättning, som samma läkare har skrivit intyg om och skickade in i början av mars.

Jag hoppas att ni har en fin vårdag. Jag har varit utomhus 3 gånger senaste 3 veckorna. Jag har helt enkelt inte orkat, eftersom jag är otrevlig, agressiv och kämpar mig blå och gredelin för mina rättigheter.

Men idag, ska jag till Vasa café Stortorget, unna mg en cappuccino och budapestbakelse.

Tack till alla er, som trott på mig. <3

1774271324503.webp

Vilken lättnad det måste vara!
Du vet väl att du kan ansöka om bostadstillägg för samma månader som sjukersättningen? (Obs ej bostadsbidrag).

Vilken lättnad det måste vara!
Du vet väl att du kan ansöka om bostadstillägg för samma månader som sjukersättningen? (Obs ej bostadsbidrag).
Jag har redan bostadstillägg, det har jag haft sedan 2000 nånting när min kurator började rodda i mina rättigheter och inte bara skyldigheter... Min Hyra ligger på nånstans runt 4000 och jag får 3100 i bostadstillägg har jag för mig.

Jag har redan bostadstillägg, det har jag haft sedan 2000 nånting när min kurator började rodda i mina rättigheter och inte bara skyldigheter... Min Hyra ligger på nånstans runt 4000 och jag får 3100 i bostadstillägg har jag för mig.
Ok.
Ja, Justja, man kan ju få det om man har handikappersättning, aktivitetsersättning eller sjukersättning. Kanske vid nån annan ersättning också … Minns inte.

Det blev lite för mycket att ta in, så jag muntrade upp två torra kanelbullar i airfryern i stället. Men i morgon ska jag antingen till....

blomstrelandet
zoopermaket
eller
Vasa Stortorget

Vilken lättnad!

Önskar en fin utflykt imorgon o en rimligare vardag framöver med lite mer ork över till dig och ditt när inte allt går till vad myndigheter behöver o kräver för ”din skull”.

Brev idag.... det borde ju vara samma avdelning, eftersom det handlar om "handikappersättning" så man kan tycka att hon borde se att ansökan varit inne sen november. Jag ska ringa och muttra lite i morgon.

1774384563153.webp

Brev idag.... det borde ju vara samma avdelning, eftersom det handlar om "handikappersättning" så man kan tycka att hon borde se att ansökan varit inne sen november. Jag ska ringa och muttra lite i morgon.

Visa bifogad fil 182999
Nu ringde jag S.D. på försäkringskassan och jodå både ansökan om merkostnadsersättning och läkarutlåtande finns i deras system. Men det är itne hon som har hand om merkostnadsersättningen, det är det två andra som har. Utan hon hade tydligen enbart ansvaret för att informera om att handikappersättnignen upphör.
Suck. Men det var ju skönt att det löste sig i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:
När man behöver väcka självförtroendet, då tar man fram den kreativa ådran och skapar lite magi.

Håll till godo.

1774552817437.webp

Senast ändrad:
Ibland får man vara rövhatt, när man har med byrkratisk försäkringskassa att göra.
Jag ringde försäkringskassan i går förmiddag och var ganska upprörd, då jag bara fick tala med henne som hade som uppdrag att meddela att handikappersättningen har upphört, så jag inte skulle få ens den extraslanten till merkosrtnadsersättningen blir godkänd.
Tydligen kände hon sig pressad när jag pratade om lagparagrafer och regering och hon sa emot med samma mynt till mig... så att hon bad min handläggare som har hand om merkostnadsersättningsansökan ringa upp mig. Hon ringde nu, så nu har jag namn på min handläggare samt telefonnummer. Hon skulle ringa upp mig idag 14.30 gällande ansökan.
Tack o lov har jag ju ansökningspapperen sparade på datorn.
lagparagraferna jag lutar mig mot är
myndigheter ska enligt 9 § förvaltningslagen (2017:900) handlägga ärenden så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.
Vidare framgår av 6 § förvaltningslagen att myndigheter har en serviceskyldighet, vilket innefattar att lämna den hjälp som behövs för att enskilda ska kunna ta tillvara sina intressen.

Jag förberedde med att skriva ut bilagor om de merkostnader jag yrkade på, samt ett litete papper med lämpliga förtydlganden utifrån ifrågasättanden som jag bad chatGpt formulera utifrån frågor som skulle kunna dyka upp.

J ringde 14.31, jag hade papper och kaffekopp i högsta hugg och hon började med det positiva att jag kommer få retroaktivt från augusti 2025 på de kostrnader som blir godkända.

Den här personen rabblade bara upp o förtydligade mina yrkanden om hur när vad o varför. Sedan lämnar hon det till en utredare för beslutsfattning och det kan ta 2-3 månader
Hon sa inget absolut nej, eftersom hon inte är utredare utan bara faktainsamlare lät det som.
Men jag kan inte räkna med alla yrkade kostnader då det är långt över maxbelopp. Men det bör bli en väsentligt bättre situation inom ekonomin än idag.

Alltså samtalet med försäkringskassan tog nästan en timme. Men det kändes bra och förhoppningsfullt. Jag höll mig lugn och saklig men dolde inget när hon ifrågasatte extra tvätt och annat. Då sa jag rakt ut att det händer olyckor där jag inte hinner på toa, både nummer 1 och 2 - även sängkläder, då jag fått larma och då ifrågasatte hon inte mer. Jag har inget att dölja och heller inget att skämmas för.

Nu ska jag grädda våfflor.

Senast ändrad:
Hon på FK ringde igen… hon hade sagt fel. Jag kan inte få retroaktivt. Då jag fick låg handikappersättning till mars 2026. Svensk byråkrati i ett nötskal.

Vad synd!

Jag ville bara säga att jag uppskattar infon i ditt förra inlägg jättemycket pga strul med merkostnadsersättning (blev nekad i höstas för de räknade med 0 kr hemtjänstavgift 2026 och då hamnar jag under gränsen. Fick inte ha ärendet öppet till jag kunde lämna uppgifter i februari (hemtjänstsvgiften beräknas på dels min inkomst året innan, dels årets prisbasbelopp) och nu är det sex månaders handläggningstid igen. Den handläggare jag pratade med nu (som handlagt tidigare år åt mig) sa att det var ett ”atypiskt beslut”, att de brukar ha årets avgift som schablon vid beräkning om rätt till ersättning för annars skulle hemtjänst för kommande år aldrig kunna godkännas och att beslutet hade ändrats om jag överklagat, vilket jag inte gjorde pga ork. 🤷‍♀️)

Vad synd!

Jag ville bara säga att jag uppskattar infon i ditt förra inlägg jättemycket pga strul med merkostnadsersättning (blev nekad i höstas för de räknade med 0 kr hemtjänstavgift 2026 och då hamnar jag under gränsen. Fick inte ha ärendet öppet till jag kunde lämna uppgifter i februari (hemtjänstsvgiften beräknas på dels min inkomst året innan, dels årets prisbasbelopp) och nu är det sex månaders handläggningstid igen. Den handläggare jag pratade med nu (som handlagt tidigare år åt mig) sa att det var ett ”atypiskt beslut”, att de brukar ha årets avgift som schablon vid beräkning om rätt till ersättning för annars skulle hemtjänst för kommande år aldrig kunna godkännas och att beslutet hade ändrats om jag överklagat, vilket jag inte gjorde pga ork. 🤷‍♀️)
Ta hjälp av någon som är insatt, som kurator eller liknande. Det gör massor att ha en trygg person att bolla med. Med tanke på att vissa tjänstemän på försäkringskassan själva inte vet vad de pratar om... utan ringer upp och ändrar sig - "Jag sa fel"...

Nu ringde hon på försäkringskassan som samlat in material om min merkostnadsersättning för fjärde gången på tre v trots att hon skulle lämnat in papperen till beslut redan… samtidigt som hemtjänstarex f kom. Hon hade fått besked om att kommunen höjt avgiften för hemtjänst och undrade om jag ville höja yrkandet… Och ja, självklart vill jag det.

Så NU ska hon visst lämna över papperen för beslut. Jag tackade och önskade trevlig helg.

Fyrkantiga Sverige i ett nötskal.

Hemtjänstare F, berömde mig för mitt trevliga telefonbemötande. Vilket jag alltid fått beröm om från kunder, chefer och arbetspersonal

Senast ändrad:
Nu rör det på sig, jag har haft lägsta handikapp/merkostnadsersättning knappt 30 % nu kommer det visst gå upp till 70 %

Men beslutet är inte klubbat än. Det som är beviljat….

Så här har vi bedömt kostnaderna
Kostnader som du ansökt om ersättning för
Här ser du vilka kostnader som du angett och som Försäkringskassan avser att
godta helt, delvis eller inte alls. Att vi godtar delvis kan både innebära att vi inte har
godtagit hela det belopp som du angett, och att vi inte har godtagit hela den tid som
du angett.
Kostnader som Försäkringskassan avser att godta helt eller delvis
Kostnader du angett Gäller för
tid
Föreslås
att godtas
i kronor
Beloppet
gäller
Föreslås att
godtas
Merkostnader för sjukresor
(utöver färdtjänst)
apr 2026 -
tills vidare
2 215 per år Ja, helt
Trygghetslarm och
hemtjänstavgift
apr 2026 -
tills vidare
2 660 per
månad
Ja, helt
Vårdavgifter, öppenvård,
rehab, ortopedtekniska
hjälpmedel med mera
apr 2026 -
tills vidare
1 450 per år Ja, helt
Inkontinensskydd (egen
merkostnad)
apr 2026 -
tills vidare
500 per år Ja, delvis
Mediciner inom högkostnad apr 2026 -
tills vidare
3 800 per år Ja, delvis
Medlemskap/föreningar,
Neuro
apr 2026 -
tills vidare
300 per år Ja, delvis
Strumpor och termokläder apr 2026 -
tills vidare
500 per år Ja, delvis

Det finns 24.5 sida till att läsa igenom 😀 men jag får kolla det på laptoppen när katten tröttnat på mitt knä… i övermorgon eller så…

Beslutet om utökat bostadstillägg sen december, kom på Försäkringskassan idag. Det utökade bostadstillägget är redan igång, så ingetcretroaktivt.

Nya bostadstillägget är 3 644 kronor beräknat på min ”årsinkomst” och min grundhyra… 3 796 kr….

Men inget beslut om merkostnadsersättningen än…

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat