Bukefalos 28 år!

Ingen att prata med

Status
Stängd för vidare inlägg.
När vi har tråkigt på jobbet leker vi fem. Det kanske Buke klarar att göra som ett alternativ till att ge goda råd. Till exempel: Du får bara odla fem grejer i din trädgård. Vad väljer du och varför?
Då skulle jag odla potatis, tomat, gurka, chili och sockerärter. Potatis för att jag gillar att prova lite olika sorter och det ger ofta bra avkastning. Förutom att det är gott och mättande.
Tomater är sååå gott! Tomatsås kokad på egenodlade tomater... Det är svårslaget! Gurka för att köpt gurka ibland inte smakar något alls. Chili är gott att ha i matlagningen och sockerärter äter jag som godis på somrarna.
 
Jag tycker frågan är svår. I år odlar jag nästan inget alls. Men chili är en sak därför att jag gillar chili i maten. Sen säger jag kantnepeta, röd solhatt, lavendel och stäppsalvia för att pollinerande insekter gillar dessa.
Jag älskar lavendel, ska ha massor framför mitt hus. Och nepeta för det luktar hemma, mamma har det i mitt barndomshem. Jag älskar att kombinera de lila färgerna med starka orange och lite rött som rudbeckia, linnétagetes och krasse.
 
Då skulle jag odla potatis, tomat, gurka, chili och sockerärter. Potatis för att jag gillar att prova lite olika sorter och det ger ofta bra avkastning. Förutom att det är gott och mättande.
Tomater är sååå gott! Tomatsås kokad på egenodlade tomater... Det är svårslaget! Gurka för att köpt gurka ibland inte smakar något alls. Chili är gott att ha i matlagningen och sockerärter äter jag som godis på somrarna.
Aha men vilken tomatsort? Jag har fått smak för san marzano, men det finns små gula som är gudomliga också.
 
Vilka chilisorter föredrar du? Varför just dom?

Jag har nyss köpt mitt första hus och vill gärna främja insekter, Vilka växter bör jag prioritera?
Jag är på inget sätt någon chiliexpert och har inte mycket erfarenhet alls. Och bara för det kommer jag inte ihåg vilka jag sått, mer än sorten Fundador. De tre sorter jag sått är inte så jättestarka utan rätt milda.

Vad gäller blommor till insekter finns det typ hur mycket som helst. Jag tipsar om https://alltombiodling.se/bivaxter/ där det finns en lång lista på växter. Men om man nu ska välja något så tycker jag de jag nämnde ovan är bra. Sen är det bra med hassel, krokus och blåstjärna som är bra tidigt på säsongen.
 
Aha men vilken tomatsort? Jag har fått smak för san marzano, men det finns små gula som är gudomliga också.
Får jag bara välja EN? 😱 Jag har satt just San Marzano, Yellow Brandywine, Sungold, Gold Nugget, Valencia och Artisan Blush Tiger. Om jag inte glömt någon 😂 Men var jag tvungen att bara välja en av dem, hade det nog blivit Gold Nugget. De ger så sjukt stor avkastning och är som små gula karameller. Ett år hade jag ett par sådana plantor och plockade 2 kg på en dag!
 
Jag är på inget sätt någon chiliexpert och har inte mycket erfarenhet alls. Och bara för det kommer jag inte ihåg vilka jag sått, mer än sorten Fundador. De tre sorter jag sått är inte så jättestarka utan rätt milda.
I år testar jag Hungarian Hot Wax, Anaheim, Hot Lemon, Gusto Purple och Chiluacle Negro. Har du testat någon av dem? Jag ville ha lite olika styrkor, färger och smaker. Den enda jag testat innan är Hungarian Hot Wax. Det ska bli spännande att jämföra smakerna.
Jag valde inga superstarka, utan snarare åt det lite snällare hållet. Vill inte riskera att maten blir oärlig pga galet stark chili 😁
 
Jag har så jävla tråkigt. Det är en dryg timme kvar till kvällsfika. Tiden här går bara ut på att vänta.
Sveas idé var bra!
Själv kan jag roa mig länge med vissa simpla spel i mobilen, alternativt Wordfeud, Quizkampen, Ruzzle eller liknande. (misstänker att det finns en del bukefalister som kan tänka sig att hänga på där också - jag t.ex, bara säg till...)
 
Sveas idé var bra!
Själv kan jag roa mig länge med vissa simpla spel i mobilen, alternativt Wordfeud, Quizkampen, Ruzzle eller liknande. (misstänker att det finns en del bukefalister som kan tänka sig att hänga på där också - jag t.ex, bara säg till...)
Jag gillar kryss också! (Hänger på både det och quizkampen om du vill @Wille).
 
I år testar jag Hungarian Hot Wax, Anaheim, Hot Lemon, Gusto Purple och Chiluacle Negro. Har du testat någon av dem? Jag ville ha lite olika styrkor, färger och smaker. Den enda jag testat innan är Hungarian Hot Wax. Det ska bli spännande att jämföra smakerna.
Jag valde inga superstars, utan snarare åt det lite snällare hållet. Vill inte riskera att maten blir oärlig pga galet stark chili 😁
Jag har inte testat någon av dem. Jag är nybörjare på chili. En av de jag odlar i år har jag provat tidigare. Två sorter är nya. Jag vill inte heller få oätlig mat på grund av för mycket chili.
 
5 saker att odla: äpple, tomat, morot, timjan (för bin), hallon.

För bina: blommor med nektar som blommar från tidig vår till höst. Tex kryddväxter (omtyckt), kärleksört (blommar sent), vårlökar av olika slag (blommar tidigt).
 
Sveas idé var bra!
Själv kan jag roa mig länge med vissa simpla spel i mobilen, alternativt Wordfeud, Quizkampen, Ruzzle eller liknande. (misstänker att det finns en del bukefalister som kan tänka sig att hänga på där också - jag t.ex, bara säg till...)
Jag spelade mycket spel på mobilen förut, men har numera tröttnat på allt.
Jag gillar kryss också! (Hänger på både det och quizkampen om du vill @Wille).
Jag har en vän som bjudit in mig till quizkampen eller nåt sånt flera gånger men jag har inte nappat. Jag är helt enkelt usel på såna spel. Men vi har spelat wordblitz en del. Nu är det ett tag sedan.
 
Jag hade odlat tomat, chili, paprika, basilika och...jordgubbar kanske? Har bara en balkong att tillgå, men den är inglasad så den funkar bra att odla på! ✌️
 
5 saker i trädgården: Rabarber, smultron, tomater, ringblomma och slingerbönor. Tomatfavoriten just nu är afternoon delight en flerfärgad bifftomat.
BD8F7DF4-1F37-4B97-A6BE-3B78743F5262.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tre sekatörer. Ingen är riktigt bra. En av dem är en billig historia från Lidl som jag har fått. Den passar inte mina små händer...
Svar
15
· Visningar
769
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Jag tänkte spara en större summa pengar och kollar då på fasträntekonton där man låser pengarna en viss tid, och man får då en bättre...
Svar
10
· Visningar
878
Senast: Liten
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 411
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 959
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp