Bukefalos 28 år!

Ingen känsla = dåligt självförtroende

Tycker att du fick bra tips av Tuaphua, kika på skuggan, be din tränare om hjälp med vad du ska se när du sitter där uppe osv. Kanske kan du filma med mobilen när du rider och sedan kika igenom filmerna i skrittpausen?

Ett tips jag fick av en vän är att verkligen lära mig att känna bakbenen. Sitta i skritt och nöta förflyttningar t ex och ha fokus på att känna hur hästen förflyttar sina bakben, med hjälp av dina sittben. En träning som ökar din medvetna ridning och hur de där bakbenen faktiskt känns.
Fast det är inte alltid det är skugga heller. Jag har provat att filma, men jag vet inte vad det är jag ska titta efter, så det ger tyvärr inte mig något.

Jag antar att det inte hjälper direkt att ha en häst som inte riktigt tar skänklarna i sidorörelser, ibland önskar jag att det bara var jag som hade problem och inte en kombination av mig och hästen. Vilket jag tycker gör det mycket svårare att veta när det är korrekt.
 
Så vill du snabba på din ridkänsla:
Träna koordination och hitta känsla och medvetenhet för saker hela tiden i vardagen.
Det finns en massa små saker man kan göra där man utmanar sig själv till att klara av mer och mer avancerade saker och hitta mer och mer kroppskännedom.
Vad kan man göra hela tiden i vardagen?
Exempel?
 
Vad kan man göra hela tiden i vardagen?
Exempel?

Ja, det finns massor. Bara fantasin stoppar en..

Du kan testa bara göra saker med fel hand, tex borsta tänderna, vispa ngt, skriva etc..
Balansövningar, dansa eller trumma eller ngt som övartaktkänsla(rytmen), göra saker i slowmotion eller supersnabbt etc..
Testa mocka åt båda håll, sopa gången lika så, gå baklänges etc..
Sen tror jag all typ av aktivitet där man använder kroppen är bra.
 
Det du upplever dig ha problem med har väldigt många ryttare problem med. Så det är inget ovanligt eller konstigt.
Jag tror vi alla varit där. Jag vet att jag hade väldigt svårt att känna på ridskolehästarna när vi skulle lära oss sånt. Min gamla ponny, som var Islandskorsning och hade knepigt med galoppen, tyckte jag också var vansinnigt svår att känna på under många, många år.
Man FÅR titta på bogarna eller tom benen under den tid det tar för en att lära sig känna sånt. Man kan behöva koppla ihop synen med känslan för att bli säker.

Det gäller även att lära sig känna om hästen arbetar i en bra form. Man får ta till knep som gör att man ser att hästen går korrektför att så småning om lära sig känna det.
Du kan titta i spegel, på hästens skugga och om din instruktör hjälper dig kan den tala om hur kroppsdelarna ska se ut uppifrån och hur saker ska kännas.
Sånt tror jag blir svårt att lära sig på ridskola. Men med individuell träning brukar de flesta kunna lära sig det hyfsat fort. Förutsatt givetvis att man har en bra tränare!
De allra flesta, normalbegåvade och vanliga människor utan elittalang eller jättekunskaper kan med rätt hjälp lära sig rida hästen på tygeln och lite rörelser hyfsat fort. Däremot finns det en hel del tränare som inte kan lära ut bra nog. Så om man rider privat och aldrig känner att man får till det kan det vara värt att testa byta tränare. Det behöver inte vara så att ens tränare är dålig generellt. Men kanske är man inte rätt för varann..

Tänk på att vi rider för att ha kul! Givetvis får det inte bli på hästens bekostnad. Men man rider inte bättre för att man är elak mot sig själv och trycker ner sig själv. Tvärtom!
Jag har haft många såna elever och är själv lite lagd åt det hållet.
Tänk på hur du skulle sagt till någon annan och behandla dig själv lika väl!
Just nu rider jag inte för någon alls privat. Vi har haft vinteruppehåll, om det gynnsamma vädret håller i sig kanske vi kan ta upp privatlektionerna igen.
Det kändes som bäst när vi red regelbundna privatlektioner, men så tog pengarna slut och vintern kom, så de blev det ett ofrivilligt uppehåll.
Nu finns pengarna igen snart, då är tanken att ta upp det där igen och verkligen säga till tränaren vad det är jag vill öva på kanske?
 
Ja, det finns massor. Bara fantasin stoppar en..

Du kan testa bara göra saker med fel hand, tex borsta tänderna, vispa ngt, skriva etc..
Balansövningar, dansa eller trumma eller ngt som övartaktkänsla(rytmen), göra saker i slowmotion eller supersnabbt etc..
Testa mocka åt båda håll, sopa gången lika så, gå baklänges etc..
Sen tror jag all typ av aktivitet där man använder kroppen är bra.
Hm, mocka och sopa brukar jag redan göra åt båda håll, mest för att det blir jobbigt att bara ta från ena hållet. :p
Rytmen är inga problem heller, brukar sitta i lastbilen och stampa i takt med musiken på radion ibland.

Förresten vet du om man kan öva upp sig på att hålla ett dressyrspö? Jag klarar verkligen inte av det, får kramp som sjutton, ett vanligt spö brukar inte vara något problem. Tror inte jag kan hålla något spö i vänster hand dock (är högerhänt). Dressyrspö går inte varken i höger och vänster är inte ens att tänka på. Hur kan man träna upp det eller går det ens?
Jag gillar inte mina kramper. :(
 
Det här blir jättelångt men har jag väl börjat skriva så:p
Det gäller även att lära sig känna om hästen arbetar i en bra form. Man får ta till knep som gör att man ser att hästen går korrektför att så småning om lära sig känna det.
Du kan titta i spegel, på hästens skugga och om din instruktör hjälper dig kan den tala om hur kroppsdelarna ska se ut uppifrån och hur saker ska kännas.
Sånt tror jag blir svårt att lära sig på ridskola. Men med individuell träning brukar de flesta kunna lära sig det hyfsat fort. Förutsatt givetvis att man har en bra tränare!
Jag har ridit på samma ridskola nästan hela tiden men det var när jag fick ha "egna" projekthästar (jag var inte rädd för fart eller bockningar...) som jag utvecklades snabbast. Detta var hästar som kunde grunderna men hade svårt att komma till jobb, ofta genom det mentala som påverkade kroppen negativt. Att bara rida som vanligt funkade ju uppenbarligen inte så jag fick testa mig fram. Jag fick hela tiden ifrågasätta mig själv och hur och vad jag gjorde och känna hur hästen reagerade. Då lärde jag mig hur hjälperna fungerade ihop, hur hästens olika kroppsdelar kunde röra sig, och hur min kropp påverkade hästen.

Våga rid fult(!) och känn hur hästen reagerar, när den spänner sig/slappnar av osv. Om du börjar rida för en tränare så har du ju ypperligt tillfälle att bolla tankar med denne, och hen kan fånga upp ev. ovanor man kan få. Ridläraren jag rider för nu har inte ridit hästen jag rider, och det märker jag är en nackdel, så kan tränaren som sagt sitta upp på hästen så kan den ju känna precis hur din häst reagerar, och kan ge dig mer specifika råd.:up:
Men hur gör man då om man inte har tillgång till ridhus med spegel?

Vi har heller inga speglar hos oss, men kan du be en kompis att fota och filma är det jättebra. Har en kompis som gjort detta med sin hyrhäst och det har gått fort för henne. Kolla vad som var bra och dåligt, jämför filmer och se vad som skiljer sig mellan gångerna. Skjuter hästen ut bogen? Testa att korta yttersidan nästa gång och se om det är någon skillnad på nästa film.


När hästen "håller emot" i halsen gör den det ofta vid nacken eller vid bogen. Är det vid nacken är det främst bettet som påverkas, den drar, hänger eller eller aktivt motarbetar handens inverkan.
Är det vid bogen så håller de emot i kroppen och undviker bettet, knäpper av, går bakom han osv. Om du kortar tyglarna mycket utan att förbereda så kan du känna att den oftast spänner emot då den inte är lösgjord nog. Överböjer du hästen åt sidan är det ännu tydligare på utsidan. Kan hästen gå lågt med kontakt och välvd hals så är den aslappnad, kortar du sen upp och hästen hästen knäpper av så spänner den sig där.

För att känna rätt sittben kan du rida ur takt med hästen, jag brukar tycka att om jag har fel sittben känns det som att jag hamnar för långt fram på sadeln och sen glider på plats innan nästa steg. Växlar du mellan att rida ur takt, på rätt och fel sittben så kan det vara lättare att lära sig skillnaden
Har de fel galopp brukar de räta ut sig lite och lutar sig inåt i svängarna, och ställer man på rakt spår så är det ofta svårare och de blir lite obalanserade. Då gäller det ju att hästen tycker det är jobbigt, en del tycker det funkar utmärkt att gå i fel galopp. Kolla av hela tiden, man lär sig aldrig räkna rätt i matte utan att kolla facit.;)
Förresten vet du om man kan öva upp sig på att hålla ett dressyrspö? Jag klarar verkligen inte av det, får kramp som sjutton, ett vanligt spö brukar inte vara något problem. Tror inte jag kan hålla något spö i vänster hand dock (är högerhänt). Dressyrspö går inte varken i höger och vänster är inte ens att tänka på. Hur kan man träna upp det eller går det ens?
Jag gillar inte mina kramper. :(
Se om du kan hitta ett spö som har mer tyngd framåt mot handtaget, gärna med stor knopp eller annan utformning som du kan lägga tummen emot, tänk att det ska kunna ligga mot låret. Har själv problem med att de flesta känns tunga och studsar mot hästen om man inte kniper med handen, men har hittat några som är bekväma och lätta i handen. Öva på att ha spöt i vänster hand, har kunnat rida med båda men nu gäller bara höger hand för mig då jag e lite lat med det:angel:
 
Vi har heller inga speglar hos oss, men kan du be en kompis att fota och filma är det jättebra. Har en kompis som gjort detta med sin hyrhäst och det har gått fort för henne. Kolla vad som var bra och dåligt, jämför filmer och se vad som skiljer sig mellan gångerna. Skjuter hästen ut bogen? Testa att korta yttersidan nästa gång och se om det är någon skillnad på nästa film.


När hästen "håller emot" i halsen gör den det ofta vid nacken eller vid bogen. Är det vid nacken är det främst bettet som påverkas, den drar, hänger eller eller aktivt motarbetar handens inverkan.
Är det vid bogen så håller de emot i kroppen och undviker bettet, knäpper av, går bakom han osv. Om du kortar tyglarna mycket utan att förbereda så kan du känna att den oftast spänner emot då den inte är lösgjord nog. Överböjer du hästen åt sidan är det ännu tydligare på utsidan. Kan hästen gå lågt med kontakt och välvd hals så är den aslappnad, kortar du sen upp och hästen hästen knäpper av så spänner den sig där.

För att känna rätt sittben kan du rida ur takt med hästen, jag brukar tycka att om jag har fel sittben känns det som att jag hamnar för långt fram på sadeln och sen glider på plats innan nästa steg. Växlar du mellan att rida ur takt, på rätt och fel sittben så kan det vara lättare att lära sig skillnaden
Har de fel galopp brukar de räta ut sig lite och lutar sig inåt i svängarna, och ställer man på rakt spår så är det ofta svårare och de blir lite obalanserade. Då gäller det ju att hästen tycker det är jobbigt, en del tycker det funkar utmärkt att gå i fel galopp. Kolla av hela tiden, man lär sig aldrig räkna rätt i matte utan att kolla facit.;)

Se om du kan hitta ett spö som har mer tyngd framåt mot handtaget, gärna med stor knopp eller annan utformning som du kan lägga tummen emot, tänk att det ska kunna ligga mot låret. Har själv problem med att de flesta känns tunga och studsar mot hästen om man inte kniper med handen, men har hittat några som är bekväma och lätta i handen. Öva på att ha spöt i vänster hand, har kunnat rida med båda men nu gäller bara höger hand för mig då jag e lite lat med det:angel:
Det som är dumt är att jag inte har några kompisar, är helt beroende av att göra allt själv. Kameran jag har filmar bara några minuter i stöten, och jag vill inte hålla på och sitta av och på hästen mer i onödan.

Jag tror inte jag hängde med alls på det där med att "hålla emot", känner mig som ett stort frågetecken här och försöker läsa igen för att förstå, men får inte ihop det i mitt eget huvud.

Vad menas med att rida ur takt?

Stor knopp man lägger tummen på? Hur ska man hålla ett dressyrspö, nu vet jag inte ens hur man ska hålla ett...
 
Ja, mitt självförtroende när det kommer till ridningen är riktigt dåligt.
Egentligen borde det inte vara så dåligt när det egentligen bara är en sak jag inte riktigt vet hur det ska kännas - känslan. T ex om hästen har rätt galopp eller att man sitter på rätt sittben i traven.

På min egen häst och de flesta hästarna känner jag om det är fel galopp vid sväng, men inte på rakt spår.

Likaså har jag jättesvårt för att känna om en häst går i riktig form. Har försökt känna efter om ryggen kommer upp och de aktiverar bakbenen, men jag känner verkligen ingenting och jag känner mig så misslyckad. Jag vill lära mig känna. Jag har ridit hästar i form, då ridläraren sagt det, men jag känner inte det själv. Det enda jag ser, känner är att de kröker på nacken, men det finns hästar som fuskar och bara kröker på nacken utan att arbeta i form. Hästar som bara knäpper av och jag vill lära mig skillnaden, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga..

Tanken är väl att jag ska försöka ta upp det här när jag börjar ta mina privatlektioner igen. Har även efterfrågat sitsträning, när hästen blir longerad och ryttaren kan koncentrera sig på sitsen.

Känner mig som världens sämsta ryttare för att jag saknar den känslan, även trots att jag har fin känsla i hoppningen och är följsam med hästen, samt har bra balans (har suttit kvar på hästar som bockat, som egentligen är omöjliga att sitta kvar på). Så är det ändå den där känslan att inte kunna känna skillnad på fusk form vs form, rätt sittben vs fel sittben och fel galopp vs rätt galopp, som drar ner mig och skapar kasst självförtroende, att jag kan inte rida på riktigt..

Varför är det tre saker som drar ner mig så? Ridningen är ju så mycket mer än bara just de där tre, men ändå är det dom jag hakar upp mig på och känner mig kass, för att jag inte lyckas hitta rätt känsla.

Jag vet att man kan titta ner på hästens bog för att se om det är rätt galopp vs rätt sittben osv, men jag vill lära mig känna utan att titta, men vet inte alls hur jag ska kunna lära mig det. Det känns hopplöst.
Jag är precis likadan! Har också problem med de sakerna du har.
Jag har helt enkelt insett att jag har noll talang för det här med ridning, jag är ganska talanglös när det kommer till de flesta praktiska sakerna.. Är bättre på teori, kan det mesta i teorin men inte i praktiken så det hjälper ju inte :rofl:

Jag kollar faktiskt ner på bogarna/benen både i trav och galopp. För att kolla så jag sitter på rätt sittben eller har rätt galopp. Någon gång måste jag väl lära mig tycker jag!
Har också bett kompisar säga till om de ser att jag gör fel.
Sen är det väl bara att träna träna som gäller tyvärr :p
 
Jag tror inte jag hängde med alls på det där med att "hålla emot", känner mig som ett stort frågetecken här och försöker läsa igen för att förstå, men får inte ihop det i mitt eget huvud.

Vad menas med att rida ur takt?

Stor knopp man lägger tummen på? Hur ska man hålla ett dressyrspö, nu vet jag inte ens hur man ska hålla ett...
Oj, då har jag rört till det:crazy:

Du kommer ju ha en tränare framöver och då får du instruktioner direkt, tio gånger bättre än film.:up:

"Hålla emot" är i grund och botten en spänning. När man inte rider kan ju hästen använda halsen att balansera med, men när man rider går ju inte det. Antingen måste hästen lyssna på ryttaren och balansera sig med hjälp av dess instruktioner, eller så hittar den på ett annat sätt. En del lägger all balans i bettet och blir tunga, andra spänner halsen för att hålla upp huvudet, då kan de dra upp huvudet och undvika bettet.

Om en häst knäpper av är de spända på samma plats, men istället för att dra uppåt så krullar de ihop sig och "går fint". Ofta så är de inte helt på hjälperna heller, iom att den håller emot så blir det gärna ett litet mellanrum mellan tex. en drivning och att hästen faktiskt ökar steget, de följer heller inte heller bettet om man för fram handen lite utan går kvar på samma ställe oavsett

Det är trots allt en känsla man måste lära sig, jag har ridit så många hästar där detta varit roten till de mesta problemen att jag har koll på hur det känns vid det här laget, men har man inte det så kan det vara svårt. Det är ju inte heller något önskvärt så en välutbildad häst skall ju inte knäppa av.:up:

För att kunna känna takten kan du räkna 1 (reser dig), 2 (sätter dig) i varje steg lika fort som hästen travar, på en långbent häst räknar du långsammare än på en kortbent (b-ponny tex). Samma anledning man säger ettusenett, ettusentvå när man ska räkna sekunder, räknar man för fort är man ur takt med tiden. Rider du snabbare eller lånsammare än vad den travar är du ur takt.

Spöt är oftast lite bredare eller med en platta i änden så det inte tappas när handen är avslappnad. Denna lilla förtjockning kan du lägga tummen emot för att hålla upp det, som att du gjorde tummen upp med ändbiten ovanpå. När du sen blir vanare och inte behöver krama så mycket kan man lägga tummen vid sidan om spöt och på tygeln igen där den ska vara.

Hoppas jag förklara någorlunda, blir ibland lite rörigt när jag ska förklara saker.:o
 
Oj, då har jag rört till det:crazy:

Du kommer ju ha en tränare framöver och då får du instruktioner direkt, tio gånger bättre än film.:up:

"Hålla emot" är i grund och botten en spänning. När man inte rider kan ju hästen använda halsen att balansera med, men när man rider går ju inte det. Antingen måste hästen lyssna på ryttaren och balansera sig med hjälp av dess instruktioner, eller så hittar den på ett annat sätt. En del lägger all balans i bettet och blir tunga, andra spänner halsen för att hålla upp huvudet, då kan de dra upp huvudet och undvika bettet.

Om en häst knäpper av är de spända på samma plats, men istället för att dra uppåt så krullar de ihop sig och "går fint". Ofta så är de inte helt på hjälperna heller, iom att den håller emot så blir det gärna ett litet mellanrum mellan tex. en drivning och att hästen faktiskt ökar steget, de följer heller inte heller bettet om man för fram handen lite utan går kvar på samma ställe oavsett

Det är trots allt en känsla man måste lära sig, jag har ridit så många hästar där detta varit roten till de mesta problemen att jag har koll på hur det känns vid det här laget, men har man inte det så kan det vara svårt. Det är ju inte heller något önskvärt så en välutbildad häst skall ju inte knäppa av.:up:

För att kunna känna takten kan du räkna 1 (reser dig), 2 (sätter dig) i varje steg lika fort som hästen travar, på en långbent häst räknar du långsammare än på en kortbent (b-ponny tex). Samma anledning man säger ettusenett, ettusentvå när man ska räkna sekunder, räknar man för fort är man ur takt med tiden. Rider du snabbare eller lånsammare än vad den travar är du ur takt.

Spöt är oftast lite bredare eller med en platta i änden så det inte tappas när handen är avslappnad. Denna lilla förtjockning kan du lägga tummen emot för att hålla upp det, som att du gjorde tummen upp med ändbiten ovanpå. När du sen blir vanare och inte behöver krama så mycket kan man lägga tummen vid sidan om spöt och på tygeln igen där den ska vara.

Hoppas jag förklara någorlunda, blir ibland lite rörigt när jag ska förklara saker.:o
Hmm, nu blir jag fundersam. Du skrev "de följer heller inte heller bettet om man för fram handen lite utan går kvar på samma ställe oavsett", då kom jag bara och tänka på när vad min tränare har sagt om hästar som går i form och är eftergivna, när hästen går på tygeln och man har kvar stödet på yttern, men ger en liten eftergift på innerhanden, då om hästen har kvar huvudet på samma plats är den eftergiven. Kör den upp huvudet "slår sig fri" är den inte eftergiven, men antar här nu att det är två skiljda saker från att "hålla emot".

Takten i traven behöver jag aldrig räkna, det har alltid fallit naturligt, det kanske kan räknas som talang att jag kan känna takt. Likaså när jag lyssnar på musik brukar jag snabbt hitta takten i den osv.
Men nu tror jag att jag förstår vad som menas med ur takt.

Jag är inte helt med på spö-delen, får väl ta in mitt dressyrspö och försöka hålla det som du beskriver och se om jag fattar. :o
 
Hmm, nu blir jag fundersam. Du skrev "de följer heller inte heller bettet om man för fram handen lite utan går kvar på samma ställe oavsett", då kom jag bara och tänka på när vad min tränare har sagt om hästar som går i form och är eftergivna, när hästen går på tygeln och man har kvar stödet på yttern, men ger en liten eftergift på innerhanden, då om hästen har kvar huvudet på samma plats är den eftergiven. Kör den upp huvudet "slår sig fri" är den inte eftergiven, men antar här nu att det är två skiljda saker från att "hålla emot".

Takten i traven behöver jag aldrig räkna, det har alltid fallit naturligt, det kanske kan räknas som talang att jag kan känna takt. Likaså när jag lyssnar på musik brukar jag snabbt hitta takten i den osv.
Men nu tror jag att jag förstår vad som menas med ur takt.

Jag är inte helt med på spö-delen, får väl ta in mitt dressyrspö och försöka hålla det som du beskriver och se om jag fattar. :o

När hästen går i form så följer den handen neråt, länger du tygeln så sänker hästen huvudet, men går kvar med eftergift. Helt enkelt att du kan placera hästens huvud där du vill, lång och låg eller högre och kortare form.

En häst som går bakom hand ("knäpper av") går inte fram till bettet, den är liksom lite tom i handen. Man vill ha känslan av att hästen är som en pilbåge, med tygeln som bågsträng, så att säga. Och så kan man spänna bågen (högre formen) eller släppa efter på bågen (lägre form).

Men jag har för mig att vi haft denna diskussion förut, då skrev du att du inte heller kunde känna om hästen hoppade med rygg? Det är lite samma känsla, att man känner att ryggen kommer upp.
 
När hästen går i form så följer den handen neråt, länger du tygeln så sänker hästen huvudet, men går kvar med eftergift. Helt enkelt att du kan placera hästens huvud där du vill, lång och låg eller högre och kortare form.

En häst som går bakom hand ("knäpper av") går inte fram till bettet, den är liksom lite tom i handen. Man vill ha känslan av att hästen är som en pilbåge, med tygeln som bågsträng, så att säga. Och så kan man spänna bågen (högre formen) eller släppa efter på bågen (lägre form).

Men jag har för mig att vi haft denna diskussion förut, då skrev du att du inte heller kunde känna om hästen hoppade med rygg? Det är lite samma känsla, att man känner att ryggen kommer upp.
Nej jag känner inte när hästen går i korrekt form, dvs arbetar med bakbenen, visst jag kanske märker känner huvudet, men det jag vill lära känna är bakbenen. Jag vet dock inte vad det är jag ska känna efter, så det känns lite som jag famlar i blindo. Finns det något jag ska fråga min tränare så jag verkligen får öva/lära mig det jag vill?
 
Nej jag känner inte när hästen går i korrekt form, dvs arbetar med bakbenen, visst jag kanske märker känner huvudet, men det jag vill lära känna är bakbenen. Jag vet dock inte vad det är jag ska känna efter, så det känns lite som jag famlar i blindo. Finns det något jag ska fråga min tränare så jag verkligen får öva/lära mig det jag vill?

Säg till tränaren att hon säger till när hästen går rätt, så kan du känna efter hur det känns då och lära dig? Känn efter hur det känns i rumpan och i handen.
 
Säg till tränaren att hon säger till när hästen går rätt, så kan du känna efter hur det känns då och lära dig? Känn efter hur det känns i rumpan och i handen.
Kan man t ex träna det, via att bli longerad med ögonbindel, så man måste förlita sig på känslan?
 
Kan man t ex träna det, via att bli longerad med ögonbindel, så man måste förlita sig på känslan?

Om du kan rida hästen korrekt samtidigt som du har ögonbindel och blir longerad, så visst. Fast det är svårt, tycker jag. Man tappar rätt mycket av balansen när man har ögonbindel.!
 
Om du kan rida hästen korrekt samtidigt som du har ögonbindel och blir longerad, så visst. Fast det är svårt, tycker jag. Man tappar rätt mycket av balansen när man har ögonbindel.!
Tänkte mer att tränaren longerar hästen i form och, ryttaren följer bara med så att säga.
 
Tänkte mer att tränaren longerar hästen i form och, ryttaren följer bara med så att säga.

Det går inte, man måste rida också för att den ska gå rätt. Longerar man så är hästen inspänd, men det är ju som att rida med inspänningar - inte samma känsla som när hästen går i form genom ridningen.

Jag funderar på om du kanske gör för stor sak av det? Om hästen går med eftergift och stöd, förhållningarna går igenom och den är framme för skänkeln, då går den i form. Sen kan man ju vilja ha en lägre eller en mer samlad form eller ännu mer lydnad eller rakriktning eller vad det nu är, den måste ju inte vara perfekt för att det ska vara form.

Det är ju heller inte så att hästen börjar göra något radikalt annat med bakbenen då heller, hur bakbenen känns kan du ju känna efter när som helst. Börja med att öva dig på det?
 
Senast ändrad:
Det går inte, man måste rida också för att den ska gå rätt. Longerar man så är hästen inspänd, men det är ju som att rida med inspänningar - inte samma känsla som när hästen går i form genom ridningen.
Tänkte mer om man kunde få till ryggupplevelsen eller något den vägen, de va ju skit att det inte verkar gå. :(
 
Tänkte mer om man kunde få till ryggupplevelsen eller något den vägen, de va ju skit att det inte verkar gå. :(

Men varför skulle det inte funka att du ber ridläraren säga till när hästen går rätt och så känner du efter hur det känns då i rumpan? Du kan ju blunda och känna efter om du vill.

När ryggen kommer upp blir hästen mjukare och bekvämare att sitta på. Det är olika tydligt på olika hästar hur stor skillnad det blir.
 
@RedHyuuga jag tror inte du har så mycket sämre känsla än många faktiskt .
Det du behöver är mer timmar i sadeln för tränare och ett utifrån det kontinuerligt upplägg . Målet för dig skulle kunna vara att du får så pass mycket regelbunden hjälp av en passande tränare, att du emellan träningarna kan hitta en nivå/linje att träna vidare på i egen regi fram till nästa träning .

De flesta behöver mer ridtimmar i sadeln just utifrån detta. Det är liksom nyckeln till att "komma vidare/lära sig rida" osv .

Det "negativa " (eller inspirerande beroende på hur man ser på det ) är att ridning är en färskvara för alla som inte redan är på proffs nivå .;) dvs som amatör behöver man verkligen en tränare som är duktig och rida efter en plan med regelbundna träningar för en sån tränare .

Kommentar utifrån att jag tolkat dina inlägg som att det går långa perioder utan träning/mål/upplägg osv .oavsett anledningar osv så blir mitt svar ändå detsamma .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 461
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp