Ingen torktumlare

Bukefalos 30 år!

Använder torktumlaren för sängkläder och frotté. Kläder hängs på nedfällbar torkställning ovanför badkaret.

Tror att det är denna.
Mina föräldrar har i sin tvättstuga en liknande men som hänger i taket, typ en sån här.

Som så många andra hänger jag på tvättställning inomhus nu på vintern. På sommaren hänger jag på torkvinda utomhus. Vi är två vuxna i hushållet. Jag hörde precis på radion häromdagen att torktumlare är en stor bov vad det gäller att frigöra mikroplaster i kläder, så då kände jag att det kanske ändå var rätt bra att inte använda en sådan. Jag har verkligen ingen plats för en torktumlare heller. Det var svårt nog att hitta plats till tvättmaskinen 🤪 !
Att använda kläderna och själva blöta tvätten är det som frigör allra mest fiber (både organiska och plast) från kläder tyvärr. Enligt Råd&Rön.

Torktumling kan såklart få mikroplastfiber att lossa också, men de hamnar ju i filtret och slängs i papperskorgen som sedan går till förbränning (plast brinner bra!). Vid den blöta tvätten hamnar det i avloppet och i våra sjöar och hav.

Att använda kläderna och själva blöta tvätten är det som frigör allra mest fiber (både organiska och plast) från kläder tyvärr. Enligt Råd&Rön.

Torktumling kan såklart få mikroplastfiber att lossa också, men de hamnar ju i filtret och slängs i papperskorgen som sedan går till förbränning (plast brinner bra!). Vid den blöta tvätten hamnar det i avloppet och i våra sjöar och hav.
Jaha. Ja, det var ju någon expert på P1 som pratade om detta häromdagen, att torktumlaren var en av de stora bovarna. Jag antar att en del av plasterna kan hamna i kondensvattnet också? Vi har sådana med behållare på jobbet, och det vattnet häller man ju ner i avloppet.

Jaha. Ja, det var ju någon expert på P1 som pratade om detta häromdagen, att torktumlaren var en av de stora bovarna. Jag antar att en del av plasterna kan hamna i kondensvattnet också? Vi har sådana med behållare på jobbet, och det vattnet häller man ju ner i avloppet.
Ja, det är väl en del av problemet med mikroplaster, att de är för små partiklar för att fastna i filtret och följer med vattnet i stället.

Ja, det är väl en del av problemet med mikroplaster, att de är för små partiklar för att fastna i filtret och följer med vattnet i stället.
Ja, och har man både tvättmaskin och torktumlare till sin tvätt blir det naturligtvis en större miljöpåverkan än om man bara har en tvättmaskin. Att bara ha en torktumlare är nog mindre vanligt... :D

Ja säkert en del, men oavsett är själva användandet av kläder och tvätten den allra största boven till utsläpp i naturen.

Ja, men den största andelen går ut till naturen vid användandet av kläder och tvätten i tvättmaskinen.

Vi hänger på torkställning och ja, det tar upp ett helt rum… :cautious: Vi har heller ingen tvättstuga så det är allrummet på övervåningen som får offras. Dock ska vi dela av och göra ett till barnrum så jag har ingen aning om hur vi ska göra sen.

Vi hänger på torkställning och ja, det tar upp ett helt rum… :cautious: Vi har heller ingen tvättstuga så det är allrummet på övervåningen som får offras. Dock ska vi dela av och göra ett till barnrum så jag har ingen aning om hur vi ska göra sen.
Ja himla trist. Känns som att det alltid hänger tvätt. Och i mitt fall i ett av de finaste rummen.

Ja, men den största andelen går ut till naturen vid användandet av kläder och tvätten i tvättmaskinen.
Jag tycker inte att det gör det bättre att utsätta miljön för ännu mer mikroplaster pga det, kan man minska sin belastning så gör man väl vad man kan??
Det bästa är såklart om alla kläder var utan plast.

Blir så mycket tvätt. Ni som inte har någon torktumlare hur löser ni torkningen?
Jag hänger upp allt men det tar upp nästan ett helt rum.
Har torktumlare men föredrar att hängtorka. Clad Ohlsson har faktiskt en trevlig torkställning som går på höjden, fyrkantig, den har vi i badrummet och den tar lite mer än en maskin. (vet inte hur hållbar den är dock, inte haft den så länge). Innan den hade vi en hög från Ikea med flera vingar att fälla ut som inte finns längre.

Så en stor maskin hos oss tar upp ca en kvadratmeter i badrummet. Och jag tvättar inte mer maskiner än jag kan hänga en dag.

Kläderna håller länge och blir fina av att hänga :)

1770719359745.webp

Jag tycker inte att det gör det bättre att utsätta miljön för ännu mer mikroplaster pga det, kan man minska sin belastning så gör man väl vad man kan??
Det bästa är såklart om alla kläder var utan plast.
Nej såklart men eftersom man inte kan undvika allt behöver man zooma ut lite och se vad som verkligen ger effekt. Undvika att köpa och använda plastkläder typ fleece och polyester i den mån man kan. Att använda plagget tills det verkligen behöver tvättas (undvika ”slentriantvätten”, typ jag slänger med de här knappt använda plaggen också) gör mer nytta för miljön än torktumling när man väl tvättat ett plagg.

Nej såklart men eftersom man inte kan undvika allt behöver man zooma ut lite och se vad som verkligen ger effekt. Undvika att köpa och använda plastkläder typ fleece och polyester i den mån man kan. Att använda plagget tills det verkligen behöver tvättas (undvika ”slentriantvätten”, typ jag slänger med de här knappt använda plaggen också) gör mer nytta för miljön än torktumling när man väl tvättat ett plagg.
Jag använder mina kläder - förutom underkläder såklart - många gånger innan de tvättas.

Jag tänker att man gör vad man kan? Om jag tvättar lite mer sällan, och aldrig torktumlar, så gör jag en hel del ändå.

Fast om man gör allt det där och skippar torktumling allt för ofta också så blir det ju bara bättre. Speciellt som många stretchiga kläder åldras snabbt i torktumlare och vissa t-shirts blir noppiga. (en enda tur i torktumlaren, pga bråttom, lyckades åldra några min mans t-shirts ganska rejält). Barnkläder under växtperioder kunde jag köra i tumlaren, spelar ju inte lika stor roll hur länge de ska hålla då.

Jag använder mina kläder - förutom underkläder såklart - många gånger innan de tvättas.

Jag tänker att man gör vad man kan? Om jag tvättar lite mer sällan, och aldrig torktumlar, så gör jag en hel del ändå.

Fast om man gör allt det där och skippar torktumling allt för ofta också så blir det ju bara bättre. Speciellt som många stretchiga kläder åldras snabbt i torktumlare och vissa t-shirts blir noppiga. (en enda tur i torktumlaren, pga bråttom, lyckades åldra några min mans t-shirts ganska rejält). Barnkläder under växtperioder kunde jag köra i tumlaren, spelar ju inte lika stor roll hur länge de ska hålla då.

Ja självklart. Jag vände mig mest mot uttrycket att torktumlaren var "en stor bov". Då får man ju jämföra med det som verkligen är en stor bov. Eller åtminstone nämna de två stora bovarna.

Ingen torktumlare här. Tvättar flera maskiner på helgerna oftast och har avfuktare igång nere i tvättstugan samt dörren öppen. Har tre tvättlinor som hänger tvärs över rummet samt en
Torkställning. Det blir fullt men torkar snabbt ändå. Vi hade en torktumlare men den gick sönder snabbt och var bara jobbig att hantera tyckte jag. På sommaren hänger vi ut tvätten.

Ingen torktumlare här hemma, använder samma ställning som visades tidigare (den rektangulära med vingar) har även en väggmonterad ställning på den inglasade altanen,
I skånehuset har jag en, aldrig använd.

Liknande trådar

• Förvaring i barnrum
  • Det här med att välja rätt boende(lägenhet)
  • Betalar era 18 åringar hemma?
  • Särintressen hos barn

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka