Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har en över dörren också men två såna här. Superbra.Visa bifogad fil 181045
Att använda kläderna och själva blöta tvätten är det som frigör allra mest fiber (både organiska och plast) från kläder tyvärr. Enligt Råd&Rön.Som så många andra hänger jag på tvättställning inomhus nu på vintern. På sommaren hänger jag på torkvinda utomhus. Vi är två vuxna i hushållet. Jag hörde precis på radion häromdagen att torktumlare är en stor bov vad det gäller att frigöra mikroplaster i kläder, så då kände jag att det kanske ändå var rätt bra att inte använda en sådan. Jag har verkligen ingen plats för en torktumlare heller. Det var svårt nog att hitta plats till tvättmaskinen!
Jaha. Ja, det var ju någon expert på P1 som pratade om detta häromdagen, att torktumlaren var en av de stora bovarna. Jag antar att en del av plasterna kan hamna i kondensvattnet också? Vi har sådana med behållare på jobbet, och det vattnet häller man ju ner i avloppet.Att använda kläderna och själva blöta tvätten är det som frigör allra mest fiber (både organiska och plast) från kläder tyvärr. Enligt Råd&Rön.
Torktumling kan såklart få mikroplastfiber att lossa också, men de hamnar ju i filtret och slängs i papperskorgen som sedan går till förbränning (plast brinner bra!). Vid den blöta tvätten hamnar det i avloppet och i våra sjöar och hav.
Ja, det är väl en del av problemet med mikroplaster, att de är för små partiklar för att fastna i filtret och följer med vattnet i stället.Jaha. Ja, det var ju någon expert på P1 som pratade om detta häromdagen, att torktumlaren var en av de stora bovarna. Jag antar att en del av plasterna kan hamna i kondensvattnet också? Vi har sådana med behållare på jobbet, och det vattnet häller man ju ner i avloppet.
Ja, och har man både tvättmaskin och torktumlare till sin tvätt blir det naturligtvis en större miljöpåverkan än om man bara har en tvättmaskin. Att bara ha en torktumlare är nog mindre vanligt...Ja, det är väl en del av problemet med mikroplaster, att de är för små partiklar för att fastna i filtret och följer med vattnet i stället.
Ja det går jättebra även vid minusgraderFunkar det nu vid minusgrader?
Ja säkert en del, men oavsett är själva användandet av kläder och tvätten den allra största boven till utsläpp i naturen.Jaha. Ja, det var ju någon expert på P1 som pratade om detta häromdagen, att torktumlaren var en av de stora bovarna. Jag antar att en del av plasterna kan hamna i kondensvattnet också? Vi har sådana med behållare på jobbet, och det vattnet häller man ju ner i avloppet.
Ja, men den största andelen går ut till naturen vid användandet av kläder och tvätten i tvättmaskinen.Ja, det är väl en del av problemet med mikroplaster, att de är för små partiklar för att fastna i filtret och följer med vattnet i stället.
Ja himla trist. Känns som att det alltid hänger tvätt. Och i mitt fall i ett av de finaste rummen.Vi hänger på torkställning och ja, det tar upp ett helt rum…Vi har heller ingen tvättstuga så det är allrummet på övervåningen som får offras. Dock ska vi dela av och göra ett till barnrum så jag har ingen aning om hur vi ska göra sen.
Jag tycker inte att det gör det bättre att utsätta miljön för ännu mer mikroplaster pga det, kan man minska sin belastning så gör man väl vad man kan??Ja, men den största andelen går ut till naturen vid användandet av kläder och tvätten i tvättmaskinen.
Har torktumlare men föredrar att hängtorka. Clad Ohlsson har faktiskt en trevlig torkställning som går på höjden, fyrkantig, den har vi i badrummet och den tar lite mer än en maskin. (vet inte hur hållbar den är dock, inte haft den så länge). Innan den hade vi en hög från Ikea med flera vingar att fälla ut som inte finns längre.Blir så mycket tvätt. Ni som inte har någon torktumlare hur löser ni torkningen?
Jag hänger upp allt men det tar upp nästan ett helt rum.
Nej såklart men eftersom man inte kan undvika allt behöver man zooma ut lite och se vad som verkligen ger effekt. Undvika att köpa och använda plastkläder typ fleece och polyester i den mån man kan. Att använda plagget tills det verkligen behöver tvättas (undvika ”slentriantvätten”, typ jag slänger med de här knappt använda plaggen också) gör mer nytta för miljön än torktumling när man väl tvättat ett plagg.Jag tycker inte att det gör det bättre att utsätta miljön för ännu mer mikroplaster pga det, kan man minska sin belastning så gör man väl vad man kan??
Det bästa är såklart om alla kläder var utan plast.
Jag använder mina kläder - förutom underkläder såklart - många gånger innan de tvättas.Nej såklart men eftersom man inte kan undvika allt behöver man zooma ut lite och se vad som verkligen ger effekt. Undvika att köpa och använda plastkläder typ fleece och polyester i den mån man kan. Att använda plagget tills det verkligen behöver tvättas (undvika ”slentriantvätten”, typ jag slänger med de här knappt använda plaggen också) gör mer nytta för miljön än torktumling när man väl tvättat ett plagg.
Fast om man gör allt det där och skippar torktumling allt för ofta också så blir det ju bara bättre. Speciellt som många stretchiga kläder åldras snabbt i torktumlare och vissa t-shirts blir noppiga. (en enda tur i torktumlaren, pga bråttom, lyckades åldra några min mans t-shirts ganska rejält). Barnkläder under växtperioder kunde jag köra i tumlaren, spelar ju inte lika stor roll hur länge de ska hålla då.Nej såklart men eftersom man inte kan undvika allt behöver man zooma ut lite och se vad som verkligen ger effekt. Undvika att köpa och använda plastkläder typ fleece och polyester i den mån man kan. Att använda plagget tills det verkligen behöver tvättas (undvika ”slentriantvätten”, typ jag slänger med de här knappt använda plaggen också) gör mer nytta för miljön än torktumling när man väl tvättat ett plagg.
Jag använder mina kläder - förutom underkläder såklart - många gånger innan de tvättas.
Jag tänker att man gör vad man kan? Om jag tvättar lite mer sällan, och aldrig torktumlar, så gör jag en hel del ändå.
Fast om man gör allt det där och skippar torktumling allt för ofta också så blir det ju bara bättre. Speciellt som många stretchiga kläder åldras snabbt i torktumlare och vissa t-shirts blir noppiga. (en enda tur i torktumlaren, pga bråttom, lyckades åldra några min mans t-shirts ganska rejält). Barnkläder under växtperioder kunde jag köra i tumlaren, spelar ju inte lika stor roll hur länge de ska hålla då.