Inget svar

shady

Trådstartare
:idea: Eftersom ingen vill svara i den andra tråden tar vi en ny.

När ni säljer hästar vad skriver ni då i era kontrakt. Ni vill ju inte skriva på det kontrakt som jag skrivit, så då är ju frågan. Vad skriver ni i era egna kontrakt?

Även om ni använder standardkontrakten måste ni ju skriva något eller hur?

Ni som skriver egna kontrakt, vad skriver ni?
 
Jag har heller aldrig varken köpt eller sålt på prov. Känns nästan som att en del tycker det är en mode sak.

Du skrivar alltså inget mer än kryssen i kontrakten?
 
Inget särskilt jag bara undrade. Har aldrig använt mig av dessa färdiga kontrakt.

Vad jag kan dra mig till minnes tror jag aldrig jag sett dom, utan bara hört talas om dom.
 
Jag tycker att dom täcker det mesta faktiskt. Dessutom är om ju utformade av en jurist, vilket iaf för mig känns tryggare eftersom jag inte är såpass juridiskt kunnig att jag skulle kunna plita ihop ett eget kontrakt.
 
Till standardkontraktet skriver vi ngt om veterinärbesiktningen,vem som gör och vem som betalar. Sen angående tvist ska man alltid kryssa i "allmän domstol" och inget annat.
 
Jag har svarat i din förra tråd åxå, men jag har alltid använt mej av standardkontrakten. Där kan man ju kryssa i det som passa en! Jag har lagt till på "övriga förutsättningar" att köparen haft tillfälle att undersöka hästen och godkänner den i befintligt skick och på "övriga överenskommelser" om hästen har nått speciellt (tex. lynne) som köpare är medveten om.

/Malin
 
Jag vet inte hur standardkontrakten ser ut. Men jag har alltid haft en klausul i att köparen föbehåller sig att hålla hästen A1 försäkrad i minst två år till minst köpeskillingen.
 
Jag köpte en häst yligen (visserligen "bara" ett gotlandsruss, men ändå!) och då använde jag mig av ett färdigskrivet kontrakt.

Detta var mitt önslemål, ägaren hade skrivit ett själv, men eftersom detta var första gången jag köppte en häst kände jag mig säkrare så här. Inte för att jag tror att det är mer juridiskt bindande, men där finns en del punkter som inte stod med i det "hemmaskrivna" kontraktet so jag aldrig kommit på, t.ex avhämtning av hästen, vems ansvaret är när hästen är var, mm.

Det enda vi skrev till extra var att jag (köpare) hade rätt att gå på lösdrift hos ägaren tills juni utan extra kostnad för foder eftersom jag inte har möjlighet att ta hem henne nu. Och ev veterinär och hovslagare betalas av köparen.

/Tina
 
Jag vet inte hur standardkontrakten ser ut. Men jag har alltid haft en klausul i att köparen föbehåller sig att hålla hästen A1 försäkrad i minst två år till minst köpeskillingen.

Den klausulen är viktig, just pg av att en köpare har laglig rätt att reklamera köpet under max 2 år om det kan bevisas att felet förelegat före köpet. Jag har också alltid haft med det i mina kontrakt. Med tilläget "obruten försäkring" och "för lägst köpeskillingen".

Har goda vänner som hamnade i tvist med köparen. De är seriösa och ville inte tjafsa fast de var säkra på att skadan uppstått efter köpet så de erbjöd sig ta tillbaks hästen och betala tillbaks köpeskillingen. Men när det visade sig att köparen hade struntat i att hålla hästen försäkrad, då ville inte säljaren ta tillbaks hästen oförsäkrad. Gick till domstol sedemera och säljaren vann, men hade de inte vunnit skulle de blivit tvingade att ta tillbaks en oförsäkrad skadad häst. Försäkring eller ej tar rätten ingen hänsyn till.

Sen kan jag hålla med trådskrivaren att det gått "mode" i att lämna ut hästen på prov. Väldigt många köpare önskar/kräver det idag.
Men vad sjutton gör några veckor hit eller dit. Det finns ju inte en chans att häststackarn kommer att visa sitt riktiga jag under den tiden. Längre tid än så tar det ju för de flesta hästar att "landa" på ett nytt ställe med nya människor, ny miljö, nya hästar, nya rutiner osv. Hur känns det dessutom för hästen att kanske åka på prov till flera ställen?

Är inte köparen villig, att istället komma och provrida hästen flera gånger, eller åtminstone stanna över en helg för att verkligen kunna lära känna hästen i olika situationer. Då avstår jag från att sälja till den personen istället för att lämna ut hästen "på prov".
Samtidigt dock, måste man vara schysst som säljare och hålla på hästen till spekulanten, om man nu tror att det är rätt köpare som hästen kan trivas med, och ge denne en chans att lära känna hästen lite.

De sista hästarna jag sålt har dels ena spekulanten kommit och bott här två helger(med ett par veckor emellan), de andra två fanns inte så långt härifrån så en kom 7 gånger och den andra ännu fler gånger innan vi gjorde upp köpen. Den tiden får man helt enkelt ta sig om man vill vara noga med till vem man säljer sin häst. Jag har aldrig heller haft en köpare som klagat på upplägget. Däremot har flera spekulanter inte ens kommit och tittat på hästen när de redan från början fått klart för sig att nån provvecka inte är aktuell - hur seriöst är det kan man fråga sig?
 
Jag vill bara säga att jag tycker ditt upplägg verkar mycket bra Moniq. När jag köpte min senaste häst för snart två år sedan fanns hon 40-50 mil från mig och då åkte jag ner över en helg för att kunna provrida flera gånger. Någon provvecka ville jag inte ha. Jag undrar ibland om folk verkligen inser vilket ANSVAR de tar på sig när de tar hem hästar på prov? Jag känner att jag som köpare måste lita så pass mycket på mig själv att jag kan bedöma om jag tror hästen passar mig samt pröva den i situationer som är extra viktiga för mig. Det finns inga helt felfria hästar, men jag vill inte att hästen skall ha tillkortakommanden som jag inte kan överse med (t.ex. tendenser att ha lätt för att stegra sig). Vilka dessa "fel" är beror på köparen. En del saker som är viktiga för mig bryr sig inte en annan köpare om och tvärt om. Eftersom jag inte tävlar struntar jag i om hästens gångarter inte räcker för detta, däremot är ridbarheten och samarbetsvilja viktiga då jag ändå tränar mycket.

Beträffande ursprungsfrågan har jag inte sålt och köpt så många hästar men alltid använt standardkontrakt. Det var ganska länge sedan jag sålde en häst, men om detta skulle ske skulle jag definitivt lägga till förbehållet med försäkring som har nämnts.

Min ena häst har haft lite problem med sina ben och har pålagringar. Om han sköts och rids rätt funkar han bra för träning (vi förkovrar oss i akademisk ridkonst) och uteridning. Skulle han säljas skulle jag bifoga hela hans veterinärhistoria till kontraktet, men jag skulle inte göra något förbehåll hur han skulle skötas och ridas efter att han inte längre var min. Jag tror mer på att hitta en köpare som delar samma värderingar som jag och rider och håller häst på liknande sätt eller annat sätt jag tror skulle funka. Men när hästen sedan var såld....så vore den inte längre min.

Nu har jag dock inga planer på att sälja honom, så detta är hypotetiskt :D!

Anneli
 
Några hästar vi har köpt har vi inte haft några kontrakt på, dock så hade vi ett färdigt kontrakt när vi sålde våran ponny.
Han var en tävlingsponny och såldes som en sådan, dock slutade ryttarinnan tävla efter ett tag, vilket var lite synd. Men ponnyn led inte för det och han skötes efter alla konstens regler.
Där av hade vi muntligt att de skulle meddela när ponnyn såldes vidar, vilket de gjorde och jag har kontakt med de "nya" ägarna.

Nog vill flera målmedvetna uppfödare att deras hästar så småningom ska komma ut på tävlingsbanan. Har hästarna kapacitet när de blir lite äldre, och ryttaren är rutinerad och tävlingsinriktat, så kommer hästen ut på tävlingsbanan.
 
Har aldrig sett ett standard kontrakt och undrar lite över vad man kan kryssa i i ett sånt.

När vi köpt häst har vi haft mycket enkla kontrakt. Det står vem som köper och vem som säljer. Vad hästen heter och hur gammal den är och pris. Inget mer.

Muntligt har vi haft överenskommet att om det inte funkar efter en viss tid så kan hästen lämnas tillbaka. Om vi skulle sälja vidare så meddelar jag självklart tidigare ägare. Vilket är enkelt eftersom båda bor i samma kommun.
 
Jag vill bara bena ut alla missförstånd som tycks ha uppkommit från Din och Rolands sida.

Även om jag inte hade skrivit på era kontrakt med krav på 3 års test 4, 5 och 6 årschmampionat så hade jag förmodligen tävlat och visat hästen i detta iallafall om hästen var redo för det.
Som jag fattat det så är ni rädda för att era uppfödningar inte kommer ut och visar upp sig om det inte står i era kontrakt.
Det är faktiskt inte så vanligt att dessa krav finns med från uppfödarens sida och hästarna kommer ut och tävlar iallafall av någon konstig anledning.

Så nej i mitt kontrakt om jag hade varit uppfödare hade det bara funnits krav på A1 försäkring i 2 år utöver dom vanliga kryssen.
Jag hade sålt hästen till en tävlingsryttare och då vet jag att hästen får komma ut och tävla i det den är redo för.
 
Muntliga överenskommelser har ju en tendens att inte hålla när det väl gäller....Det kan vara svårt att bevisa vad som egentligen har sagts.

Varför ska man behöva meddela tidigare ägare om man vill sälja en häst vidare? Likaså har jag svårt att förstå att man som säljare går med på "prövotid"....
 
I de här fallen har det muntliga funkar bra. Kan iofs bero på att båda är köpta i samma kommun där vi bor, kommunen är liten så alla känner alla vilket jag tror gör att man drar sig för att lura folk.

Gällande ponnyn så behövde vi aldrig lämna tillbaka henne. Vi hade alltså betalat henne fullt ut så det var väl mer fråga om öppet köp.

När vi köpte varmblodet var det säljaren som insisterade på två veckors prövotid. Och eftersom jag aldrig tänkte så långt att hon kunde skada sig och det skulle vara mitt fel så tyckte jag det var ok. Dessutom bor vi i samma by så hon åkte ju inte speciellt långt heller och säljaren hade möjlighet att titta förbi när som helst, och gjorde även det. Först efter prövotiden skrev vi kontrakt och ägarbytespapper.

Om jag sålde häst skulle jag inte gå med på prövotid. Däremot skulle köparen vara välkommen att prova hästen flera gånger. Fast det kommer nog aldrig bli aktuellt med försäljning.

Meddela förra ägaren tycker jag man kan göra bara av vanlig artighet. Spec om det är uppfödaren som är förra ägaren, de vill ju gärna veta var uppfödningarna hamnar och hur det går för dem. Om jag sålde en häst skulle jag gärna vilja veta var den hamnade och ffa att den hade det bra. Förköpsrätt däremot skulle jag nog vara mer tveksam till.
 
Har använt standardkontrakt, fungerar jättebra. Finns att köpa i vanliga ridsportsbutiker.
 
Jag använder alltid de färdiga kontrakten och skriven eventuella tilläggsbilagor om det är någon speciell överenskommelse, som tex nu när jag sålde mitt dräktiga 3-årssto och ska ta tillbaka fölet. Då skrev vi en speciell bilaga om vem som står för vad under tiden tills fölungen är avvand.
I vanliga fall täcker dessa kontrakt allt jag vill ha med.
 
Jag pratar bara för mig själv, Roland får du kontakta själv.

Jag är inte rädd för att hästarna inte skall komma ut och tävlas om det inte står i kontraktet. Anser att om man vill sälja hästen som tävlingshäst och den tilltänkta köparen är tävlingsryttare finns det ingen anledning att INTE skriva in det.

Sedan att det finns saker som diskuteras runt om finns det ju alltid. Ex. att hästen inte är färdig för en viss eller vissa saker. Det förklarade jag för dig även i den andra tråden.

Låter det luddigt nu beror det på att jag är tung i huvudet har varit hos tandläkaren idag och blivit sövd.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 099
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 619
Senast: Dentaku
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
907
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp