Inkörning, trav och utrustning

evis

Trådstartare
Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år?
Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"?

Jag blir tokig på att känna sådan här förvirring :mad: :confused:

Har ett par åringar - en kbltravare och ett russ - som väl eventuellt är tänkt att provas på travet. Men ju mer jag läser och kollar desto mer förvirrad blir jag över utrustning, inkörning och så vidare.

Finns det inga människor på Körnings-forumet som också pysslar med trav? Hur har ni gjort med inkörning - och vad för utrustning har ni använt?

Jag skulle gärna vilja sätta mina i vagn om dryga året (årskiftet mellan 1-2 år gamla), men har funderat mycket på detta med utrustning. När det gäller travet hör jag hela tiden att det "duger" med vilken sele som helst i princip samt en lätt sulky vid inkörning och den allra första tiden. Ju lättare desto bättre.

Och jag tänker väl att jag gärna vill ha något som är så lätt som möjligt efter dem, jag är för unghästträning men vill inte de ska behöva dra tungt - vill inte behöva lägga mer "yttre" belastning än nödvändigt. Men samtidigt vill jag ju att de ska kunna dra på ett bra sätt - jag tänker bra bröstsele, svängel, draglinor, baksele osv. Utan svängel osv blir det väl ändå inte så himla "lätt"? Ifall man jämför en enkel lätt sulky med en tyngre rockard men välbalanserad och med svängel - vad skulle ni föredra att köra in en unghäst i? Fördelar/nackdelar?

Novis-frågor från en som försöker få grepp om denna djungel :crazy: :D (dyr djungel dessutom :eek: )

Och ännu en fråga - vad för storlek har ni på selarna vid inkörning som unghästar? Låter ni hästarna växa i selarna innan ni kör in dem :smirk: - eller är det så att det krävs en storlek mindre ifall man kör in dem som 2-åringar?
Har provat en B-ponnysele på kallblodet och får inse att det kommer bli lite knepigt i och med att han ju är ganska tunn runt bröstkorgen men ändå har en ganska rejäl bog - bröstan är för liten men buk/däckelgjorden är för stor. Antar att det är vanligt på unghästarna innan de breddat sej och vuxit klart - är detta något ni har funderingar/erfarenheter kring???

Hoppas på många svar!!
 
Sv: Inkörning, trav och utrustning

Hej!

Intressanta funderingar du har om detta med hur lätt det egentligen är utan svängel vs med svängel.

Jag tänker såhär när jag hör dina funderingar:

Antingen köper du begagnade travselar till båda dina små, och så skaffar du en bred kortbrösta med tillhörande draglina, såna de har på tryckvagnar bland annat. Då får du fördelarna med den lätta travselen och de fria bogarna. Travselar brukar gå att passa in på åringarna. Kallblodet är jag lite osäker på, har aldrig kört in ett kallblod, bara vbl åringar. Men jag tror de har full som vbl väl?

Alternativ två är ju att köpa riktiga bröstselar, men det blir väldans dyrt för dem hittar du inte på begagnat marknaden, och det är synd om något skulle hända att de går sönder. Dessutom måste du svetsa fast svänglar o grejer på travvagnen-bökigt.

Någon lätt sulky hade jag inte använt till inkörning, hellre stadig vagn, typ hudik med långa skaklar eller iallafall en speedcart.

Sen måste du bestämma dig för hur du vill köra in. Travinkörning eller skolinkörning?
Jag föredrar såklart skolinkörning, då är hästen grundligt inkörd med allt positiv som det för med sig. Travinkörningen består mest av lite tömkörning och sen hoppas på det bästa :) grovt sagt. Du tjänar på att öva in alla röstkommando innan du sätter för någon häst. Du kommer oxå få mycket beröm från kuskar om du har väluppfostrade hästar som står still, och är mycket styrbara på röst och töm. Skulle det skita sig med travet, finns alltid den grundliga inkörningen kvar och du kan sälja eller vidareutbilda dem inom det.

Vad du än gör, köp inga skitselar :p utan håll dig till trav eller bröstselar.

/jenny i natten
 
Sv: Inkörning, trav och utrustning

Jag vill säga så här. Bestäm dig för om du ska köra trav eller "vanlig" körning. Att hålla på och vela och mixa är inte att rekommendera, varken för dig, hästarna eller utrustningsmässigt.

LIA
 
Sv: Inkörning, trav och utrustning

Varför inte? Vad kan hända? Utveckla gärna!

Jag började inom travet, och tog med mig det bästa. Kan gärna gå tillbaka dit en dag (när jag får ett bra erbjudande om en framtida stjärna)
 
Sv: Inkörning, trav och utrustning

Tack för ditt svar!
Jag måste erkänna att jag känner mej ute på djupt vatten då jag inte har någon som helst erfarenhet av körning. Kanske tar jag mej vatten över huvudet med dessa småttingar.
Å andra sidan har jag ju en rätt välkörd herre i stallet nu som jag ju kunde försöka lära mej köra tillsammans med redan nu i år - innan småttingarna ska köras in, om jag hade utrustningen... (jag känner för att köpa en bra bröstsele och typ Drive Out rockard eller liknande åt honom - det är en äldre kbltravarvalack som är välkörd och körningen skulle säkert vara ett ypperligt komplement till resterande träning för hans del. Kruxet är bara pengarna :eek: )

Nåväl, än har jag tid på mej att fundera vidare ju - måste ju inte köra in dem, och måste inte köra in dem själv heller. Vi får se vad vi gör, vill bara försöka sätta mej in i och lära mej mer om denna värld....

snigelfarmor skrev:
Hej!

Intressanta funderingar du har om detta med hur lätt det egentligen är utan svängel vs med svängel.

Jag tänker såhär när jag hör dina funderingar:

Antingen köper du begagnade travselar till båda dina små, och så skaffar du en bred kortbrösta med tillhörande draglina, såna de har på tryckvagnar bland annat. Då får du fördelarna med den lätta travselen och de fria bogarna. Travselar brukar gå att passa in på åringarna. Kallblodet är jag lite osäker på, har aldrig kört in ett kallblod, bara vbl åringar. Men jag tror de har full som vbl väl?

Jo som vuxen lär kallblodet ha full.
Men jag tänker på detta du skriver - med bred kortbrösta och draglinor - vad gör det för skillnad ifall det är en Hudik speedcart till exempel (utan svängel)? Jag vet ej riktigt hur travselar fungerar - förklara gärna för en total novis, för hästen drar väl - om det handlar om speedcart, långvagn el liknande (inte en rockard med svängel) inte alls med bröstan på en travsele? Menar du att jag kan komma runt detta - att det med travsele + typ en speedcart går att ha de fria bogarna ändå? Utan svängel? (var kommer draglinorna in?)

Jobbigt att vara så här okunnig...

snigelfarmor skrev:
Alternativ två är ju att köpa riktiga bröstselar, men det blir väldans dyrt för dem hittar du inte på begagnat marknaden, och det är synd om något skulle hända att de går sönder. Dessutom måste du svetsa fast svänglar o grejer på travvagnen-bökigt.

Se ovan - jag har egentligen större lust att lägga pengar på en bra högbyggd rockard som skulle gå att tävla körning med, å andra sidan har väl en sådan inte i travträning att göra :D
(i själva verket är jag inte riktigt inne på det här med travet, men det vore ju kul ifall det nu fanns någon fallenhet - att de i alla fall fick bli provade...)

snigelfarmor skrev:
Någon lätt sulky hade jag inte använt till inkörning, hellre stadig vagn, typ hudik med långa skaklar eller iallafall en speedcart.
Hudik med långa skaklar - menar du då en sådan här?

snigelfarmor skrev:
Sen måste du bestämma dig för hur du vill köra in. Travinkörning eller skolinkörning?
Skolinkörning absolut. I själva verket är ju inkörningen och körträningen för mej framförallt en förberedelse och utbildning inför ridningen. Att slänga på vagn efter att de är tömkörda 3-4 gånger är inte riktigt min plan...... :crazy:
Men just den delen har jag med mej från ridningen med, med förberedande arbete från marken. De är ju redan nu ganska haj på en del röstkommandon, det behövs bara befästas och slipas vidare på dem. De ska tömköras under våren och sommaren och hösten, och jag hade hoppats att få lite hjälp med resterande förberedande jobb inför inkörningen sedan till höst/vintern...
 
Sv: Inkörning, trav och utrustning

Jag förstår hur du menar, och jag misstänker att det kommer sluta med att de aldrig ser skymten av en travbana - MEN, jag hade gärna sett att de blev skolinkörda och hade en viss grund vad gäller "vanlig" körning, och sedan tar jag framtiden därifrån.
Att jag är förvirrad beror nog precis på det du åsyftar, då jag är osäker på om jag överhuvudtaget har någon lust att prova dem mot travet med allt vad det innebär. Har mycket hellre varligt noggrant inkörda hästar som är coola, lugna och har fått en bra grund inför ridningen sedan...
 
Sv: Inkörning, trav och utrustning

evis skrev:
Tack för ditt svar!
Jag måste erkänna att jag känner mej ute på djupt vatten då jag inte har någon som helst erfarenhet av körning. Kanske tar jag mej vatten över huvudet med dessa småttingar.
Å andra sidan har jag ju en rätt välkörd herre i stallet nu som jag ju kunde försöka lära mej köra tillsammans med redan nu i år - innan småttingarna ska köras in, om jag hade utrustningen... (jag känner för att köpa en bra bröstsele och typ Drive Out rockard eller liknande åt honom - det är en äldre kbltravarvalack som är välkörd och körningen skulle säkert vara ett ypperligt komplement till resterande träning för hans del. Kruxet är bara pengarna :eek: )

Ja, pengar ja.. det enklaste är kanske ändå att köpa beg. travselar, finns från 500:- och sen lösa bröstor. Finselarna kan du ju vänta med tills hästarna växt färdigt och de har fått gjort sina travlopp kanske.
Har gjort en ful ritning på hur travets draglinor fungerar:


evis skrev:
Nåväl, än har jag tid på mej att fundera vidare ju - måste ju inte köra in dem, och måste inte köra in dem själv heller. Vi får se vad vi gör, vill bara försöka sätta mej in i och lära mej mer om denna värld....

jag finns i Umeå....


evis skrev:
Jo som vuxen lär kallblodet ha full.
Men jag tänker på detta du skriver - med bred kortbrösta och draglinor - vad gör det för skillnad ifall det är en Hudik speedcart till exempel (utan svängel)? Jag vet ej riktigt hur travselar fungerar - förklara gärna för en total novis, för hästen drar väl - om det handlar om speedcart, långvagn el liknande (inte en rockard med svängel) inte alls med bröstan på en travsele? Menar du att jag kan komma runt detta - att det med travsele + typ en speedcart går att ha de fria bogarna ändå? Utan svängel? (var kommer draglinorna in?)

se trissbild ovan.
ja, normalfallet är att hästen drar med bara maggjorden tyvärr, något i bröstan. Men deras speedcarts är så lätta så det går ju, och så sitter skaklarna så högt uppe att de inte stör hästen så mycket.
Du kommer runt detta genom att använda draglinor (trissor o linor, eller svängel) och att du inte surrar fast skaklarna så hårt. Då drar hästen i bröstan istället.

evis skrev:
Se ovan - jag har egentligen större lust att lägga pengar på en bra högbyggd rockard som skulle gå att tävla körning med, å andra sidan har väl en sådan inte i travträning att göra :D
(i själva verket är jag inte riktigt inne på det här med travet, men det vore ju kul ifall det nu fanns någon fallenhet - att de i alla fall fick bli provade...)

Isåfall tycker jag du ska köra in grundligt, använda trissor/linor, travträna dem, starta och sen får du ju se. Man kan alltid skola om dem senare. Jag tror det är svårare att skola om en skolkörd häst till travhäst, då mycket av det en skolkörd häst lärt sig "bestraffas" inom körningen. Inte höja huvudet, inte bredda, inte "ta bettet" och ge järnet :) Ha, vad härligt det hade varit att köra lite trav igen. Jag har en travhäst, hon är 18, och ibland när hon jobbat jätteduktigt så får hon fria tömmar och ett litet hemligt ljud som gör att hon bara exploderar, breddar sig och höjer huvudet, huuu vad det går då. Har kört 28 km i timmen i trav med gammtanten! Mätte innan jul. Men jag tror inte det är så bra för dressyren, men lite kul får hon ha ibland.

evis skrev:
Hudik med långa skaklar - menar du då en sådan här?

Nej en sådan här. Hudik rockard. : http://www.hudiksulky.se/prod_rochard.html

enkel att hitta på beg marknaden, ganska enkel att bygga om till högt säte om man inte vill lägg 10000 på en drive out :) fast de är ju lite fula.

Lägger in en bild på hur ett travekipage med trissor ser ut:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inkörning, trav och utrustning

en bild på bara rockarden med linor o trissor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inkörning, trav och utrustning

snigelfarmor skrev:
Ja, pengar ja.. det enklaste är kanske ändå att köpa beg. travselar, finns från 500:- och sen lösa bröstor.
Är det något speciellt man ska se upp med vid köp av begagnade travselar? Jag tycker det är så himla mycket remmar och grejer på travselarna som bara förvirrar mej för jag vet inte vad hälften är till för :crazy: (bröstselarna börjar jag få koll på efter flitigt läsande här på Körningsforumet i diskussioner om skitselar :D )

Något tips om var man kika efter annonser förutom på blocket/buke/hästnet?

snigelfarmor skrev:
Finselarna kan du ju vänta med tills hästarna växt färdigt och de har fått gjort sina travlopp kanske.
Jag har en äldre kbltravarvalack (nå han är bara 7 år iår) också som ridhäst, men han är välkörd sedan innan - lite "okonventionellt" travtränad med mycket mycket skritt och grundligt arbete (han kom dock aldrig till start - han är mer finkörd, går i form, balanserat och utan att bredda framför vagn :) ).
Jag är lite sugen på att börja köra honom, som komplement till övrig träning.

snigelfarmor skrev:
Har gjort en ful ritning på hur travets draglinor fungerar:
Tack för ritningen och för bilderna!

snigelfarmor skrev:
jag finns i Umeå....
Du kan inte hjälpa mej då? :D Nu finns jag i och för sej 5 mil söder om Umeå och hästarna likaså.

snigelfarmor skrev:
se trissbild ovan.
ja, normalfallet är att hästen drar med bara maggjorden tyvärr, något i bröstan. Men deras speedcarts är så lätta så det går ju, och så sitter skaklarna så högt uppe att de inte stör hästen så mycket.
Du kommer runt detta genom att använda draglinor (trissor o linor, eller svängel) och att du inte surrar fast skaklarna så hårt. Då drar hästen i bröstan istället.
Än en gång, tack - jag förstår lite mer nu.


snigelfarmor skrev:
Isåfall tycker jag du ska köra in grundligt, använda trissor/linor, travträna dem, starta och sen får du ju se. Man kan alltid skola om dem senare. Jag tror det är svårare att skola om en skolkörd häst till travhäst, då mycket av det en skolkörd häst lärt sig "bestraffas" inom körningen. Inte höja huvudet, inte bredda, inte "ta bettet" och ge järnet :) Ha, vad härligt det hade varit att köra lite trav igen. Jag har en travhäst, hon är 18, och ibland när hon jobbat jätteduktigt så får hon fria tömmar och ett litet hemligt ljud som gör att hon bara exploderar, breddar sig och höjer huvudet, huuu vad det går då. Har kört 28 km i timmen i trav med gammtanten! Mätte innan jul. Men jag tror inte det är så bra för dressyren, men lite kul får hon ha ibland.

Fast jag känner bara Aajajaj när jag tänker på travträning i den där formen. Som sagt - jag vill att körningen ska vara som skolning inför ridningen ju. Fast jag tror i och för sej att det visst går att ha en bra och fin kontakt genom bett på en travhäst, och även travhästar mår ju bra av att få jobba genom kroppen i form - dvs dressyrköras (/ dressyrridas). Det är för mej ingen katastrof om de inte kommer till start - så långt har jag egentligen inte sett - min vits med att köra in och träna dem för vagn är att de ska ha chans att växa och bli starka smidiga muskliga balanserade hästar. OM de visar sej kunna trava på bra så får jag ta det därifrån.....

Jag ser ju det på 7-åringen, som är så grundligt körd och tränad (första året mest lös samt skritt i vagn, sedan lugnt bygga på intervaller - just innan jag köpte honom, då hade han varit hos ägaren i 3 år, så var han uppe i sådan styrka att han gick snabbjobb och eventuellt redo för att prova kvalas - men vägen dit hade ju alltså varit grundlig, och kanske lite okonventionell jämfört med annan travträning :) ). När jag fick honom var han i toppform, musklad, smidig, stark och hade ett otroligt mellangärde - dessutom satt start, stopp och styrning som gjutet redan innan jag satt upp. Han kan stå still i flera timmar känns dte som ifall man ställer honom, något ingen av mina andra "ridhästar" klarat (och absolut ingen av de travtränade - jag har ju en märr här som gått mycket på travet och hon blir vansinnig om hon måste stå still mer än 2-3 sekunder speciellt vid tömkörning... hon är heeeet i vagn har jag fått veta, men det hänger ju på hur hon är tränad... henne har jag ingen tanke på att prova sätta i vagn :p ) Kändes som att glida in på ett bananskal med valacken, hela "inridningen" var liksom gjord redan även fast han aldrig var riden - både fysiskt och psykiskt.... Att han är så stark och bärig och har sån fin grundkondition gör inte saken sämre. Något liknande är vad jag vill med unghästarna också.
Men är det helt oförenligt med travträning?

snigelfarmor skrev:
Nej en sådan här. Hudik rockard. : http://www.hudiksulky.se/prod_rochard.html

enkel att hitta på beg marknaden, ganska enkel att bygga om till högt säte om man inte vill lägg 10000 på en drive out :) fast de är ju lite fula.

Lägger in en bild på hur ett travekipage med trissor ser ut:
Tack för bilder.
Ang hudik rockarden, var hittar jag såna på marknaden?
Hur är det med "dragvänlighet" på de här - är det fjädring på däcken - inte så hoppigt för hästen i selen? Sittvänlighet - fjädring på sitsen?

Går det köra in i en drive out då? Är de inte lite "tunga"?
Vilka fler än Drive Out finns det i samma stil? (Jensa??)

Det är mor och far som vill ha kallblodsfölet i travträning och de har sagt att de köper den utrustning som krävs - undrar om de fattar vad de ger sej in på... :eek: :rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inkörning, trav och utrustning

oj vad mycket frågor, tur man har noll föreläsningar idag.

Fråga: Är det något speciellt man ska se upp med vid köp av begagnade travselar?

Böj lädret, spricker det upp är det dåligt. Kolla noga lagningar och att spännen är hela, gärna nylonförstärkt läder vid spännena. Kolla så att däckeln är hel, inget vasst som kan skada hästen och att däckeln är hög nog för manke o ryggrad. Du behöver ett kraftigt däckelundelägg med. Det finns ju nya travselar från 2500 annars:-

fråga: Men är det helt oförenligt med travträning?

absolut inte! De trevliga hästarna att köra är ju de som är trygga, arbetar bra i jogtempo och är böjbara, mjuka, samt står still. Det är väl egentligen bara pengarna som gör att vissa travare aldrig fått chansen att lära sig grunderna-det är dyrt att ha häst och ju fortare man kan köra fort ju mer pengar får man.Jag vet travare som vunnit trots att de inte kan höger vänster :)

De allra flesta strävar nog efter att få en sån häst som du har! Ta vara på honom, han kan nog vara mycket värd en bra sele, snygg vagn, sen är det bara att dyka upp på Hippologum med bruna handskar så ska du få komma ut o tävla körning till sommaren! *Hoppas jag kan värva dig*

Fråga: Ang hudik rockarden, var hittar jag såna på marknaden?
Hur är det med "dragvänlighet" på de här - är det fjädring på däcken - inte så hoppigt för hästen i selen? Sittvänlighet - fjädring på sitsen?

Det är fjädring i sitsen, bra fjädring. Och kraftiga däck. Jag har en sån, men det är ett renoveringsobjekt, vill du ha? :)
Kanske bättre att köpa en speedcart? Om nu kallblodet ska i träning, så står ju mor och far för det, och de är lätta att dra.

Det går att köra in i en drive out med, de är inte tunga om du bara kör på vanlig väg. Hästar är starka och i början är det ju 20 minuters skritturer som gäller ändå tills de har byggt upp dragmusklerna. Men jag rekommenderar inga snabbjobb med en sån.
Om det blir travträning så är det ju lätt att låna/köpa en sulky till det. Snabbjobben gör man oftast på rakbana eller inne på umåker, vet inte riktigt hur det funkar därinne, kanske kan man låna sulky tills man vet om det är värt det?

Driveout rockarden har även höga skaklar, som gör det mycket svårare för hästen att fastna med nåt ben över skakeln. Unghästar kan sprätta lite.

En annan ide är att köpa en Bullet rockard.http://www.stallberg.se/bullroc.jpg

jag har en sån och jag är helnöjd. Hög komfort, lätt, höga skaklar. Och jag har höjt min några dm så jag ser över hästen bra.

/jenny
 
Sv: Inkörning, trav och utrustning

Tack för svar!!
Återkommer senare, kanske på PM.

Men varför just bruna handskar? Har jag missat nåt nu eller?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 093
Senast: linnsan
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 968
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Senast: spinxx
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 156
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp