Bukefalos 28 år!

inkörning

B

**BORTTAGEN**

Just för tillfället kör jag en väldigt bra shettis som är lugn och säker. det ända problemet är att hon inte är registrerad och detta hindrar mig för att få tävla. Nu när jag har erfarenhet av att köra in en häst funderar jag på att köra in en till, men det kan bli ett problem. Den tänkta shettisen är en föredetta vildhäst sen många år tillbaka, men hon är fortfarande ganska opolitlig. Komma det gå att köra in henne eller är det bara riskabelt att försöka när hon inte är helt säker :confused:
Finns det några bra tips för att göra en sådan häst säkrare?
 
Varför inte registrera den andra? Ring Hästavelsförbundet så får du hjälp.
Du får börja med att hantera den andra! När den kan de elementära på marken så får du ta hjälp med att bedöma om den är klar för att köras in. De flesta hästar går att köra in det tar bara olika lång tid.
/M
 
Säger detsamma, är det inte smartare att registrera den ponnyn du redan kör? Den måste ju ändå ha hästpass senast 2005, så det ska ju göras i vilket fall som helst!
 
det har ni rätt i. det ända som är kronligt är att shettisen har okänd härstamning och då är det än massa saker som måste undersökas och det är också rätt dyrt, men det kan de nog vara värt.
 
Japp, det är dyrt, och det är för att uppmuntra oseriösa uppfödare och säljare att inte ha så himla lätt för att "tappa bort" papprena och för att uppmuntra köpare att vara nogrannare att kolla upp vad det är för häst de köper. Vilket är trist om man nu råkat förälska sig i en sådan häst och har köpt den, men i längden gynnar det förhoppningsvis hästaveln.

Hur som helst. Hästen måste ha hästpass 1 januari 2005, det är det lag på. Du har alltså inget val att låta bli att registrera hästen, precis ALLA hästar måste ha hästpass. Smidigast är att du vänder dig till Svenska Hästavelsförbundet www.svehast.se där det förmodligen är billigast att registrera ponnyn. Det kan vara smart att jämföra priser i de register som skulle kunna vara aktuella, t ex även SSS och ASRP.

För att få hästpass från SH behöver du ett ägarintyg, du behöver lämna ett hårprov och få en DNA-analys (tror det kostar 400 kronor) och du behöver få ett konturdiagram från en ID-kontrollant (kostar ca 150 kronor + resa). Jag tror att jag betalade runt tusenlappen för att få hästpass till min korsning.
 
Nja, riktigt så är det inte, ponnyn blir inte ridponny för att man registrerar den hos ASRP. Då måste den ha godkänd ridponnystam.

Däremot har de ett bruksregister där man kan registrera andra ponnyer också, men de blir inte ridponnyer för det.

Sen kan man som sagt också registrera direkt hos SH och ta hästpasset därifrån.

Misstänkte att SSS hade stängt sina register, nu vet jag det, tackar.
 
tackar för alla tips. jag får ta och ta tag i detta med registrering nu så att man får det klart. :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 274
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 347
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 778
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp