Inkörning

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag håller, som jag tidigare nämnt nånstans, på att köra in min 4-åriga shettishingst och hittills har det gått jättebra.
Jag är egentligen absolut ingen körmänniska (jag är bra på att sitta bakom och styra, ungefär...), men har väl iofs lyckats köra in nån ponny tidigare också. Men den här gången är väl kanske första gången jag verkligen lägger ner arbete på att få det välgjort... :o Jag försöker använda mitt sunda förnuft och använda den utrustning jag har tillgång till, vilket inte är så mkt...

Nu är jag lite nyfiken på hur NI, som KAN det här med körning, gör när ni kör in hästar/ponnyer?
Hur mycket gör ni av varje sak?
(jag ha tömkört med däck i draglinor 3 ggr, dragit hem en stock och haft en lätt "släpa" bakom honom en gång utan minsta problem. Han har stått mellan skaklarna i rockarden och även gått några steg, men inte fastsatt, med rockarden bakom. Det känns som det är dags att spänna för och köra nu, eller tycker ni att jag har för bråttom då?

Tanken är ju att det ska bli ponnytravare av honom så resten av hans karriär diskuteras på travsidan... Men inkörningen som travfolket gör är väääldigt långt ifrån så här grundlig... :crazy: (mAN TÖMKÖR NÅGRA GÅNGER, SEN SÄTTER MAN PÅLLE IVAGN MED EN GUBBE I OCH TVÅ GUBBAR MED VARSIN LONGERLINA (oj, Caps lock...) framme vid huvudet. Man låter pålle hoppa och skutta en stund, tills den fattar att man ska gå framåt och inte hoppa. Gubbarna med linorna har till uppgift att se till att pålle inte går baklänges eller på bakbenen, ungefär. INGET som känns särskilt tryggt...)
 
Nja anser du ponnyn är säker i sin uppgift och du tycker han är mogen för att ta nästa steg så är det bara att spänna för.Jag själv vill ju helst utsätta de för situationer som kan uppkomma vid en körning(jag kör dock inte trav) dvs trafik av alla de slag och annat.
 
Det låter som om du börjat bra! :)

Jag brukar alltid testa hur rädda de är om benen innan jag spänner för också. Alltså, om de accepterar att det stänker lite grus och om den reagerar ifall en gren bryts (när det knakar till) när den går m.m Hur den reagerar på kvistar som kittlas under magen m.m. Helt enkelt om den är terränggående (som det så fint heter på hundspråk :D)

Ja du förstår nog vad jag menar. Är på tok för trött för att orka skriva ordentligt. :smirk:
 
Lånar tråd.

Har också shetland. Vilken vagn är 'bäst' att ha när man visar dom på exvis premiering/kvalitén? Min treåring är hittills bara körd med vår rockard i skogen och liknande men den går ju inte att köra på banan. Den är alldeles för lång/klumpig och svår att vända med. Förslag?
 
Jag tycker att roslagsvagnarna är bäst. :) Jättesmidig.
 
När ska du visa? Har en gigg hemma gjord för Mountain ca 1-120 i mankhöjd som du kanske skulle få låna beroende på när. Den är svart snygg och har röda hjul. Tyvärr måste du ha giggsele men en sådan kan du också få låna isåfall (svart med grå fodring av Tärnsjöläder) Mina ston ska vara mammalediga som du vet :cool: Annars kan jag rekomendera Roslagsvagn.
 
Jättesnällt men jag vet inte om jag vågar låna vagn av nån. Gud vet vad hingsten hittar på på en främmande plats och med massa hästar runt. :crazy:

Ska kolla om jag hittar nån billig begagnad Roslagsvagn, det verkar som många är nöjda med dem. Ska sälja en maratonvagn för par vi har så då kanske man får råd. :)
 
Jag själv vill ju helst utsätta de för situationer som kan uppkomma vid en körning(jag kör dock inte trav) dvs trafik av alla de slag och annat.
*haha*
Skulle jag vänta tills jag lyckats utsätta honom för en massa trafik så finge jag hålla på tills :devil: avlöser mig... :cool:Jag möter nästan aldrig några bilar här. Har lyckats hålla igång min ena ponnytravare två halva säsonger utan att någonsin behöva möta en enda bil...

Nu har han i alla fall varit förspänd och det gick bra. :D :love:
 
Jodå den är jättefin både att titta på och att köra men eftersom vi numer har ston som betäcks och unghästar så finns inte tillfälle att köra par så ofta längre. :( Förut hade vi ju bara valacker som vi red/körde.

Säg gärna till om du vet nån som kan vara intresserad.
 
Jag skulle vara intresserad om jag hade råd. Hur mycket hade du tänkt att ta för den då? Vi kan byta, du kan få min gammla fula och trasiga rockard med långa skaklar och jag får din parvagn. :D
 
jag håller på att sälja min rockard, den är stadig, smidig och rullar lätt och finns även nära närtuna, kanske det kan vara något, den saknar i dagsläget en svängel men med svetskunskaper sätter man lätt dit en sådan, den passar både stora och små shettisar, 2500kr :D
 
Rockard har jag - jag är ute efter en vagn som är bra att köra på kvalitén/premiering och liknande. "Dressyrvagn" eller liknande.
 
Låter inte som ett bra byte för mig... :smirk:

Vet inte hur mkt en sån ligger på. Ska försöka fundera ut ett pris men den är helt klart dyrare än en trasig rockard. :idea:
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 621
Senast: Effie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 157
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 758
Senast: gadriel
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
1 918
Senast: Rosalinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp