Bukefalos 28 år!

Inkörningsövningar

Sv: Inkörningsövningar

Det där med att stå stilla är inte lätt men en av de viktigaste saker som en körhäst måste kunna. Mutor kan väl vara ok, men hästen ska kunna stå även utan en hötuss under mulen. Vad gör den när maten är slut?

Min häst har varit inkörd i två år nu men han har inte särskilt mycket tålamod, inte jag heller :p
Om du har en häst, som min, som verkar ha bråttom hela tiden och inte hinner stå still så fort han får på sig arbetsselen, träna stillastående där och när du har mest chans att lyckas, efter ett arbetspass till exempel när hästen är nöjd och lugn och gärna tar en paus.

Min häst hade en testperiod för ett tag sedan när jag hade varit lite slapp i träningen, han försökte vända eller vägrade stå stilla när han skulle köras.

Jag tömkörde ut i skogen, valde en parkeringsplats och sedan stod jag helt enkelt kvar där, var benhård mot honom och flyttade tillbaka varenda steg han flyttade från platsen jag valt. Stod där säkert 30 minuter innan han helt enkelt hade somnat. Då gick vi en liten runda till sen gick vi hemåt.
Sedan dess är det mycket bättre, till 95% iaf. Är det en situation där jag vet att han MÅSTE stå stilla går jag antingen fram och håller honom, binder honom eller ber medhjälparen stå vid huvudet. Vid an/frånspänning vid vagn står han blick still.

Pallen, det är det jag menar, antingen får hästen stanna och bajsa, eller inte. Det går inte att tillåta någon gång då och då, på vissa kanske det funkar men inte på min. Man märker tydligt när han är "nödig" så det är väldigt liten risk för tvärstopp :)
 
Sv: Inkörningsövningar

Är du inte rädd att löstömmen ska hänga upp sig när du har den släpandes efter? I en stubbe, dina ben eller något.


Edit:
Var inget, såg att tömmen var delad! :)
 
Sv: Inkörningsövningar

Precis!

Min står ju lös och still i stallgången och tar han ett steg fram eller åt sidan så korrigerar jag detta direkt och sen kommer han på tillslut att stå helt stilla.
Men det är lite roligt när jag går iväg till sadelkammaren så ser jag genom en liten spegel hur han har full koncentration på mig samtidigt som han tar ett liiitet, liiitet steg åt sidan. Då säger jag "Nej" och han går tillbaka och surar lite på mig :D
Så jag ska ta detta från stallgången till inkörningen för just vid vagn- på/avspänning så måste han kunna stå helt stilla.

Jag får göra mycket som du, välja provisoriska parkeringsplatser så han lär sig att stå helt stilla på olika ställen, när som helst. Nu har vi bara gjort det i stallgången så där har det blivit ett mer naturligt "stå- helt- stillaområde"
 
Sv: Inkörningsövningar

Ja då har vi samma mening :D Lyx för dig, min märker man inget på. haha.
 
Sv: Inkörningsövningar

Fast jag vill inte lära in "fel" från början. Antingen ska hästen få stanna eller inte. Mina hästar ska inte få stanna har jag bestämt mig för, mina ridhästar har aldrig fått stanna.

Finns t ex en annan ponny i stallet som alltid stannar när han ska bajsa, var som helst. Och det går inte att rubba honom om han bestämt sig för att uträtta sina behov just där.

Inte så kul om ponnyn stannar mitt på vägen t ex eller om man kommer i galopp och vips ska hästen stanna för att bajsa.

Så mer säkerhetsaspekt från min sida.

Håller med. Man får bestämma sig för en linje och sedan hålla sig till den, tycker jag. Min häst ska bli tävlingshäst, och jag vill inte att han stannar mitt i programmet för att lägga en hög, därför tillåter jag det aldrig nu i heller.
 
Sv: Inkörningsövningar

Å andra sidan så skiter inte gärna en häst som har lärt sig att stanna om den inte får stanna. I regel så är tävlingsmomenten så korta så att det kan vänta med skiteriet. Och om hästen är väl framkörd så bör de både ha skitigt och pissat före start. Men så perfekt är det nu inte så ofta, men när det är optimalt så.

Ptr
 
Sv: Inkörningsövningar

Fast sen har vi ju dem som blir lite nervösa och spända inne på banan och därmed behöver skita :)
 
Sv: Inkörningsövningar

Tummen är def en nervös skitare :D

Jag har bestämt mig för att han inte får stanna just för att han inte ska göra det under tävling. När vi är ute och tömkör och jag ser att det är på G så kan jag däremot göra halt så han får göra det stilla för då har ju jag sagt det till honom.
 
Sv: Inkörningsövningar

Aha! Ja man får ju tänka så med :)
Jag planerar inte tävla något, men man ska aldrig säga aldrig!
 
Sv: Inkörningsövningar

Husse eller matte blir nervös så hästen behöver skita! Husse med men han får gått knipa ihop så att svetten droppar i pannan.

Ptr
 
Sv: Inkörningsövningar

Fast du, hästar kan faktiskt bli nervösa alldeles av sig själva. Min är precis som Tummen en nervositets-skitare, och bajsar gärna om han tycker det är lite läskigt. I övrigt sköter han sig ändå exemplariskt under träning, men han lämnar ett litet spår efter sig! Och jag är inte nervös inför ett vanligt träningspass hemma i ridhuset.
 
Sv: Inkörningsövningar

Å andra sidan så skiter inte gärna en häst som har lärt sig att stanna om den inte får stanna. I regel så är tävlingsmomenten så korta så att det kan vänta med skiteriet. Och om hästen är väl framkörd så bör de både ha skitigt och pissat före start. Men så perfekt är det nu inte så ofta, men när det är optimalt så.

Ptr

Nä, den kanske inte skiter om den inte får stanna, men den försöker ändå stanna för att skita, och även om den svarar bra på framåtdrivande hjälper blir det ett litet hack i programmet.
 
Gammal tråd men hittade den när jag letade efter bra tips på att få hästen att stå still på kommando vid körning. Har tyvärr inte blivit klokare av andra inlägg. Än har jag inte spänt för vagn.. Tömkör fortfarande och har nu kommit till insikt att pållen inte har lust att stå still mer än fem sekunder, sen ska han vidare. Tillåter jag inte det skrapar han med hoven o börjar sedan ta till flera knep för att få gå framåt. Vad gör jag? Håller oavsett vad i tömmarna? Känns inte bra att streta så i munnen på honom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 991
Senast: Solstig
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 191
Senast: Mia_R
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 401
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp