Innebrända hästar

M

MHQ

Jag hade ett litet stall på 5 boxar som för 1 och en halv vecka sedan brändes ner av grannen. Det var ett misstag även om han var full. Han fimpade en cigarett på häskullen. Jävla idiot. Nu är alla mina 4 älskligar borta. Jag han bara få ut 1 häst. Min vallack. En andalusier på 5 år. Den är kraftigt brännskadad men den kommer att klara sig enligt veterinären.

Tyvärr har jag inte råd att flytta eftersom jag jobbar som undersyrra på en vårdcentral.
Jag vill veta hur jag ska göra rent juridiskt.
 
:eek: :eek: Beklagar verkligen!!
Polisanmäl först och främst. Vad säger försäkringsbolaget?
Beklagar återigen... :(
 
Jag beklagar jättemycket för det som hände dig. :(

Det jag tycket att du ska göra är att polisanmäla honom och sedan kontakta en advokat.
En annan del är att kontakta försäkringsbolaget för ersättning. Din granne har fullt ansvar för den här händelsen det spelar ingen roll att han var
full/påverkad, om du t.ex. kör rattfull och råkar av misstag köra ihjäl nån så blir du inte friskriven från brottet bara för att du var full.
Detta kan jag tänka mig att det rubiceras som mordbrand, och han är ersättningsskyldig.

Lycka till!
 
Polisutredningen är väl redan i full gång, eftersom detta är fråga om mordbrand. Jag hoppas att du berättat för polisen vad du vet om grannens rökande på höskullen!

Vidare hoppas jag att du hade dina hästar försäkrade, jag antar att det kostar en hel del med vården av den hästen som klarade sig.

Immer
 
Vilken tragedi, jag beklagar verkligen! Jag hopas att de var försäkrade i alla fall. En klen tröst i sammanhanget men..
 
Hej!

Börjar med att beklaga det inträffade, pengar räcker liksom inte till för att kompensera en sådan här förlust...

Det jag tycker att du ska göra är att kontakta ditt försäkringsbolag och göra en skadeanmälan.

Kontakta även polisen om detta inte är gjort, att det skulle vara mordbrand håller jag för relativt osäkert. Det kan eventuellt vara svårt att visa på någon slags uppsåt att bränna ner stallet. Om det kan fastslås vid domstol att din granne är den som startat branden så kommer alla kontakter med hans försäkringsbolag gå mycket lättare.

Om detta inte ger något så kan du i sista hand stämma din granne och yrka ersättning för stallet, hästarna och övriga kostnader som kan tänkas uppstå. Men gå försäkringsbolagsvägen först, det är mycket lättare och framför allt billigare om du inte vinner.

Fyllan kan visst spela en roll i bedömningen, detta kallas rusläran. Vet dock för lite om fallet för att kunna bedöma om detta är applicerbart här.

Lycka till och ställ gärna fler frågor!
 
nej! Fy vad hemskt! Det är ju fruktansvärt! :cry:
Han borde f*nimej in i finkan och betala skadestånd..
kan kanske inte ersätta hästarna men hellre det än inget..
fy vad hemskt.. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 134
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 552
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp