Innekatt i lägenhet

Islandshästryttare

Trådstartare
Har funderat lite på att eventuellt skaffa katt men vet inte om det är så lämpligt i en lägenhet utan balkong? Trivs katter bra som innekatter eller har de egentligen det bättre på landet där de kan gå ut och in lite som de vill? Bor mitt i stan med massor av trafik så skulle inte kännas aktuellt att släppa ut en katt vind för våg här. Har aldrig haft katt själv men min sambo hade som barn, då var det ju familjens katt. Om vi skaffar så vill jag att den ska må så bra som möjligt och gör dem inte det utan regelbunden vistelse utomhus så kommer vi inte att skaffa någon katt.
 
Har funderat lite på att eventuellt skaffa katt men vet inte om det är så lämpligt i en lägenhet utan balkong? Trivs katter bra som innekatter eller har de egentligen det bättre på landet där de kan gå ut och in lite som de vill? Bor mitt i stan med massor av trafik så skulle inte kännas aktuellt att släppa ut en katt vind för våg här. Har aldrig haft katt själv men min sambo hade som barn, då var det ju familjens katt. Om vi skaffar så vill jag att den ska må så bra som möjligt och gör dem inte det utan regelbunden vistelse utomhus så kommer vi inte att skaffa någon katt.
Jag har ju skaffat katt i en rätt liten lägenhet och utan tillgång till fri utevistelse, han verkar må fint! :D Vi går ut och går när vädret tillåter istället. Det blir också en hel del aktivering inne.
Jag har haft katt tidigare som ibland hade valet att gå ut men aldrig gjorde det, så visst kan en katt trivas i lägenhet! Man får eventuellt tänka på vilken ras som passar livsstilen, eller kanske skaffa sig en vuxen individ så att temperamentet blir mer förutsägbart. Naturligtvis vara redo att lägga ned mer tid på att hålla katten nöjd och stimulerad också.
 
Har funderat lite på att eventuellt skaffa katt men vet inte om det är så lämpligt i en lägenhet utan balkong? Trivs katter bra som innekatter eller har de egentligen det bättre på landet där de kan gå ut och in lite som de vill? Bor mitt i stan med massor av trafik så skulle inte kännas aktuellt att släppa ut en katt vind för våg här. Har aldrig haft katt själv men min sambo hade som barn, då var det ju familjens katt. Om vi skaffar så vill jag att den ska må så bra som möjligt och gör dem inte det utan regelbunden vistelse utomhus så kommer vi inte att skaffa någon katt.


Det går fint, jag har två britter som härjar loss i en tvåa tillsammans med mig, +särbo som droppar förbi ibland. Den ena kissen är modig och går ute i svalen och nosar på dörrmattor samt i koppel och sele ute på gården när vädret tillåter. Den andra kissen är lite rädd och vill hålla sig inne. Båda mår fint, är glada och nöjda med sitt inneliv. :D
 
Jag har valt kattraser med mindre energi, inbillar mig att de lättare trivs inomhus. Har idag en birma och två ragdoll.

Det är en klok poäng @Islandshästryttare , välj en ras som är lugnare om du vet att de ska bli innekissar. :)

Det går utmärkt att promenera med katter ute och stimulera att dem genom lek och mental aktivering inomhus, men det ÄR svårt att helt kompensera för ett fritt liv med jakt och rörelse.
 
Jag har en mycket aktiv rras, burma, där de flesta är inomhuskatter (och det rekommenderas starkt att de är det) och det går jättebra. Bara att tänka på att de måste stimuleras, klätterträd, lek, hjärnjympa. Vissa brukar rekommendera två katter just för att de ska sysselsätta varandra. Det man får tänka på är att katter använder utrymmet vertikalt lika mycket som horisontellt. Så man får räkna kvadratmeter i kubik :up:
 
Jag har en mycket aktiv rras, burma, där de flesta är inomhuskatter (och det rekommenderas starkt att de är det) och det går jättebra. Bara att tänka på att de måste stimuleras, klätterträd, lek, hjärnjympa. Vissa brukar rekommendera två katter just för att de ska sysselsätta varandra. Det man får tänka på är att katter använder utrymmet vertikalt lika mycket som horisontellt. Så man får räkna kvadratmeter i kubik :up:

Det gör Isis fast hon är utekatt :cautious:
 
Tack för alla svar och bra tips! Absolut att katten skulle få saker att aktivera sig med om vi går vidare med planerna. Jättebra att veta att man bör tänka över sitt val av ras också fast så är det väl i och för sig med alla djur att olika raser passar olika bra till olika saker. Känns iallafall bra att veta att katter kan ha ett bra liv även som innekatter!
 
Jag har valt kattraser med mindre energi, inbillar mig att de lättare trivs inomhus. Har idag en birma och två ragdoll.

Kan du berätta mer om de två raserna? Likheter, skillnader? Pälsvård? Jag saknar att ha katt och skulle i så fall vilja ha en/två lugna katter som inte lever rövare som mina tidigare (huskatter från katthem) gjorde.
 
Det är lugna, långhåriga och maskade katter. Ragdollen är generellt snäppet lugnare än birman. Mina har bra pälsar allihopa men birman har SÅ mycket mer underull och fäller därför mer. Ingen av mina har problem med tovor och framförallt ragdoll brukar ha bra pälsar.

Utseendemässigt är de lika, ragdollen är större dock, birman har ett ”gulligare” och rundare utseende.

Ragdollen är ju extremt lätthanterad gällande kamning, kloklippning mm, de har liksom inget driv.

Sen finns det ju undantag gällande det mesta. Jag kan i framtiden tänka mig båda raserna och kommer utgå från en bra uppfödare med sunda katter och värderingar. Finns fler saker som skiljer raserna också, men det här är det som jag ser :)
 
@Gimlan eller om någon annan vet får ni också svara såklart hur hittar man seriösa uppfödare? Finns det typ rasförbund som inom hundvärlden? Känner mig som lite nybörjare inom kattvärlden :D
 
Kan du berätta mer om de två raserna? Likheter, skillnader? Pälsvård? Jag saknar att ha katt och skulle i så fall vilja ha en/två lugna katter som inte lever rövare som mina tidigare (huskatter från katthem) gjorde.

https://animail.se/artiklar/kattraser-valj-ratt-kattras


Stillsamma raser – om man vill ha lugn och ro omkring sig:​

Perser
Tystlåten och stillsam. Däremot kräver en perserpäls regelbunden skötsel för att inte tova. En perser är som en kattunge hela livet, men leker mer stillsamt än andra raser.
Exotic
Den är en korthårig perser och har också fått många av perserns karaktärsdrag, fast den är aningen livligare. Är man ute efter en perser men inte är så förtjust i daglig pälsvård blir exotic perfekt.
Brittiskt korthår
En lugn och tystlåten ras. Det är en vänlig och godmodig katt om man trivs med att ha lugn och ro omkring dig, och inte heller gillar pälsvård. Trots sitt kramgoa yttre är det ingen knäkatt utan ligger hellre bredvid dig för att känna din närhet.


Lagom – ganska stillsamma men lekfulla

Helig birma
Lagom lugn, lagom lekfull men utan att vara tråkig. En birma vill gärna vara med och titta på, men lägger sig inte i alltför mycket. När man väljer birma för första gången är det ofta rasens utseende som lockar. Pälsen är lätt att sköta.
Norsk skogkatt
Typisk mittemellankatt men med sportigare ”look”. Den är lugn och positiv fast med en självklar auktoritet. Blir ganska storvuxen. En sällskaplig katt som gärna vill ha sällskap av fler katter i hemmet. Lättskött päls.
Maine coon
Vänlig, snäll och foglig. Är ganska tystlåten och kvittrar ofta istället för jamar. Blir mycket storvuxna, särskilt hanarna. Bra ras för nybörjare. Den gillar barn och trivs bra med andra djur. Pälsen är lättskött och tovar sällan.
Ragdoll
En stor och sansad katt som ofta betraktas som slö. Den är orädd och nyfiken och trivs bra ihop med såväl andra katter som hundar. En sällskaplig katt som inte gillar att vara ensam.


Sportiga katter som gärna vill aktivera sin ägare

Abessinier
En framåt katt som gärna tar för sig av livet. Den gillar människor och är vänlig mot alla. Sägs vara lydig och lättlärd. En tuff ras, alltså ingenting om man gillar mjuka och följsamma katter.
Siames
En passionerad och pratglad katt. Det är den ras som ger en allra mest men som också kräver mest. Det gör dem mer “hundlika“ än andra kattraser. Med sina röstresurser får man inte vara ljudkänslig.
Burma
Pigg, glad och temperamentsfull, nästan som en siames fast med lite mildare framtoning. Det är en ras om älskar människor. Den vill ha mycket värme och kroppskontakt. Det här är ingen katt man lever parallellt med utan har är ett intimt förhållande med.
 
https://animail.se/artiklar/kattraser-valj-ratt-kattras

Stillsamma raser – om man vill ha lugn och ro omkring sig:​

Perser
Tystlåten och stillsam. Däremot kräver en perserpäls regelbunden skötsel för att inte tova. En perser är som en kattunge hela livet, men leker mer stillsamt än andra raser.
Exotic
Den är en korthårig perser och har också fått många av perserns karaktärsdrag, fast den är aningen livligare. Är man ute efter en perser men inte är så förtjust i daglig pälsvård blir exotic perfekt.
Brittiskt korthår
En lugn och tystlåten ras. Det är en vänlig och godmodig katt om man trivs med att ha lugn och ro omkring dig, och inte heller gillar pälsvård. Trots sitt kramgoa yttre är det ingen knäkatt utan ligger hellre bredvid dig för att känna din närhet.

Lagom – ganska stillsamma men lekfulla

Helig birma
Lagom lugn, lagom lekfull men utan att vara tråkig. En birma vill gärna vara med och titta på, men lägger sig inte i alltför mycket. När man väljer birma för första gången är det ofta rasens utseende som lockar. Pälsen är lätt att sköta.
Norsk skogkatt
Typisk mittemellankatt men med sportigare ”look”. Den är lugn och positiv fast med en självklar auktoritet. Blir ganska storvuxen. En sällskaplig katt som gärna vill ha sällskap av fler katter i hemmet. Lättskött päls.
Maine coon
Vänlig, snäll och foglig. Är ganska tystlåten och kvittrar ofta istället för jamar. Blir mycket storvuxna, särskilt hanarna. Bra ras för nybörjare. Den gillar barn och trivs bra med andra djur. Pälsen är lättskött och tovar sällan.
Ragdoll
En stor och sansad katt som ofta betraktas som slö. Den är orädd och nyfiken och trivs bra ihop med såväl andra katter som hundar. En sällskaplig katt som inte gillar att vara ensam.

Sportiga katter som gärna vill aktivera sin ägare

Abessinier
En framåt katt som gärna tar för sig av livet. Den gillar människor och är vänlig mot alla. Sägs vara lydig och lättlärd. En tuff ras, alltså ingenting om man gillar mjuka och följsamma katter.
Siames
En passionerad och pratglad katt. Det är den ras som ger en allra mest men som också kräver mest. Det gör dem mer “hundlika“ än andra kattraser. Med sina röstresurser får man inte vara ljudkänslig.
Burma
Pigg, glad och temperamentsfull, nästan som en siames fast med lite mildare framtoning. Det är en ras om älskar människor. Den vill ha mycket värme och kroppskontakt. Det här är ingen katt man lever parallellt med utan har är ett intimt förhållande med.
Haha ja min britt har verkligen missat rasbeskrivningen. Han pratar jämt, låter som en elefanthjord genom huset. Alltid busig och inte alls höjdrädd och inte direkt vänlig, han har huggtänder som gärna vill bita en och han uppfostrar en ofta. Men han blir bättre och bättre. Huggtänderna sitter inte så ofta helt oprovocerat hårt i handen längre utan går över mer till nafsningar i tröjan när han vill gosa. Men jag älskar honom och skulle rekommendera en britt alla dagar i veckan ❤️
 
Jag har Perser och Exotic, valde dessa just för att de passar som innekatter.
Persern har varit ute i sele på innergården några gånger, hon hatar det 😂
Vi har balkong, där är hon max fem minuter, sen vill hon in.
Min Exotic är inte så gammal men ska få komma ut i sele i sommar, har en känsla av att det inte kommer bli så uppskattat av henne heller 😅

Underbara katter i övrigt 😍
Bägge är väldigt pratsamma och busiga. Persern är väldigt typisk katt och är bara med när hon känner för det. Exotic ungen är supersocial och vill alltid vara med.
 
https://animail.se/artiklar/kattraser-valj-ratt-kattras

Stillsamma raser – om man vill ha lugn och ro omkring sig:​

Perser
Tystlåten och stillsam. Däremot kräver en perserpäls regelbunden skötsel för att inte tova. En perser är som en kattunge hela livet, men leker mer stillsamt än andra raser.
Exotic
Den är en korthårig perser och har också fått många av perserns karaktärsdrag, fast den är aningen livligare. Är man ute efter en perser men inte är så förtjust i daglig pälsvård blir exotic perfekt.
Brittiskt korthår
En lugn och tystlåten ras. Det är en vänlig och godmodig katt om man trivs med att ha lugn och ro omkring dig, och inte heller gillar pälsvård. Trots sitt kramgoa yttre är det ingen knäkatt utan ligger hellre bredvid dig för att känna din närhet.

Lagom – ganska stillsamma men lekfulla

Helig birma
Lagom lugn, lagom lekfull men utan att vara tråkig. En birma vill gärna vara med och titta på, men lägger sig inte i alltför mycket. När man väljer birma för första gången är det ofta rasens utseende som lockar. Pälsen är lätt att sköta.
Norsk skogkatt
Typisk mittemellankatt men med sportigare ”look”. Den är lugn och positiv fast med en självklar auktoritet. Blir ganska storvuxen. En sällskaplig katt som gärna vill ha sällskap av fler katter i hemmet. Lättskött päls.
Maine coon
Vänlig, snäll och foglig. Är ganska tystlåten och kvittrar ofta istället för jamar. Blir mycket storvuxna, särskilt hanarna. Bra ras för nybörjare. Den gillar barn och trivs bra med andra djur. Pälsen är lättskött och tovar sällan.
Ragdoll
En stor och sansad katt som ofta betraktas som slö. Den är orädd och nyfiken och trivs bra ihop med såväl andra katter som hundar. En sällskaplig katt som inte gillar att vara ensam.

Sportiga katter som gärna vill aktivera sin ägare

Abessinier
En framåt katt som gärna tar för sig av livet. Den gillar människor och är vänlig mot alla. Sägs vara lydig och lättlärd. En tuff ras, alltså ingenting om man gillar mjuka och följsamma katter.
Siames
En passionerad och pratglad katt. Det är den ras som ger en allra mest men som också kräver mest. Det gör dem mer “hundlika“ än andra kattraser. Med sina röstresurser får man inte vara ljudkänslig.
Burma
Pigg, glad och temperamentsfull, nästan som en siames fast med lite mildare framtoning. Det är en ras om älskar människor. Den vill ha mycket värme och kroppskontakt. Det här är ingen katt man lever parallellt med utan har är ett intimt förhållande med.

Tystlåten och stillsam 😅
Prada har helt klart missat rasbeskrivningen av Perser 😁
 
Haha ja min britt har verkligen missat rasbeskrivningen. Han pratar jämt, låter som en elefanthjord genom huset. Alltid busig och inte alls höjdrädd och inte direkt vänlig, han har huggtänder som gärna vill bita en och han uppfostrar en ofta. Men han blir bättre och bättre. Huggtänderna sitter inte så ofta helt oprovocerat hårt i handen längre utan går över mer till nafsningar i tröjan när han vill gosa. Men jag älskar honom och skulle rekommendera en britt alla dagar i veckan ❤️

Tja, du talar ju med en brittägd även här. Vi har haft våra krakelspektakel-klättringar i gardinen, välta bord, sönderttuggad post, bergsklättring i bokhyllan och ilskna dispyter med kråkan i trädet utanför.

Men nu är de tanter som båda fyller 8 år iår så det värsta röjet har lugnat ner sig i alla fall. :D
 
Har haft innekatt i hela mitt liv och det gått utmärkt :)

Just nu har jag en abessinier som uppfödaren var så glad att bli av med, innan de andra tokstollarna till syskon kunde hoppa särskilt bra kombinerade hon sin järnvilja med sin smidighet och lyckades komma upp på köksbänken. Sedan använde hon sitt gigantiska mått tjurskallighet till att dra ner en hel familjepizza på golvet 🙈
Det går bra att ha henne inne också, vi leker, hon hänger med på allt jag gör, och vi tränar tricks. Otroligt lättlärd. Hon har inte haft sönder något hittills heller:up:
Hon hoppar direkt från golvet två meter upp på en garderob, eller hoppar en gång på väggen, gör en backflip, och slår baktassarna I taket när hon har tråkigt :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 821
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 590
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp