innerdörrar på transporten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fonen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 088
F

fonen

när de är innerdörrar på transporten är dom istället för bakbommar eller är det både och?

kan man då flytta undan eller ta bort mellanväggen och ha dörrarna som bommer eller hur funkar de?
tänker på boj transporten..classic tror ja de är?

funderar nämligen på att långtidshyra en sån.

Sv: innerdörrar på transporten?

en till fråga, skulle ni låna/hyra ut era nya släp, om ni vet att de är en häst som står väldigt stilla och inte sparkar såklart?

anledningen till att jag vill långtidshyra eget släp istället för att låna från dom andra i stallet är att jag är rädd att de ska hända något, då blir de väl knepigt med försäkringar och sånt? får man betala de med egna pengar då?
eller hur är de med de?

dessutom så känns de dumt om man råkar förstöra någon annans nya transport, olyckor kan ju hända även om hästen normalt står blickstilla.

en till fråga, skulle ni låna/hyra ut era nya släp, om ni vet att de är en häst som står väldigt stilla och inte sparkar såklart?

Vi gör det inte. Vi betalar ju för att ha ett fint släp. Det är bättre att de som väljer att inte köpa hyr av firma tycker jag.

Vet kompisar som hade sitt nya släp utlånat o familjen som lånade repade väggen o "märkte det inte" (läs låtsades inte om det). Enklare att vara ansedd som en surstrut och säga nej när folk vill låna.

Vi har ett Boj Classic, vi har innerdörrar och desstutom lång bom som extratillbehör (man får då byta bom fram och byta dörrarna mot bom bak).

Man har alltså antingen bommar eller dörrar bak. Att tänka på är dörrarna inte tål hur mycket som helst, vi har i går bytt en knäckt bakdörr där någon häst har varit ivrig att backa ut och inte väntat till de öppnat.

Jag hade ALDRIG lånat ut mitt släp. Inte när jag hade billigare släp heller. Kröker de t ex en balk eller påverkar en axel märks detta ofta inte direkt. Och hur påvisa att det var hyrestagaren? Nä, då står man där med hela kostanden och ett förstört släp. Aldrig i mitt liv, särskilt inte när jag ser hur folk behandlar sådant de inte äger själv... (och hur illa många kör)

Vi lånade ut ett gammalt släp en gång till en kompis. Det var skapligt misshandlat. Gissa om jag sa nej till honom när han ville låna vårt nuvarande häromdagen? ;)

Jag tror inte att alla gör så med berått mod, lämnar en kvaddad transport, men oroväckande många vet inte ens om att de skadat släpet.

Vi lånar ibland ut vanliga släp (ej hästsläp) och det för helt makalöst hur folk bär sig åt. Det är mer regel än undantag att man kört med handbromsen i, inte kopplat loss säkerhetsvajer och el när man ställer släpen (rätt drygt att fixa el och ny vajer regelbundet).

Är gemene man verkligen så slarvig eller handlar det om okunskap?

Min kompis t.o.m. sa att han lyckats få den att knäa genom att lasta den för fullt...

Det sitter en tvärslå som man kan använda om man åker utan mellanväggen.

när de är innerdörrar på transporten är dom istället för bakbommar eller är det både och?

kan man då flytta undan eller ta bort mellanväggen och ha dörrarna som bommer eller hur funkar de?
tänker på boj transporten..classic tror ja de är?

funderar nämligen på att långtidshyra en sån.

Precis som Jeeves skrev, har man mellanväggen åt sidan så fäster man dörrarna i golvet samt lägger en tvärslå/balk högre upp på dörrarna så att det blir stablit. Funkar bra, jag kör så till 100% i min Boj Bravo.

Vi har faktiskt spärr vid golvet och sedan rejäla lås där dörrarna fäster i mellanväggen på Boj Classic. DESSUTOM går det en tvärslå som man, om man önskar, kan lägga över för att lås ihop innerdörrarna.

Dörren knäcktes under färd. Hästen stod och kastade sig bakåt med lämmen uppfälld och stängd.

Hoppsan! Låter inget skoj...

Classicen och Bravon ser likadan ut på bakdörrarna vad jag vet, så jag har koll (är på min 2:a Bravo numera).

Bakdörrarna är faktiskt inget vidare alternativ tycker jag, ser inte riktigt fördelarna med dem om man inte kör föl eller liten ponny. Ett jäkla gissel om man ska lasta själv när det blåser och har häst som inte står stilla i släpet när den gått in. Jag menar då man måste går runt innerdörrarna för att släppa på gummistroppen som håller fast - då lämnar man ju hästen fri att backa ut igen!
Nu har jag en häst som står som ett ljus, annars hade det varit eländigt. Trots det har jag dörrar på nya släpet igen, men har förstått att många traktar efter det och tänkte på 2:a handsvärdet.

Senast ändrad:

Jo, det finns ju hästar till allt...

Åkte i en hel del år med min vildbase utan att någonsin vara i närheten av att knäcka någon dörr däremot fick man gång på gång påpeka till folk som inte var vana vid innerdörrar att INTE GLÖMMA SPRINTEN vilket många annars liksom missade:crazy:

Jag är mkt nöjd med mina innerdörrar och rek dem varmt MEN har man en häst med tendens att KASTA sig ur släpen så se till att inte stå bakom dörren:angel:

Jag lastar min tvååring själv med innerdörrar - inga problem. Har ett långt rep som jag håller i mest så jag har en liten broms om han skulle få brått ut. Det är ett ofog att hästar ska tillåtas slänga sig ur, det blir farligt även med bom bakom!

Jag håller med, och det funkar för mig också. Men det irriterar mig att jag ska behöva lämna hästen "fri" medan jag går runt båda dörrarna för att lossa på gummistropparna. Det är en säkerhetssak liksom.
Jag har bett Boj om en snabbstopp, typ den som skötardörrarna har. Vore perfekt. De satte dit något på mitt nya släp som inte fungerade, men jag hoppas få det utbytt snart när de ändå ska ändra på en annan grej. Tydligen är det i alla fall efterfrågat och de håller på och experimenterar på olika lösningar.

Det är inget större problem som jag ser det, alla konstruktioner har sina för- och nackdelar. Har man en stökig häst kan man ju alltid köpa bommar istället...

När jag lastar själv sänder jag in hästen, håller själv i innerdörren och stänger efter hästen, så jag upplever inte detta med stroppen (eftersom jag håller i dörren och struntar i att sätta fast den)

Min häst reser brett, då är båda dörrarna öppna när jag lastar.
Fast det hade ju gått att ha ena stängd när jag tänker efter, i alla fall när man lastar! När man lastar ur vore det inget vidare, risken är stor att de "spränger" dörren på vägen ut om ena bara sitter fast i golvsprinten.
Att hålla i dörren på den sida man står är ju enkelt, det är värre med andra sidan om den vill falla igen.

Nu brukar jag inte låna ut släpet och så länge jag har kvar befintlig häst och inget oförutsett händer som gör allt svårt för den så kommer det att funka även i framtiden. Men tycker fortfarande att det är en knölig lösning att man inte kan bara "trycka" fast dörren så att den sitter kvar hjälpligt om inga stormvindar blåser.

(Jä--a mygg det är nu, smällt 3 under detta inlägg bara!!!)

Det hade ju varit en väldigt fiffig lösning faktiskt, har jag inte tänkt på. Hoppas att de tar fasta på önskemål och synpunkter nu då.

Jag rapporterar hur det går efter att de försökt igen på mitt släp! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
699
Senast: misswilma
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 335
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 818
Senast: EZMK
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 275
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025