Inreda litet smalt flickrum till 6 åring

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Hjälp!
Dotterns rum är litet, smalt och avlångt. Och på bilden stökigt som tusan.
Med andra ord helt hopplöst att inreda. Det är trångt, rörigt och det är svårt att få någon bra ordning där inne.

Nu ska vi skaffa ny säng åt henne och hon vill ha en våningssäng med skrivbord under. Så nu är frågan, hur gör vi för att få ut mesta möjliga av rummet? Mattan ska bytas till något mindre "småbarnsaktigt" som hon säger, tips mottages tacksamt.
Hon leker med köket och ibland med dockhuset. Det behöver rensas såklart och vi har rensat men det är ändå rörigt.

Hur ser era barns rum ut? Någon med bra lösning på den här typen av rum?
20250705_190921.webp

Hjälp!
Med andra ord helt hopplöst att inreda. Det är trångt, rörigt och det är svårt att få någon bra ordning där inne.

Nu ska vi skaffa ny säng åt henne och hon vill ha en våningssäng med skrivbord under. Så nu är frågan, hur gör vi för att få ut mesta möjliga av rummet? Mattan ska bytas till något mindre "småbarnsaktigt" som hon säger, tips mottages tacksamt.
Hon leker med köket och ibland med dockhuset. Det behöver rensas såklart och vi har rensat men det är ändå rörigt.

Hur ser era barns rum ut? Någon med bra lösning på den här typen av rum?Visa bifogad fil 170590
Betydligt mindre grejer! Känns som att det är alldeles för mycket grejer och för lite yta att faktiskt leka på. Skulle satsa på mer förvaring på väggarna i form av hyllor/vägghängda skåp och korgar att gömma leksaker i. Och så kanske ta undan ett gäng leksaker till vind/förråd och sedan ta fram dom efter ett tag och ta undan andra ifall det inte går att skänka bort/sälja.

Hjälp!

Hur ser era barns rum ut? Någon med bra lösning på den här typen av rum?Visa bifogad fil 170590

Mina tips och tankar:

- Färre saker!
- Låt henne välja matta osv. Vad vi här tycker är mindre småbarnsaktigt är oväsentligt och inte alls säkert att din dotter håller med.
- Använder hon skrivbord? Vi satte in skrivbord till vår dotter. Det användes nästan aldrig. Läxor gjordes ändå vid köksbordet och pyssel i vardagsrummet. Den platsen kanske kan användas till annat?
- Det finns bokhyllor med nerfällbart skrivbord. Då tar det bara plats när det används.
- Loftsäng kommer göra att rummet kommer kännas ännu mindre även om man får in fler funktioner.

Rensa ännu mer!
-använd några lådor eller liknande, Det som får plats i lådorna är det som får vara kvar.
-alternativt, max 5 gosedjur, max 2 instrument etc och att allt ska få plats på anvisad yta.

Iom dotterns önskemål had jag kollat på någon av Ikeas lösningar, SMÅSTAD eller VITVAL beroende på yta och behov. SMÅSTAD-serien är smart och effektiv.

Jag personligen hade undvikit våningssäng, mest för min egen skull att slippa klättra upp för att bädda rent... Jag hade hellre haft en lösning som en sängstomme från Ikeas SLÄKT för att skapa förvaring under sängen, och avgränsa antalet leksaker till det som får plats i lådorna och sen komplettera med ett litet nätt skrivbord och en liten rullvagn vid sidan för pyssel etc (likt @skiesabove )

Vad ska/önskar ni ha plats med för möbler (eller funktioner) och vad är det för mått på rummet?
Jag hade nog försökt att (i alla fall mentalt) tömma rummet och sedan bara plocka in det man kan motivera att det ska in där igen.
Alternativ till loftsäng med skrivbord kan vara förvaring med en upphöjd säng över. Möjlighet att vinna mer fri yta och mindre prylplotter. som jag minns min lillasysters loftsäng med skrivbord var det ett rätt dåligt skrivbord och en 'takhöjd' som växtes ur i orimligt låg ålder.

Vad har du för mått på rummet ?

Vi har också små rum till barnen, med snedtak över större delen, det blir svårare att möblera men inte omöjligt eftersom det finns smarta lösningar på det mesta, så jag är helt säker på att det går att lösa bra hos er också 😊

Mina tips och tankar:

- Färre saker!
- Låt henne välja matta osv. Vad vi här tycker är mindre småbarnsaktigt är oväsentligt och inte alls säkert att din dotter håller med.
- Använder hon skrivbord? Vi satte in skrivbord till vår dotter. Det användes nästan aldrig. Läxor gjordes ändå vid köksbordet och pyssel i vardagsrummet. Den platsen kanske kan användas till annat?
- Det finns bokhyllor med nerfällbart skrivbord. Då tar det bara plats när det används.
- Loftsäng kommer göra att rummet kommer kännas ännu mindre även om man får in fler funktioner.
På vilket sätt gör loftsäng att rummet känns mindre?
Vi håller på göra i ordning varsitt rum till våra ungar och har pratat om loftsäng. Kanske ska tänka om då? 🤔

På vilket sätt gör loftsäng att rummet känns mindre?
Vi håller på göra i ordning varsitt rum till våra ungar och har pratat om loftsäng. Kanske ska tänka om då? 🤔

Det är ju en rätt stor möbel som tar mycket plats. När jag bodde på korridor som student hade jag och en vän exakt likadana rum. Hon hade en loftsäng (120cm) med soffa och soffbord under. Jag hade en vanlig säng. Hennes rum kändes mindre. Hon var nöjd! Hon var kort och kunde gå upprätt under. Däremot tyckte hon att det var jobbigt arter behöva lära mer på natten och gå på toa. Och på sommaren blev det varmt däruppe så då la hon en madrass på golvet och sov där.

Jag hade satsat på genomskinliga backar på höjden. Det är skönt att få undan saker, och samtidigt tycker jag tyvärr att det är lite ”out of sight out of mind” för både barn och vuxna. Är backarna genomskinliga är det enklare att både hitta det man letar efter, och påminnas om vad som ligger där i om man glömt bort.

Sen såklart, rensa gärna det som går. Jag tycker ändå någonstans att det är lite befriande med barn-stök. Det får liksom vara vad det är. Men samtidigt tycker jag att barnen, åtminstone mina som är små, leker mindre med sina saker när de försvinner bort i stök. Så kan man bli av med lite saker så är det ju ingen nackdel. Men vi har lådor med olika kategorier. Bollar i en låda, gubbar i en, tågbanan, docksaker, bilar, fidget toys, musikinstrument. Om de städar och sorterar rätt? Hell no. Om jag själv sitter och sorterar när barnen inte är hemma? Absolut. Om jag samtidigt ifrågasätter varför jag gör det? Absolut. Men en kan ju ha förhoppningar om en ljusare framtid 😅

Ett enkelt tips för hur man kan rensa, som funkade för oss. Packa ner allt inför omgörningen. Packa sedan upp lagom mycket saker. Låt resten stå gömt i ett förråd och om det inte efterlysts efter säg en månad, gör er av med det. Våga också rensa ordentligt vid nedpackningen och ta bort dubbletter och skräpprylar.

Att skaffa mer förvaring är ingen hållbar lösning om du inte tycker det är jätteroligt att plocka upp pryttlar igen och igen och igen :p

Liknande trådar

• Hur stort rum behöver 4-6 åring?
  • Bo litet med barn
  • Jag har blivit med valp!
  • Smart förvaring i litet rum?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat