Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Yrja

Trådstartare
Tips och ideer önskas. Sadelkammaren är 10-15 kvm (4 lika långa väggar och relativt högt i tak) kan jag tro och där ska fås plats med saker till 10 hästar. Hur gör man det bäst?

Det viktigaste är att få in allt läder och vi vill ha plats för.
- Minst 10 sadlar.
- Minst 10 tränskrokar - med möjlighet att hänga fler träns på varje krok.
- En o annan sele och barbackagjord.

Sen önskar man ju att man kan få saker såsom skor och jackor, sånt som kan gärna vill ha i varmt utrymme. Sjukvårdslådor (en till varje häst brukar man ju ha). Ett par täcken per häst vore bra om man kunde få in. Resterande täcken kan vi förvara på annan plats. Sen har man ju ofta några extra stigläder, kanske en lädergrimma eller två.. Sånt smått och gott som också behöver förvaras varmt.

Jag vet inte om det bästa är att ha skåp ellet om det är enklare att ha sadelhängare på väggen och sen lådor eller hyllor. Vad ska man ha för några isf?

Kom med förslag nu! :) Skulle behöva lite bra ideer redan till i morgon.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Hej!
Vi har en sadelkammare på c:a 4x3 kvm.
I mitten av rummet har vi satt 3 st kraftiga fyrkantsstolpar i trä. På dessa har vi skruvat fast sadelhängare. Vi har högt i tak så vi har 4 hängare på varje sida av stolpen. 3 stolpar x 8 hängare = 24 sadel/selplatser! På det här sättet har vi fått gott om plats till skåp längs väggarna och vi utnyttjat golvytan bra!
Lycka till!
Gast
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Stort tack för tipset! Har du ngn bild på lösningen så att det är lättare att förstå hur ni gjort? :) Jag utgår från att den sadelkammaren jag planerar för är 3x4 m också på ett ungefär.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Har precis byggt färdigt våran sadelkammare, så jag hade tänkt starta en liknande tråd :). Vill gärna ha tips på vettig inredning för att få plats med mycket grejor på liten ytan (ca 7 kvm), funderar på t ex Ikea-hyllor med plastbackar o.s.v. Så bomba gärna tråden med bilder (om trådskaparen ursäktar)!
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Allt är ursäktat sålänge det främjar allas våra sadelkammare. :laugh: *tja, inte allt kanske....*
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Utnyttja väggarna så mycket det går...att få för många krokar existerar inte.
Jag har en liten klädstång med galjar för människokläder.
Funderade på lagerhyllor men golvet var liiite för bubbligt för att de skulle stå stadigt, så det blev ordentliga fastmonterade hyllor på väggen...urbra! Sedan satte jag hyllor högt upp ca. 30 cm från taket....runt hela sadelkammaren där alla hästtäcken ligger snyggt ihopvikta.
Och glöm inte att göra kammaren mysig fastän den kanske är liten, min kammare är solgul, den har en spegel:o...en sopkvast, en go stol och är överfull med fina saker som jag egentligen inte behöver, och så luktar det sadelfett...kan den bli mera mysig;)
Lycka till
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

skrymmande saker högt upp, en hylla under taket, med sadelhängare under där och under dom selar. så frigör du plats på golvet för putsbock och tränskrok för att torka av tränset efter ridning. :)´

på motsatt sida, krokar för grimmor och träns och dyligt.
på så sätt får du mer plats i rummet, eftersom alla "långa" saker (långt ut alltså) hänger på samma sida!

ska knåpa bild!
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

28133812.jpg


jag har lämnat en vägg ledig för alla dina rosetter. :p
nejdå, men det kan va bra att ha en vägg tom, för att kunna möblera om, vet ju inte vart dörren ska vara heller!
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Tack båda förm många bra tips! Dörren är i ena hörnet.

Spegeln som sitter uppe nu används faktiskt ofta (av mig iaf :o) så det är ingen dum ide alls. Kanske kan sättas på insidan av dörrn om det inte får plats nån annanstans?

Hyllan vid taket är ju en urbra ide, så har jag det hemma i huset så det var ju intressant att jag inte själv kom o tänka på det. :D Där kan man ju ha täcken, sjukvårdsgrejor och lådor för förvaring. Kanske även hjälmar för dom kan ju också bli lite trista av fuktig, kall luft.

Detta är ingen privat sadelkammare så rosetterna får hänga nån annanstans men däremot kan ju en sån vägg vara bra för en ev täckeshängare, åt täcken som behöver torka (har inget torkrum)?

Nu har ni satt igång många bra ideer som jag ska framföra till stallägaren. Kom gärna med mer. Och jag vill gärna se Gast's sadelhängar-ide på bild.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Jag skulle inreda 1½-2 väggar med varsitt skåp. Vanliga skåp kanske inte går, men vi har skåp som är ca 1 meter breda och har plats för 10 på typ 12m2 utan problem.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)



Den här bilden har jag visat i andra trådar, men det kanske kan ge någon bra idé.

Det röda är typ arkivskåp som är uppskruvade på väggen. 10st (5 och 5 i två rader) Under finns det plats att ställa tex kistor och ovanpå kan man lägga hjälmar och dylikt.
Det blå är sadelhängare. På den korta väggen hänger det tre sadlar i höjd (då får man inte plats med ngt under) och de andra hänger 2 i höjd.

Till höger har du en rejäl bräda med rundstavar på där man hänger träns och sånt. Det är rejäla grejer och man får plats med MÅNGA träns på varje pinne.

Det bruna till höger är ett skåp och ovanför det sitter det ett fönster.

Nu är det här inte alls speciellt likt den sadelkammare som du pratar om men det kanske ger inspiration.
Brädan med rundstavarna går ju att sätta på höjd också om man har tillräckligt högt. Kortare pinnar upptill där man hänger saker som man inte använder så ofta (tömmar och longerlinor kanske) och längre pinnar nertill där man har "vardagsgrejer" som tex träns.

Det jag inte har ritat dit är at selhängare (för travsele) som sitter efter sadelhängarna på vänster sida.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

en bra grejj är att rita upp hela sadelkammaren enligt de mått den egentligen är och sen klippa ut små figurer för sadeln, skåp osv och sen placera på pappret. då får du en väldigt bra uppfattning om hur stor plats saker och ting tar!
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Remmar, träns och täcken som vi hästmänniskor är EXPERTER på att dra på oss (jag är väl inte ensam? :P) kan man hänga på ankarkrokar, de du använder att rengöra tränsen på. Häng sådana i taket om det håller när väggarna tar slut. :D
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Om du vill spara in plats så hade jag antingen satt in varsin garderob till varje häst och inrett den med plats för sadel, träns, täcken etc så slipper du röran utanför.
Eller så låter du dem nyttja krokarna under sadelhängare till tränset och sätter upp hyllor till täcken/likande längst en annan vägg
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Har du dessutom skåp till varje häst kan ni ha lås på dom .. om det nu finns behov för det :S
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Vå håller på och bygger, det är inte färdigt än men halva sadelkammaren är inredd, det som var tvunget och komma in nu.
Just nu ser det ut såhär:

CIMG1588.jpg


CIMG1587.jpg


Jag kan tillägga att jag är själv, inga andra att dela med.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Men människa, hur många hjälmar kan man behöva egentligen? Jag ser iaf fem st på bilden :eek::p
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Och jag ser 6 hjälmar ;) Har du en hjälm per häst eller? :D

Tycker det var riktigt smart att ha täckena så där, iaf om man inte har så många hästar :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: pajaztar
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 697
Utrustning I stallet finns en sadelkammare helt utan inredning, rummet är väl ca 4 m åt ena hållet och 120-140 på kortsidan. Tänkte ha sadelhängare...
Svar
14
· Visningar
7 756
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp