Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Men människa, hur många hjälmar kan man behöva egentligen? Jag ser iaf fem st på bilden :eek::p

Men ser du inte att hjälmarna har olika färg?? Självklart behöver man ha det för att kunna färgmatcha med sina kläder...:angel:
Skämt åt sido, jag har också många hjälmar, men det är lättviktare för sommaren, GPA till höst och vår, en större gammal vanlig som jag får in mössa under, en till sonen, en till mannen + några gamla som blivit fula... man samlar liksom på sig under åren :angel:. Kasta? Nej det går inte :o.

Ursnyggt att hänga täckena så där som Inka-90 - det ska jag kopiera, tack för tipset!!

Till TS, inte för att vara negativ - men räcker verkligen 15 kvm till 10 hästar? Jag tycker det låter trångt. Jag har 10 kvm själv till 2 hästar och jag tycker att det är trångt :crazy:.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Jag har 7 hjälmar.
men använder bara jw och gpa + en som jag har när det regnar.
det är lite olika storlekar på dem om mamma eller sambon skulle få för sig att rida, eller om det kommer någon annan.

Täckeshängarna blev jättebra! jag har hängt upp alla utetäcken och de tjockaste stalltäckena.
Fleece och sånna ligger på hyllan.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Fel Fel Fel...

Givande inlägg :grin:

För att återgå till trådens ämne så skulle jag satsa på rejäla vägghyllor och plastbackar från IKEA, vi har tex en suverän variant med lock därifrån som det ryms precis 1 säck müsli eller pellets i, och som man kan ta ur trots att de står staplade på varandra.

Krokar kan man aldrig få för många av!
Garderober kan vara bra till tex fleecetäcken, transportbenskydd, schabrak etc som inte används regelbundet. (Det som används jätteofta vill man kanske ha mer 'framme').

För övrigt har jag sett ett alternativ till putsbock, som jag skulle vilja använda själv,
det var tre rejäla 'stockar' satta som ett H från taket, men med den liggande bommen långt ner såklart, och där hängde man sadeln, och så var det nog en till liggande bom ovanför med ankarkrokar för träns etc, eller om de hängde på sidan, minns inte helt hundra. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Vill också tipsa om IKEAs skoskåp trones, tre stycken för knappt trehundra kronor, finns i vitt, svart eller rött. Kan sättas var för sig, brevid varandra eller ovanför varandra tex.

Jag har sånna till borstar, vårdgrejer (pälsglans, flugmedel, hovgrejs),
boots och reflexer, vantar o mössor m.m
De är helt :love: :bow:!

De tar inte mycket plats utåt, utan bara kanske 10-15 cm djup,
men sväljer väldigt mycket (förvånansvärt mycket)!
Och tar ingen golvyta, om de hänger i stallet så kan hästarna inte göra sig illa på dem då de inte ligger o drället på golvet och inte har några vassa kanter.

Jag är supernöjd med mina iaf!
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Kapar tråden lite istället för att göra en egen :) Någon som kan ge mig lite tips också? Ska göra en sadelkammare som kommer att bli lång smal ca 1,5x3.5. På ena kortsidan är det nu ett litet fönster och det kommer att bli ett stort fönster på den andra kortsidan för att utnyttja ljuset på bästa sätt. Dörren vet vi inte var vi ska placera, alternativen är mitt på långsidan eller i hörnet på långsidan, vad tror ni blir bäst?

Det är lågt i tak så vi får inte alltför mkt väggyta att utnyttja men det ska naturligtvis utnyttjas till fullo. Det som ska få plats är sadlar vi räknar med 4 st, träns, schabrak, täcken, lindor och benskydd samt diverse småprylar. Vi tänkte ha några få täckeshängare att torka blöta täcken på de andra ska vikas ihop för att spara plats. Vi funderar på garderober eller hyllor. Garberober är bra för vi då kan ha våra grejor för sig men jag tror att hyllor sparar mer plats och det känns luftigare. Kanske hyllor för täcken och schabrak och några mindre skåp för lindor och egna grejor? Tänkte utnyttja baksidan av dörren till att hänga jackor osv på vad tror ni om det? Alla förslag välkomna och mer än gärna bilder. :)

Kom på att vi ska träbrädor på väggarna. Blir det bäst att ha dem på tvären eller på höjden? Förslag på färg? Ngn ljus färg blir nog bäst med tanke på hur trångt det är men vilken? Kanske en färg nedtill och en annan upp till?
 
Senast ändrad:
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

jag vill helst ha schabrak, täcken, lindor osv i skåp eller garderober eftersom det ligger och samlar damm annars. endast det som används regelbundet har jag framme på hyllor. det är inte så kul att behöva tvätta saker som bara legat i hyllor nämligen. :p

jag har ganska gott om plats men om jag inte hade det så skulle jag byggt/köpt höga och breda skåp som kan täcka alla väggar förutom en där sadlar och träns kan hänga. så kan dina inackorderingar har var sitt skåp. obs sadlar mår inte bra av att hänga i skåp, dom ska ha mkt luft runt sig. tänk på att göra skåpen mussäkra!
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Kom på att vi ska träbrädor på väggarna. Blir det bäst att ha dem på tvären eller på höjden? Förslag på färg?

hur ni ska placera panelen beror lite på vart du ska placera förnsren! eftersom det kommer att bli ljuskällor på båda kortsidorna skulle jag ha använt stånde panel, annars finns det fisk för att rummet blir väääääldigt långt, rent optiskt! att ha linjer som jobbar i samma riktning som ljuset gör alltid att det ser längre ut, medans linjer som jobbar i motsatt riktning gör att det ser bredare ut.

Ngn ljus färg blir nog bäst med tanke på hur trångt det är men vilken? Kanske en färg nedtill och en annan upp till?[/

en huvudregel när det gäller färgsättning av ett rum (eller vad som helt egentligen) är:
-undvik att använda komplemetfärger, de kan lätt ta ut varandra och rummet blir otroligt tröttsamt att befinna sig i!
-ha varma nyanser i ett kallt rum, kalla nyanser i ett varmt rum.
-om man ska ha två färgen, använd den mörkare nertill, mörka färger tar allti upp mer plats, så hamnar den mörka upptill, känns det som om rummet är uppåner!
-ju mörkare nyanser och färger i ett rum, destom mindre upplevs det som.

en ljus ton, med cafe latte nertill och creme upptill skulle jag nog ha valt till en sadelkammare om jag skulle måla den och inte ha träpanel! tänk på att en träpanel i sig är ganska dominant och kanske inte bör målas i en dominant färg/nyans, utan får tala för sig själv.

en sadelkammare ska packas till sista utrymme med saker, så låt väggar, tak och golv vara vilsamma, de ska enbart funka som just väggar, tak och golv och inte konstverk.
enkla, ljusa och varma, mysiga färger skulle jag absolut valt!!!!!

å ett sista tips....
om ni väljer att använda er av vitt, ta inte krtivitt, utan välj in lite gult/beige, så blir inte upplevelsen så skarp och väggar/tak ser inte fullt så skitiga ut när de väl blir skitiga. pass på bara, så inte färgen blir lortvit, då kommer det aldrig kännas fräscht därinne.

å när ni målar, måla MED ljuset, annars kommer alla småfel och penseldrag att framkalla små irriterade skuggor överallt.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

ah, nu fatta jag.

ni vill ha träbrädor på hela väggen och inte som panel!
ta en och samma färg på väggarna, eller vitlasera dom. ju rubusare väggar, desto diskretare färger tycker jag! iallafall i en sadelkammare.
lägg då hellre ett mörkare/varmare golv.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Ja det kommer att bli träbrädor på hela väggen ffa för att vi lätt ska kunna skruva upp grejor på väggarna då golvytan kommer att bli rätt liten och det är en del som ska få plats. Funderar på att antingen vitlasera eller bara låta det vara träfärgat och lacka istället. Vitt känns som att det lätt känns skitigt. Egentligen så har ju färgen inte så stor betydelse då väggarna kommer att täckas med prylar :) så lackat trä blir nog bäst tror jag. Känns som att det är det som smälter in bäst. Får jag fråga vad du menar med att måla med ljuset? Aldrig hört det förr. Väldigt bra tips annars :)
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

typ när du ska måla tak, dra rollern i samma riktning som ljuset faller in. sitter det fönster på ena kortsidan i ett rum, så måla från kortsida till kortsida och från långsida till långsida om ljuset kommer från långsidan!

kom på att det nog inte gäller när man målar väggar, vem tusan målar en vägg vertikalt? :angel:

å om du ska lägga trägolv, fundera över vilket håll du vill det åt, rummet upplevs olika stort beroende på åt vilket håll mönstret läggs.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

hej hej... trådkapar lite jag med... :D
Håller på att bygga ut min sadlekammare just nu, och behöver lite tips och ideer...
Det ska räcka till 7hästar, så jag vill ha 2sadelhängare var, 1tränshängare och 1hjälmhängare...

Hade tänkt att det första rummet skulle det vara garderober i (7st) så alla har vars en, och sen ska det andra rummet (som blir uppvärmt) vara till läder och hjälmar...

Hur hade ni gjort??
Funderar mest på om jag ska ha en del av väggen till att sätta hjälmhängaren, tränshängaren och sadelhängarna liksom "på rad" så det hänger i en rad och alla har en "rad" var, eller om man ska hänga sadlarna på en vägg och sen ha hjälmarna och tränshängarna på en annan. Skulle vela lösa så alla även har en "bräda" var med 5krokar på att hänga grimmor osv på då jag inte vill ha sånt i stallgången. spelar ingen roll i vilket rum detta blir.

Hur hade ni gjort med detta utrymme??

28230807.jpg


Det röda på väggarna är dörrar och det gröna är fönster.
Den oranga delen är en upphöjd "klack". ca 50cm djup och 8cm hög.

Tipps mottages villigt!!
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Ok då fattar jag. Blir väl så att vi sätter brädorna på höjden eftersom den är långsmal så känns den kanske lite mer fyrkantig. Tänker nog satsa på att ta en rejäl shopping runda på IKEA. Blir nog hyllor eftersom jag tror att garderober kommer att krympa rummet väldigt mkt, känns som att det blir mer luftigt med hyllor och krokar.
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Måste bara få slänga in en fråga;

Kan man ha tapeter i sadelkammaren?
 
Sv: Inreda sadelkammare (på bästa sätt)

Inka-90.Undrar verkligen vart du har fått tag i sånna täckeshängare? fick du dem till ett bra pris eller gjort dem själva?
Väldigt fin o lättstädad sadelkammare måste ja säga:)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: pajaztar
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 697
Utrustning I stallet finns en sadelkammare helt utan inredning, rummet är väl ca 4 m åt ena hållet och 120-140 på kortsidan. Tänkte ha sadelhängare...
Svar
14
· Visningar
7 756
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp