Sadelkammaren - hur långt mellan sadelhängare bla?

Cherarriduracell

Trådstartare
I stallet finns en sadelkammare helt utan inredning, rummet är väl ca 4 m åt ena hållet och 120-140 på kortsidan. Tänkte ha sadelhängare av modell pinne-från-vägg på ena långsidan, förvaringsskåp på kortsidan (eller nåt) och täckeshängare på väggen mittemot sadelhängarna.

Men det här med avstånd... Hur långt bör man ha mellan sadelhängarna, både sidledes och på höjden för att kunna hänga upp sadlarna bekvämt, utan risk att repa varandras utrustning? Hur hög är bekväm lägsta-höjd att hänga sadeln på? Tänkte få plats med minst 6 sadelhängare.

Hur osmidigt blir det att hänga vardagstränset på en kroklängst ut på sadelhängaren? Bättre med en "sadeldel" av väggen och sedan en "tränsdel" full av krokar?

Täckeshängarna på andra väggen tänker jag mig sådana där byglar, ev 2 "på höjden" pga mängden täcken i förhållande till ytan... hur långt ifrån bör det vara på höjden där? Finns tyvärr INGEN annan plats att förvara grejer på än sadelkammaren, så behöver få in så mycket förvaring som möjligt i förhållande till utrymmme. är minst 3 hästar i stallet som har full uppsättning täcken, bland annat... Hur skulle ni göra?

Tänkte bygga allt själv utom tränskrokarna, så kan måttanpassa ganska bra ändå.
 
I "Att bygga häststall" av M Ventorp/P Michanek finns alla mått du kan behöva! Jag kan kolla upp lite mått när jag har tillgång till den om du vill. Vi har 60 cm mellan sadlarna i breddled = känns lagom och man kan sätta på reglarna för extra stabilitet (fast vi valde att förstärka upp hela sadel- och tränsväggen med plywood-skivor). Vi valde att ha två sadlar på höjden, men tre fungerar ofta bra och tar mindre plats. Jag tror vi har 75 cm mellan sadelhängarna i höjdled, har för mig att det är 55-60 som är rekommenderat om man har tre på höjden. I boken ovan finns rek höjder, uppgifter om hur långt ett träns är, hur brett det behöver, hur bred man är när man bär en sadel - ja, allt man kan önska!
 
I "Att bygga häststall" av M Ventorp/P Michanek finns alla mått du kan behöva! Jag kan kolla upp lite mått när jag har tillgång till den om du vill. Vi har 60 cm mellan sadlarna i breddled = känns lagom och man kan sätta på reglarna för extra stabilitet (fast vi valde att förstärka upp hela sadel- och tränsväggen med plywood-skivor). Vi valde att ha två sadlar på höjden, men tre fungerar ofta bra och tar mindre plats. Jag tror vi har 75 cm mellan sadelhängarna i höjdled, har för mig att det är 55-60 som är rekommenderat om man har tre på höjden. I boken ovan finns rek höjder, uppgifter om hur långt ett träns är, hur brett det behöver, hur bred man är när man bär en sadel - ja, allt man kan önska!
Trevligt! Har ju vistats mycket i ridskolestall men där har dte varit "så smalt det går för att få plats så mycket som möjligt" -resultat: min ena sadel är repad av grannsadelns stigbygel. Därför blri man ju lite lost när man har så "fria tyglar", men bra boktips, ska absolut försöka få tag i den!
 
hittade denna pdf med svar på mina frågor...

Men mja, vad tror ni om tränslösningar, hänga längst ut (fastnar man/river man ner när man går förbi/ska ta täcken, passagen mellan täckeshängare/sadelhängare blir nog max 80 cm?
 
Nej, jag hade inte gjort så, tror det hade blivit för trångt och stökigt. Synd förresten att rummet är så smalt, det försvårar ju en del. Vi har lyxen att ha en rymlig sadelkammare + andra bra utrymmen :-). Allt är inte klart än, vi byggde stallet i höstas, men fler och fler bra lösningar kommer på plats. Vi har ju t ex lyxen att inte behöva ha täcken i sadelkammaren. Torra täcken ligger ihopvikta i en hylla utanför sadelkammaren, fuktiga/blöta hänger på täckesgalgar i taket i ett rum intill.
 
står det något i den boken om avstånd mellan täckeshängare om man vill ha flera på höjden? räcker det med att ha lägsta "bekvämt" och nästa en meter upp, och en vettig pall?
 
står att man bör ha 25 cm mellan krokarna om man planerar att ha tyglarna upphängda - det är ju hur långt som helst. Hur långt har ni mellan era krokar, känns det tight/lagom?

Min uppfattning kan ju ha blivit helt knas av att trängas i en sadelkammare med ca 10 cm mellan krokarna så vad är normalt?
 
Vi har faktiskt cc 27 cm, men då är våra tränshängare ca 10 cm breda i sig.
1531912_10202987928772807_1893138042_n.jpg
 
10 cm mellan har de ju oftast på större stall eller mindre sadelkammare för att få mera träns å tyglar på väggen och då ganska praktiskt.
Jag själv har 20 cm mellan hängare och då också tyglar upphängda, så inte risk att de behöver rispas av andras eller onödiga klagomål kommer och det är för mig tillräckligt. Också för att jag tycker det ser bättre ut när jag har lite mer speciella hängare:) men det är smaksak också.

står att man bör ha 25 cm mellan krokarna om man planerar att ha tyglarna upphängda - det är ju hur långt som helst. Hur långt har ni mellan era krokar, känns det tight/lagom?

Min uppfattning kan ju ha blivit helt knas av att trängas i en sadelkammare med ca 10 cm mellan krokarna så vad är normalt?
 
står att man bör ha 25 cm mellan krokarna om man planerar att ha tyglarna upphängda - det är ju hur långt som helst. Hur långt har ni mellan era krokar, känns det tight/lagom?

Min uppfattning kan ju ha blivit helt knas av att trängas i en sadelkammare med ca 10 cm mellan krokarna så vad är normalt?

10cm mellan krokarna tycker jag är på tok för tight! Då fastnar ju tränsen i varandra.
Men sen beror det ju på vad för sorts krokar du har också hur mycket plats som behövs.
 
10cm mellan krokarna tycker jag är på tok för tight! Då fastnar ju tränsen i varandra.
Men sen beror det ju på vad för sorts krokar du har också hur mycket plats som behövs.
jo, jag vet att 10 cm är supertight. Menar mer att det känns enormt luftigt med 25 cm när man vant sig vid trängsel-tio så man inte har så bra uppfattning om hur man "ska" ha det :)
 
Jag hade valt att inte ha täckeshängar-byglar eller vad de heter, monterade på väggen i sadelkammaren utan hellre hyllor för grovförvaring av täcken/schabrak. De kan svälja mer prylar, och helst ska inte saker torka i så små utrymmen om man inte har bra ventilation, pga risk för fukt/mögel på läderutrustningen.

10 cm mellan krokarna är rätt ok för träns/grimmor. Man får anpassa efter behov och utrymme. Skit samma om det inte ser lika snyggt ut än om man har 25 cm emellan, om man istället kan hålla ordning på alla saker så det blir lättstädat, då vinner man på det istället.
 
Jag hade en gång för jättelänge sedan en pyttesadelkammare, där jag även hängde täcken. Jag trädde upp såna där ihåliga plaststaketstolpar på grova balsnören och hängde på väggen. Jag vet att jag hade flera på höjden och även hängde schabrak på dem. I och med att de hänger i snörena är det flexibelt hur mycket som får plats på varje. Jag tror jag hade tre på höjden. (varje enskild satt fast på väggen, de var inte ihopsatta som en repstege). Det funkar som förvaring för torra täcken, men blir förstås för kompakt för blöta.
 
Så bumpar liv i en gammal tråd.
Pdf-en jag hittade med avstånd mellan sadelhängre fungerar inte längre och nu är det aktuellt på nytt. hur långt vill man ha mellan sadelhängare osv, sidledes och höjdledes? har googlat mig blå men alla rekommendationer verkar ha försvunnit från internet.
 
Så bumpar liv i en gammal tråd.
Pdf-en jag hittade med avstånd mellan sadelhängre fungerar inte längre och nu är det aktuellt på nytt. hur långt vill man ha mellan sadelhängare osv, sidledes och höjdledes? har googlat mig blå men alla rekommendationer verkar ha försvunnit från internet.
Det finns jättebra anvisningar i Att bygga häststall. Har den tyvärr inte här nu, men någon annan kanske har?
 

Liknande trådar

Gnägg Hur ska jag tänka...? Stallet har 4 boxar ( vi har 2 ridhästar samt 2 shettisar för körning, alla hästarna går på lösdrift och kommer i...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: pajaztar
·
Gnägg Vet att det finns många trådar om detta men nu frågar jag iaf... Vår blivande sadelkammare är 14 kvm (ca 3,5mx4m). Längs ena långsidan...
2
Svar
25
· Visningar
4 818
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 702
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 776
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp