Inredningsätande unghund

Ja, jag har erbjudit massa olika saker. Tuggben, leksaker, träpinnar, fyllda aktiveringsleksaker, kastar ut godis precis när jag går osv. Men han tar inte detta men så fort jag kommer in igen så kan han leta reda på dessa grejer och börja leka/äta (jag brukar då ta bort dessa grejer igen).

Stunderna han är ensam är väldigt korta och jag har till och med börjat ta med honom de gånger jag vet det kommer ta längre tid i tvättstugan (trots att hund är förbjuden där) eller att duscha med dörren öppen för att slippa skadegörelse. Så det handlar liksom om 2 minuter han är ensam varpå han hinner börja tugga/krafsa/gräva.

Jag tänker mig att du inte ska ge precis innan du går, utan att du hår när han är som mest sysselsatt. Men jag vet att det inte är säkert att ens det hjälper. Min äldsta som hade svår separationsångest tidigare lämnade det ätbara direkt när jag gick, för att yla och gräva vid dörren.
 
Jag tänker mig att du inte ska ge precis innan du går, utan att du hår när han är som mest sysselsatt. Men jag vet att det inte är säkert att ens det hjälper. Min äldsta som hade svår separationsångest tidigare lämnade det ätbara direkt när jag gick, för att yla och gräva vid dörren.

Det är bara godis som jag har slängt ut precis när jag gått. De andra alternativen har jag försökt ge en stund innan. Han ljudar aldrig vid lämnande.
 
Jag tycker också att det låter som separationsångest.
Hur har ensamhetsträningen fungerat?

Vi påbörjade ensamhetsträningen när han började känna sig som hemma hos oss. Alltså efter ett par veckor. Vi började då smått i att vara i olika rum, han hade en valphage som han fick sitta i ibland, utökade tiden successivt (sekunder), tränade på att sätta på mig ytterkläderna, bara öppna och stänga ytterdörren, öppna - gå ut- stänga - gå in igen. Allt det har fungerat bra när det handlar om sekunder och han har aldrig skällt/gnällt/ylat vid dessa tillfällen. Men så fort vi börjar komma upp på minutrar (2< ) så hinner han äta upp halva hemmet.
 
Jag tror att han blir trött av dessa aktiviteter i alla fall då vi brukar gå hem när han "ber" om det och inte orkar mer.

Bara jag som reagerar på det här? Att aktivera en ung hund (dagligen/flera ggr dag) tills den blir så trött att den självmant inte vill leka med sina kompisar längre, låter inte helt optimalt i mina öron..?
 
Ang. ensamhetsträning/separationsångesten så skulle jag rekommendera en riktigt solid bur som hunden inte kan ta sig ur, lååååångsam invänjing under minimum en månad tills hunden är helt trygg med att vara instängd i buren, innan ni börjar lämna rummet medans den sitter i buren.

Och parallelt jobba på att den ska kunna vara trygg med andra människor än dig, låt husse gå ut med den så ofta som möjligt t.ex. och jobba på aktiviteter som styrker självförtroende och självständigheten.
 
Med infon som tillkom nu -absolut. Helt klart separatiomsångest!

Jag har haft en sån. Hon ylade, men förstörde inget.
Henne kunde jag lämna själv först när hon var 4 år (fick henne när hon var två). Nyckeln var nog dels mognad, dels att hon inte behövde vara själv alls nånsin när jag märkte att det inte gick och sen att hon fick en husse. En riktig, som hon knöt an till. Jag var viktigast, men inte det enda som gick solen att lysa:D
Hon blev trygg och sen försvann problemet helt.
 
Bara jag som reagerar på det här? Att aktivera en ung hund (dagligen/flera ggr dag) tills den blir så trött att den självmant inte vill leka med sina kompisar längre, låter inte helt optimalt i mina öron..?

Fast jag skrev ju också att vi inte går till hundgården varje dag? Det är bara där som han ber om att få gå hem efter en stunds lek och han inte längre orkar hänga med i kompisarnas tempo.

Och sättet som du lägger fram detta på känns verkligen som om du talar förbi mig och vill få igång andra med dig? Istället för att rakt av skriva att "Jag reagerar och skulle inte göra".
 
Jag har haft en sån. Hon ylade, men förstörde inget.
Henne kunde jag lämna själv först när hon var 4 år (fick henne när hon var två). Nyckeln var nog dels mognad, dels att hon inte behövde vara själv alls nånsin när jag märkte att det inte gick och sen att hon fick en husse. En riktig, som hon knöt an till. Jag var viktigast, men inte det enda som gick solen att lysa:D
Hon blev trygg och sen försvann problemet helt.

Då har jag bara 2,5 år kvar och vänta då :D
Det finns en husse här också men hund är inte hans intresse men jag har ändå försökt och nu kan han tycka det är kul att leka med hunden men utan att ha något annat ansvar över den ehehe. (som man lämnar tillbaka barn man varit barnvakt åt när dom är jobbiga). När hund och husse är själva så är det inga problem och husse duger då istället för mig och de kan ha kul tillsammans numera. (förut ville han inte ens följa med husse ut så det har ju blivit bättre). Men så fort jag uppenbarar mig så förvandlas husse till luft.

Vi har försökt öka husse värde genom att det är han som ger maten och håller på resurserna så att säga.
 
Fast jag skrev ju också att vi inte går till hundgården varje dag? Det är bara där som han ber om att få gå hem efter en stunds lek och han inte längre orkar hänga med i kompisarnas tempo.

Och sättet som du lägger fram detta på känns verkligen som om du talar förbi mig och vill få igång andra med dig? Istället för att rakt av skriva att "Jag reagerar och skulle inte göra".

Förlåt, det var riktad som en fråga till de i tråden som har ännu mera hundvana än mig. Därav att jag skrev "förbi" dig, inte för att "få igång" påhopp eller så, utan för att i mina hundkrätsar är vi väldigt måna om att valpar och unghundar inte ska få köra helt slut på sig själva sas. Så jag undrade hur andra tänkte kring det.
 
Förlåt, det var riktad som en fråga till de i tråden som har ännu mera hundvana än mig. Därav att jag skrev "förbi" dig, inte för att "få igång" påhopp eller så, utan för att i mina hundkrätsar är vi väldigt måna om att valpar och unghundar inte ska få köra helt slut på sig själva sas. Så jag undrade hur andra tänkte kring det.

Jag reagerade också. Ska man inte sluta när det är riktigt roligt och hunden känner att den lyckats och att den vill göra det igen?
 
Fast jag skrev ju också att vi inte går till hundgården varje dag? Det är bara där som han ber om att få gå hem efter en stunds lek och han inte längre orkar hänga med i kompisarnas tempo.

Och sättet som du lägger fram detta på känns verkligen som om du talar förbi mig och vill få igång andra med dig? Istället för att rakt av skriva att "Jag reagerar och skulle inte göra".
Ingen försöker få igång någon emot dig, vi är många som spånar (nu även jag) för att försöka komma med användbara tips o idéer. En välmusklad brukshund i god kondition som ber om att få gå hem, som inte hänger med polarna i rastgården tycker jag låter suspekt. Är han ordentligt genomgången av veterinär o fysioterapeut?

Hur o med vad utfodras han?
 
Som jag har skrivit upprepade gånger så blir han TRÖTT dagligen, så trött att han ligger däckad i timmar utan att resa sig eller vakna för minsta lilla.
Se mitt tidigare svar angående ras.
Okej, för min ligger "däckad" med på dagarna men behöver inte få särskilt mycket aktivering för det.
De enda gångerna han faktiskt är däckad på riktigt är efter en skyddshelg hos uppfödaren typ, annars finns det alltid massvis med energi kvar.

Angående bur, skaffa en stor! (Jag har en som är 140x70x80cm typ) Täck över den lite med lakan och ha mysig där i, så blir det ett perfekt krypin för hunden. Blir lättare att träna i buren om det är en frivillig koja tänker jag. Min går ofta in i buren för att få vara ifred och sova.

Och jag förstår hur du tänker angående ras, det är mest att jag vis av erfarenhet tycker ras kan vara relevant när man söker tränare mm.
En dobermann funkar inte riktigt likadant som en schäfer och vice versa även om båda är brukshundar. Är det en ras som används i IPO/Svensk skydd? OM du har någon vettig grupp i din närhet kan det ju vara bra att kolla om du får vara med och träna isf. Det kan faktiskt vara väldigt självförtroende höjande med lite bitarbete men det gäller ju att göra det för rätt person isf.
 
Ingen försöker få igång någon emot dig, vi är många som spånar (nu även jag) för att försöka komma med användbara tips o idéer. En välmusklad brukshund i god kondition som ber om att få gå hem, som inte hänger med polarna i rastgården tycker jag låter suspekt. Är han ordentligt genomgången av veterinär o fysioterapeut?

Hur o med vad utfodras han?

Som tidigare sagt så är han ordentligt genomgången av både veterinär och fyso.

Han är liten till sin storlek och har större hundkompisar så klart att han blir trött fortare än dem när han försöker hänga med i deras tempo. Jag kan uttryckte men konstigt när jag skrev det.
 
Okej, för min ligger "däckad" med på dagarna men behöver inte få särskilt mycket aktivering för det.
De enda gångerna han faktiskt är däckad på riktigt är efter en skyddshelg hos uppfödaren typ, annars finns det alltid massvis med energi kvar.

Angående bur, skaffa en stor! (Jag har en som är 140x70x80cm typ) Täck över den lite med lakan och ha mysig där i, så blir det ett perfekt krypin för hunden. Blir lättare att träna i buren om det är en frivillig koja tänker jag. Min går ofta in i buren för att få vara ifred och sova.

Och jag förstår hur du tänker angående ras, det är mest att jag vis av erfarenhet tycker ras kan vara relevant när man söker tränare mm.
En dobermann funkar inte riktigt likadant som en schäfer och vice versa även om båda är brukshundar. Är det en ras som används i IPO/Svensk skydd? OM du har någon vettig grupp i din närhet kan det ju vara bra att kolla om du får vara med och träna isf. Det kan faktiskt vara väldigt självförtroende höjande med lite bitarbete men det gäller ju att göra det för rätt person isf.

Tack för input och tankar! :D
 
Som tidigare sagt så är han ordentligt genomgången av både veterinär och fyso.

Han är liten till sin storlek och har större hundkompisar så klart att han blir trött fortare än dem när han försöker hänga med i deras tempo. Jag kan uttryckte men konstigt när jag skrev det.

Det är väl inte så klart att en mindre hund blir trött fortare än en stor?
 
Jag reagerade också. Ska man inte sluta när det är riktigt roligt och hunden känner att den lyckats och att den vill göra det igen?

Roligt tycker han minst sagt att det är, han vill ju göra det varje dag om han så fick, men eftersom han är unghund så är det ju inte lämpligt att göra varje dag.

Jag har självklart byggt upp hans fysik långsamt och övertid, precis som man ska göra med valpar/unghundar. Men nu är han så gammal att han kan tala om själv när han inte orkar mer/när det räcker för nu vilket ju är fantastiskt bra tycker jag att han känner sin egen gräns just för att undvika överansträngning.
 
Roligt tycker han minst sagt att det är, han vill ju göra det varje dag om han så fick, men eftersom han är unghund så är det ju inte lämpligt att göra varje dag.

Jag har självklart byggt upp hans fysik långsamt och övertid, precis som man ska göra med valpar/unghundar. Men nu är han så gammal att han kan tala om själv när han inte orkar mer/när det räcker för nu vilket ju är fantastiskt bra tycker jag att han känner sin egen gräns just för att undvika överansträngning.

Jaja, din hund du gör som du vill. Jag hade slutat när hunden lyckats med uppgiften och känner sig glad och stolt över sig själv och inte när han känner att han inte vill göra det längre.
 
Jaja, din hund du gör som du vill. Jag hade slutat när hunden lyckats med uppgiften och känner sig glad och stolt över sig själv och inte när han känner att han inte vill göra det längre.
Lyckas med uppgiften? Leka med kompisarna är väl ingen "uppgift"? Så när ska man bryta det liksom?

Sen kan väl jag med tycka det är udda med en hund som ber om att få gå hem, men det kan ju vara för att det aldrig hänt mig.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp