Inredningstråden, del 2

Snubblade över denna och insåg plötsligt att varje hem med självaktning givetvis måste ha en poudreuse.Visa bifogad fil 110135

Nu återstår frågan om jag borde måla den vit och skriva Carpe diem på den? :idea:
För att vara på den säkra sidan så avlutar du först, sen målar du den i nån hemsk färg innan det vita så du kan sandpappra fram både det avlutade och den andra färgen. Ännu bättre, måla i flera lager färg som du nöter fram! :bump::idea:
 
Nu har jag ev hittat ett bord!

Skärmavbild 2023-01-17 kl. 12.32.06.png



Det har perfekta mått! Dock har jag ett antal problem:
1. Jag har ett oljat originalgolv i ek. Är rädd att bordet kommer kännas lite för "gult" mot detta.
2. Jag är tveksam till att jag vill ha stolarna. Egentligen vill jag ha stolar med rund /oval rygg. Köparen har sagt att jag bara kan ta bordet om jag vill (men då till samma pris)
3. Jag har ingen bil så måste ordna frakt. Blocket föreslår tipp-tapp. Känns kanske lite shady och risk att det repas eller likn.
 
Nu har jag ev hittat ett bord!

Visa bifogad fil 110654


Det har perfekta mått! Dock har jag ett antal problem:
1. Jag har ett oljat originalgolv i ek. Är rädd att bordet kommer kännas lite för "gult" mot detta.
2. Jag är tveksam till att jag vill ha stolarna. Egentligen vill jag ha stolar med rund /oval rygg. Köparen har sagt att jag bara kan ta bordet om jag vill (men då till samma pris)
3. Jag har ingen bil så måste ordna frakt. Blocket föreslår tipp-tapp. Känns kanske lite shady och risk att det repas eller likn.
Men vilket fint bord! :love:
 
Nu har jag ev hittat ett bord!

Visa bifogad fil 110654


Det har perfekta mått! Dock har jag ett antal problem:
1. Jag har ett oljat originalgolv i ek. Är rädd att bordet kommer kännas lite för "gult" mot detta.
2. Jag är tveksam till att jag vill ha stolarna. Egentligen vill jag ha stolar med rund /oval rygg. Köparen har sagt att jag bara kan ta bordet om jag vill (men då till samma pris)
3. Jag har ingen bil så måste ordna frakt. Blocket föreslår tipp-tapp. Känns kanske lite shady och risk att det repas eller likn.

Vilket fint skick det är på gruppen! :love::love::love:. Jag har ett rektangulärt matbord i samma färg och tillhörande 8 stolar. Tyvärr har bordet fått fuktfläckar då ytan på dessa bord är känsligt. Ytan är av typen "Fransk polering" och jag bara älskar denna ljusa variant. Dock svår att få tag på. Ta hela gruppen! Och ge tusan i att måla om ;):D. Jag ser så många av dessa Chippendale-möbler ommålade till vit "shabby chic" och det gör mig ont. Mest för att jag inte alls gillar "shabby chic" ;). Det är också väldigt enkelt att byta ut tyget i stolarna, så det är ett smidigt sätt om man vill "uppdatera" gruppen.

/Lizzie

/Lizzie
 
Vilket fint skick det är på gruppen! :love::love::love:. Jag har ett rektangulärt matbord i samma färg och tillhörande 8 stolar. Tyvärr har bordet fått fuktfläckar då ytan på dessa bord är känsligt. Ytan är av typen "Fransk polering" och jag bara älskar denna ljusa variant. Dock svår att få tag på. Ta hela gruppen! Och ge tusan i att måla om ;):D. Jag ser så många av dessa Chippendale-möbler ommålade till vit "shabby chic" och det gör mig ont. Mest för att jag inte alls gillar "shabby chic" ;). Det är också väldigt enkelt att byta ut tyget i stolarna, så det är ett smidigt sätt om man vill "uppdatera" gruppen.

/Lizzie

Jag är faktiskt inte helt dunderförtjust i färgen, men nej jag kommer inte måla om ;)
Har annars hittat bord i typ mahogny men det passar inte heller. Mitt golv är ju matt, lite mörkare pga oljad ek.
Funderar på hur stolarna kommer se ut på plats, de tar mer plats än nuvarande men som du säger - kanske dumt att splitta gruppen. Kommer absolut klä om stolarna, funderar på detta tyg som skulle passa mot övrig inredning osv.

william-morris-co-the-brook.jpeg
 
Jag är faktiskt inte helt dunderförtjust i färgen, men nej jag kommer inte måla om ;)
Har annars hittat bord i typ mahogny men det passar inte heller. Mitt golv är ju matt, lite mörkare pga oljad ek.
Funderar på hur stolarna kommer se ut på plats, de tar mer plats än nuvarande men som du säger - kanske dumt att splitta gruppen. Kommer absolut klä om stolarna, funderar på detta tyg som skulle passa mot övrig inredning osv.

william-morris-co-the-brook.jpeg

Så snyggt tyg! Skulle passa väldigt bra på stolarna!

/Lizzie
 
Nu har jag ev hittat ett bord!

Visa bifogad fil 110654


Det har perfekta mått! Dock har jag ett antal problem:
1. Jag har ett oljat originalgolv i ek. Är rädd att bordet kommer kännas lite för "gult" mot detta.
2. Jag är tveksam till att jag vill ha stolarna. Egentligen vill jag ha stolar med rund /oval rygg. Köparen har sagt att jag bara kan ta bordet om jag vill (men då till samma pris)
3. Jag har ingen bil så måste ordna frakt. Blocket föreslår tipp-tapp. Känns kanske lite shady och risk att det repas eller likn.
Vilket vackert bord :) !
 
Nu har jag ev hittat ett bord!

Visa bifogad fil 110654


Det har perfekta mått! Dock har jag ett antal problem:
1. Jag har ett oljat originalgolv i ek. Är rädd att bordet kommer kännas lite för "gult" mot detta.
2. Jag är tveksam till att jag vill ha stolarna. Egentligen vill jag ha stolar med rund /oval rygg. Köparen har sagt att jag bara kan ta bordet om jag vill (men då till samma pris)
3. Jag har ingen bil så måste ordna frakt. Blocket föreslår tipp-tapp. Känns kanske lite shady och risk att det repas eller likn.

Nog måste det finnas seriösa budfirmor i Stockholm? Kanske kolla med något auktionshus vem de använder?
 
Visst! Hoppas att själva dynorna är lätta att lyfta/montera av. Isf är det ju plättlätt att klä om!

Jag har klätt om mina stolar och det var bara att lyfta upp själva sitsdynan ur stolsramen. Jag drog loss nubbarna som höll fast tyget, använde det gamla tyget som mönster och så på med nya tyget. Jag återanvände nubbarna och satte fast tyget med. Blev toppenbra. Jag tyckte det gick himla smidigt och det var enklare än vad jag hade förväntat mig.

Lycka till!

/Lizzie
 
Jag är faktiskt inte helt dunderförtjust i färgen, men nej jag kommer inte måla om ;)
Har annars hittat bord i typ mahogny men det passar inte heller. Mitt golv är ju matt, lite mörkare pga oljad ek.
Funderar på hur stolarna kommer se ut på plats, de tar mer plats än nuvarande men som du säger - kanske dumt att splitta gruppen. Kommer absolut klä om stolarna, funderar på detta tyg som skulle passa mot övrig inredning osv.

william-morris-co-the-brook.jpeg
Älskar det mönstret 🤩

Har den blå varianten som tapet och en bänk klädd i den vinröda sammetsvarianten.
(Bänken är en nyproduktion, så inga övergrepp har begåtts mot en antik raritet 😁)

fyK3H38.jpg


Angående möbelflytt - Vi har använt oss av ArtMove när vi bodde i Sthlm, tror det är dem som Stockholms auktionsverk använder.
 
Jag ger mig in i inredningsdjungel :angel1:

Vi har ett nybyggt hus och funderar på att sätta akustikpanel på en hel vägg (dels för dämpning av ljud och för att det är snyggt). Jag tänkte inte så mycket på att det skulle matcha in med golvet men när jag fick hem panelerna (beställde bara 2 för att testa lite) så börjar jag fundera på om det verkligen matchar med golvet eller om det gör att golvet blir för gult, vad tycker ni?
 

Bifogade filer

  • akustikpanel 1.jpg
    akustikpanel 1.jpg
    289,5 KB · Visningar: 126
Jag ger mig in i inredningsdjungel :angel1:

Vi har ett nybyggt hus och funderar på att sätta akustikpanel på en hel vägg (dels för dämpning av ljud och för att det är snyggt). Jag tänkte inte så mycket på att det skulle matcha in med golvet men när jag fick hem panelerna (beställde bara 2 för att testa lite) så börjar jag fundera på om det verkligen matchar med golvet eller om det gör att golvet blir för gult, vad tycker ni?
 

Bifogade filer

  • akustikpanel 2.jpg
    akustikpanel 2.jpg
    240,3 KB · Visningar: 124
Jag är väldigt nöjd och tacksam över att originalstommarna är kvar i vårt kök, massivt trä, funktionella och miljövänligt. Så sorgligt när man river ut allt för att sätta in billiga spånskivor och annat skit med usel hållbarhet 😒
Köksskåpen är vitmålade invändigt men inte skafferiet. Så nu har vi livat upp det med retromönstrat hyllpapper från koloni Stockholm 😍
IMG_20230120_162738.jpg
 
Jag är väldigt nöjd och tacksam över att originalstommarna är kvar i vårt kök, massivt trä, funktionella och miljövänligt. Så sorgligt när man river ut allt för att sätta in billiga spånskivor och annat skit med usel hållbarhet 😒
Köksskåpen är vitmålade invändigt men inte skafferiet. Så nu har vi livat upp det med retromönstrat hyllpapper från koloni Stockholm 😍
Visa bifogad fil 110830

Skulle nästan kunna döda för att få tillbaka lägenheten jag sålde, med originalköket från 1953 varsamt renoverat Där man behållit stommar, luckor, diskbänk...:love: På den tiden byggde man för att det skulle hålla. Mitt nya kök är från 2014 och det är helt okej, men inte i närheten av samma rustika charm. Och det kommer definitivt inte att hålla i +70 år.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd. Hoppas jag hann först nu ...
100 101 102
Svar
2 032
· Visningar
111 844
Senast: Marita73
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
255
· Visningar
6 118
Senast: Trott
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
712
Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp