Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag och hämtade vårt nya soffbord som jag är väldigt nöjd med. Det är oljad björk och det ska mörkna lite med åren.

E080486F-CD90-47A8-8EA4-CBD1E14296FD.jpeg


PS. Jag kunde inte bestämma mig för sovrumstapet, så sambon fick välja. Det blev en enfärgad linnegråbrun tapet. Jag får fläska på med kuddar i Morristyg istället. :)
 
Juste! Detta behöver jag mer hjälp med! Vad är det för trä/färg i sovrumsbordet/”tv-bänken”? Jag har varit på jakt efter en passande tv-bänk i flera månader nu men utan framgång! Måste man ha en bänk i samma stil eller kan det se bra ut med något annat också? Vitt och högblankt går ju bort men.. vad?

Tro det eller ej så är jag en trogen Pinterest-användare men allt är ”ljus och fräscht”. Inte ”murrigt och gammalt”.

03A48F68-5E1C-41EC-8A7F-CA7B7AF07DEB.jpeg
 
Juste! Detta behöver jag mer hjälp med! Vad är det för trä/färg i sovrumsbordet/”tv-bänken”? Jag har varit på jakt efter en passande tv-bänk i flera månader nu men utan framgång! Måste man ha en bänk i samma stil eller kan det se bra ut med något annat också? Vitt och högblankt går ju bort men.. vad?

Tro det eller ej så är jag en trogen Pinterest-användare men allt är ”ljus och fräscht”. Inte ”murrigt och gammalt”.

Visa bifogad fil 37731
Det är inte så enkelt att säga utan att kunna se ådring m.m. men min gissning är mahogny även om det ser en aning ljust ut men det finns ljusare varianter av mahogny och det beror på hur det är behandlat också.
 
Juste! Detta behöver jag mer hjälp med! Vad är det för trä/färg i sovrumsbordet/”tv-bänken”? Jag har varit på jakt efter en passande tv-bänk i flera månader nu men utan framgång! Måste man ha en bänk i samma stil eller kan det se bra ut med något annat också? Vitt och högblankt går ju bort men.. vad?

Tro det eller ej så är jag en trogen Pinterest-användare men allt är ”ljus och fräscht”. Inte ”murrigt och gammalt”.

Visa bifogad fil 37731
Jag tror på teak. Det finns ju dom som pigmenteringsoljar teak så den blir något mörkare än "original", men kanterna och runt lådorna är ju ljusare därav min gissning.
Vill du ha något som passar in stilmässigt med soffbordet?
Om inte så skulle jag titta på sideboards eller låga bokhyllor från 40-60-talet.
 
Jag tror på teak. Det finns ju dom som pigmenteringsoljar teak så den blir något mörkare än "original", men kanterna och runt lådorna är ju ljusare därav min gissning.
Vill du ha något som passar in stilmässigt med soffbordet?
Om inte så skulle jag titta på sideboards eller låga bokhyllor från 40-60-talet.
Helst hade jag haft något i stil med soffbordet men det är lättare sagt än gjort :D det är ju inte direkt ett i mängden, det där arvegodset. Men vill gärna ha något i samma nyans, eller mörkare - vissa detaljer är nästan svarta. Och bredare än tvn.
 
Helst hade jag haft något i stil med soffbordet men det är lättare sagt än gjort :D det är ju inte direkt ett i mängden, det där arvegodset. Men vill gärna ha något i samma nyans, eller mörkare - vissa detaljer är nästan svarta. Och bredare än tvn.
Hur gammalt är bordet?
Tänker om du kan googla eller pinteresta på stilen/årtalet du är ute efter. Det finns ju en uppsjö med stilar och smaker... jag testade att googla tv bänk mörkbrun - och fick spader O_o
:D
 
Någon som har tips på billiga/prisvärda skrivbord som lämpar sig för gaming? (Dvs man kan lägga upp benen på bordet och få plats med stor, stationär dator)

Vi köpte först två Arozzi gaming desks men jag avråder faktiskt. Själva bordsskivan är i tre delar som sätts ihop, och där dom sitter ihop kan det bli lite ojämnt som då känns igenom musmattan. och kanterna runtom är nästan vassa så man är tvungen att använda mattan som täcker hela bordet för att inte få skav på armarna..
Men dom är stora och du får plats med PC och två skärmar tex.

Efter dessa (då vi ledsnade på dom rätt snabbt) så köpte vi kontorsskrivbord från IKEA (BEKANT). Ser nästan precis likadana ut men bordsskivan är i ett stycke och mjuka kanter. Så jag rekommenderar IKEAs. Billigare också!
 
Hur gammalt är bordet?
Tänker om du kan googla eller pinteresta på stilen/årtalet du är ute efter. Det finns ju en uppsjö med stilar och smaker... jag testade att googla tv bänk mörkbrun - och fick spader O_o
:D
Årtal funkar nog inte, barocken är ju 1500-1600-tal men stilen blev populär igen från slutet av 1800-talet till en bra bit in på 1900-talet så det är ett ganska brett tidsspann när bord i den stilen tillverkats.
 
Hur gammalt är bordet?
Tänker om du kan googla eller pinteresta på stilen/årtalet du är ute efter. Det finns ju en uppsjö med stilar och smaker... jag testade att googla tv bänk mörkbrun - och fick spader O_o
:D
Jag vet! Därav att jag typ har gett upp att leta..!
det enda jag vet är att det är från sambons mormors farbror eller liknande. Tror det är barockstil och 1920-1930-tal efter liknande saker jag sett på auktionssidor. Vi har pratat om att försöka få det till antikrundan eller ett auktionshus för att gå veta något om bordet! :D vi gillar det, trots att det är smått groteskt, och önskar art vi visste var det kom ifrån, etc.
 
Vi köpte först två Arozzi gaming desks men jag avråder faktiskt. Själva bordsskivan är i tre delar som sätts ihop, och där dom sitter ihop kan det bli lite ojämnt som då känns igenom musmattan. och kanterna runtom är nästan vassa så man är tvungen att använda mattan som täcker hela bordet för att inte få skav på armarna..
Men dom är stora och du får plats med PC och två skärmar tex.

Efter dessa (då vi ledsnade på dom rätt snabbt) så köpte vi kontorsskrivbord från IKEA (BEKANT). Ser nästan precis likadana ut men bordsskivan är i ett stycke och mjuka kanter. Så jag rekommenderar IKEAs. Billigare också!
Tack! Ska kolla upp!
 
Tror du man ska köra samma mönster på gardinerna då?

Tänkt lite i samma banor. Ska åka till en textilfabrik här i närheten. Tänkte sy upp själv (med hjälp av svärmor då) men har ingen aning om vad för mönster mm jag vill ha
Finns det en textilfabrik i våran närhet?? Tell me more
 
Årtal funkar nog inte, barocken är ju 1500-1600-tal men stilen blev populär igen från slutet av 1800-talet till en bra bit in på 1900-talet så det är ett ganska brett tidsspann när bord i den stilen tillverkats.

Detta gjorde jag i träslöjden när jag var i tonåren och hade ngn retro-period. Vet att jag flätade ihop två träslag (björk och teak..?) och laminerade.

C0187FFE-908D-4B32-A0C2-5F18F0E70A34.jpeg


Var enda tjejen på skolan som valde träslöjd ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
385
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
673
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 317
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp