Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller ställt lådan själv bredvid blomman. Tycker det ser lite konstigt ut med en blomkruka på en låda...tycker det stör mer än att blommorna hamnar i jämnhöjd. Varför ställa blomkruka på låda liksom? :) (sen kan man såklart tänka ”varför inte” men skulle själv inte valt den lösningen)
Jag har inte plats för att låta lådan stå själv där också :D katten ska ju få ha sitt :love:
 
Jag är nog lite koko 🕊 för jag smög just runt i lägenheten, ned till källaren och sedan upp i lägenheten igen.
I jakt på en låda.
Eh, ja bara en trälåda :angel:
Men min pappa har några fina gamla trälådor och jag var liksom sugen på att prova ha en av dem till mina krukväxter att stå på, såhär kl 01 på natten :angel:
Visa bifogad fil 49546
Hittade en i precis lagom storlek :up: Men blev lite osäker om krukväxten passar där, nu hamnar de ju på typ samma höjd (dvs de översta bladen på krukväxterna hamnar på samma höjd) och det är väl snyggare när de är olika höga 🤔 Eller vad tycker ni?

Bra att tänka olika höjd, men jag tycker att det ser lite plottrigt ut. Förstår inte riktigt vad alla julgranskulor gör där. Och jag hade också satt blomman i själva lådan. Och torkat av fönsterbrädan ;) :angel:
 
Jag har börjat med köket, äntligen. Insåg att det inte spelar nån roll hur mycket jag moppar, gubblukten kommer tillbaka direkt i rummen som inte är renoverade 🙃 Hade tänkt ta ett rum i taget men börjar bli så desperat att jag funderar på att riva ut tapeter och golv i alla rum, sälja en njure och köpa golv till hela lägenheten och leva med bara väggar tills vidare. I alla fall i köket än det vitmålat under den understa tapeten, det kan jag stå ut med tror jag.

River tapeter för fullt just nu och ska måla taket efter det. LÄNGTAR efter att slita upp golvet!! Plastmattan som ligger nu är så äcklig :arghh:
utgångsläge:
FCA20EAB-5590-4809-A457-8ACEA5CA037D.jpeg


Kommer inte riva ut själva köket och vill ha tapeter som passar stilen. Den understa tapeten som rivs bort nu är vit med blåa linjer i mönster. Funderar på nåt sånt här:
335-01_2.jpg
5470BT_3.jpg
2755BT_1.jpg

Mycket möjligt att nån vägg blir vit också så det inte blir hysteriskt mycket mönster 🤔
 
Jag har börjat med köket, äntligen. Insåg att det inte spelar nån roll hur mycket jag moppar, gubblukten kommer tillbaka direkt i rummen som inte är renoverade 🙃 Hade tänkt ta ett rum i taget men börjar bli så desperat att jag funderar på att riva ut tapeter och golv i alla rum, sälja en njure och köpa golv till hela lägenheten och leva med bara väggar tills vidare. I alla fall i köket än det vitmålat under den understa tapeten, det kan jag stå ut med tror jag.

River tapeter för fullt just nu och ska måla taket efter det. LÄNGTAR efter att slita upp golvet!! Plastmattan som ligger nu är så äcklig :arghh:
utgångsläge:
Visa bifogad fil 49745

Kommer inte riva ut själva köket och vill ha tapeter som passar stilen. Den understa tapeten som rivs bort nu är vit med blåa linjer i mönster. Funderar på nåt sånt här:
335-01_2.jpg
5470BT_3.jpg
2755BT_1.jpg

Mycket möjligt att nån vägg blir vit också så det inte blir hysteriskt mycket mönster 🤔

Oavsett vilken tapet du väljer kommer det passa jättebra! Älskar att du håller en linje och att du bevarar funkis-känslan. Antar att du ska bevara så mycket som möjligt? Original-beslagen är underbara!
 
Bra att tänka olika höjd, men jag tycker att det ser lite plottrigt ut. Förstår inte riktigt vad alla julgranskulor gör där. Och jag hade också satt blomman i själva lådan. Och torkat av fönsterbrädan ;) :angel:
Jag ignorerar det där sista :cautious::angel:
Och plottrigt är min stil! Typ :angel::D

Men jag ska prova att ställa pelargonen i lådan istället efter era tips här :up:
 
Oavsett vilken tapet du väljer kommer det passa jättebra! Älskar att du håller en linje och att du bevarar funkis-känslan. Antar att du ska bevara så mycket som möjligt? Original-beslagen är underbara!
Ja precis! Älskar funkis och 60-tal så är himla glad att så mycket är orört. Är typ eluttag och lampknappar som är nya men annars är allt kvar så vitt jag vet. Enda nackdelen är att det kommer bli svårt att klämma in en diskmaskin 😅
 
Fått upp skrivbordet på plats. Ska beställa en hylla i gammal stil typ såsom den här

94262714_2653332181434015_6971771234774155264_n.jpg


tänkte nästan lika långt som skrivbordet med en tavla eller nånting på.

Såhär blev det
94731981_888793691601387_4336096830539431936_n.jpg


Till höger tänkte jag försöka få upp en anslagstavla av något slag. Funderar på att fixa lite skumplast/cellplast i en rektangulär form och köpa lite tyg och sätta dit. Sen tar det liksom stopp. Det här kommer bli min arbetsplats ett tag framöver så det måste vara funktionellt också. Vet inte riktight hur jag vill inreda det för att få det trivsamt-bara. Tips någon?
 
Fått upp skrivbordet på plats. Ska beställa en hylla i gammal stil typ såsom den här

94262714_2653332181434015_6971771234774155264_n.jpg


tänkte nästan lika långt som skrivbordet med en tavla eller nånting på.

Såhär blev det
Visa bifogad fil 49757

Till höger tänkte jag försöka få upp en anslagstavla av något slag. Funderar på att fixa lite skumplast/cellplast i en rektangulär form och köpa lite tyg och sätta dit. Sen tar det liksom stopp. Det här kommer bli min arbetsplats ett tag framöver så det måste vara funktionellt också. Vet inte riktight hur jag vill inreda det för att få det trivsamt-bara. Tips någon?
Någon tavla du gillar på väggen ovanför skärmen och en större väst i fönstret brevid dig? Just växter tycker jag gör att det på en gång känns mycket trevligare att sitta där :)
 
Kommer inte riva ut själva köket och vill ha tapeter som passar stilen. Den understa tapeten som rivs bort nu är vit med blåa linjer i mönster. Funderar på nåt sånt här:
335-01_2.jpg
5470BT_3.jpg
2755BT_1.jpg

Mycket möjligt att nån vägg blir vit också så det inte blir hysteriskt mycket mönster 🤔
"Gubblukten" är väl typisk för en linoleummatta som har blivit sliten. De luktar ju så då. :(
Om du bonar golvet duktigt, slipper du kanske doften ett tag, till du byter.

Tapeten i mitten har jag sett uppsatt på ett par ställen. Jättefin! Finare och lugnare än på bilden ovan.
På ett av ställena har de satt in Perstorpsplattor på alla bänkarna och det blev helt rått! Smälter bara ihop. Tycker mig se lite Perstorp hos dig med? Så jag röstar på tapet nr 2! :D
 
"Gubblukten" är väl typisk för en linoleummatta som har blivit sliten. De luktar ju så då. :(
Om du bonar golvet duktigt, slipper du kanske doften ett tag, till du byter.

Tapeten i mitten har jag sett uppsatt på ett par ställen. Jättefin! Finare och lugnare än på bilden ovan.
På ett av ställena har de satt in Perstorpsplattor på alla bänkarna och det blev helt rått! Smälter bara ihop. Tycker mig se lite Perstorp hos dig med? Så jag röstar på tapet nr 2! :D
Perstorp! TACK! Jag har undrat om det finns nåt namn :p Finns på båda bänkarna! Jag är också svag för nr 2, tror jag ska kika på den i butiken. Och på golvboning. Igen, tack!
 
Perstorp! TACK! Jag har undrat om det finns nåt namn :p Finns på båda bänkarna! Jag är också svag för nr 2, tror jag ska kika på den i butiken. Och på golvboning. Igen, tack!
Det var så lite. Egentligen heter den nog Virrvarr om jag inte missminner mig. Du kanske hittar mer på det namnet än på Perstorpsplatta, som mer är folkspråk kanske, ;)
 
Det var så lite. Egentligen heter den nog Virrvarr om jag inte missminner mig. Du kanske hittar mer på det namnet än på Perstorpsplatta, som mer är folkspråk kanske, ;)
Perstorpsplatta är en platta av laminat som kan ha olika färg och mönster. Virrvarr var ett vanligt förekommande mönster på Perstorpsplattor 😊

Vi hade för övrigt badrumsväggarna inklädda i perstorpsplattor när vi köpte vårt hus. Det var inte vackert (och inte Virrvarr 😉)
 
Från sidan.

Visa bifogad fil 49758

Den gröna soffan kommer så småningom att flyttas till hallen den står där tills hallen är klar bara

Kanske lite mycket pill för något temporärt men jag har lekt med tanken på typ korktavla eller någon slags foamboard och sedan byta ut ramen mot en vintage-ram som man sen kan måla om och distress efter eget önskemål. Det borde gå bra att klä valfri board i tyg också. Ev. kanske man får göra ett bakstycke också om ramen är för djup, alt välja en grundare typ av ram. 🤔
 
Kanske lite mycket pill för något temporärt men jag har lekt med tanken på typ korktavla eller någon slags foamboard och sedan byta ut ramen mot en vintage-ram som man sen kan måla om och distress efter eget önskemål. Det borde gå bra att klä valfri board i tyg också. Ev. kanske man får göra ett bakstycke också om ramen är för djup, alt välja en grundare typ av ram. 🤔


Åh en riktigt maffig gammal ram :love: Här blir till att leta loppis.

Alltså även om det är temporärt så kommer vi alltid vilja ha en arbets/data plats där vi kan sitta i fred och förvara viktiga huspapper mm. Så man vill ju göra det ordentligt. Allt behöver ju inte göras på en gång.
 
Jag har under vintern renoverat flygeln på föräldragården där det snart är dags för inflytt. Det är fortfarande småfix kvar överallt och inte ens sovrummet som är mest klart är helt klart. Men det blev allt lite skillnad mot hur det brukade se ut. Jag är VÄLDIGT nöjd med resultatet.

Före:
LWg9m0X.jpg

fXSr3ZE.jpg


Efter:
be4fsuf.jpg

7PdkR0L.jpg

2jPEqRi.jpg

KTmxviu.jpg

4MstWph.jpg


Tak, dörr och fönsterfoder är vita medan lister, garderober och dörrfoder målats i en varm nyans av grått. Den gamla äckliga mattan på golvet rev jag upp och under masoniten dolde sig ett fint golv som efter en slipning och lackning blev riktigt fint. Taket är nytt och alla foder utom kring fönstret byttes. Själva fönstret skall bytas inom några år så där fick de gamla fodret sitta kvar. Byrån är en gammal furumöbel som jag målat om, och får jag säga det själv så blev den stilig. Som tur var hittade jag en nyans som matchade den ärvda stolen och bordet vilket var lite extra kul.

Helt OT, men innan detta projekt hade jag ingen aning alls om hur svårt det är att ta rumsbilder! Jag känner att jag fått en helt ny uppskattning för husannonser med proffsiga bilder :p
 
Vilken härlig tråd!
Jag har äntligen fått upp tavlorna i ena arbetsrummet. Hittade perfekta bilder av gröna växter och blad som följde med i en tidning (tyska Birgitte tror jag det var). Väldigt billiga tavlor (7:90 Euro inkl tidningen plus ca 40Euro totalt för ramarna😂) och jag är himla nöjd!
ECAE8AE4-E769-40C0-BDC1-6573071BE170.jpeg
 
Nu behöver jag få skriva av mig lite frustration ;). Vi later bygga ett fritidshus i norrland- huset besiktigades förra veckan, nu har byggarna en del saker att fixa och om 14dagar ska det besiktigas igen och förhoppningsvis får vi ta över det då. I 18månader har jag mycket omsorgsfullt valt alla möbler, sängkläder, handdukar osv till huset (vi har alltså ingenting redan som ska tas dit-allt blir nytt). Nu står hela möblemanget i ett magasin hos en transportfirma och islutet av maj kör de dit alla saker och möblerar huset. Och jag sitter fast här hemma pga Covid-19 ... Vi vet inte när vi kan åka upp dit- i värsta fall i höst. Och jag vet att det är vad vi brukar kalla ett "kaviar-och champagneproblem" men jag som älskar inredning och har verkligen valt de möbler som jag tror kommer passa. Och nu kan jag inte ens åka dit och se hur det blir ... Surt!:mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
671
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 281
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 292
Senast: Miiikaela_
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp