Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt drömde jag en buke-dröm 😄.

Drömde att jag såg en inredningsbild och så tänkte jag att jag var i huset och vips så var jag där.
I entrén kom man direkt på en bred trappa nerför och där var räckena på båda sidor täckta av olika tyger som hängde på dem, det var jättefint och mäktigt. En rejäl bred fristående trappa alltså och högt i tak och stort utrymme nedanför med lite källar-känsla.
Där nere var det vardagsrum med tv och soffa och in till soffan stod det uppställt ett litet hoppehinder 😆, ett kryss med vit- och rödmålade bommar.

Vet inte vem jag var hos, någon som känner igen sig? :D

Garanterat inte här :D
 
Shit... tyckte detta va lite läskigt... först skriver jag de där om drömmen (tygerna på trappräckena) o sen ska jag gå ner o tumla tvätt... då e tumlaren kajko (aldrig hänt förr) så får ta me de mesta upp så nu ser de ut såhär i lgh.... kom på de när jag såg på de... 😯
 

Bifogade filer

  • 20200806_133622.jpg
    20200806_133622.jpg
    388,2 KB · Visningar: 110
Nu kommer mitt första bidrag till denna tråd. Hittade en gammal köksgardin på vinden som får agera "hus se bebott ut" i sonens kök. Köket är annars en variation av en renovering från 2012 där INGET blev rätt. Och det är det enda rum som inte ska göras något med i dagsläget. Jag använde uttrycket att det vore som att sminka en gris.
1596747254459.png
 
Här är en "före" bild. I princip såg alla väggar ut på detta sätt. Vi har rivit bort alla ytskikt på väggarna i tre rum, skurat som besatta, ozonat hela huset, målat alla fönster, tak och dörrlister (eller inte riktigt alla lister - än) och i helgen ska det första rummet tapetseras. Sonen har själv valt tapeter så det ska bli spännande att se hur det blir.
1596748773954.png
 
Ooookej! Min mäklar-polare slog i taket över min plan kring vägg-stuckaturer. Hen menar att det blir massa jobb att ta bort vid försäljning och att de flesta citat: "inte vill bo i en bordell!". :cautious:
Nu tror jag iofs inte att chansen är speciellt stor att jag skulle vakna upp en dag och bara "helvete vad rik jag känner mig, nu flyttar jag till ngt större/mer fancy". Men hen har en poäng. Jag har sneglat lite på större lägenheter och det skulle bli en del meck att återställa väggarna.

Så slutsatsen är att jag avvaktar ngt och låter det sjunka in lite. Har även en del konst som ska ramas in och upp på väggen osv och det kan ju vara bra att göra det innan och känna av hur det blir osv.
 
Ooookej! Min mäklar-polare slog i taket över min plan kring vägg-stuckaturer. Hen menar att det blir massa jobb att ta bort vid försäljning och att de flesta citat: "inte vill bo i en bordell!". :cautious:
Nu tror jag iofs inte att chansen är speciellt stor att jag skulle vakna upp en dag och bara "helvete vad rik jag känner mig, nu flyttar jag till ngt större/mer fancy". Men hen har en poäng. Jag har sneglat lite på större lägenheter och det skulle bli en del meck att återställa väggarna.

Så slutsatsen är att jag avvaktar ngt och låter det sjunka in lite. Har även en del konst som ska ramas in och upp på väggen osv och det kan ju vara bra att göra det innan och känna av hur det blir osv.

"Inte bo i en bordell"... vad hen är kinkig :confused: :laugh:

Seriöst, jag förstår hens poäng även om jag tror det hade blivit vansinnigt snyggt. Det går ju att göra senare om det känns att det passar med konsten.
 
Ooookej! Min mäklar-polare slog i taket över min plan kring vägg-stuckaturer. Hen menar att det blir massa jobb att ta bort vid försäljning och att de flesta citat: "inte vill bo i en bordell!". :cautious:
Nu tror jag iofs inte att chansen är speciellt stor att jag skulle vakna upp en dag och bara "helvete vad rik jag känner mig, nu flyttar jag till ngt större/mer fancy". Men hen har en poäng. Jag har sneglat lite på större lägenheter och det skulle bli en del meck att återställa väggarna.

Så slutsatsen är att jag avvaktar ngt och låter det sjunka in lite. Har även en del konst som ska ramas in och upp på väggen osv och det kan ju vara bra att göra det innan och känna av hur det blir osv.
Klokt, när Byggmax hakat på en inredningstrend (de har hundratals olika typer av dekorlister såg jag) är det läge att fundera en extra gång om det rätt.
 
"Inte bo i en bordell"... vad hen är kinkig :confused: :laugh:

Seriöst, jag förstår hens poäng även om jag tror det hade blivit vansinnigt snyggt. Det går ju att göra senare om det känns att det passar med konsten.

Haha ja alltså rent tekniskt bor jag ju faktiskt typ i en bordell iaf en fd ;)
Ska rama in denna stora målning när den blir klar och hänga ovanför schäslongen. Sen får jag se hur jag går vidare

85A9034A-1997-4DA7-BDFA-EC9374CF6A70.jpeg
 
Jag behöver lite hjälp!

Har köpt lägenhet vilket känns skitkul, dock var den redan möblerad och inte riktigt i min stil. Den är väldigt ljus och orange :p Har ni några tips på hur man kan ge den en liten makeover helst utan att behöva köpa nya möbler? Tankar om möbleringen osv? Kanske ny väggfärg? Har fixat lite småsaker som kuddar och växter men jag blir så velig när det kommer till större förändringar.

IMG-20200807-113617-01.jpg

IMG-20200807-114338-01.jpg

IMG-20200807-114949-01.jpg

IMG-20200807-113158-01-01-01.jpg

IMG-20200807-113252-01-01.jpg

IMG-20200807-114731-01.jpg
 
Jag behöver lite hjälp!

Har köpt lägenhet vilket känns skitkul, dock var den redan möblerad och inte riktigt i min stil. Den är väldigt ljus och orange :p Har ni några tips på hur man kan ge den en liten makeover helst utan att behöva köpa nya möbler? Tankar om möbleringen osv? Kanske ny väggfärg? Har fixat lite småsaker som kuddar och växter men jag blir så velig när det kommer till större förändringar.

IMG-20200807-113617-01.jpg

IMG-20200807-114338-01.jpg

IMG-20200807-114949-01.jpg

IMG-20200807-113158-01-01-01.jpg

IMG-20200807-113252-01-01.jpg

IMG-20200807-114731-01.jpg
Lite svårt att säga när man inte vet vad du tycker om?
 
Lite svårt att säga när man inte vet vad du tycker om?
Jag dras mest till sån här typ av inredning:
ab0cf76886b876b4ea883ea89b470281.jpg

Har egentligen ingenting emot färg men är rädd att det alltid kommer att kännas för orange? Kan man tona ner det på något vis eller föra in en till färg? Jag är kass på sånt här :p
 
Jag dras mest till sån här typ av inredning:
ab0cf76886b876b4ea883ea89b470281.jpg

Har egentligen ingenting emot färg men är rädd att det alltid kommer att kännas för orange? Kan man tona ner det på något vis eller föra in en till färg? Jag är kass på sånt här :p
Fast till den stilen kan jag nog tycka att orange kan inte är helt tokigt ändå? Men jag förstår ju att du inte vill ha för mycket.... :)
Kanske börja med att skaffa några stora mattor så att rummet ser lite mer ombonat ut?
 
Kanske inte riktigt passar här men då jag inte kunde sova igår så låg jag och funderade på inredning i min lägenhet och kom då att tänka på förrådet.

Jag har ett ganska stort källarförråd som just nu är belamrat med ett gammalt kök i delar, ett par möbler som ska kastas och 10+ flyttlådor som är tomma men ihopsatta som jag verkligen behöver ta tag i att försöka sälja..

Jag är inte en prylsamlare så när förrådet väl är städat och slängt på skräp så kommer det vara ganska tomt där.

Jag har ett gammalt köksbord i furu (som är jättefult) som jag tänkt lämna på återbruket men har nu kommit fram till att jag vill ställa det i förrådet. Tänker att jag ställer dit en stol och ska se om det finns något uttag för belysning (inte helt omöjligt faktiskt).

Min tanke är att jag kan ha det som arbetsyta för att bland annat plantera om blommor, och eftersom det är en källare som alltså är sval men inte iskall borde det också fungera för övervintring av växter? Hittills har jag skött allt sånt hos mina föräldrar som bor i hus men det vore ju smidigare att ha det hos mig. Känner att jag liksom börjar tänka på förrådet som ett extra rum "i" in lägenhet och inte bara som ett förvaringsutrymme :)
 
Stolsöverdrag i valfri färg och textur?

Visa bifogad fil 55479

Något snyggt överkast eller filt/tygstycke till soffan?
Tack för förslagen! Jag har funderat på att sy överdrag till stolarna men vet inte riktigt vilken färg som skulle passa? Någon schysst filt ska definitivt fixas till soffan, det kanske räcker så bara för att tona ner det orangea lite.
Fast till den stilen kan jag nog tycka att orange kan inte är helt tokigt ändå? Men jag förstår ju att du inte vill ha för mycket.... :)
Kanske börja med att skaffa några stora mattor så att rummet ser lite mer ombonat ut?
Jag tror jag tvekar lite för att resten av möblerna är såpass ljusa också men det kanske man kan väga upp med rätt accessoarer och mattor? Jag ska nog spana efter ett par mattor och tavlor/hyllor till väggen bakom soffan för att se om det känns bättre :up:
 
Tack för förslagen! Jag har funderat på att sy överdrag till stolarna men vet inte riktigt vilken färg som skulle passa? Någon schysst filt ska definitivt fixas till soffan, det kanske räcker så bara för att tona ner det orangea lite.

Jag tror jag tvekar lite för att resten av möblerna är såpass ljusa också men det kanske man kan väga upp med rätt accessoarer och mattor? Jag ska nog spana efter ett par mattor och tavlor/hyllor till väggen bakom soffan för att se om det känns bättre :up:
Skulle just föreslå mattor, kuddar, plädar och tavlor också växter såklart. Är det vanligt att köpa möblerat?
 
Jag behöver lite hjälp!

Har köpt lägenhet vilket känns skitkul, dock var den redan möblerad och inte riktigt i min stil. Den är väldigt ljus och orange :p Har ni några tips på hur man kan ge den en liten makeover helst utan att behöva köpa nya möbler? Tankar om möbleringen osv? Kanske ny väggfärg? Har fixat lite småsaker som kuddar och växter men jag blir så velig när det kommer till större förändringar.

IMG-20200807-113617-01.jpg

IMG-20200807-114338-01.jpg

IMG-20200807-114949-01.jpg

IMG-20200807-113158-01-01-01.jpg

IMG-20200807-113252-01-01.jpg

IMG-20200807-114731-01.jpg
Mer på väggarna och mera textilier, orange har du redan så välj andra glada färger som komplementerar. Kan bli hur snyggt som helst med befintliga möbler som utgångspunkt och utan att måla om väggar :)
 
Det lät spännande. Är det svårt? Aldrig gjort en lampskärm :)

Jag vill inte ha en rektangulär då foten består av ringar så känner jag att oval passar bättre. Sen känns det miljömässigt inte riktigt okej för mig att köpa tre lampfötter som inte ska användas men tack så mycket för tipset :)
Det är inte svårt,bara lite pyssligt och ett slit på fingertopparna,men väldigt kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
402
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
684
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 495
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 352
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp