Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F2BA8F4D-70BF-4669-ABA9-165BCB5AA992.jpeg
 
Detta är nog mitt favorithörn av lägenheten.
Visa bifogad fil 54375
Blir fascinerad själv hur fint det är (alla tycker dock inte det :D ) men det tog ju sin lilla tid.
Vi har samma inredningssmak men inte samma inredningsstil (om du förstår hur jag menar?), men det jag verkligen älskar med din inredning är att den är personlig :heart
Jag kan lätt tänka mig att det är väldigt trivsamt/rofyllt hemma hos dig.
 
Vi har samma inredningssmak men inte samma inredningsstil (om du förstår hur jag menar?), men det jag verkligen älskar med din inredning är att den är personlig :heart
Jag kan lätt tänka mig att det är väldigt trivsamt/rofyllt hemma hos dig.

Förstår absolut! Flera vänner har också samma inredningssmak men inte stilen :)
Brukar få kommentarer om att det känns personligt och just trivsamt, känns fint då jag också trivs så bra!

Tänker dock mycket på hur mycket väggar jag måste fixa till om jag flyttar:D
 
Visa bifogad fil 54455

Gardiner och lampor.. Synpunkter? :)

Gardiner funderar jag på om man bör ha längder eller kappa. Han som bodde här tidigare hade en sån takskena med längder och jag har för mig att det var snyggt men jag kan inte riktigt minnas hur det såg ut.

Lampor blir det stående bordslampor istället för hängande då det inte finns krokar eller uttag ovanför fönster (jävligt dåligt med uttag generellt) Funderar på om man borde ha en i varje fönster? Eller två i dubbelfönstret? Eller ingen där? Små eller längre lampor? Tycker jag brukar kunna ha en rätt bra vision om hur det ska bli men inte här.

Rummet är förresten inte riktigt så litet som det ser ut på bilden, det blir lite ihoptryckt på nåt sätt av vidvinkel.
Det är svårt att råda när man bara ser rummet ur en vinkel, men jag hade i första hand valt gardinlängder på skena som får gå i en böj genom hörnet. Hissgardiner skulle också kunna vara något.

Vad gäller lampor så föreslår jag en bordslampa i vänsterkant av vänstra fönstret och en till i högerkant av det högra. Gärna en lite större, bulligare lampa i det högra fönstret för att balansera upp fönstrets storlek. Våga prova lite olika och känn hur det känns. Jobba med lampor i olika höjd som lyser upp på olika sätt så kommer rummets storlek till sin rätt 😊
 
Det är svårt att råda när man bara ser rummet ur en vinkel, men jag hade i första hand valt gardinlängder på skena som får gå i en böj genom hörnet. Hissgardiner skulle också kunna vara något.

Vad gäller lampor så föreslår jag en bordslampa i vänsterkant av vänstra fönstret och en till i högerkant av det högra. Gärna en lite större, bulligare lampa i det högra fönstret för att balansera upp fönstrets storlek. Våga prova lite olika och känn hur det känns. Jobba med lampor i olika höjd som lyser upp på olika sätt så kommer rummets storlek till sin rätt 😊
Det blir en takskena med två spår. Hade främst tänkt ha längder men då finns möjlighet till kappa.

Jag har köpt 3 st lampfötter till fönstrena som är riktigt snygga! Problemet nu är att de är ganska breda så jag vill ha en bred lampskärm (typ 30 cm) för att matcha snyggt men den måste också vara oval eftersom den annars blir för stor för fönstret.. herre vad svårt det var att hitta? Är ingen butiksmänniska och kan inte hitta något på nätet. 20 cm verkar vara någon sorts dold maxgräns om man inte vill ha en cylinderformad skärm.
 
Det går sååå sakta med inredningen av huset. Men egentligen är det ju ingen brådska, viktigast är ju att det blir bra..

Vi har ett loft i vardagsrummet som vi tagit tag i lite, halvvägs klart iallafall! Ska bli typ en "chill - och läshörna".. så nöjda med tapeten, passar dock inte kanon med mattan vi hade sen tidigare..men vi gillar den så får vara kvar tror jag. Köpte ett gammalt ekskåp på blocket som jag målat. Här kommer före och efterbilder, tyvärr usel kvalitet på bilden på hur skåpet såg ut innan men men. Ska till ett soffbord, någon växt och sen fylla skåpet, sen är nog den delen klar iallafall! :love:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20200730-153944_Gallery.jpg
    Screenshot_20200730-153944_Gallery.jpg
    49,7 KB · Visningar: 132
Det blir en takskena med två spår. Hade främst tänkt ha längder men då finns möjlighet till kappa.

Jag har köpt 3 st lampfötter till fönstrena som är riktigt snygga! Problemet nu är att de är ganska breda så jag vill ha en bred lampskärm (typ 30 cm) för att matcha snyggt men den måste också vara oval eftersom den annars blir för stor för fönstret.. herre vad svårt det var att hitta? Är ingen butiksmänniska och kan inte hitta något på nätet. 20 cm verkar vara någon sorts dold maxgräns om man inte vill ha en cylinderformad skärm.
Leta på secondhand och gör egna lampskärmar?
 
Det blir en takskena med två spår. Hade främst tänkt ha längder men då finns möjlighet till kappa.

Jag har köpt 3 st lampfötter till fönstrena som är riktigt snygga! Problemet nu är att de är ganska breda så jag vill ha en bred lampskärm (typ 30 cm) för att matcha snyggt men den måste också vara oval eftersom den annars blir för stor för fönstret.. herre vad svårt det var att hitta? Är ingen butiksmänniska och kan inte hitta något på nätet. 20 cm verkar vara någon sorts dold maxgräns om man inte vill ha en cylinderformad skärm.
Eller köp Klabb och använd bara skärmen. https://www.ikea.com/se/sv/p/klabb-bordslampa-off-white-foernicklad-40424945/
 
Leta på secondhand och gör egna lampskärmar?
Det lät spännande. Är det svårt? Aldrig gjort en lampskärm :)
Jag vill inte ha en rektangulär då foten består av ringar så känner jag att oval passar bättre. Sen känns det miljömässigt inte riktigt okej för mig att köpa tre lampfötter som inte ska användas men tack så mycket för tipset :)
 
Nu är vägg-stuckaturen på gång!
Fått tag i en finsnickare som ska lösa jobbet.
Har gjort en mkt snabb skiss. Det märkliga längst ner i bild ska föreställa min schäslong 😂🤪

3E8C14E8-FF9C-45EB-922C-414CECB76911.jpeg


Vet inte om jag ska ha ett stort mönster eller två (under varandra) dock...
 
Inatt drömde jag en buke-dröm 😄.

Drömde att jag såg en inredningsbild och så tänkte jag att jag var i huset och vips så var jag där.
I entrén kom man direkt på en bred trappa nerför och där var räckena på båda sidor täckta av olika tyger som hängde på dem, det var jättefint och mäktigt. En rejäl bred fristående trappa alltså och högt i tak och stort utrymme nedanför med lite källar-känsla.
Där nere var det vardagsrum med tv och soffa och in till soffan stod det uppställt ett litet hoppehinder 😆, ett kryss med vit- och rödmålade bommar.

Vet inte vem jag var hos, någon som känner igen sig? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
668
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp