Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när vi äntligen är helt klar med alla stora grejer i vardagsrummet. Har någon några bra tips på hur vi ska mysa till det?
Kan tyvärr inte ha så många mattor då valpen inte är helt rumsren än 😕
57AD8260-3A92-4E18-952D-CEB7E475C91E.jpeg
 
Igår tapetserade jag och en kompis mitt sovrum! Jag avskyr vitt och har vantrivts men inte vetat hur jag skulle göra om det. Sen fick jag en idé om en brokig tapet och en starkt enfärgad. På den enfärgade väggen ska jag sätta upp foton av alla hästar jag haft.
Gardinen har jag sytt. Gjorde givetvis två men jag är för kort för att få upp gardinstången på den sidan.

Jag är jättenöjd och det blev bättre än jag kunnat föreställa mig.
0C5F7669-4210-40E3-BCA9-D7E22539A01F.jpeg
 
Nu när vi äntligen är helt klar med alla stora grejer i vardagsrummet. Har någon några bra tips på hur vi ska mysa till det?
Kan tyvärr inte ha så många mattor då valpen inte är helt rumsren än 😕Visa bifogad fil 39847
Vilket fint hus ni har! Jag hade velat ha stora textilier på väggarna, behöver inte nödvändigtvis vara i allmogestil men gärna i mättade djupa naturfärger och i kraftig väv som komplement till väggarna rustika känsla.
 
Vad är det vita för något? Ser ut att ha lossnat på några ställen?

Det är lera blandat med spån och kalk som tätar mellan stockarna. Vi reparerar lite eftersom vi har tid/lust då den tätningen inte är helt nödvändig funktionsmässigt eftersom vi vindtätat innanför ytterpanelen när den byttes.

(hela väggarna har aldrig varit lerklinade, detta är orginalväggar från slutet av 1700-talet, med dekorationsrand av fårben och allt :) )
 
Det är lera blandat med spån och kalk som tätar mellan stockarna. Vi reparerar lite eftersom vi har tid/lust då den tätningen inte är helt nödvändig funktionsmässigt eftersom vi vindtätat innanför ytterpanelen när den byttes.

(hela väggarna har aldrig varit lerklinade, detta är orginalväggar från slutet av 1700-talet, med dekorationsrand av fårben och allt :) )
Vad roligt och spännande!
Uppdatera gärna senare alltefter som renoveringen fortskrider :)!!
 
Det är lera blandat med spån och kalk som tätar mellan stockarna. Vi reparerar lite eftersom vi har tid/lust då den tätningen inte är helt nödvändig funktionsmässigt eftersom vi vindtätat innanför ytterpanelen när den byttes.

(hela väggarna har aldrig varit lerklinade, detta är orginalväggar från slutet av 1700-talet, med dekorationsrand av fårben och allt :) )
När ni bytte ytterpanel, kunde ni se om det ursprungligen suttit panel eller om huset blev klätt senare? Det är något speciellt med att bo i gamla hus :)
 
När ni bytte ytterpanel, kunde ni se om det ursprungligen suttit panel eller om huset blev klätt senare? Det är något speciellt med att bo i gamla hus :)

Troligen så blev det klätt senare men för väldigt länge sedan. Vi hade en "byggnadsvårdsgubbe" hit då vi började renovera för 3 ( 😳) år sedan som gick och oooade sig över alla detaljer på huset och det är han som berättat om när allt var ifrån och vad som var original.

Fluffig filt eller fårskinn i gungstolen, ett fårskinn på bänken eller sätta dig ljusstakar i olika höjder. Lite trevliga tavlor på väggarna?
Fårskinn kommer nästa höst från egna fåren :D Tycker tavlor är så svårt att veta vad som blir bra här, lättare i ett nytt hus. De vi har från förra huset passar inte alls såklart även om de är fina :meh:

Jag tänkte också textiler, men jag hade velat ha lite lugnare för ögat dock och mindre mönster. Kanske stora gardiner till fönsterna. Det gör ju att det ser ombonat ut.
Ja det har du kanske rätt i. Jag vill nog gärna ha något motiv och inte bara "ränder" (även om vanliga ranor är fina) men kanske mer såhär i färgsättningen https://www.tradera.com/item/302987...-vaggvepa-40-50-tal-motiv-algfamilj-i-skogen-
Vi ska åka på loppis nästa helg och försöka hitta lite textilier bland alla julsaker :D
 
Troligen så blev det klätt senare men för väldigt länge sedan. Vi hade en "byggnadsvårdsgubbe" hit då vi började renovera för 3 ( 😳) år sedan som gick och oooade sig över alla detaljer på huset och det är han som berättat om när allt var ifrån och vad som var original.


Fårskinn kommer nästa höst från egna fåren :D Tycker tavlor är så svårt att veta vad som blir bra här, lättare i ett nytt hus. De vi har från förra huset passar inte alls såklart även om de är fina :meh:


Ja det har du kanske rätt i. Jag vill nog gärna ha något motiv och inte bara "ränder" (även om vanliga ranor är fina) men kanske mer såhär i färgsättningen https://www.tradera.com/item/302987...-vaggvepa-40-50-tal-motiv-algfamilj-i-skogen-
Vi ska åka på loppis nästa helg och försöka hitta lite textilier bland alla julsaker :D
Jag röstar på färger! Varma färger i rött, grönt, orange eller nåt annat varmt och mysigt i det stora och fina rummet! Inte blekt och trist beige eller brunt. Alltså, om jag fick tycka nåt ;)
 
Jag är ingen vidare på att ta superb bilder precis.
Skulle ta framifrån men då blev tavlorna bländade av lampan.
Men annars väldigt nöjd med motiven, skulle kunna haft ytterligare en till tavla bredvid.
Morgonrocken som syns på bilden är förövrigt köpt på myrorna i Stockholm för flera år sedan.

2B3D51AB-3F2B-470A-BDE2-8C7271BB16B3.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
370
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
665
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp