Bukefalos 28 år!

Insamlingar till skolresor

Sv: Insamlingar till skolresor

Jag är väldigt kluven till det hela... I våran skola är det dock så att åk fem har ansvaret för att sköta fikat vid föräldramötena, vilket inbringar en hel del pengar till klasskassan, men det är det enda som skolan är med och "medverkar" i. (dvs skolan upplåter lokal och bord till föräldrarna och inte tillåter någon annan att sälja fika då)

Äldsta barnen går i åk 3 nu och vi började prata lite löst på luciaträffen med de andra föräldrarna om ev insamling/försälkning, men vi var många föräldrar som inte hade någon större lust att lägga ner en massa tid utan hellre betalde senare och det hela rann ut i sanden. Men vi konstatera rätt snabbt att våran ambitionsnivå som föräldrar var att ta tåget till stockholm och gå på Gröna Lund typ... Så då handlar det inte om så mycket pengar per barn.

Själv hoppade jag av klassresande i åk 7, jag hade inget gemensamt med mina klasskompisar, jag hade inte tid att traska runt och sälja allt elände de ville sälja och jag hade absolut ingen lust att åka på en suparresa tillsammans med dem...

Däremot gymnasiet åkte vi på studieresa/klassresa, men där gjorde vi flera olika studiebesök förutom att vi hyrde två hus och hade det rätt skönt i Danmark. En lärare följde med oss och hon verkade väldigt nöjd hon oxå. :D Där hade vi även fördelen av att skolan hade öppethus dagar varje år där vi elever var välkomna att hitta på egna grejer som drog in pengar. I och med att vi var hästtjejer allihopa (två hästkillar oxå) så drog vi ihop egna hästar och hade ponnyridning och prova på körning som drog in bra! :D Och i och med att vi hade studiebesök inplannerade och lärare som följde med så bidrog även skolan med en rejäl slant. Så den resan sålde vi inga konstiga saker överhuvudtaget utan hade dessutom förutom boende och resa betald även 700 kr i fick pengar var, sen fick vi handla mat och sånt själva men i och med att vi hyrde hus så handlade vi frukost och en del måltider tillsammans och lagade dem så det blev ingen dyr resa.

Jag har ingen större lust att hålla på och sälja en massa märkliga saker, vi bor på landet och för att barnen ska kunna sälja så innebär det att jag måste skjutsa runt dem och den tiden finns liksom inte. Det jag dock vet går att sälja här är plastpåsar från ett visst företag som är väldigt bra, men det är tack vare att det är många som hantera "eget" kött på ett eller annat vis i de här trakterna och just de plastpåsarna är efterfrågade. Så de skulle jag kunna tänka mig att sälja i och med att jag vet att jag utan problem kan bli av med dem bara jag talar om att jag har hemma. :D

Vi har barn som aktiva inom föreningslivet och där går det oxå åt en hel del energi till att dra in pengar och fixa. Och där känns det på ett sätt vettigare eftersom barnen själva har valt vad de vill göra och ledarna jobbar helt idellt och det ger sånt som kommer barnen helt klart till godo.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

OT
Min referens till cykelfester handlar om detta med att kollektivt göra saker och bjuda på sig själv med en käck och glad attityd. Hörde förresten talas om en lite mindre ort där man fått lägga av med cykelfester eftersom det resulterat i att ett antal mammor och pappor hade bytt plats i husen...
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag känner mig kluven. I min bekantskapskrets har det blivit rätt stormigt på föräldramötena då vissa vill "betala ut sig" istället för att baka/sälja etc. vilket (ofta) tydliggör skillnaden mellan olika familjers ekonomier.

Ja, det där är lite intressant och lite svårt. Det tydliggör väldigt bra hur vi ser olika ekonomiska situationer som något som vi bör skyla över, tex genom att alla gör likadant oavsett ekonomiska resurser.

Att folk faktiskt har olika mycket tid, däremot, visar vi inte alls samma sorts hänsyn, utan det är bara för den förälder som har ett extra tidskrävande arbete (som för den skull inte behöver vara extremt välavlönat) att tänja sig lite till och se till att hinna "ställa upp för klassen".

Att man dessutom är olika som personer, och att det för en del är väldigt främmande att sälja industribakade kakor på jobbet (åt sina barn) eller att baka sockerkakor som barnen kan sälja vid något klassmöte el dyl, diskuteras inte heller. Själv skulle jag hellre köpa de där kakorna själv och sedan kasta dem, än pracka dem på arbetskamrater, tex.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

OT
Min referens till cykelfester handlar om detta med att kollektivt göra saker och bjuda på sig själv med en käck och glad attityd. Hörde förresten talas om en lite mindre ort där man fått lägga av med cykelfester eftersom det resulterat i att ett antal mammor och pappor hade bytt plats i husen...

Låter ju riktigt spännande! Klart att man skulle lägga in en stöt och försöka få bli kvar om man kom hem till någon där allt var mycket trevligare och maten godare. :D

Jag har heller aldrig hört talas om cykelfester, men förmodar att det beror på att jag bor i ett så tätbefolkat område.

Känner helt med dig när det gäller den käcka och glada attityden.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Ja, det där är lite intressant och lite svårt. Det tydliggör väldigt bra hur vi ser olika ekonomiska situationer som något som vi bör skyla över, tex genom att alla gör likadant oavsett ekonomiska resurser.

Att folk faktiskt har olika mycket tid, däremot, visar vi inte alls samma sorts hänsyn, utan det är bara för den förälder som har ett extra tidskrävande arbete (som för den skull inte behöver vara extremt välavlönat) att tänja sig lite till och se till att hinna "ställa upp för klassen".

Att man dessutom är olika som personer, och att det för en del är väldigt främmande att sälja industribakade kakor på jobbet (åt sina barn) eller att baka sockerkakor som barnen kan sälja vid något klassmöte el dyl, diskuteras inte heller. Själv skulle jag hellre köpa de där kakorna själv och sedan kasta dem, än pracka dem på arbetskamrater, tex.

Dessutom, hur ofta ska man inte först baka kakor och sedan för en dyr peng köpa kakor som andra bakat....Då blir det i slutändan billigare att ge en slant.
Vad lär sig barnen om att jobba när det är föräldrarna som får stå för arbetet?

Likaså sälja saker. Alla har inte stort umgänge eller massa grannar. Då blir det föräldrarna som får köpa strumpor/kakor och annat som man inte vill ha. Återigen hade det varit bättre ge en slant.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Som jag minns den resulterande skolresan så var största effekten att den latenta hackordningen som funnits tidigare cementerades, klassen delades dessutom tydligt upp i två halvor, med en halva som var överordnad, och en halva som var underordnad. Den ordningen bestod sedan under de resterande tre år som klassen var tillsammans. Visst är det ett minne för livet, men ett man kan vara utan, tror jag.


Inget av mina barn såg det så. I allafall var det inte den överskuggande känslan, trots att jag - som sagt - vet att ena barnet haft en jobbig skoltid.

Man kan välja att se det mesta på ett negativt sätt eller så väljer man att uppleva det som är något värt och skita i det andra.

För egen del, innan jag slutade delta som medföljande lärare, har jag sett bägge varianterna. Både resor där klassen delades upp ytterligare och resor där elever fann nya, oväntade roller.
Bäst gillar jag de resor som går till äventyrscamper där de tas emot av bra ledare som har till heltidsarbete att jobba ihop grupper. Där har det hänt att elever som upplevts som blyga och tillbakadragna visat sig vara de tuffaste och mest vågade av alla. Det gav övriga klasskamrater nya perspektiv på dem.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

...Men glömde tillägga: jag tycker ändå att man ska spola alla skolresor trots att mina barn hade skitkul på sina.

Det som inte uppskattas av majoriteten, det som folk inte ser vitsen med: TA BORT. Skolan är redan överfylld med crap som trängs bland allt som skall göras och hinnas med. Om man inte gillar Lucia: ta bort. Om man tycker föräldramöten är skit: ta bort. Skolresor: bort.
För min del trivs jag bäst med att bara undervisa. Det sociala med föräldrarna kan jag skita i fullständigt, speciellt om det ändå inte uppskattas. Föräldrar som gillar att umgås kan väl träffas på egen hand?
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Man kan välja att se det mesta på ett negativt sätt eller så väljer man att uppleva det som är något värt och skita i det andra.

Det där kan stämma på mycket i livet, men kändes cyniskt och oförstående att läsa i sammanhanget mobbade och utstötta barn :crazy:

"Ja DU säger att dom mobbar dig lille vän, men det är bara för att du väljer att se det negativa, bara skit i det istället"
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Det där kan stämma på mycket i livet, men kändes cyniskt och oförstående att läsa i sammanhanget mobbade och utstötta barn :crazy:

"Ja DU säger att dom mobbar dig lille vän, men det är bara för att du väljer att se det negativa, bara skit i det istället"


Med tanke på att jag har ett barn som inte hade många kompisar i skolan så tycker jag att jag mycket väl kan säga det här. Om man ständigt underblåser det negativa så är det just det negativa som känns och märks mest.

En skolresa MÅSTE inte per automatik vara ett helvete för barn som har det jobbigt socialt. Det kan vara precis tvärtom. Tillägger även att det oftast inte är barnet som väljer att se det negativa, det brukar vara väl coachat av sina föräldrar vad gäller sådant.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Det där kan stämma på mycket i livet, men kändes cyniskt och oförstående att läsa i sammanhanget mobbade och utstötta barn :crazy:

"Ja DU säger att dom mobbar dig lille vän, men det är bara för att du väljer att se det negativa, bara skit i det istället"

Håller med! Man kan väl knappast begära att ett mobbat barn ska välja att se det positiva? :crazy:
 
Sv: Insamlingar till skolresor

En skolresa MÅSTE inte per automatik vara ett helvete för barn som har det jobbigt socialt. Det kan vara precis tvärtom. Tillägger även att det oftast inte är barnet som väljer att se det negativa, det brukar vara väl coachat av sina föräldrar vad gäller sådant.

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att ett mobbat barn ska få ut något positivt av påtvingade skolaktiviteter - oavsett vad föräldrarna anser.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag har väldigt svårt att föreställa mig att ett mobbat barn ska få ut något positivt av påtvingade skolaktiviteter - oavsett vad föräldrarna anser.

Likt förbannat: mitt barn (inte mobbat, men dock inte populärt med massor av skolkompisar) hade kul på sin skolresa.
Om jag hade vridit mina händer och ojat mig inför resan hade nog barnet knappt vågat tro att det skulle bli skoj på något sätt.
Sedan anser jag att skolaktiviteter visst ger en massa positivt. Det kan häva ett begynnande negativt socialt mönster för en del elever - men inte för alla. Vi är ju som bekant individer och det är olika hur bra lärare och skola lyckas hantera och vända sådana tendenser. Det behövs även hjälp från föräldrar, vilket skolan inte alltid får.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Istället för att springa runt och sälja, går det inte att de anordnar något stor fest, där föresäljning av olika saker förekommer?

Vill barnet med på klassresan? Om de andra barnen "mobbar" eller ger gliringar pga att han inte säljer. Tuffa till honom då, så att han står på sig, om ni löser det på annat sätt. Om barnet inte vill med på klassresan så låt den slippa!

Jag avstod från klassresan i nian och fick en språkresa istället! :cool:
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag måste ju säga att skolresor som har något riktigt mål, tex teambuilding för klassen eller ett visst museum är jag inte så mycket emot. Men jag tror det måste vara ganska hårt uppstyrt och lärare som delar in i grupper tex.

Tyvärr lyckades aldrig mina lärare med ngt sådant (de var drivande i klassresor) de lyckades alltid med att man skulle välja kompis att sova med, laga mat med o lämnade det i stort sett därhän (toppen om man är en i en kamratskara på 3 eller 5... då gäller det att vara snabb och politiker för att slippa sova ensam, ångest hela tiden för att lyckas roffa åt sig en av sina vänner för att någon annan ska bli utanför vänkretsen istället för en själv.). När vi var 8 år, på klassresa på Härjarö delades blev hela klassen indelad (inte av lärare, av sig själv) i två läger med en flicka som ledare för varje som sedan förde aktivt krig i 1,5 år... minst (det var iofs kul med smygande och spionage och hyperelaka lappar, men inte speciellt snällt, mobbing av en hel klasshalva från båda håll... tror inte det var positivt faktiskt. iofs kanske bra för hårdhudheten. En fördel var väl att av 24 elever "mobbades" ju samtliga av alla.)
 
Senast ändrad:
Sv: Insamlingar till skolresor

Vi åkte på klassresa i sexan, det var inte alla i klassen som följde med och de som valde att stanna hemma behövde givetvis inte vara med på insamlingar och försäljningar. Låter mycket märkligt för mig att du tvingas till detta om ditt barn ändå inte kommer åka med? Det var en kille som hoppade av en vecka innan vi skulle åka, när biljetterna redan var betalda och allting, för han kom på att han inte ville missa höskörden hemma på gården. :angel: Ytterligare en förälder åkte med i hans ställe, men betalade honom och hans föräldrar pengarna tillbaka (föräldrarna stod för sin egen resa + fickpengar där nere).

Vi hade även ett tvillingpar i klassen vars föräldrar tyckte att det var lite orättvist att de fick sälja dubbelt så mycket som alla andra eftersom de hade två barn i samma klass. De, och även andra familjer som inte var intresserade av försäljning, fick betala det som övriga skulle få in på sin kakförsäljning eller vad det nu var. Tycker man kan vara rätt öppen för att kompromissa.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Håller fullständigt med dig där, att det är mycket märkligt att ett barn ska tvingas till försäljning när den inte är intresserad. Om den sedan vill åka med och föräldrarna betalar på annat sätt, så varför inte.
Knepigt värre!! :mad:
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Jag måste ju säga att skolresor som har något riktigt mål, tex teambuilding för klassen eller ett visst museum är jag inte så mycket emot. Men jag tror det måste vara ganska hårt uppstyrt och lärare som delar in i grupper tex.

Tyvärr lyckades aldrig mina lärare med ngt sådant (de var drivande i klassresor) de lyckades alltid med att man skulle välja kompis att sova med, laga mat med o lämnade det i stort sett därhän (toppen om man är en i en kamratskara på 3 eller 5... då gäller det att vara snabb och politiker för att slippa sova ensam, ångest hela tiden för att lyckas roffa åt sig en av sina vänner för att någon annan ska bli utanför vänkretsen istället för en själv.). När vi var 8 år, på klassresa på Härjarö delades blev hela klassen indelad (inte av lärare, av sig själv) i två läger med en flicka som ledare för varje som sedan förde aktivt krig i 1,5 år... minst (det var iofs kul med smygande och spionage och hyperelaka lappar, men inte speciellt snällt, mobbing av en hel klasshalva från båda håll... tror inte det var positivt faktiskt. iofs kanske bra för hårdhudheten. En fördel var väl att av 24 elever "mobbades" ju samtliga av alla.)


Det är tyvärr just det du skriver som inträffar de gånger som resorna och utflykterna blir fel.
Samma sak ska ju gälla på resan som i skolan/klassrummet: inga elever ska få välja rumskompis eller samarbetskamrat - det ska de vuxna göra. Aktiviteterna ska vara uppstyrda mesta delen av dygnet och när det inte är så, måste de vuxna vara närvarande och tillgängliga för eleverna.

Som jag skrev förut, så har de bästa skolresorna jag deltagit i, varit de som går till äventyrscamper där det finns proffsiga ledare och där uppgifterna går ut på samarbete och att man kan få visa upp olika sidor av sig själv.
Minns en av mina mer tillbakadragna elever som var den enda som vågade klättra upp på en telefonstolpe och ställa sig på den minimala plattformen längst upp. Jag lovar att hon åtnjöt en helt annan respekt från sina klasskompisar efter det. Särskilt som de flesta i balla gänget knappt vågade upp halvvägs på stolpen innan de fegade ur.

Mitt barns resa som jag tidigare refererat till, gick till en storstad i Europa som h*n länge velat se. Det var en kanonresa som mitt barn ofta återkommer till att prata om. Är faktiskt tacksam över att den blev av, för mitt barns skull.

Så det jag ville säga är bara att klassresor inte behöver vara skit, man kan vara ett mindre populärt barn och ha roligt ändå. Men jag tror att man som förälder måste ha lite is i magen och våga peppa och vara positivt inställd till det hela. Man måste också ha tänkt igenom plan B - "Vad gör du om du känner dig ensam?", "Tror du att du kommer vara den enda som känner sig ensam, eller kommer andra ha samma känsla fast de inte visar den?" Man får försöka göra så att upplever som dessa blir ett sätt att växa oavsett om man är mitt i kompisklungan eller går några steg utanför. Men det kräver som sagt var insatser från de vuxna runt omkring - de egna föräldrarna likväl som de som följer med på resan. Som medföljande vuxen är man där för att göra upplevelsen bra och positiv för barnen, inte för att få en egen semesterresa eller bara för att se till sitt eget barn.
 
Sv: Insamlingar till skolresor

OT
Hörde förresten talas om en lite mindre ort där man fått lägga av med cykelfester eftersom det resulterat i att ett antal mammor och pappor hade bytt plats i husen...

Vi har en gata i staden där tre familjer bytt partners med varandra (vet dock inte om någon cykelfest är boven i dramat). Tydligen umgås de fortfarande så det måste ju ha varit rätt lyckade "byten"!:D
 
Sv: Insamlingar till skolresor

Att man dessutom är olika som personer, och att det för en del är väldigt främmande att sälja industribakade kakor på jobbet (åt sina barn) eller att baka sockerkakor som barnen kan sälja vid något klassmöte el dyl, diskuteras inte heller. Själv skulle jag hellre köpa de där kakorna själv och sedan kasta dem, än pracka dem på arbetskamrater, tex.

På vårt jobb stöttar vi varandras barn genom att köpa det de säljer. Har jag ex.vis köpt toapapper som en arbetskamrats son säljer så är jag rätt säker på att bli av med mina "New Body" produkter också.
Väldigt skönt faktiskt!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 903
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 001
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
15 891
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 103
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp