Bukefalos 28 år!

"inspänning" vid tömkörning.

Q

Qudexco

\"inspänning\" vid tömkörning.

hej vet inte om det här inlägget hamnar rätt men..jag undrar hur ni fäster era tömmar vid tömkörning? det är ju många som gör olika.
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Jag fäster tömmarna lite olika. Är det en unghäst fäster jag tömmarna ganska lågt. Jag vill ha en naturlig framåtbjudning, man får trixa lite med tömsättningen under tömkörningen för att få fram det resultat man vill ha. En häst som går med huvudet högt kan man spänna yttertömmen i maggjorden"mellan hästens framben". Desto mer skolad hästen är ju högre tömmsättning.

Nanne/ :banana:

Jag är inget proffs men försöker att utbilda mig så mkt som möjligt. Tar ´lektioner regelbundet för en A tränare.
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Hur skulle en låg tömsättning främja framåtbjudning?

Sätta yttertömmen mellan frambenen? Que?
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Själv spänner jag inte in en unghäst, utan jag anser att rätt tömkörning får hästen att söka fram-ner utav sig själv. Vissa hästar tar längre tid på sig, andra söker sig ner ganska så fort.

Mer välutbildade hästar kan jag spänna in för att komma åt dem ännu mer. Jag fäster inspänningen vid sidorna på hästen, dock ganska löst så de har en viss rörelse frihet på huvudet, just för att SE hur der reagerar i olika moment och att de jobbar ärligt med hela kroppen
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Vet inte hur jag ska förklara, skulle finnas ett rit program här på buke . Med låg tömsättning, utgår jag från hästens mun i en rak linje. Naturligtvis ändrar jag om tömsättningen om det behövs.

Du kan sätta fast töm på maggjorden mellan frambenen för att komma åt ett problem. Hästen går och tittar bland molnen. Naturligtvis spänner du om tömsättningen.

Hoppas att du fått svar på ditt Que?

Nanne/ :devil:
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Jag har använt halsförlängare istället, det är lite "snällare" och då har jag fäst den i sidorna, i jämnhöjd med bettet.
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Jag låter tömmen gå från bettet genom tömnyckeln till handen. Klarar man inte att tömköra sin häst i form på det viset får man gå tillbaka i utbildningen och förbereda den bättre.
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Jag spänner inte in hästen alls, däremot sätter jag tömmarna lite längre ner, alltså inte i ringarna uppepå ryggen utan "mitt på magen".
Tycker hon känns stadigare på det sättet, antagligen för att tömmarna ramar in henne. Däremot har jag aldrig yttertömmen runt baken om jag kör på en volt, tycker det ser ruskigt obekvämt ut.
Fast sen ska jag kanske erkänna att jag är urusel på att tömköra också (och min häst är en idiot, allt enligt en "tömkörningstränare").
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Man ska ju kunna ha olika tömsättning trots att hästen går i form. Kolla in KG gjorden tex. Det ska finnas många möjligheter att sätta tömmarna. Har lärt mig detta av en Atränare i körning!

/ sandra :)
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

Jaha, men du glömde svara på frågan hur det skulle främja framåtbjudning?

Efter att ha varit på tömkörningskurs för A. Eriksson och sett diverse tömsättningar så fattar jag ändå inte hur du menar. Det låter fortfarande i mina öron underligt att mixtra med yttertömmen på det viset.

Enligt honom så är det inte heller tecken på att man behöver gå tillbaka i utbildningen bara för att inte hästen går i form med "normal" tömsättning. Olika hästar tycker om olika tömsättning.
 
Re: \"inspänning\" vid tömkörning.

jag har aldrig haft min häst inspänd när jag tömkört. bara trätt tömmarna genom en ring, för att förhindra att den åker ner på backen....
men jag är inte emot inspänning, så ja kanske oxå borde få lite tips på vad som används :-)
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
890
Senast: EZMK
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
906
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 011
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 117
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp