Staket runt damm? Utbruten ur Trädgårds- och odlingstråden)

Problemet med staket runt är som jag sa innan, sköta gräsmattan.

Och jag är lite orolig för vassa kanter på ett avsågat armeringsjärn (mest för min egen skull, jag har en tendens att gå in i saker) som sticker ut i trädgården precis på vägen till växthuset..
Vassa kanter kan man lösa antingen med träram, eller genom att sätta nåt på varje pigg. Vinkorkar tex, eller göra små klumpar av lera, sån där som man torkar i ugn. Jag hade nog tagit armeringsnät, klippt till det så att det följer dammens form någorlunda, fäst det med nån form av pinnar i marken (armeringsjärn kanske, jag tänker mig att det är ”bara” ( ja jag vet, jag har också stenigt) att banka ner runt om så kan det inte glida) och gjort lerpluppar till de vassa piggarna som jag hade limmat fast (pga är säkert jättekul att pilla bort om det inte sitter fast).
 
Han kanske inte kommer vara så aktiv just i sommar, men jag vill inte behöva både passa ett förhoppningvis aktivt barn och bygga staket (eller vilken lösning vi nu väljer) samtidigt.
---
Dammen är pytteliten men ganska djup. Jag tror staket kommer se rätt fånigt ut.. och det blir besvärligt med gräset runt om. Vill ju inte att det blir en djungel innanför staketet.

Visa bifogad fil 138908
Jag hade nog bara lagt ett/flera kompostgaller på, och fäst med tältpinnar och buntband. Hade inte lagt energi på att bygga någon mer permanent/snygg lösning, det är så få sommarsäsonger som jag hade tyckt att det där var en risk.
 
Jag hade nog bara lagt ett/flera kompostgaller på, och fäst med tältpinnar och buntband. Hade inte lagt energi på att bygga någon mer permanent/snygg lösning, det är så få sommarsäsonger som jag hade tyckt att det där var en risk.
Var inne på det först, men är lite orolig att det inte håller om det blir en kravallunge som ska klättra på allt. Första säsongen funkar det säkert.
 
Var inne på det först, men är lite orolig att det inte håller om det blir en kravallunge som ska klättra på allt. Första säsongen funkar det säkert.
Om inte växterna ska fortsättande där så hade jag byggt en stor trälåda och lagt över. Om orolig för att den inte var tillräckligt ting hade jag satt en stor blomkruka/sten uppepå.

Om blommorna ska vara kvar hade jag satt ett staket av enklare slag runt. Typ kompositmaterial fästa i marken med tältpinnar eller dylikt.

Alt. Tagit bort dammen.
 
Om inte växterna ska fortsättande där så hade jag byggt en stor trälåda och lagt över. Om orolig för att den inte var tillräckligt ting hade jag satt en stor blomkruka/sten uppepå.

Om blommorna ska vara kvar hade jag satt ett staket av enklare slag runt. Typ kompositmaterial fästa i marken med tältpinnar eller dylikt.

Alt. Tagit bort dammen.
Växterna ska vara kvar. Helst vill jag ju fortfarande kunna se dammen. Ta bort den är inte aktuellt.
Staket har jag redan svarat på flera gånger, jag vet inte hur jag ska kunna sköta gräset på ett enkelt sätt.
 
Växterna ska vara kvar. Helst vill jag ju fortfarande kunna se dammen. Ta bort den är inte aktuellt.
Staket har jag redan svarat på flera gånger, jag vet inte hur jag ska kunna sköta gräset på ett enkelt sätt.

Sätt upp ett staket och använd trimmer när du ska sköta gräset. Färdigt!
 
Men du kommer ju åt gräset i kanten? Välj ett luftigt staket som inte är så högt så kommer du säkert åt i alla vinklar och vrår.
Men om staketet inte är tillräckligt högt skyddar det inte. Det bör vara minst 90 cm högt och inte för glest. Jag måste komma åt runt stenarna också, annars tar gräset över (jag testade att inte trimma lika ofta förra sommaren, det blev en djungel).
 
Men om staketet inte är tillräckligt högt skyddar det inte. Det bör vara minst 90 cm högt och inte för glest. Jag måste komma åt runt stenarna också, annars tar gräset över (jag testade att inte trimma lika ofta förra sommaren, det blev en djungel).

Gör ett enkelt staket som går att ta bort när du ska sköta gräset då? Alternativt låt det bli en djungel. Gräsmatta är ändå överskattat. :)
 
Gör ett enkelt staket som går att ta bort när du ska sköta gräset då? Alternativt låt det bli en djungel. Gräsmatta är ändå överskattat. :)
Jag vill inte ha djungel just där. Jag har sparat andra plättar till det.

Ta bort staketet låter väldigt omständligt att göra var och varannan vecka.. Blir det inte sjukt instabilt efter ett tag dessutom om man håller på att rycka upp det stup i kvarten?
 
Jag vill inte ha djungel just där. Jag har sparat andra plättar till det.

Ta bort staketet låter väldigt omständligt att göra var och varannan vecka.. Blir det inte sjukt instabilt efter ett tag dessutom om man håller på att rycka upp det stup i kvarten?

Det finns säkert många varianter av staket man kan göra som sitter bra. Det är ju bara under en säsong, så vad spelar det för roll?

Nu har du ju fått två sidor av förslag, något av förslagen måste ju funka. :) Eller så får man helt enkelt finna sig i att det är lite omständigt och att det får vara värt det.
 
Det finns säkert många varianter av staket man kan göra som sitter bra. Det är ju bara under en säsong, så vad spelar det för roll?

Nu har du ju fått två sidor av förslag, något av förslagen måste ju funka. :) Eller så får man helt enkelt finna sig i att det är lite omständigt och att det får vara värt det.
Nej, det är inte bara en säsong. Det är några år. Jag har inte sett något staket som skulle funka, men jag har förstås inte kollat på varenda modell på hela marknaden.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 798
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp