Inspirerad av tråd på hästforumet om fästingar...

N

Nossan

När börjar ni? Bara det blir varmt kommer väl de där äckliga krypen fram, eller hur? Har ni droppar i nacken eller halsband...eller är det någon som kokar ihop en egen soppa, eller nå´t från häslokosten eller vitlök???
Usch jag bäar. Vår har haft "en släng av" borrelia när han var ett år.
 
Jag ska börja så fort jag varit på apoteket. Plockade den första på Pricken i morse... :crazy:
Dusty (golden) kommer få ha halsband då han verkar älska att bada. Pricken får dock nöja sig med Expot, som har funkat bra till honom tidigare år.

/ Digge
 
Jag har inte sett någon än, men ska slåss med dom för fullt :devil:

Droppar i nacken, halsband och vitlök :p
Vi ska ut och åka mycket båt i sommar, och på öarna så är det MYCKET fästingar eftersom det inte röjs där.
 
Jag funderar på o fixa vitlöksolja till henne, förra sommaren hade hon en som kröp på henne.. Dom verkar inte gilla henne alls! :D
 
har halsband som vi får på resept av vet.
Hade INGA fästignar på sig förra sommarn. Lr ok, han skulle "bada" (han är lite spec. på det området :D ) och då togs det av och han fick 2 fästingar.
 
Jag börjar med frontline (droppar) när jag ser första fästingen på hunden, det blir liksom ett "wake-up-call". Eller om jag hör att någon av grannarnas hundar har fått fästingar. Skulle villja prova att ha halsband, men det blir krångligt med agilityn.
 
Har plockat den första fästingen på vovven för några dagar sedan. Ska hämta ut fästinghalsband på apoteket snart.
(scalibor, recept får man hos veterinär)
 
Varför är det krångligt med halsbandet å agilityn? Det är ju bara att ta av det när man tränar...
 
Vet inte riktigt hur jag ska göra i år. Scalibor som jag testade förra sommaren fick jag kasta efter en vecka. Hunden stank vidrigt av detta halsband. Det luktade utedass om hela hunden efter ett par dagar. Likaså gjorde det på en annan schäfer jag känner.

Det vanliga green tree halsbandet har funkat ganska bra tycker jag. Dock håller de inte i 4 mån som det står. Snarare 2 mån.

Medel att spruta i nacken gör jag inte. Måste man använda skyddshanskar vid användning så vill jag inte att de ska droppas på min hunds hud. :crazy:

Jag hade hoppats att det nya medlet hade hunnit bli klart tills i år. Det är en spray man sprutar på hunden som är av endast naturliga ingredienser. Tror det var någon sorts lava de hittat som fästingarna inte gillar. Någon som vet mer?


Detta hittade jag på nätet:

TickOff - Fästingmedel
1 liter vatten
1 dl olivolja
3 vitlöksklyftor (stora)
3 msk rosmarin
1 hönsbuljong (för smakens skull), bör varieras
Koka ihop samtliga ingredienser i 15 min. Låt blandningen stå och dra i c:a 30 min. på plattan. Låt blandningen svalna. Sila av blandningen i ett durkslag. Häll upp på flaska.
Dosering:
Liten hund: 1 ½ tsk två ggr dagligen i samband med måltid.
Mellanstor: 1 ½ msk två ggr dagligen i samband med måltid.
Stor: 3 msk två ggr dagligen i samband med måltid.


Utvärtes fästingsblandning
Koka upp en liter vatten och tillsätt ½ burk rosmarin och ½ burk timjan. Låt blandningen dra i minst en timme. Sila och tillsätt koncentrerad citronsaft motsvarande två citroner eller en- två matskedar vinäger. Häll slutligen blandningen på sprayflaska och spraya hunden. Om hunden badar upprepa sprayningen. Denna blandning tillsammans med den invärtes TickOff, gör att fästingarna blir en sällsynt gäst på er hund
 
Jag har fästingplockare.

För ska hunden ha halsband, så ska jag ha det!
Och det vill jag inte! :D
 
Den här olja hittade jag, betydligt enklare ;)
"VITLÖKSOLJA
Det bästa som finns för att hålla fästingar borta, för våra hundar i alla fall
½ liter olja, druvkärne-, solros- eller rapsolja brukar jag ta
5-6 skivade vitlöksklyftor

Låt den skivade vitlöken dra i oljan i 4-5 dygn och sila av den. Ge hundarna en skvätt på maten varje morgon."
 
Veterinär skriver ut recept på Scalibor, så får man hämta på apoteket. Kostar ca 200 kr. men jag tycker det är prisvärt.
Fungerar utmärkt på min vovve och på andra hundar jag känner, det luktar inte på dem!
 
Jag hämtade ut mitt idag, kostade 250 kr och varar 5-6 månader. Hoppas bara att det ska fungera bra, har aldrig provat det tidigare...

/ Digge
 
ja det hoppas jag också, för jag ska ju ha två. men hade inte du också två jyckar? en beagle och en golden? jag kollade priser på fass.se och där stod det att 1 g halsbanden kostade 250 kr men att det var till stora hundar.
 
Jo, jag har två. :)

Det är däremot bara vår golden som får ett halsband. Pricken (beaglen) får ha Expot som han brukar, funkar bra på honom. Anledningen till att Dusty får halsband är att han kommer bada en hel del i sommar. Pricken avskyr vatten. ;)

/ Digge
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 997
Senast: sorbifolia
·
Mat Har vi haft någon sån tråd? :) Idag veckohandlade jag på min lilla lokala Ica Supermarket. De överraskade mig genom att ha samlat ihop...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: Trissa
·
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 874
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 919
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp