Inspo: dela FL

Vi har delat typ 50/50 på föräldraledigheten men det var inte direkt planerat utan mer eller mindre bara blev så då jag pluggade när jag blev gravid och sambon jobbade ungefär 40% (pga sjukdom och nedsatt arbetsförmåga).

Men jag var hemma med föräldrapeng dom första 8 månaderna. Då jobbade alltså barnets pappa 40%. Sen började jag jobba 75% när sonen var 8 månader och sambon tog ut FL dom dagar han inte jobbade, men fortsatte jobba typ 40%. Mitt schema det första året såg ut så att jag jobbade 5 dagar / ledig 5 dagar. Jobbade 2 dagar / ledig 2 dagar. Sambon kunde oftast lägga sina jobbpass på kvällar/helger. Vi pusslade med arbetstider fram tills sonen var typ 1.5 år, då skolades han in på förskola.
 
Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var vi hemma tillsammans i en månad, sen var jag hemma själv i fyra månader och därefter var vi hemma tillsammans i fem månader. Sen tog maken resten. På så vis delade vi 50/50 och fick väldigt mycket tid tillsammans i familjen. Den här gången vill vi inte överlappa lika mycket eftersom det blir ekonomiskt tungt. Däremot vill vi dela 50/50 (krav) men kanske inte så att jag är hemma min del och han sen sin del.

Ni som delat 50/50 men gjort på andra sätt än det ”vanliga” (först ena föräldern, sen den andra) - hur har ni gjort? Blir det hattigt att efter X månader ta varannan dag ett par månader innan pappan tar sina månader själv? Vad har ni tyckt funkat bra och vad har funkat mindre bra?
Vi körde tillsammans 3 mån, han 6 månader, jag 6 månader och sen han 6 månader igen. Funkade bra för oss. Då min sambo är ledig mycket även när han jobbar kunde jag jobba en del även när jag var ledig. Vi hade nog gjort likadant om vi fick ett till barn.
 
Vi körde tillsammans 3 mån, han 6 månader, jag 6 månader och sen han 6 månader igen. Funkade bra för oss. Då min sambo är ledig mycket även när han jobbar kunde jag jobba en del även när jag var ledig. Vi hade nog gjort likadant om vi fick ett till barn.
Kan ju tillägga att jag som i princip alltid haft delad tjänst faktiskt trivdes bättre med (och trivs bättre med) att portionera ut dagarna än att ha några på rad. Men det beror ju på vad man gör, men både med patientarbete och med mer administrativt jobb tycker jag det är lättare att jobba tex må, ons, fre eller tis, Tors. Då missar man inte lika mycket och projekt kommer vidare bättre än om någon ska vänta på svar onsdag till måndag tex.
 
Kan ju tillägga att jag som i princip alltid haft delad tjänst faktiskt trivdes bättre med (och trivs bättre med) att portionera ut dagarna än att ha några på rad. Men det beror ju på vad man gör, men både med patientarbete och med mer administrativt jobb tycker jag det är lättare att jobba tex må, ons, fre eller tis, Tors. Då missar man inte lika mycket och projekt kommer vidare bättre än om någon ska vänta på svar onsdag till måndag tex.
Intressant! Jag lutar åt att jag skulle föredra att arbeta varannan dag faktiskt, för då kan jag planera för det och boka in saker till de specifika dagarna utan att det blir sånt långt glapp i mellan. Jag ska se om jag kan få med maken på det. Jag förstår att det finns risk för hattighet men jag kan inte se hur jag ska kunna få nåt vettigt gjort om jag jobbar mån-tis och sen inte förrän veckan efter.
 
Intressant! Jag lutar åt att jag skulle föredra att arbeta varannan dag faktiskt, för då kan jag planera för det och boka in saker till de specifika dagarna utan att det blir sånt långt glapp i mellan. Jag ska se om jag kan få med maken på det. Jag förstår att det finns risk för hattighet men jag kan inte se hur jag ska kunna få nåt vettigt gjort om jag jobbar mån-tis och sen inte förrän veckan efter.
Nej lite så känner jag med. Men beror ju lite på vad man gör. Nu har jag tex forskning tis Tors och då känns det mycket lättare att låta ett Mail ligga en onsdag till dagen efter än om det egentligen skulle vänta till måndagen. Men det beror ju på om man har ett jobb man ”kan” stänga av eller om man liksom kan smygjobba.
 
Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var vi hemma tillsammans i en månad, sen var jag hemma själv i fyra månader och därefter var vi hemma tillsammans i fem månader. Sen tog maken resten. På så vis delade vi 50/50 och fick väldigt mycket tid tillsammans i familjen. Den här gången vill vi inte överlappa lika mycket eftersom det blir ekonomiskt tungt. Däremot vill vi dela 50/50 (krav) men kanske inte så att jag är hemma min del och han sen sin del.

Ni som delat 50/50 men gjort på andra sätt än det ”vanliga” (först ena föräldern, sen den andra) - hur har ni gjort? Blir det hattigt att efter X månader ta varannan dag ett par månader innan pappan tar sina månader själv? Vad har ni tyckt funkat bra och vad har funkat mindre bra?
Vi har bytts rakt av, men hade vi fått ett till barn och kunnat välja fritt så hade jag velat ta 50/50 en övergångsperiod innan pappan var hemma på heltid.

Tillägg: vi hade faktiskt en ganska kort period vi jobbade båda två. Dock hade vi inte specifik strävan att den perioden skulle vara exakt 50/50, utan jag jobbade mer. Sambon jobbade då ons-tor varje vecka, jag hade ett varierande schema övriga dagar inkl vissa helger. Båda, särskilt jag, hade på den tiden ett jobb som gjordes när man var på plats och inte ackumulerades.
 
Senast ändrad:
Okej, det hade jag aldrig kunnat lista ut själv 😅. Blev det inte otroligt hattigt att jobba en dag i veckan? Fick du något vettigt gjort alls? Lyckades ni dela 50/50 trots att du jobbade mindre i början och han mer? Hur tyckte du att det funkade att jobba varannan dag?

De 2-3 månader det handlade om när jag bara arbetade 1 dag i veckan (han 3 eller 4) var min arbetstid i praktiken oftast utportionerad lite varje dag, i mitt fall hade jag lagt en tidsplan långt innan föräldraledighets början, så övriga kollegor var väldigt införstådda med min arbetssituation under den perioden. Första föräldraledigheten prioriterade jag tiden på ett stort projekt, andra svängen var det mest akuta frågor.

Nu har vi aldrig räknat exakta dagar men när vi sedan har gått upp i tid har han fått tagit fler FL-dagar (ex i samband med jul, sport-, påsklov, sommar) än jag har haft möjlighet till. Så snabbt räknat tror jag det har gått jämnt ut.

På båda våra jobb har varannan dag fungerat toppen, men som jag nämnt tidigare har vi inte varit helt frånvarande även under FL-dagar. Viktigast för mig: att växelvis vara på jobbet och FL har definitivt gjort mig till en mer tålmodig och gladare förälder 🥰
 
Vi delade 50/50 fast liksom över två barn. Jag var hemma med barn 1 sex månader min man ett år. Då var barn två nyfött. Jag var då hemma sex månader, min man sex månader och sedan jobbade jag halvtid ett år.

Ursprungsplanen för barn ett var hemma var sitt halvår och båda jobbar halvtid tredje halvåret. Men eftersom jag blev gravid när ettan var sisådär 9 månader så ändrade vi. Jag hade ont i kroppen under graviditeten och ville hellre jobba (ej fysiskt jobb) under den.
 
Jag skulle säga att vad som passar en bäst är svårt att veta på förhand innan man testat (opraktiskt nog ;) ) och beror både på en själv och typ av arbete.

Vi har tre barn. Med de två äldsta delade vi relativt lika, var hemma varsin lång period och gjorde ”skarpa” byten rakt av. Under första föräldraledigheten önskade jag att vi hade gått mer omlott, såg just det där med det bästa av två världar framför mig osv. Övertalade min man att testa till barn nr 2 men sen blev det pga omständigheter inte av ändå.

Så till tredje barnet var jag helt bestämd i att nu skulle det äntligen bli av och det blev det också (vi jobbade under en period 2 dagar ena vecka och 3 dagar andra veckan båda två). Och det var helt klart det sämsta upplägget av de alla 😅

Anledningen var främst hur våra jobb är (säkerligen i kombination med oss som personer). Vi har båda flexibla jobb, förtroendetid, gräns mellan jobb och fritid ibland oklar. Vi upplevde det båda som att det var svårt att koppla bort jobbet och att man istället gjorde anpassningar på bägge ställen.

Hade jag däremot jobb som är mer typen ”sitta i kassan i matbutiken” som man helt kan koppla bort sekunden man går ut genom dörren då hade nog en sådan uppdelning varit perfekt :)
 
Hade jag däremot jobb som är mer typen ”sitta i kassan i matbutiken” som man helt kan koppla bort sekunden man går ut genom dörren då hade nog en sådan uppdelning varit perfekt :)
Tack för ditt svar! Vi har kommit fram till lite samma sak här hemma, att det nog inte blir så lätt med tanke på våra jobb. Men vi klurar vidare 😊.

Sen har vi ju insett att vi förmodligen inte kommer kunna skola in på förskolan när vi tänkt så allt har hamnat i lite annat läge. Vi får se hur vi gör.
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 964
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 652
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp