Inspo: dela FL

Tack för svar! Det tål definitivt att tänkas på.

Anledningen till att vi pratar om att dela såhär är att jag ärligt talat inte tror jag kommer trivas med att vara hemma på heltid för länge. Sen vill jag ändå få min tid med barnet och jag vill absolut inte gå tillbaka på heltid för tidigt. Och då tänkte vi att det här kunde vara en bra lösning. Men det måste ju vara praktiskt görligt med jobbet också.

Som det ser ut nu skulle det röra sig om två månader där vi delar 50/50 på veckorna. Vi måste bara hitta ett bra sätt att dela det på…
Ja, jag tycker också att tanken på att jobba 50 är väldigt trevlig! Tror jag hade mått bäst av det också egentligen. Hoppas nl hittar en bra lösning!
 
@gulakatten Min sambo har jobbat två eller tre heldagar varje vecka, men han jobbar även helg. Har han jobbat helg kan jag gå in och jobba flera halvdagar under veckan och det passar mig bäst :) Jobbar han vardagar turas vi om med heldagar under veckan.
 
Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var vi hemma tillsammans i en månad, sen var jag hemma själv i fyra månader och därefter var vi hemma tillsammans i fem månader. Sen tog maken resten. På så vis delade vi 50/50 och fick väldigt mycket tid tillsammans i familjen. Den här gången vill vi inte överlappa lika mycket eftersom det blir ekonomiskt tungt. Däremot vill vi dela 50/50 (krav) men kanske inte så att jag är hemma min del och han sen sin del.

Ni som delat 50/50 men gjort på andra sätt än det ”vanliga” (först ena föräldern, sen den andra) - hur har ni gjort? Blir det hattigt att efter X månader ta varannan dag ett par månader innan pappan tar sina månader själv? Vad har ni tyckt funkat bra och vad har funkat mindre bra?
Vi gick omlott en period med båda barnen.

Äldsta: hemma ihop två veckor, sen var jag hemma själv i 4 månader, sen var pappan hemma med oss på fredagarna. Efter 7 månader började jag jobba 50% (2 resp 3 dagar varannan vecka) och pappan likaså. Efter ett halvår omlott började jag jobba heltid och pappan gick hem på heltid.

Yngsta: hemma ihop en månad, jag hemma själv i 4 månader, sen ett drygt halvår där jag jobbade 60% (3 dagar i veckan) och pappan 40% (2 dagar i veckan), därefter gick jag upp på heltid och pappan hem på heltid.

För oss var det det bästa av två världar. Att få vara hemma under en längre tidsperiod än om vi delat mer rakt av och att få några dagar på jobbet och vara "vanlig vuxen" och några dagar med barnen gav mer energi i båda sammanhangen.

Men jag hade inte velat ha varannan dag, tycker att ha varsin halva av veckan var jättebra, då kan man planera in aktiviteter etc under "sina" dagar och det blev lättare för jobbet också, om man nu ska ta hänsyn till det.
 
@FeatherCloud Tack för ditt utförliga svar! Vilka bra lösningar ni hittat. Jag vill absolut ta med i beräkningen vad som funkar bäst med jobbet så min man har föreslagit att vi ska ha en rak dialog med respektive chef och höra vad de tycker. Just nu känns det svårt att hitta en bra lösning men den här tråden hjälper definitivt 😊.
 
@FeatherCloud Tack för ditt utförliga svar! Vilka bra lösningar ni hittat. Jag vill absolut ta med i beräkningen vad som funkar bäst med jobbet så min man har föreslagit att vi ska ha en rak dialog med respektive chef och höra vad de tycker. Just nu känns det svårt att hitta en bra lösning men den här tråden hjälper definitivt 😊.
Hoppas ni får till något som passar för er båda, jag upplevde verkligen bara fördelar 😊
 
Vi delade 50% en period. Om jag minns rätt hade vi 2 fasta dagar var, och så den sista dagen varannan vecka. Varannan dag hade känts svårare att hantera.
Halva dagar var inte aktuellt, det tar för mycket transporttid.
 
Väldigt intressant och inspirerande tråd!
Jag hade lite fastnat i att ta halva tiden efter varann om vi skulle få barn. Fast de här lösningarna som finns i tråden med att vara hemma en längre period om man jobbar lite emellan plus inte gå direkt från föräldraledig till heltid på jobbet lockar ju definitivt!
 
Tack för svar! Det tål definitivt att tänkas på.

Anledningen till att vi pratar om att dela såhär är att jag ärligt talat inte tror jag kommer trivas med att vara hemma på heltid för länge. Sen vill jag ändå få min tid med barnet och jag vill absolut inte gå tillbaka på heltid för tidigt. Och då tänkte vi att det här kunde vara en bra lösning. Men det måste ju vara praktiskt görligt med jobbet också.

Som det ser ut nu skulle det röra sig om två månader där vi delar 50/50 på veckorna. Vi måste bara hitta ett bra sätt att dela det på…

Tänk bara på att det är lätt hänt när man jobbar deltid att man får mer jobb än bara den procent man jobbar. Sen beror det ju på vilken typ av jobb man har. Sen beror det ju på hur man är som människa också. Om man vet att man har lätt för att ta på sig för mycket jobb kanske deltid inte är det bästa för en.
 
Tänk bara på att det är lätt hänt när man jobbar deltid att man får mer jobb än bara den procent man jobbar. Sen beror det ju på vilken typ av jobb man har. Sen beror det ju på hur man är som människa också. Om man vet att man har lätt för att ta på sig för mycket jobb kanske deltid inte är det bästa för en.
Av den anledningen tycker jag det var bra att jobba flera hela dagar sammanhängande och sedan vara hemma flera hela dagar sammanhängande när vi hade delade veckor. Det blev en ganska skarp gräns mellan jobb och föräldraledighet då, tyckte jag, och man kunde fullt ut gå upp i det man gjorde för tillfället oavsett om det var att jobba eller vara hemma med barnet.
 
Av olika anledningar blev vi hemma ihop i 7 månader med första barnet. Därefter delade vi tiden, jag först och sedan min man. Nu med andra barnet och andra omständigheter kommer vi vara hemma 4 veckor ihop och därefter dela "klassiskt", jag först i 7 mån och sedan han.
 
Vi har precis börjat jobba heltid (eller nästan) efter ett års föräldraledighet. Vi var hemma två månader tillsammans hela familjen och sedan har vi båda jobbat 50% rakt av, varje dag. Tyckte det var skönt att liksom ha kvar förankringen i den "riktiga" världen lite.

Vi hade dock stor möjlighet att jobba hemma bägge två, jag har varit inne på kontoret ca 1 d/v, annars blir det kanske lite väl mycket pendlingstid för 4h/dag om man behöver vara på plats.
 
Vi har också kört deltid under båda våra föräldraledigheter, och har varit så nöjda med det 😊

Vårt upplägg:
Lediga tillsammans första 3 mån
Därefter 1+3 dagar (jag 1 pappan 3) i 3 månader
2+2 dagar från att barnen var 6 mån- 1,5 år (med första växelvis 2+3 i samma ålder)

När twinsen började förskolan vid 1,5 år har båda arbetat 80% och varit lediga tillsammans på fredagar. Är fortfarande lediga 3/4 fredagar/ månad och vi hoppas kunna ha detta upplägg (eller ledig varannan fredag) fram tills äldsta börjar förskoleklass 😊

Vad vi gjorde annorlunda från första barnet och när tvillingarna kom (barnen fyller snart 5 och 3 år) är att vi började vara lediga på fredagar när vi började jobba igen. Den extra dagen tillsammans har varit så bra på alla plan! Visserligen är arbetsbelastningen under våra arbetsdagar för hög men för oss har och är det värt det.
 
Tänk bara på att det är lätt hänt när man jobbar deltid att man får mer jobb än bara den procent man jobbar. Sen beror det ju på vilken typ av jobb man har. Sen beror det ju på hur man är som människa också. Om man vet att man har lätt för att ta på sig för mycket jobb kanske deltid inte är det bästa för en.
Ja, det är en viktigt grej också. Jag är rätt van vid att jobba deltid nu, pga sjukskrivning under graviditeterna. Men jag är definitivt en workaholic så jag måste verkligen passa mig där.
 
Därefter 1+3 dagar (jag 1 pappan 3) i 3 månader
2+2 dagar från att barnen var 6 mån- 1,5 år (med första växelvis 2+3 i samma ålder)
Tack för ditt svar! Förstår jag rätt då att pappan var ledig tre dagar i sträck? Hur fungerade det med jobbet? Jag tänker att det blir ett väldigt glapp mellan jobbdagarna?
 
Tack för ditt svar! Förstår jag rätt då att pappan var ledig tre dagar i sträck? Hur fungerade det med jobbet? Jag tänker att det blir ett väldigt glapp mellan jobbdagarna?

Nej upplägget är per vecka, vi har hela tiden kört jobb varannan dag och FL varannan. Sen kan ingen av oss kapa jobbet helt när vi är FL, så till viss del har vi varit tillgängliga även den FL-dagen (så även våra lediga fredagar). När jag började arbeta 1 dag i veckan vid 2,5-3 mån var det i praktiken oftast utportionerat lite varje dag.

Utifrån våra arbeten hade vi behövt vara helt FL för att kunna koppla bort allt, men det hade ingen av oss mått bra av. Så vi har valt att arbeta (och i vårt fall har det alltid betytt lite mer än på pappret) men med resultatet glada föräldrar och barn som har tytt sig lika mycket till oss båda 😊
 
Nej upplägget är per vecka, vi har hela tiden kört jobb varannan dag och FL varannan. Sen kan ingen av oss kapa jobbet helt när vi är FL, så till viss del har vi varit tillgängliga även den FL-dagen (så även våra lediga fredagar). När jag började arbeta 1 dag i veckan vid 2,5-3 mån var det i praktiken oftast utportionerat lite varje dag
Haha du får ursäkta men jag fattar verkligen inte. Du jobbade en dag och han tre men ni jobbade varannan dag? Men varje dag?
 
Haha du får ursäkta men jag fattar verkligen inte. Du jobbade en dag och han tre men ni jobbade varannan dag? Men varje dag?

Lediga tillsammans första 3 mån

Därefter 1+3 dagar (jag 1 pappan 3) i 3 månader
= han jobbade måndag, tisdag, onsdag och jag torsdag.

2+2 dagar från att barnen var 6 mån- 1,5 år (med första växelvis 2+3 i samma ålder)
= han jobbade måndag, onsdag. Jag tisdag, torsdag.

Växelvis = först jobbade han månd, onsdag, fredag och jag tisdag, torsdag.
När barnet var 1 år bytte vi. Han jobbade tisdag, torsdag och jag måndag, onsdag, fredag.
 
Om jag får låna tråden lite,
Hur gör ni som helammat och jobbat 50% efter bara nån/några månader?

Jag hade gärna jobbat lite innan sommaren men käns omöjligt att få ihop med ammningen.
Bebis född i november, så när jag "måste" återgå till jobbet i sept är han iaf 9 mån och äter annat i förhoppningsvis tillräcklig mängd.
 
Lediga tillsammans första 3 mån

Därefter 1+3 dagar (jag 1 pappan 3) i 3 månader
= han jobbade måndag, tisdag, onsdag och jag torsdag.

2+2 dagar från att barnen var 6 mån- 1,5 år (med första växelvis 2+3 i samma ålder)
= han jobbade måndag, onsdag. Jag tisdag, torsdag.

Växelvis = först jobbade han månd, onsdag, fredag och jag tisdag, torsdag.
När barnet var 1 år bytte vi. Han jobbade tisdag, torsdag och jag måndag, onsdag, fredag.
Okej, det hade jag aldrig kunnat lista ut själv 😅. Blev det inte otroligt hattigt att jobba en dag i veckan? Fick du något vettigt gjort alls? Lyckades ni dela 50/50 trots att du jobbade mindre i början och han mer? Hur tyckte du att det funkade att jobba varannan dag?
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
840
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 972
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 652
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp