Instabilitet i leden

JosseMandy

Trådstartare
Är instabilitet i led detsamma som patellaluxation? Vi var hos veterinären i början av veckan för att undersöka ena bakbenet, lilltjejen har skrikit till flera gånger och sedan vägrat att stödja på bakbenet under en stund, sedan haltat och varit lite stel i benet. Vi har inte hittat något i tassen och inte veterinären heller, men vet. kände en instabilitet i leden. Sedan sa hon något om patella som jag inte riktigt minns, men hon sa nog inte "patellaluxation". Vi ska i alla fall vila i tre veckor gärna lite längre ifall att det är något som självläker, och är det inte på bättringsvägen efter det så får vi gå vidare med undersökningen.

Har någon varit med om något liknande, och att det har självläkt?

Sv: Instabilitet i leden

Nej patellaluxation har inget direkt samband med instabilitet i leden, det har däremot korsbandsruptur.
Beror dock på vad vet kände så varför inte fråga.
PL

Sv: Instabilitet i leden

Tack för svaret. Jag har hunnit fundera lite nu och patellaluxation borde väl inte kunna självläka direkt(?), så troligtvis snackade vet. om något vid patellan. Vi fick inte veta vad det var mer än en instabilitet och om det inte blir bättre så skulle vi röntga m.m. Vet. kände "bara" på benet så det kanske är svårt att säga exakt vad det är då? Men jag får nog göra som du säger, ringa och höra med henne om vad hon kände i benet och vad hon tror att det är för något. Dock är det jättesvårt att höra på hennes telefon, men om inte annat ska vi ändå ha en tid för återbesök sen. :( Skit också att man ska vara så glömsk!

Är det någon som vet någon sida där man kan hitta en bild över ett hundbakben med muskler och ledband m.m.? Jag googlar för fullt men det tycks vara knepigt att hitta någon sådan bild.

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 117
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 541
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 185
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka