Installning dagtid?

här med, hagar utan träd och skugga
Undra om det är lathet, slippa passa med fordringar och allt annat som gör att man inte låter de komma in i stallet om man nu inte har skugga att erbjuda? Eller är det så viktigt med utevistelse med maxat antal timmar?
De kan ju ställa sig i denna värmen i solen och se hur länge de orkar stå där själva.
 
Vi har typ NOLL insekter här ...
varken flugor eller bromsar.
Vi brukar inte ha mycket rent allmänt, hagarna ligger bra med vindstråk så det fläktar nästan alltid där men denna sommar ännu mindre insekter än annars. Gissar på att inget vatten finns för dem att kläckas runt.
 
Vi har typ NOLL insekter här ...
varken flugor eller bromsar.
Vi brukar inte ha mycket rent allmänt, hagarna ligger bra med vindstråk så det fläktar nästan alltid där men denna sommar ännu mindre insekter än annars. Gissar på att inget vatten finns för dem att kläckas runt.
Ja de lägger äggen i vattenbrynet på vattendrag och när det torkar bort så dör äggen. Hände en sommar för flera år sedan hos oss också, brukar ha bromsar som jagar hästarna så de blir helt galna och bara skenar. Den våren/sommaren var det torrt och alla ägg dog. Hade inte en insekt den sommaren. Då skrev de i tidningen att äggen hade torkat. Döskönt! Har märkt att det är mycket mindre i år men ändå inte helt fritt
 
Vi har typ NOLL insekter här ...
varken flugor eller bromsar.
Vi brukar inte ha mycket rent allmänt, hagarna ligger bra med vindstråk så det fläktar nästan alltid där men denna sommar ännu mindre insekter än annars. Gissar på att inget vatten finns för dem att kläckas runt.
Samma här, inga besvär alls hos oss men vi har alltid väldigt lite tackochlov.
 
Vi har inte de här stora bombplanen hos oss men väl några små ettriga jävlar som envisas med att överleva.
 
Styngflugorna har iaf överlevt och satt igång nu. Till min häst stora fasa... de bits ju inte men hon får panik på deras högljudda surrande. Mörkte också idag att det var helt tyst i ett uthus där vi har ett getingbo i storlek fotboll. Har också hittat döda getingar och det är färre getingar som flugit in i huset senaste dagarna. Börjar nog ta ut sin rätt nu den här torkan, tyvärr finns det andra djur som behöver de där insekterna för att överleva... vanliga små husflugor dock, de verkar vara det sista som dör. Kan stå som moln runt hästarna om det är vindstilla.
 
Ni som släpper ut hästarna i den här hettan, ni har aldrig funderat på att låta dem gå ut på natten istället? Värmen och insekterna är ett mindre problem, likaså torra hovar mår bättre.

Jag var ute hos mina nu ca 05:30, det var svalt i luften när jag kom dit men innan jag var klart med mockning och sett till att det fanns foder och vatten inne började det bli både varmare, torrare och mer insekter ute. De får stå inne där det är betydligt svalare i skuggan och mellan stenväggarna, lite korsdrag med två dörrar på glänt och fodras under dagen innan jag släpper ut dem igen ikväll efter 20 när temperaturen gått ner.

Står de inte och hänger vid insläppet och gnäggar på mig kommer de alltid i galopp när jag ropar för då vill de in i skuggan och svalkan. De har skyddande skog men det hjälper inte mot insekterna och nu kan de istället slappna av och äta i lugn och ro. Det blev en markant förbättring av de torra hovarna sedan jag började ta in dem.

Hemma igen, varm och svettig och det ska bli 32 grader varmt idag ... :crazy:

I stall nummer 2, där jag hade Fatima... vände vi på dygnet på somrarna, då det var olidligt varmt i hagarna, samt enormt insekts/bromstryck. Det var innan bromsbollarnas tid på Hedenhös tid... Så hästarna in kl 9 (egentligen en timme sent), reds runt 18.30-tiden och ut vid 20, givetvis med tillsyn under dagen, så att allt såg ut att vara frid o fröjd o fyllde på vattenhinkar, då det inte var racerflöde i vattenkopparna, så hästarna uppskattade vattenhink i reserv.
 
Undra om det är lathet, slippa passa med fordringar och allt annat som gör att man inte låter de komma in i stallet om man nu inte har skugga att erbjuda? Eller är det så viktigt med utevistelse med maxat antal timmar?
De kan ju ställa sig i denna värmen i solen och se hur länge de orkar stå där själva.
Skulle jag gå efter hur jag klarar värmen så hade hästarna fått vara ute mellan 00 och 06 typ, jag klarar inte ens skuggan dessa varma dagar.
Tur för mina hästar att jag inte går efter vad jag klarar.
 
Jag ska fasen filma någon gång jag tar in dem, idag blev jag sen pga att jag sov så sabla illa och är ledig idag. Åkte till hästarna och fixade foder, kollade så det fanns vatten och gick sen till hagen och ropade på dem. En liten gnäggning, sen hör jag mullret av hovar och strax efter kommer de i full galopp med shettisen på efterkälken. :laugh:

Jag har lite sjå att få på dem grimskaften pga insekterna, får knappt upp ledet innan shettisen sätter iväg i galopp och de två stora vill hänga på så efter lite diskussion går vi i raskt tempo upp till stallet och de springer in i boxarna när jag släpper dem. Mat, skugga och vila från både värme och insekter. :up:
 
Här klättrade hästarna på varandra för att få komma in så fort någon visade sig. Tills de fick stödfoder i hagen. Nu står de i skuggan och viftar svans mot nos eller äter. Fullt nöjda. Trots samma värme mm.
 
Här klättrade hästarna på varandra för att få komma in så fort någon visade sig. Tills de fick stödfoder i hagen. Nu står de i skuggan och viftar svans mot nos eller äter. Fullt nöjda. Trots samma värme mm.
Så var min också innan vi bytte sommarhagar. Det fanns helt enkelt för lite bete.

Min är helt ok med att vara ute så länge han har flugskydd på sig. Han tycker det är skönt att stå inne i svalkan ett tag, men vill ut efter en timme eller så.
 
Jag ska fasen filma någon gång jag tar in dem, idag blev jag sen pga att jag sov så sabla illa och är ledig idag. Åkte till hästarna och fixade foder, kollade så det fanns vatten och gick sen till hagen och ropade på dem. En liten gnäggning, sen hör jag mullret av hovar och strax efter kommer de i full galopp med shettisen på efterkälken. :laugh:

Jag har lite sjå att få på dem grimskaften pga insekterna, får knappt upp ledet innan shettisen sätter iväg i galopp och de två stora vill hänga på så efter lite diskussion går vi i raskt tempo upp till stallet och de springer in i boxarna när jag släpper dem. Mat, skugga och vila från både värme och insekter. :up:

Det tycker jag är normalt om det är insekter , det är hemskt för hästarna och det är då de främst far så illa och vill in ! Inte värme i sig. När vi haft så starkt insektstryck blir de precis som du säger , vill IN plus de är oerhört trötta och vill gärna ligga och vila inne dagtid om insektstrycket varit stort övriga dygnet de är ute.
 
Det tycker jag är normalt om det är insekter , det är hemskt för hästarna och det är då de främst far så illa och vill in ! Inte värme i sig. När vi haft så starkt insektstryck blir de precis som du säger , vill IN plus de är oerhört trötta och vill gärna ligga och vila inne dagtid om insektstrycket varit stort övriga dygnet de är ute.
Nu brukar de iofs komma i galopp när jag ropar på dem men idag sprang de lite extra fort och hade extra fort in. I morgon ska jag ta in dem tidigare så det blir lite bättre kontroll på ingången och inte slutar med att jag åker på skorna efter dem. Min ena lilltå är fortfarande öm efter utsläppet för ett par veckor sedan. :cautious:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 775
Senast: axel
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 342
Senast: M-Meduza
·
Utrustning Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett...
Svar
7
· Visningar
1 196
Senast: Bebben
·
Hästvård Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
16 004
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp