Installning dagtid?

Jag vände alltid dygnet för mina pga värmen och insekterna. Nu står hon på lösdrift (eller just nu konvalescent på box men)
 
Har haft de ute på dagarna och inne på nätterna som vanligt. Jag har ju inga beteshagar till mina hästar, av hälsoskäl. Jag skulle gärna vilja ha dem ute på natten istället med de har inget att pyssla med och måste då fodras ca 03.00 för att inte ha får många timmar i hagen utan något att äta och kanske äta fel saker.

Igår när jag tog in dem var en av dem svettig i ljumskarna så idag skulle de fått vara inne på dagen eftersom vi skulle få varmare idag än igår och svettas en häst i hagen trots skugga så är det för varmt anser jag.

Vi fick dock molnigt och solens värsta timmar blev aldrig av men varmt var det trots allt. De fick gå in va 19-tiden.

Vi har också mycket broms och flugor.
 
Jag jobbar nätter i helgen och kommer inte kunna ta in dem förrän vid ca 08:30, då är de oftast helt vilda och svettiga pga värme och bromsar så då är det med risk för liv och lem nästan att ta in dem då de knappt kan stå stilla tillräckligt länge för att få på grimskaften. Sen blir jag tvungen att släppa ut dem redan vid 17:30 då det fortfarande är 30 grader varmt, stark sol och bromsar. :wtf:
 
Min får gå in och vila mitt på dagen då hon blir sliten av att vara ute dygnet runt och inte riktigt orkar längre i värmen. Så hon går in tidigt på eftermiddagen kom självmant till grinden och ut igen på kvällen mellan 19-20.
 
Jag jobbar nätter i helgen och kommer inte kunna ta in dem förrän vid ca 08:30, då är de oftast helt vilda och svettiga pga värme och bromsar så då är det med risk för liv och lem nästan att ta in dem då de knappt kan stå stilla tillräckligt länge för att få på grimskaften. Sen blir jag tvungen att släppa ut dem redan vid 17:30 då det fortfarande är 30 grader varmt, stark sol och bromsar. :wtf:
Fruktansvärt för alla, både djur och människor när det är så. Hagvistelsen blir bara ett lidande. :(
Minns en sommar när vi hade det så i ett stall, det gick inte att släppa ut dom ens vid 12 på natten det var nästan bromsar dygnet runt. Rida fick vi göra i ridhuset.
 
Har haft de ute på dagarna och inne på nätterna som vanligt. Jag har ju inga beteshagar till mina hästar, av hälsoskäl. Jag skulle gärna vilja ha dem ute på natten istället med de har inget att pyssla med och måste då fodras ca 03.00 för att inte ha får många timmar i hagen utan något att äta och kanske äta fel saker.
Samma sak här, mina går inte heller på bete men jag har ju en mathage med fodergrind som jag använder även på natten så de får en giva runt 02.30-03.00.

Avdelad mathage med fodergrind som styrs med timer är det absolut bästa hjälpmedlet i min hästhantering. Den används alltså året om och nu även dygnet runt!
 
Samma sak här, mina går inte heller på bete men jag har ju en mathage med fodergrind som jag använder även på natten så de får en giva runt 02.30-03.00.

Avdelad mathage med fodergrind som styrs med timer är det absolut bästa hjälpmedlet i min hästhantering. Den används alltså året om och nu även dygnet runt!

Jo, vi vill ju ha sådan hage men vill ha mekanisk timer vilket verkar vara infernaliskt dyrt eller inte existera.
 
Jo, vi vill ju ha sådan hage men vill ha mekanisk timer vilket verkar vara infernaliskt dyrt eller inte existera.
Jag har mekanisk timer från Feed-X. Den är inte helt billig men 950:- + moms är ju överkomligt. Timern går att ställa på upp till sex timmar. Från början köpte jag ett helt set ned både timer och grind som rullas upp. Det funkade rätt kasst så jag har använt bom istället. Mina pållar är rätt finurliga så genom åren har vi försökt överlista varandra men nu leder jag på poäng.

Nuvarande bom är en gardinstång! Den är ansluten till staketet och leder alltså strömmen. Tidigare försökte jag med bommar av trä men jag fick mer eller mindre linda in dem i eltråd annars öppnade pållarna själva grinden när de ätit färdigt sin frukost.
DSC_1236.JPG
 
Jag har mekanisk timer från Feed-X. Den är inte helt billig men 950:- + moms är ju överkomligt. Timern går att ställa på upp till sex timmar. Från början köpte jag ett helt set ned både timer och grind som rullas upp. Det funkade rätt kasst så jag har använt bom istället. Mina pållar är rätt finurliga så genom åren har vi försökt överlista varandra men nu leder jag på poäng.

Nuvarande bom är en gardinstång! Den är ansluten till staketet och leder alltså strömmen. Tidigare försökte jag med bommar av trä men jag fick mer eller mindre linda in dem i eltråd annars öppnade pållarna själva grinden när de ätit färdigt sin frukost.
Visa bifogad fil 17420

Det var absolut överkomligt. Dock lite väl få timmar. Jag ger ju mat var 3,5-4:e timme och skulle ställa grindar för två mål mat utan att behöva vara hemma.
 
Varför inte batteri? (Bara nyfiken, jag tycker det är enormt mkt lättare med elektromagnet och 12 v jmf med när jag hade mekaniska)

Jag har ju ingen erfarenhet alls av dessa så om det är lättare så vet jag ju inte det än. ;)
Vi har redan ett batteri som vi måste ladda för vildsvinsstaketet runt tomten. Att ha 1-3 stycken till beroende på hagar och så blir lite mycket.
 
Mina går ute dygnet runt. Verkar opåverkade av värmen. Unghästen rids fyra-fem dagar i veckan och den äldsta fem-sex dagar i veckan. Inga hårda pass på banan utan mycket ut i skogen. De är faktiskt hur pigga som helst. Några gånger i veckan får de stå inne mellan 10-17 ungefär men de uppskattas sådär. Den äldsta travar i princip bort till sommarhagen när jag går ut med dem igen. Hagen som de går i är ca två hektar och de fläktar nästan jämt där. Sprayar dem med flugspray och de verkar inte direkt störda av insekter heller. De travar och galopperar på filmen eftersom denna hage var ny för dem när jag filmade. Står aldrig vid grinden när jag kommer utan jag får gå ut och hämta dem typ mitt i hagen.
 
Våra hästar bryr sig inte om hettan. Växlar mellan att vila i dungarna och beta på ängarna.
På insektsfronten klarar de sig med flughuva och lite spray på bringan och juver/skap.

Då är nätterna betydligt värre här, eller har varit i alla fall. Var så mycket mygg och knott i juni och fram tills för någon vecka sedan att det var outhärdligt, var bara att plocka in dem vid 21-22-tiden för att de inte skulle bli tokiga av allt stampande, ruskande och springande.
 
Våra hästar bryr sig inte om hettan. Växlar mellan att vila i dungarna och beta på ängarna.
På insektsfronten klarar de sig med flughuva och lite spray på bringan och juver/skap.

Då är nätterna betydligt värre här, eller har varit i alla fall. Var så mycket mygg och knott i juni och fram tills för någon vecka sedan att det var outhärdligt, var bara att plocka in dem vid 21-22-tiden för att de inte skulle bli tokiga av allt stampande, ruskande och springande.

Hos oss har det varit så varmt och torrt att myggen dog ut redan för över en månad sedan.

Här finns det inte en enda häst som ser ut att trivas i värmen när jag är ute och åker i bilen. Men, vi har också extremt varmt.
 
Så här års så använder hästarna lösdriften en stor del av dagen, mycket mer än på vintern. Tror framförallt att det är insekterna de försöker komma undan.
Våra kan inte komma in i vindskyddet som är i vinterlösdriften. Att ta in dem i ett stenstall som är svalt nästan året om tycker hästana är ok.:up:
 
Våra kan inte komma in i vindskyddet som är i vinterlösdriften. Att ta in dem i ett stenstall som är svalt nästan året om tycker hästana är ok.:up:

Vet inte om jag ska tolka ditt inlägg som kritik av mitt upplägg?
Min lösdrift har 4 väggar och två in/utgångar dvs lite mer än bara ett vindskydd. Och ja mina hagar delas så att de kan nyttja detta utrymme till både sommar och vinter.
 
Vet inte om jag ska tolka ditt inlägg som kritik av mitt upplägg?
Min lösdrift har 4 väggar och två in/utgångar dvs lite mer än bara ett vindskydd. Och ja mina hagar delas så att de kan nyttja detta utrymme till både sommar och vinter.
Jag definierar inte lösdrift som en byggnad utan en form av uppstallning
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 742
Senast: axel
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 340
Senast: M-Meduza
·
Utrustning Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett...
Svar
7
· Visningar
1 194
Senast: Bebben
·
Hästvård Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
16 000
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp