Installning dagtid?

Våra går in och ut ur stallet som de vill, de är inne mycket dagtid när hettan och insekterna är som värst. I regn, snö, blåst och alla andra väder är de nästan alltid ute. Bästa med lösdrift är att allt man höll på med när hästarna var uppstallade på box (vad det gäller tider och väder) omkullkastades, åtminstone våra hästar gör tvärtemot när de själva får välja och verkar må väldigt bra av att kunna gå in och slippa hettan.
 
Mina är ute på dygnet runt bete som vanligt men har tillgång till ligghall som är en del av stallet så minimalt med flugor, broms, andra insekter osv där. Nu står dom visserligen gärna stor del av dagarna vid soligt väder men valmöjligheten finns!
 
Du verkar ändå ha förstått vad @Teilani menade.

@Mia_R
Mina hästar hålls på lösdrift året om, jag skiftar bara hagar.
Dom verkar inte direkt påverkade av värmen. Dom går in när insektstrycket är högt.
Mina går normalt på lösdrift året runt de med, men hagen som används nu kommer vinden inte åt så det blir väldigt stort tryck av bromsar och andra insekter. Vinterhagen är att föredra i det avseendet men där finns det tyvärr inte ett dugg att äta så byter jag måste jag även fodra mer. :crazy:

Nu kan de gå ute nattetid och sysselsätta sig med det tyvärr torra gräset och så fodras de inne dagtid istället för dygnet runt i andra hagen.
 
Mina har kommit hem nu och är inne i stallet just nu för första gången på flera veckor.
Jag tog in dem för en halvtimme sen, det började bli varmt men framförallt var det såna enorma mängder flugor och andra insekter på dem :(

Det är iallafall skugga i stallet, det är det inte i hagen, så de får gå in dagtid tills vidare.
 
Vi vänder alltid på dygnet på somrarna. Och våra hästar står inne året om. Lättfödda hästar, och vi är försiktiga med matintaget.
De vill mer än gärna komma in på förmiddagen. Min häst som aldrig låter mig se henne liggande ner, hon flyger alltid upp när jag har utsläppet, låg ned igår när jag kom vid lunch. Vi fick en lång härlig stund tillsammans i boxen när hon låg ned och vilade sitt huvud i min famn. Hästarna är verkligen trötta nu pga av all broms.
Grannars hästar galopperade och skenade i hagen igår och de var väldigt upprörda på bromsen.
 
Hur lång tid det tar för hästar att vänja sig vid värmen och fungera normalt vid tex ridning?
Verkar ju som att många skriver om hästar som är påverkade av värmen

Jag har aldrig upplevt de behöver någon acklimatiseringsperiod så. Utan vissa är närmast oberörda och andra blir trötta. Men det är mer individuellt och förändras inte över tid direkt?

Min turbotant är som bäst i 30 graders värme. Då är hon lagom tempererad ;) (Matte däremot är död i värmen)
 
Hur lång tid det tar för hästar att vänja sig vid värmen och fungera normalt vid tex ridning?
Verkar ju som att många skriver om hästar som är påverkade av värmen

Ok. Jag tolkar det inte som många hästar är påverkade av värmen alls . Väldigt få som redovisar att deras hästar är påverkade av värmen arbetsmässigt ?
Snarare ryttarna som tycker det är jobbigt .
 
Ok. Jag tolkar det inte som många hästar är påverkade av värmen alls . Väldigt få som redovisar att deras hästar är påverkade av värmen arbetsmässigt ?
Snarare ryttarna som tycker det är jobbigt .

Läser man tråden skriver de flesta om sina hästar som är påverkade ffa av insekter.
Sen är det ungefär 50/50 som skriver påverkade eller inte alls påverkade av värmen.

Få har skrivit om sig själva i just den här tråden men det är klart man blir påverkad själv med tänker jag och särskilt när jag läser tex vad-gör-vi-nu-tråden.

Vad jag undrade med mitt ursprungsinlägg här, är om någon vet om hästar har någon generell tidslängd som de vänjer sig vid värme? Tänk en svenskfödd häst som exporteras till annat varmt land och förväntas prestera där. Tänk OS-hästar i Rio tex. Presterade nordeuropeiska hästar sämre där än hästar från där? Vad gjorde ryttarna/ägarna för att hjälpa sina hästar? Hur många veckor i förtid reste de för att vänja sina hästar vid klimatet?
(Det här är inte frågor till enbart dig då ;) )

Hoppas du förstår mitt tänk.

Insekter tror jag inte man kan vänjas vid. Där är väl mer individuellt om de bryr sig, hur känsliga, fungerande insektsskydd osv...
 
Läser man tråden skriver de flesta om sina hästar som är påverkade ffa av insekter.
Sen är det ungefär 50/50 som skriver påverkade eller inte alls påverkade av värmen.

Få har skrivit om sig själva i just den här tråden men det är klart man blir påverkad själv med tänker jag och särskilt när jag läser tex vad-gör-vi-nu-tråden.

Vad jag undrade med mitt ursprungsinlägg här, är om någon vet om hästar har någon generell tidslängd som de vänjer sig vid värme? Tänk en svenskfödd häst som exporteras till annat varmt land och förväntas prestera där. Tänk OS-hästar i Rio tex. Presterade nordeuropeiska hästar sämre där än hästar från där? Vad gjorde ryttarna/ägarna för att hjälpa sina hästar? Hur många veckor i förtid reste de för att vänja sina hästar vid klimatet?
(Det här är inte frågor till enbart dig då ;) )

Hoppas du förstår mitt tänk.

Insekter tror jag inte man kan vänjas vid. Där är väl mer individuellt om de bryr sig, hur känsliga, fungerande insektsskydd osv...
Värmen är nog ett mindre problem för de flesta, men med värmen kommer flugor och broms. Trots att jag tar in mina har de sår och bulor efter insekter då hagen ligger så dumt att det är vindstilla där, så när det är som värst kan de springa sig svettiga och ändå inte fly insekterna, därför tar jag in mina.

I vinterhagen fläktar det men finns inget alls att äta pga torkan så ska jag inte fodra dem dygnet runt och låta hagen vila till hösten kan de inte gå där.
 
Läser man tråden skriver de flesta om sina hästar som är påverkade ffa av insekter.
Sen är det ungefär 50/50 som skriver påverkade eller inte alls påverkade av värmen.

Få har skrivit om sig själva i just den här tråden men det är klart man blir påverkad själv med tänker jag och särskilt när jag läser tex vad-gör-vi-nu-tråden.

Vad jag undrade med mitt ursprungsinlägg här, är om någon vet om hästar har någon generell tidslängd som de vänjer sig vid värme? Tänk en svenskfödd häst som exporteras till annat varmt land och förväntas prestera där. Tänk OS-hästar i Rio tex. Presterade nordeuropeiska hästar sämre där än hästar från där? Vad gjorde ryttarna/ägarna för att hjälpa sina hästar? Hur många veckor i förtid reste de för att vänja sina hästar vid klimatet?
(Det här är inte frågor till enbart dig då ;) )

Hoppas du förstår mitt tänk.

Insekter tror jag inte man kan vänjas vid. Där är väl mer individuellt om de bryr sig, hur känsliga, fungerande insektsskydd osv...

Här står lite men det hänvisar till lite äldre uppgifter så vet inte om de står sig. Men där nämns tre veckors acklimatiseringsperiod för maximal prestation. Samt gradvis exponering.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/os-driver-pa-hastforskningen-ny-kunskap.htm
 
Åkte förbi en torr hage på hemväg, ingen skugga och fyra hästar som sprang undan insekterna men hagen är för liten så de springer bara runt, runt. :(
 
Åkte förbi en torr hage på hemväg, ingen skugga och fyra hästar som sprang undan insekterna men hagen är för liten så de springer bara runt, runt. :(

Det har jag aldrig förstått mig på, att det finns folk som släpper hästar i hagar utan skugga. Och i denna extrema värmen är det ännu mer plågsamt utan skugga.
 
Här märks framförallt att det är insekterna som besvärar. Min är tydligt irriterad på dem. Vi har inte så mycket broms längre men så hysteriskt mycket vanliga små husflugor. Som moln runt hästarna... När jag kom till stallet idag vid tio kom två andra hästar i galopp när de hörde bilen, trots de har flugtäcke och luvor. De har stått inne dagtid de senaste dagarna, ca fem sex timmar. Märks att det är uppskattat, min stökhäst lämnar fina hela högar och boxen ser nästan orörd ut så hon står eller ligger nog bara och vilar. Efter en vanlig natt annars eller några timmar inne när hon tycker hon borde vara ute är det mer pulveriserat och inga hela högar.. :p

Min är ju nordsvensk och har lång man. Vissa dagar är hon svettig när hon går in men hon ser inte påverkad ut av det. Pigg, glad, äter och dricker. Häromdagen var det även så varmt i stallet att hon blev svett där inne. Men där är åtminstone ingen sol och mindre flugor. Hon var dock nära värmeslag när hon var två och fick panik över bromsar eller styngflugor, och sprang som en tok i hagen i varmt soligt väder. När hon väl kunde tas in i stallet var hon rejält medtagen och fick kylas med kallvatten en stund och sen stå inne länge för återhämtning. Inget mer behövde göras då men utan kylning och paus från flugorna vet jag inte hur det hade gått. Så ja jag håller med om att det snarare är insekter som är problemet.
 
Jag har hus som skuggar, både inne och precis utanför. De har däremot hittat en "fläck" där det alltid fläktar och väljer att stå där istället, i solen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 775
Senast: axel
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 342
Senast: M-Meduza
·
Utrustning Min helklippta häst börjar anse att det lättare vintertäcket + fleecetäcke är för kallt nu, så jag ska köpa nytt. Jag förstår att ett...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: Bebben
·
Hästvård Jag blir tokig på täckeshysterin. Jag önskar jag slapp den hemma i mitt stall. Nu är jag så irriterad att jag bara måste skriva av mig...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
16 006
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp