Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok. nu menade jag nog att den kunde övergå till fett VIA omvandling...
Men om systemet är stört- är det samma?
vet man?
Någon försökte få henne att ge en indikation på vad som är en stor giva.. på en frisk häst. En hårt arbetande som är i behov av detta.Soja innehåller fytinsyra som bland annat hämmar upptaget av viktiga mineraler, t.ex. zink, koppar, järn och magnesium. Hästen kan inte tillverka det enzym (fytas) som bryter ner fytinsyra.
Soja innehåller även ett starkt trypsinhämmande ämne (trypsin är ett enzym som spjälkar protein till peptider och bryter ner aminosyrorna arginin och lysin).
Dessutom finns det risk för hormoniella effekter av soja (soja innehåller fytoöstrogener) och negativ påverkan på sköldkörtelfunktionen (soja innehåller isoflavoner).
Små mängder soja är nog inte farligt att ge men större mängder bör man nog undvika.
Man kanske kommer att införa det som test... som troligen säger mkt mer.
fri tillgång... ja även om man nu försöker att minimera ätandet med diverse nät o konstruktioner så hur vet man hur mkt de får i sig?
Mår lite illla när man ser små ponnies-. ja även stora som står o äter- deras enda sysselsättning.- vilket liv.
titta på unghingstar som leker stor del av tiden o rör sig mkt. många timmar/ dag.
En häst som inte blir exhalterad över annat än mat- mår den bra?
hästar mår bra av att se annat än sin hage- de strövande betesdjuren.
Vi borde införa en lag om att hästar borde få komma ut lika mkt som hunden.
Titta på hur mkt hästarna rört sig när det varit mkt snö eller skarsnö- oavsett storlek på hagen.
Sätt lite press på djurägarna.
Avelsdjur exkl.
Som sagt, protein är kroppens sista val som energikälla. Det är omständigare
för cellerna och inte heller särskilt energirikt jmf. med fett.
Men jag har inte tillräcklig kunskap för att analysera varför IR-hästar tycks ha svårt att bränna sina fettdepåer. Jag tror att protein i föda för häst/människa är tämligen ofarligt. Så länge njurarna är friska.
Jag har trott att det varit IR på henne i alla år och skött henne därefter.
För 5 år sedan fanns det inte så mycket om det och jag hade ingen vetr. som var påläst i området och tog inte så mycket fasta på mina frågor ang hur hennes beteende gentemot mat, vattenkonsumtion och hur hon bildar depåer.
Hon bildar depåer på klassiska ställen och hennes bulor ovanför ögonen. Dessa tar jag som en stark varning att nått är på gång..Minns att jag 2 veckor innan förra fånganfallet kontaktade 2 olika vetr.ang dessa bulor och båda stod som frågetecken och trodde bara det var en allergisk rektion på gräs eller dyl typ som när de svullnar up i körtlarna vid ganaschen.
Ett överskott av protein utsöndras i urin. Protein kan inte omvandlas till fett, helt omöjligt, biokemiskt. Protein används i sista hand som energikälla.
Och hur länge tro du njrarna klara sig?
Ett överskätt av protien är like färlig som öveskött av sockret!
Det hälla påmina mig om den missbruker som hittit Jesus, dom kan aldrig hitta ett mellan väg att ta.
Bra inlägg förutom att det var Metforminet som gjorde att depåerna till slut försvann. Även byte mot halm gjorde sitt.
"Depåerna försvann på mindre än en vecka."...
Den blev mindre totalt sett. Hela hästen bestog även av vanligt fett.
Deamineringen sker i levern där aminodelen omvandlas till urinämne. Det är inte hela aminosyror som kommer till njuren.Det stämmer att det är kvävet-gruppen som utsöndras i urinet. Det är slutprodukten. Men till njuren når aminosyror = proteinets mindre beståndsdelar och vidare i njuren renas urean och kroppen tar tillbaka det som är värt att behålla, men inte i proteinform det är njurens kapilärer alldeles för små för att hantera.
Jag är inte insatt i hur denna reglering sker. Men oavsett vilket så måste det bli ett energiöverskott från resterna vid deamineringen. Detta överskott måste ju ta vägen någonstans. Energin kan knappast försvinna.Jag har inte stött på att överkott av protein skulle vara en signal till celler att lagra fett.
Jag vet inte riktigt vad glukagon har med proteinöverskott att göra men det var kanske i ett annat sammanhang.Glukoagon nämnde någon i ett inlägg.
eller ett underskott på ngn av de essentiella aminosyrorna.Det finns en slags jämvikt för det behov kroppen har av protein, när det finns överskott och kroppen är nöjd, så utsöndras det.
Det tyckte jag var läskigt med vilken Bukefalists häst det nu var (glömt tyvärr). Den hade normala värden på enkla fasteblodprovet. Men 'stack' något fruktansvärt högt vid glukosbelastning.