Insulin resistent. Hur går det?

Bukefalos 30 år!

Sv: Insulin resistent. Hur går det?

Ok. nu menade jag nog att den kunde övergå till fett VIA omvandling...

Men om systemet är stört- är det samma?
vet man?

Raggsock - man kikar på glukos och insulin i förhållande till varandra i Sverige med. Insulinprov ska alltid tas och bedömas ihop med glukosprov.

Dock tror jag inte vi lika uttalat kvoträknar - å andra sidan håller vissa på att frångå kvoten - så man kan bli yr i huvudet av mindre.

Men Sverige har ett högre gränsvärde ja, frågan är om det är pga annan analysutrustning eller annan bedömning bara? Olyckligt och förvirrande är det dock, och vore hemskt bra om de internationellt kunde enas om både exakt hur ta prov - och hur tolka det och diagnosticera.

Ok. nu menade jag nog att den kunde övergå till fett VIA omvandling...

Men om systemet är stört- är det samma?
vet man?

Som sagt, protein är kroppens sista val som energikälla. Det är omständigare
för cellerna och inte heller särskilt energirikt jmf. med fett.

Men jag har inte tillräcklig kunskap för att analysera varför IR-hästar tycks ha svårt att bränna sina fettdepåer. Jag tror att protein i föda för häst/människa är tämligen ofarligt. Så länge njurarna är friska.

Ang fettdepåerna så har jag tolkat det som att största problemet är själva insulinresistensen. Normalt så när blodsockret höjs så ökar insulinet och receptorer reagerar. Cellerna 'öppnar' och får bränsle (glukos). När cellerna fått det de behöver, så ev överskott lagras in som fett.

Men en IR-häst där receptorerna inte reagerar så leder det till att trots att cellerna 'svälter' så tolkar kroppen det som att det höga blodsockret är ett överskott, och det lagras in som fett.

Dvs det är inte bara ett minskat behov, utan att det blir en felfördelning och näring som skulle använts som bränsle felaktig tas för överskott och blir fettdepåer.

För nog för att depåjäklarna (spec nacken) kan sitta som närmast berget, så samtidigt så kan en IR-häst lika extremsnabbt som de kan sätta depåer - bli av med dem. När jag fick ner sockret i grovfodret för Lillen, så på mindre än en vecka formligen RANN det av honom depåer. Och omvänt, när hans IR blir sämre så kan han sätta depåer på en vecka. Men just att de faktiskt kan försvinna otroligt fort utan att man tillför mindre MJ, protein osv är för mig ett stöd just för att huvudproblemet är när det blir felfördelat och inte att man tillför t ex protein. I så fall skulle det inte kunna variera så stort på exakt samma giva av exv protein.

IR-hästar verkar inte få bort sina depåer förrän hästn är i övrig väldigt smal- som sista resurs- överlevnad.

Här skrev Spader Ess ett bra inlägg om sojan- o jag som är bråkig vill gärna höra hur det KAN påverka IR-hästar.:angel:

Soja innehåller fytinsyra som bland annat hämmar upptaget av viktiga mineraler, t.ex. zink, koppar, järn och magnesium. Hästen kan inte tillverka det enzym (fytas) som bryter ner fytinsyra.

Soja innehåller även ett starkt trypsinhämmande ämne (trypsin är ett enzym som spjälkar protein till peptider och bryter ner aminosyrorna arginin och lysin).

Dessutom finns det risk för hormoniella effekter av soja (soja innehåller fytoöstrogener) och negativ påverkan på sköldkörtelfunktionen (soja innehåller isoflavoner).

Små mängder soja är nog inte farligt att ge men större mängder bör man nog undvika.
Någon försökte få henne att ge en indikation på vad som är en stor giva.. på en frisk häst. En hårt arbetande som är i behov av detta.

Jag har trott att det varit IR på henne i alla år och skött henne därefter.
För 5 år sedan fanns det inte så mycket om det och jag hade ingen vetr. som var påläst i området och tog inte så mycket fasta på mina frågor ang hur hennes beteende gentemot mat, vattenkonsumtion och hur hon bildar depåer.
Hon bildar depåer på klassiska ställen och hennes bulor ovanför ögonen. Dessa tar jag som en stark varning att nått är på gång..Minns att jag 2 veckor innan förra fånganfallet kontaktade 2 olika vetr.ang dessa bulor och båda stod som frågetecken och trodde bara det var en allergisk rektion på gräs eller dyl typ som när de svullnar up i körtlarna vid ganaschen.

Någon som har en IR häst och inte behandlat med metaformin ?

Jag har lärt mig förr att soja ska man inte ge till vuxna hästar, det är för "starkt", möjligtvis ge till föl/unghäst som behöver tillskott.

Uppenbarligen har teorierna ändrats:).

Alexandra, när det gäller fettdepåerna, är de "rörliga" eller sitter de fast?

En av mina hästar har vad jag tolkar som ödem i en muskel, går att massera bort eller trycka bort. Hur reagerar fettet på en sådan behandling?

Bra inlägg förutom att det var Metforminet som gjorde att depåerna till slut försvann. Även byte mot halm gjorde sitt.
"Depåerna försvann på mindre än en vecka."...:rofl:
Den blev mindre totalt sett. Hela hästen bestog även av vanligt fett.

Vad händer om du inte hela tiden ger Metformin?

Du blöter ju inte silaget nu. Kanske är läge nu om den går upp igen.

Motion är iallafall den enda o vettiga kuren för IR-hästar.

Är den sjuk- ska den ha mindre mat eller bytas ut mot ngt kalorisnålare. Intag ska vara= förbrukningen.

Grovt långstråigt hö tar längre tid att äta än strimlat o t o m blött silage.
De behöver knappt tugga- rena betet. Dessutom behöver de inte repa loss det eller leta efter en god tugga- allt är gott.:d

Att ge blött till svårfödda är en sak.

Man kanske kommer att införa det som test... som troligen säger mkt mer.

fri tillgång... ja även om man nu försöker att minimera ätandet med diverse nät o konstruktioner så hur vet man hur mkt de får i sig?

Mår lite illla när man ser små ponnies-. ja även stora som står o äter- deras enda sysselsättning.- vilket liv.

titta på unghingstar som leker stor del av tiden o rör sig mkt. många timmar/ dag.

En häst som inte blir exhalterad över annat än mat- mår den bra?

hästar mår bra av att se annat än sin hage- de strövande betesdjuren.

Vi borde införa en lag om att hästar borde få komma ut lika mkt som hunden.:grin:
Titta på hur mkt hästarna rört sig när det varit mkt snö eller skarsnö- oavsett storlek på hagen.
Sätt lite press på djurägarna.
Avelsdjur exkl.

WOW!!
Hur ofta har inte vi ALLA! onskat THERE SHOULD BE A LAW!!!!
Jag tycke vi har alldeles för mycket djur lager. Skulla vi införa mer då skulla det inte vara månge som fick har lov att äger en guldfisk.
Lagen se inte på den individen men ta alla över med ett kam och dom som har en god hästhållning skulla drabba like mycket som dom som borda inte här med häster att göra.

Annars är din grund princip det samma som min:
Häster är ett gräs ätande flock djur som klara sig bäst med så lite inblanding av oss.

Som sagt, protein är kroppens sista val som energikälla. Det är omständigare
för cellerna och inte heller särskilt energirikt jmf. med fett.

Men jag har inte tillräcklig kunskap för att analysera varför IR-hästar tycks ha svårt att bränna sina fettdepåer. Jag tror att protein i föda för häst/människa är tämligen ofarligt. Så länge njurarna är friska.

Och hur länge tro du njrarna klara sig?
Ett överskätt av protien är like färlig som öveskött av sockret!
Det hälla påmina mig om den missbruker som hittit Jesus, dom kan aldrig hitta ett mellan väg att ta.

Jag har trott att det varit IR på henne i alla år och skött henne därefter.
För 5 år sedan fanns det inte så mycket om det och jag hade ingen vetr. som var påläst i området och tog inte så mycket fasta på mina frågor ang hur hennes beteende gentemot mat, vattenkonsumtion och hur hon bildar depåer.
Hon bildar depåer på klassiska ställen och hennes bulor ovanför ögonen. Dessa tar jag som en stark varning att nått är på gång..Minns att jag 2 veckor innan förra fånganfallet kontaktade 2 olika vetr.ang dessa bulor och båda stod som frågetecken och trodde bara det var en allergisk rektion på gräs eller dyl typ som när de svullnar up i körtlarna vid ganaschen.

Det har varit exakt så för mig med. Jag har också behandlat min som IR i alla år frånsett att möjligheten att sockertesta har inte funnits samt att jag inte förstått vikten av det utan bara sett på den totala energin.
Jag frågade också veterinären om min hästs svullnader kring ögonen. Jag t o m sa att kan det ha att göra med hans fångkänslighet, neeej fick jag till svar.
Några veckor senade hade han fång.
Man blir förbannad när man läser att samma sak händer fler!!"!:devil:

Nu när min häst mår bättre och får bra kost så försvann bulorna kring ögonen och svullnaden mellan ganacherna. Samtidigt försvann smärtan i hovarna.
Kanske är det som många hästar får på sommaren vid ganacherna snarare en reaktion på socker i betet?!?!?!

Ett överskott av protein utsöndras i urin. Protein kan inte omvandlas till fett, helt omöjligt, biokemiskt. Protein används i sista hand som energikälla.

Det är väl mest kvävet i proteinet som utsöndras i urinen? Resten dvs själva kolskelettet går in i energimetabolismen och omvandlas då till energi. Om det då blir ett enerigöverskott i kroppen borde det väl i alla fall delvis kunna omvandlas till fett. Eller också tänker jag fel, är lite trött i huvudet. Men kroppen måste ju själv kunna bilda en hel del fettsyror (alla utom de essentiella) som sedan kan bilda fetter?

Sedan har jag förstått det som att det är en ganska kostsam process att omvandla proteiner till energi (bla så kostar det en del att bilda urin och svett för att bli av med kvävet).

Och hur länge tro du njrarna klara sig?
Ett överskätt av protien är like färlig som öveskött av sockret!
Det hälla påmina mig om den missbruker som hittit Jesus, dom kan aldrig hitta ett mellan väg att ta.

Källa?

Hästar är designade att tolerera stora proteinöverskott, då betesgräs innebär extrema överskott vissa perioder på året.

Så ett proteinöverskott från grovfoder är de väl rustade för. Vissa indivier får svårt att hålla hullet uppe vid överskott dock, då det kostar att ta hand om det.

Bra inlägg förutom att det var Metforminet som gjorde att depåerna till slut försvann. Även byte mot halm gjorde sitt.
"Depåerna försvann på mindre än en vecka."...:rofl:
Den blev mindre totalt sett. Hela hästen bestog även av vanligt fett.

Nej axel, som vanligt hittar du på. Jag talar om när jag bytte från hö till silage, och därmed fick ner sockret. Dvs under pågående fånganfall. LÅNGT innan något metformin. Och ingen halm heller.

Min är ju inte bekräftad men har genom åren haft alla symtom på IR så han behandlas som en sådan. Bytte stall i somras och efter det, peppar peppar så mår han kanon! Men jag tar en dag i taget och jag måste vara skitnoga med vad jag stoppar i honom, det räcker med att en bal har högre värden för att han skall bli sämre igen nu känner jag ju igen varje litet symtom och kan stoppa på en gång.

W är hyperkänslig mot proteinöverskott (förutom socker) vare sig det kommer från grov eller kraftfoder och det triggar igång hans kropp ganska snabbt, så det är en evig balansgång. Därmot så kan jag ge honom ett överskott på MJ utan negativ reaktion. Fetter av alla de slag triggar också igång hans kropp, han reagerar även negativt på normalintag av mineraler. Så att tro att man skall kunna ha en normal balansering på honom är bara att glömma, men det fungerar ändå väldigt bra idag och jag ser honom som en normal häst då allt blivit vardag.

Han äter sedan i höstas begränsat med hösilage, betfor och gammalt gräs. Hade en period i vintras då jag la dit lucern för jag ansåg att behovet fanns men det gick inte lång stund förren han började uppvisa depåer och sänkt allmäntillstånd igen. Så nu får han gå på sitt egna individuella proteinintag. Börjat bli nervös inför sommaren redan nu men det går som det går jag kan inte göra mer än jag gjort det sista året nu.

Han är även igång och tränar i stort varje dag med något. Kan jag inte rida eller röra på han tillräckligt visa dagar så ser jag till att de får köra ett race i hagen. Han vilar högst en dag i veckan. Från attvara på väg att bli utdömd i Juli-10 med en överfet kropp med depåer, smärta i hela kroppen och hovar under år så är han idag ganska smal, periodvis smärtfri i sin kropp (räknar med ca två års rehabilitering av muskler och leder att återhämta sig), inga symtom från hovarna och så harmonisk och glad och tagit ledarrollen i hagen och är väldigt nöjd trots begränsat intag av foder.

15 mars 2010

30603932.jpg

21 maj 2010

30995194.jpg

Efter flytten

1 sep 2010

31582906.jpg

14 mars 2011 årets första gyttjerullning.

32209945.jpg

Det stämmer att det är kvävet-gruppen som utsöndras i urinet. Det är slutprodukten. Men till njuren når aminosyror = proteinets mindre beståndsdelar och vidare i njuren renas urean och kroppen tar tillbaka det som är värt att behålla, men inte i proteinform det är njurens kapilärer alldeles för små för att hantera.

Jag har inte stött på att överkott av protein skulle vara en signal till celler att lagra fett.

Glukoagon nämnde någon i ett inlägg. Det hormonet har som uppgift att lagra överskott av glukos till glykogen (längre molekyl av glukos) i levern. När det glukoset i blodet är förbrukat frigörs glykogen, som varar ganska länge. Oftast inte längre än till man intar ny föda. Fett stå på tur om glukogen tar slut i levern och det finns oftast en stor reservoar i vanliga fall.

Protein är viktigt för kroppen, men inte som energikälla. Men så pass viktigt att celler använder amimosyror och peptider till mängder av funktioner och inte minst för immunförsvaret. Det finns en slags jämvikt för det behov kroppen har av protein, när det finns överskott och kroppen är nöjd, så utsöndras det.

Senast ändrad:

Jag är inte riktigt med på hur du menar.

Det stämmer att det är kvävet-gruppen som utsöndras i urinet. Det är slutprodukten. Men till njuren når aminosyror = proteinets mindre beståndsdelar och vidare i njuren renas urean och kroppen tar tillbaka det som är värt att behålla, men inte i proteinform det är njurens kapilärer alldeles för små för att hantera.
Deamineringen sker i levern där aminodelen omvandlas till urinämne. Det är inte hela aminosyror som kommer till njuren.

Jag har inte stött på att överkott av protein skulle vara en signal till celler att lagra fett.
Jag är inte insatt i hur denna reglering sker. Men oavsett vilket så måste det bli ett energiöverskott från resterna vid deamineringen. Detta överskott måste ju ta vägen någonstans. Energin kan knappast försvinna.

Glukoagon nämnde någon i ett inlägg.
Jag vet inte riktigt vad glukagon har med proteinöverskott att göra men det var kanske i ett annat sammanhang.

Det finns en slags jämvikt för det behov kroppen har av protein, när det finns överskott och kroppen är nöjd, så utsöndras det.
eller ett underskott på ngn av de essentiella aminosyrorna.
Men än en gång så är det inte hela proteinet som utsöndras dvs inte hela aminosyran utan endast en del av den.

Det är inte lätt att uttrycka sig. Du verkar vara påläst men det är ändå svårt för mig att förklara när man inte vet vilka kunskaper du har. Man pratar gärna förbi varandra - vi är på olika stället in kroppen.

Som du var inne på att levern deamnierar aminosyror och urea bildas som når njuren så småningom.

Jag har inte blandat in levern för jag är i njuren. Cirkulerande aminosyror (bla.) når njuren via blodet, filtrering sker och vissa ämnen går tillbaka till blodet och vissa utsöndras till urean där ytteligare sortering görs för att
Mängden kvävet i urin står i direkt förhållande till aminosyrorna proteinmetabolismen (kommer ej ihåg - 1:5 kanske).

Glukagonet skrev jag bara om för jag kom det. Har inget med proteinöverkottet att göra.

Energi ifrån deaminerade aminosyror tror jag är försumbar. Viss energi försvinner ju alltid i form av värme, tex. Det jag lärt mig om energiutvinningen i celler är att kolhydrater, fett och protein genomgår vissa komplexa bestämda steg för att frigöra energi. Alla måste genomgå flera steg för att bilda högenergimolekyler. Det är kroppen sätt att vara ekonomisk och rationell. Kolhydrater och fett är värt besväret medan proteiner inte har samma förutsättningar att producera dessa högenergimolekyler. Men viktigt är också att kolhydrater, fett och proteiner kommer i rätt form, på rätt plats, annars sker inte stegen i rätt ordning och reaktionerna kan inte ensk börja.

För att förtydliga.

Protein består av aminosyror och dom är långa, eller snarare stora, veckade och mer som knyten.
Pepider är flera aminosyror men inte så långa som proteiner.
Aminosyror är specifika molekyler och som "enhet" är proteinets minsta byggsten.

Det tyckte jag var läskigt med vilken Bukefalists häst det nu var (glömt tyvärr). Den hade normala värden på enkla fasteblodprovet. Men 'stack' något fruktansvärt högt vid glukosbelastning.

Kanske min ponny? Minns dock inte om jag skrev hennes värden men det var precis så.

*KL*

Min ponny är IR. Just nu mår hon bra, men hon har mått riktigt dåligt skulle jag tro. Hon får bara hö och mineraler, motioneras nästintill dagligen men hon har haft problem med ett bakben, trampat av sig en sko och jag har haft influensa sedan årskiftet så vi har en nere period nu med motionen... Men hon har klarat det bra! Förvånandsvärt bra, inga mer depåer eller att depåerna hon har nu har blivit spända, super! Jag fruktar just nu för våren! Hur jag ska göra när gräset börjar växa i vinterhagen... pust. Samtidigt vill jag inte hålla henne för min skulle, utan hon ska ju må bra också. Det var mycket enklare när jag trodde att hon "bara" var fet....

April förra året..

dsc_1251_137502711.jpg

Januari i år.

dsc_0194_121760878.jpg

Februari..

dsc_0009_137501990.jpg

Liknande trådar

• Fång
  • Gasig häst
  • Udda beteende vid tandtappning
  • Ett hästköp som inte blev som tänkt.

Hästnyheter