Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Alltså, det kanske är inte är hans bebis men för i hela helvete. Han har ju valt att stanna kvar hos dig, då får han faktiskt ta och hjälpa till också tycker jag. Hade aldrig klarat av att bara ignorera min partners behov av hjälp så där. Jag hade seriöst skrikit åt karl fan att dra någonstans. Förlåt men :rage:
Det förstår man verkligen med Ps bemötande. Det är inte okej av honom Karamellen. Du hade haft det lättare utan den energitjuven det förstår man bara av det lilla du delat här ❤️

Börjar fundera om ni inte har rätt i detta faktiskt.
Nu försvann han igen. Hade väl någon anledning att han skulle jobba men det är bara någon dålig bortförklaring.
Det är för att jag är dötrist och inte vill/kan hitta på något utan behöver vara hemma just nu.

Nu försvann han igen. Hade väl någon anledning att han skulle jobba men det är bara någon dålig bortförklaring.
Det är för att jag är dötrist och inte vill/kan hitta på något utan behöver vara hemma just nu.

Du är inte dötrist, du tar hand om din bebis. Jag var jätte tråkig i i alla fall tre månader som jag sa i ett annat inlägg. Prioriterade bara bebis, storasyster och mig själv. Hemmet, matlagning och att umgås var så icke intressant just då, det fick maken göra, alt det blev mycket hemkörning/frysträtter. Nu hade jag turen att vår andra bebis var en rätt så nöjd kille som mest sov de tre första månaderna. Det var annat med dottern dock.

Du är nog inte dötrist. Bara en mamma med bäbis och därmed de möjligheter och behov som en sådan normalt har. Vilket knappast är någon överraskning.

Men hans intresse råkar vara något annat än att ha familjeumgänge. Knappast din uppgift att ändra dig själv eller dotterns existens för att tillgodose det...

Fast det handlar inte om bra resp dålig människa.
Säger jag att det handlar om ett glas så handlar det om ett glas. Inte två. Inte tio utan om ett just ett glas.
Att du tycker att jag inte ”kunnat hantera” får stå för dig.
I dina gamla inlägg vet jag att du skrev att när du blev gravid/skulle få bebis skulle du absolut aldrig få några tankar och sug efter alkohol. För barnet skulle vara absolut viktigast och det fick bara 100% INTE bli något drickande då för dig. För att DU insåg själv att det vore väldigt skadligt för barnet.
Du skulle också innan du blev gravid gång efter gång "bara ta ett glas". Det blev kaos!

Försök komma ihåg det nu när det är jobbigt med annat i livet, du är trött etc. Du kan inte dricka bara ett glas. Och du vet innerst inne att för barnets skull vore det väldigt dåligt om du drack nu.

Hoppas du kan hitta stöd som hjälper dig både med nykterheten och kanske tom med bebis(så du får vila lite/göra ngt för dig själv).

Och hushåll med din energi. Om någon person, utom bebis, tar en massa energi- kanske den bör bort då? Du kanske inte har råd att loosa så mkt energi nu när du har bebis?

Ni kan inte jämföra mig med den där hemska historien.

Nej, varje situation är unik och jag tycker också att det är lite konstigt att jämföra med den historien där barnet dör.

Men du kan bli av med vårdnaden av ditt barn om du testar att dricka och du faller tillbaka i gamla mönster. Det är ju för att rädda barnet som inte klarar sig själv, när föräldern inte kan.

Vad tänker du själv om detta, och vad eventuella slutsatser leder till?

Jag tycker inte alls att du verkar trist - som är ett negativt laddat ord - utan snarare att du har prioriterar att vara hemma med din bebis, vilket är vad de flesta nyblivna mammor gör. Jättebra, i min värld.

Din partner har dock inte (verkar det som) varit delaktig i att skaffa barn (som du troligen fått med en annan man), så han gör rent krasst inte heller något direkt fel, tycker jag.

Ni är inte kompatibla med hur ni vill leva era liv just nu, och antingen får ni leva mer på varsitt håll ett tag, eller så får ni separera. Vad som funkar för er.

När du blivit gravid lät det på dig som att du hade förhoppningen om att P skulle vilja ha och vara med barnet när det väl kommit. Jag kan förstå din förhoppning om att ni alla tre skulle leva som en familj tillsammans, men jag tror det är dags snart att inse att det inte blev som du hoppades på. Ju längre du håller fast vid denna förhoppning, och du tar på dig skulden som att det skulle vara du som inte är tillräcklig, desto längre behöver du leva i stressen som det innebär.

Hitta andra stabila stöttare än P, det kommer att vara till bättre hjälp i längden!

Jag är bara så trött och less på allting.
På p och på allt.
Försökte få han att byta blöja och då sa han att det inte var hans ansvar.

Är bara så ledsen för precis exakt allting.
Dessutom ont i huvudet.
Längtar tills jag vet om jag kan ta naltrexon eller inte. Hoppas det funkar. Är så fruktansvärt dödstrött på alla tankar nu.
Det kan mycket väl vara hans ansvar ,ska han svara det om han är pappan oxå? Vilken rövhatt!

Nej, varje situation är unik och jag tycker också att det är lite konstigt att jämföra med den historien där barnet dör.

Men du kan bli av med vårdnaden av ditt barn om du testar att dricka och du faller tillbaka i gamla mönster. Det är ju för att rädda barnet som inte klarar sig själv, när föräldern inte kan.

Jag tycker inte alls att du verkar trist - som är ett negativt laddat ord - utan snarare att du har prioriterar att vara hemma med din bebis, vilket är vad de flesta nyblivna mammor gör. Jättebra, i min värld.

Din partner har dock inte (verkar det som) varit delaktig i att skaffa barn (som du troligen fått med en annan man), så han gör rent krasst inte heller något direkt fel, tycker jag.

Ni är inte kompatibla med hur ni vill leva era liv just nu, och antingen får ni leva mer på varsitt håll ett tag, eller så får ni separera. Vad som funkar för er.

När du blivit gravid lät det på dig som att du hade förhoppningen om att P skulle vilja ha och vara med barnet när det väl kommit. Jag kan förstå din förhoppning om att ni alla tre skulle leva som en familj tillsammans, men jag tror det är dags snart att inse att det inte blev som du hoppades på. Ju längre du håller fast vid denna förhoppning, och du tar på dig skulden som att det skulle vara du som inte är tillräcklig, desto längre behöver du leva i stressen som det innebär.

Hitta andra stabila stöttare än P, det kommer att vara till bättre hjälp i längden!
Fast i och med att P väljer att stanna med karamellen har han samtidigt valt att leva med och ta hand om ett spädbarn tycker jag. Det är inte som om han inte varit medveten om allt från början. Det står honom fritt att lämna om det inte passar.

Ni kan inte jämföra mig med den där hemska historien.
Jag jämför inte dig med den historien. Jag jämför dig med det jag själv fått uppleva som barn till mamma där ingen anknytning fanns och med en alkoholiserad pappa, jag jämför dig med andra där barn växer upp i alkoholiserades hem. Det blir aldrig bra. För barnet. Så mycket trauman.

Du fick så många reaktioner när du började prata om barn innan du ens var nykter, men du höll fast vid att det skulle förändra allt. Vi var många som sa att det inte skulle göra det. Nu är vi här och det har inte förändrat din sjukdom. Du ser det själv.

Jag må vara hård, men jag ser att du har två val. Det ena är att lämna bort ditt barn till socialen och sedan leva ditt liv hur helst du vill med alkohol, män och allt du vill ha som tröst och bedövning för dina inre demoner. Det andra är att sparka ut din partner och andra tillfälliga män som ändå inte beter sig vettigt, ur ditt liv, ringa din sponsor, ringa vc, ta hjälp av nätverk runt dig med bebis, ta hjälp av socialen för det samma och aldrig någonsin mer dricka alkohol, för ditt barns skull.

För nu handlar det inte om dig längre, det såg du till när du skapade henne. Ditt ansvar är att sörja för ditt barn och det gör du i allra fösta hand genom att ta hand om din sjukdom så att du inte orsakar lidande för ditt barn.

Jag förstår helt och fullt att alkoholism är en beroendesjukdom och förstår lidandet med det, men när man tillför ett barn i bilden får man verkligen ta all hjälp man kan för att bli helt frisk så fort det går och sluta dra ut på det.

Fast i och med att partnern väljer att stanna med karamellen har han samtidigt valt att leva med och ta hand om ett spädbarn tycker jag. Det är inte som om han inte varit medveten om allt från början. Det står honom fritt att lämna om det inte passar.

De är väl inte sambos? Och båda parters val, säger jag. Han är nöjd med att komma och gå som han vill, har sin häst på ett bra ställe med extra service. Och @karamelldrottningen vill inte göra slut, så då rullar det ju på? Om båda parter säger att vi kör på såhär, så kommer det ju att fortsätta tills någon säger stopp. Och så länge det mesta verkar vara på hans villkor så ser jag inget som tyder på att han skulle göra slut och kanske behöva hitta nytt ställe till sin häst.

Jag jämför inte dig med den historien. Jag jämför dig med det jag själv fått uppleva som barn till mamma där ingen anknytning fanns och med en alkoholiserad pappa, jag jämför dig med andra där barn växer upp i alkoholiserades hem. Det blir aldrig bra. För barnet. Så mycket trauman.

Du fick så många reaktioner när du började prata om barn innan du ens var nykter, men du höll fast vid att det skulle förändra allt. Vi var många som sa att det inte skulle göra det. Nu är vi här och det har inte förändrat din sjukdom. Du ser det själv.

Jag må vara hård, men jag ser att du har två val. Det ena är att lämna bort ditt barn till socialen och sedan leva ditt liv hur helst du vill med alkohol, män och allt du vill ha som tröst och bedövning för dina inre demoner. Det andra är att sparka ut din partner och andra tillfälliga män som ändå inte beter sig vettigt, ur ditt liv, ringa din sponsor, ringa vc, ta hjälp av nätverk runt dig med bebis, ta hjälp av socialen för det samma och aldrig någonsin mer dricka alkohol, för ditt barns skull.

För nu handlar det inte om dig längre, det såg du till när du skapade henne. Ditt ansvar är att sörja för ditt barn och det gör du i allra fösta hand genom att ta hand om din sjukdom så att du inte orsakar lidande för ditt barn.

Jag förstår helt och fullt att alkoholism är en beroendesjukdom och förstår lidandet med det, men när man tillför ett barn i bilden får man verkligen ta all hjälp man kan för att bli helt frisk så fort det går och sluta dra ut på det.
Allt det där gör jag redan förutom att jag inte kastat ut någon.

Det var mest i temat bra podd som jag rekommenderade. Just nu verkar du vara 100% bra mamma. Snälla fortsätt med det.

Missuppfattar jag eller är han bara intresserad att umgås om du är rolig och initiativrik?
Jag blir ...arg.

Jag undrar lite hur du ser på dina förhållanden, är dom ur din synvinkel normala? alltså som dom brukar vara för dig? jag menar alltså inte hurvida du är monogam eller ej eller om din partner är barnets pappa utan helt enkelt om du tycker det är förhållanden värda att hålla fast vid för att dom är som förhållanden ska vara för dig?

De är väl inte sambos? Och båda parters val, säger jag. Han är nöjd med att komma och gå som han vill, har sin häst på ett bra ställe med extra service. Och @karamelldrottningen vill inte göra slut, så då rullar det ju på? Om båda parter säger att vi kör på såhär, så kommer det ju att fortsätta tills någon säger stopp. Och så länge det mesta verkar vara på hans villkor så ser jag inget som tyder på att han skulle göra slut och kanske behöva hitta nytt ställe till sin häst.
Särbos/stundtals sambos som jag förstått det. Jag förstår också helt och hållet Varför han gör som han gör och glider runt på en räkmacka men jag tycker absolut att det han gör är fel. Man går inte igenom en graviditet tillsammans med en människa, anser sig vara i ett nära förhållande och vägrar sedan hjälpa till med barnet (som dessutom kan visa sig vara hans) som man visste var på väg.

Men visst, avbrottet kräver en vilja från minst en part, det är klart han vinner på att stanna. Det betyder inte att det han gör inte är fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund