Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Ja lättare att hitta ursäkter om jag inte är tillräckligt motiverad att närvara och måste vara på en viss plats. Eller ursäkter är möjligen fel ord. Men det blir svårare få till och orken går till att ta sig från punkt a till punk b
Ja, precis. Men känns som om du är inne på att försöka undvika det nu ändå?
Kämpa dig igenom, vi hejar på dig!

Sen börjar en bebisgrupp vi ska börja gå på. Där vi kan gå länge. Fram tills hon blir ett år.
Helt nystartad så hoppas på övriga vettiga föräldrar.
Jag känner ju ingen med så små barn. Mina vänner har äldre barn eller också har de inga barn alls. Inga bebisar.

Skrev förresten redan när jag sökte att jag inte visste om jag skulle passa in i programmet. Så de får avgöra vad de tycker. Jag får ofta känslan av att inte passa in när det gäller sånt här.
Jag mår inte tillräckligt dåligt osv. Så är det oavsett vad nån här tror.
Jag mår bra också. Inte bara dåligt.

Nu syftar jag på det där digital grejen. Inte bebisgruppen.

Och jag skulle kunna ha en bar hemma. En sån där vissa hade i källaren eller vardagsrummet förr. Inte så vanligt numer.
Hus byggda runt cirkus 70 talet.
En sådan skulle jag rent teoretisk kunna ha utan att dricka en endaste droppe därifrån.
Så så ”sjuk” är jag inte.
Lägg av nu. Ingen bar ingen alkohol i ditt hem. Vad skall du med bar till om du inte skall dricka.

Lägg av nu. Ingen bar ingen alkohol i ditt hem. Vad skall du med bar till om du inte skall dricka.
Rent estetisk passar en sån inte alls in. Mitt hus är äldre än så. Skulle bara se konstigt ut.
Men om jag bott i bar-tidsenligt hus så hade jag kunna haft olika drycker där. För att framställa drinkar, vin men då lagom kylt. Det får nog stå under disken. Öl hör ju till en så det hade väl också funnits där.

Rent estetisk passar en sån inte alls in. Mitt hus är äldre än så. Skulle bara se konstigt ut.
Men om jag bott i bar-tidsenligt hus så hade jag kunna haft olika drycker där. För att framställa drinkar, vin men då lagom kylt. Det får nog stå under disken. Öl hör ju till en så det hade väl också funnits där.
Men du skall inte ha sånt hemma. Du skall inte dricka alls. Noll nada zero.

Är du ute för att provocera oss?
Jag talar om fakta. Att jag skulle klara av att bo så utan att dricka. Det är fakta.
Jag har varit i mängder med tillfällen där alkohol har funnits. Utan att dricka.
Åkt eller gått förbi mängder med systembolag utan att gå in.
Så ja det är bara fakta. Vissa klarar inte det. Men jag gör det.

Jag talar om fakta. Att jag skulle klara av att bo så utan att dricka. Det är fakta.
Jag har varit i mängder med tillfällen där alkohol har funnits. Utan att dricka.

Nej det är inte fakta. Det är din sjukdom som talar nu.
Nej du klarar inte det, punkt.

För bara någon vecka sen gick du en annan väg för att slippa gå förbi systembolaget. Vilket är jätteduktigt, verkligen jättebra! Men om du inte hade din sjukdom skulle du inte behöva gå en annan väg.
Kanske är dags ringa din sponsor, när du funderar över om en bar passar in?

Nej, det är inte fakta. Inte nu.

Fakta är att du spårat ur många gånger tidigare när du trott på förhand att du skulle ha kontroll. Fakta är att du nu har en liten fantastiskt dotter som är helt beroende av att du håller dig nykter så att du kan ta hand om henne, och inte utsätter dig själv för onödiga risker.

Detta är fakta, om du inte tidigare trollat och provocerat fram reaktioner. Om du varit uppriktig tidigare i dina inlägg så är detta fakta.

Antingen så är du just nu inne i ett förnekelsestadie, eller så är du på väg in i ett skov som du behöver bryta snarast möjligt. Tidigare kaos och återfall har ofta börjat med samma typ av argument: många tankar, många beskrivningar av hur du har druckit och hur det skulle kunna vara att dricka - och alltid samma försvar: det är bara en tanke! Och sen tar tankarna allt större plats och blir allt starkare, du velar fram och tillbaka och sen...

Se dina mönster och bryt i tid! Och ta för allt i världen dina mediciner oavsett om det känns som att du behöver dem eller inte. Du har inte råd att chansa på att du kanske skulle klara av att dricka, men kanske också förstöra för din dotter.

Brukar du själv gå tillbaka och läsa vad du skrivit tidigare?

Och jag skulle kunna ha en bar hemma. En sån där vissa hade i källaren eller vardagsrummet förr. Inte så vanligt numer.
Hus byggda runt cirkus 70 talet.
En sådan skulle jag rent teoretisk kunna ha utan att dricka en endaste droppe därifrån.
Så så ”sjuk” är jag inte.

Är det här någon form av tvångstanke/intrusiv tanke, som en del av alkoholismen?

Det är en jättekonstig sak att säga. Varför skulle någon vilja ha en bar hemma? Varför fantiserar du om att ha alkohol i huset?

Ja jag kanske har trollat hela tiden. Hela livet.
Jag kanske är en tant på 82 år som dricker måttligt på fredagar. Som virkar små gulliga mössor.
VEM VET

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn