Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Det är ju fantastiskt att alla ni som skriver har det så utomordentligt bra med era relationer mm. Jo det är bra. (Eller att ni iaf har det ok). Men för den skull behöver ni inte gå på mig som om jag vore den mest korkade människa på jorden. Det tycker jag blir fel.
Ni vet inte hur bebis mår. Jag vet. Jag ser henne hela tiden.
Nej jag är inte perfekt men sluta få allt att låta värre än vad det är tack.
Om det enda som var struligt eller stökigt i ditt liv var relationen till/läget med M och P skulle de flesta nog inte reagera. Men det jag och sannolikt de flesta reagerar på är mönstret. Som jag skrev i tidigare inlägg så att du börjar prata (skriva) om alkohol, att du skulle kunna låta bli att dricka, att du ska ha alkohol hemma, att du vill köpa alkohol mm mm kombinerat med att negligera din svåra beroendesjukdom. Att börja tycka att du inte behöver någon hjälp med något. Att du även aktivt börjar göra val som har potential att orsaka kaos i ditt liv, t ex bjuda in M och mörka det för P. Bara att bjuda in M för att du trodde han skulle säga nej visar på typen av agerande.

Allt detta är sådant som följer exakt samma mönster som du uppvisat här på forumet tidigare. Som slutat med återfall.

Och det är en sak att vara alkoholist och få ett återfall. Det är en helt annan sak att vara alkoholist, ensam vårdnadshavare till ett litet
barn och få ett återfall. Så folk här kommer reagera mycket mycket snabbare, skarpare och hårdare. Samhället kommer också att reagera, för att skydda din dotter.

Och du har ett val du måste göra - alkoholen eller bebis. Just nu vägrar du göra det valet och försöker istället, precis som i tidigare mönster, skifta fokus genom att bli defensiv, försöka få det att handla om andra mm. Men det handlar om bebis nu.

Ta hjälp. Ta emot hjälpen som finns. Du kommer inte klara det här själv. Det är svårt nog att vara alkoholist ELLER ensamstående bebis-mamma. Att vara båda samtidigt är inget du kommer klara själv utan att det kommer sätta spår och ärr hos bebis. Och ja det kan man säga utan att känna dig osv

Jag borde skrivit om annat jag gjort idag istället. Fattar inte varför jag tog upp tankarna tidigare i morse och det där med M.
Hade varit bättre antingen inte skriva något alls eller berätta om det andra.
Pyssel i stallet. Fixat med tvätten (iofs extremt ointressant). Köpt en sån där som skakar vagnen, ska bli spännande testa den imorgon mer. Skratten med P. Vi flamsar en del också. Allt är inte gravallvarligt eller konstigt mellan oss hela tiden.
Det hjälper inte att du börjar berätta om vita fluffiga moln, solnedgångar och allt gott. De flesta av oss kan läsa mellan raderna och förstå i alla fall.

Inser mer och mår hur svårt det kommer vara att gå skilda vägar.
Nästan allt han investerat i gör det svårare för mig att göra slut helt. Så har jag inte sett det innan men mycket känns verkligen som så nu.
Tex låset. Hur gör jag med det?
Hur ska jag undvika att han kommer in? Ska jag byta lås. Det känns så extremt på något vis.
Hästen kommer det vara jag som behöver leta stallplats till. Han är fullt medveten om att jag inte kommer kunna kasta ut hästen med kort varsel. Jag måste först veta att nya stället är bra.
Jag har kollat runt lite redan. Tidigare. Inget han tyckte verkade bra.

Alltså detta är verkligen jättesvårt.

Nästan allt han investerat i gör det svårare för mig att göra slut helt. Så har jag inte sett det innan men mycket känns verkligen som så nu.
Hur ska jag undvika att han kommer in? Ska jag byta lås. Det känns så extremt på något vis.
Hästen kommer det vara jag som behöver leta stallplats till. Han är fullt medveten om att jag inte kommer kunna kasta ut hästen med kort varsel. Jag måste först veta att nya stället är bra.

Bara den tanken "hur ska jag undvika att han kommer in?" är ju ett bevis på att du behöver göra slut, det ska inte behövas något för en rimlig människa att låta bli att gå in hos någon mer än att du säger EN gång att du inte vill ha honom där.

Är det hans häst så ska du givetvis inte leta plats, du får ge honom en rimlig uppsägningstid och resten har hans ansvar

Jag tror det rimligaste är att du går igenom allt sånt här, som med låset med någon du känner eller en hantverkare och skriver upp det. Prata inte med honom om det

Men så är det ju för alla som separerar. Det är varken svårare eller lättare för dig tbh. Att byta lås är väl den minsta saken i världen. Hästen är hans problem att lösa efter en uppsägningstid.

Varför ska du leta stallplats till hans häst?

Gör då det enklaste (och viktigaste) först.

Byt kod på ditt bank-id och ge honom inte den nya.
Byt lösenord på ställen där du har lösen istället för bank-id och ge honom inte de nya
Byt lösenord i appen för övervakningskameran (eller hur den nu funkar), det du ska göra är att förhindra att han ser vem som kommer och går hemma hos dig.
Ta bort hans tillgång till allt övrigt som är ditt.
(Och byt lås om du tror att han kommer att ta sig in hos dig mot din vilja, för mig låter det fruktansvärt att du inte ens tänker tanken men du har antagligen nåt skäl till det)

Dels behöver du göra det här av integritetsskäl, han ska inte kunna kontrollera dig och ditt som han gör nu.
Dels behöver du göra det som förberedelse för att faktiskt kunna göra slut så småningom. Innan du gör slut är det bra att han inte kan komma åt dig juridiskt och ekonomiskt när du väl gjort det. Det finns alldeles för många historier om vad hämndlystna dumpade ex kan hitta på.

Och stallplats är inte ditt problem, det är hans.

Det har jag inte gjort. Läs igen. Men om detta är den samlade bedömningen så konstaterar jag bara att just nu fixar jag inget extra -jättejobbigt-

Det är bara så det är. Just nu.
Kändes som att det skulle vara ett enkelt sätt för dig att hoppa av separationen - "tott sa att det är skitjobbigt, så så då skiter jag i att göra slut" ...eller det var ju egentligen precis det du skrev.

Jag menade, med mitt inlägg, att din känsla inte är unik för dig utan alla (nå nästan iaf) tycker det är skitjobbigt med separationer. Tror också den samlade bedömningen är att det är SÅ värt det jobbiga, för att komma ur det dåliga förhållandet.
Ge inte upp dina planer på separation! Vi skrämmer dig med mycket annat också - sånt som du väljer att ignorera. Ignorera det här också och kasta ut P!

Ja, byt lås.

Nej, leta inte stallplats åt hans häst. Det får han göra själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund