Inte få provrida som medryttare?

Jag tänker att det spelar in vilket upplägg som är tänkt - alltså vad är det hästägaren vill? När jag blivit medryttare har jag provridit vid första tillfället - för att det är framförallt ridhjälp man velat ha, och som fler skriver; många överdriver sin förmåga, så hästägarna har nog velat utesluta detta direkt.

Hade jag sökt medryttare till min häst hade jag absolut velat se ridning vid första tillfället, för att se att man har en ridstil som passar med min lille häst. Annars är det liksom ingen idé.
 
Vad bra att du har två provridningar. Har varit med om en provridning och sedan skulle man dyka upp helt själv gång nr två, utan någon egentlig diskussion om vad hästen behövde i sin ridning heller. Väldigt märklig känsla.
Jag var nervös att släpa min medryttare själv efter tre gånger :nailbiting: jag vill ju att medryttaren ska sköta hästen på ett bra sätt samt följa reglerna i stallet!!
 
Jag letade bara medryttarhäst en kort period och kom inte ens till provridning för det blev häst på helfoder istället, men jag blev erbjuden provridningar från annons. Utöver de ägarna som verkade lite mer normalt funtade var det en en del lite suspekta förslag från hästägare som ville ha medryttare. Nån ville inte visa foto på hästen i fråga då den ändå inte var till salu... ok? Som att man som medryttare inte ska bry sig alls om hur hästen ser ut? Kunde vara nån jättetrevlig annons på häst som framstod i form och riden som endast behövde hjälp 2 dagar i veckan och visst kunde jag komma och provrida på en gång... som efter lite frågor som motvilligt besvarades visade sig vara ett sto som stått avställd i typ ett år, ägaren hade misslyckats få hästen med föl så hästen stod och skrotade, hade annan problematik beteendemässigt, inte vad som beskrevs i annonsen alls.

Vad jag tycker är rimligt om man letar efter en medryttare och det inte är nämnt att det är igångsättning från marken som gäller eller att hästen är känslig för nya ryttare eller vad för specialsituation det nu kan vara som gör att ridning inte är på tapeten innan x nummer besök, är ett besök då ägare, medryttare och häst träffas upp och så får ägaren visa sin häst i hantering och ridning. Känner hen att medryttaren kan sitta upp redan på första besöket så är det ju bra men annars tycker jag väl normalt man helst ska kunna göra det andra gången man kommer dit.

Min häst kan vara klurigare i hantering än ridning med ny person så om jag sökte medryttare så skulle jag inte vara så orolig för provridning på första eller andra besöket men jag skulle vara väldigt försiktig med att släppa nån att göra iordning honom själv.
 
Jag är på jakt efter en medryttarhäst och har varit i kontakt med diverse hästägare och stötte på en som tyckte jag verkade knasig som ville provrida hästarna vid första besöket. Jag skulle istället åka ut några gånger och borsta dom först.
Jag var ju tvungen att lära känna dom tyckte hon.
Är det här vanligt?

Var även ute hos en annan hästägare som hade hästar hon sökte medryttare till och väl på plats var hästarna inte alls ridbara i dagsläget.

information om det tycker jag att man som intresserad medryttare borde ha fått innan?

Har varit medryttare förut och inte stött på det här utan så har jag kommit ut och fått provrida på en gång.


Du och ägaren sparar väsentligt med tid om ni redan nu kommer överens att ni inte är överens om vad som är viktigt. Tröskeln år högre för att komma in enligt ägaren och du backade.

För att kontrollera om du kan lyfta hovar, mocka, gå igenom stallrutiner, lära känna varandra så räcker kanske inte en gång. Är du erfaren är inte att sitta på hästen det viktigaste utan du kan veta hur hästen är ganska bra genom att markarbeta, leda och sköta hästen. Så arbetar många ridlärare. Ridlärare ser hästen och vet av erfarenhet hur de n typen av häst fungerar det är inte speciellt ofta tränare rider hästen om de tränar ett ekipage men de kan ändå hjälpa ekipaget.
 
Du och ägaren sparar väsentligt med tid om ni redan nu kommer överens att ni inte är överens om vad som är viktigt. Tröskeln år högre för att komma in enligt ägaren och du backade.

För att kontrollera om du kan lyfta hovar, mocka, gå igenom stallrutiner, lära känna varandra så räcker kanske inte en gång. Är du erfaren är inte att sitta på hästen det viktigaste utan du kan veta hur hästen är ganska bra genom att markarbeta, leda och sköta hästen. Så arbetar många ridlärare. Ridlärare ser hästen och vet av erfarenhet hur de n typen av häst fungerar det är inte speciellt ofta tränare rider hästen om de tränar ett ekipage men de kan ändå hjälpa ekipaget.
Men de flesta som letar medryttarhäst är väl inte på nivå ridlärare eller tränare, utan är tänker jag många gånger de som framförallt vill utveckla sin ridning samt ha hästmys utöver att gå på ridskola eller efter att ha behövt sälja sin egen häst. Det känns som lite överkurs att hästägare förväntar sig att potentiella medryttare ska vara på nivå tränare. Det är väl en service du som hästägare får betala för om du vill att en tränare ska rida din häst?

Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att man så lätt vet hur en häst kommer att kännas att sitta uppe på från att ha arbetat den från marken, bara som ett exempel vi hade en ny häst på mitt stall där min ridlärare tömkörde hästen och den gick fantastiskt för töm, hästen visade sig vara ej ridbar då med ryttare på hade den ingen stoppknapp.
 
Du och ägaren sparar väsentligt med tid om ni redan nu kommer överens att ni inte är överens om vad som är viktigt. Tröskeln år högre för att komma in enligt ägaren och du backade.

För att kontrollera om du kan lyfta hovar, mocka, gå igenom stallrutiner, lära känna varandra så räcker kanske inte en gång. Är du erfaren är inte att sitta på hästen det viktigaste utan du kan veta hur hästen är ganska bra genom att markarbeta, leda och sköta hästen. Så arbetar många ridlärare. Ridlärare ser hästen och vet av erfarenhet hur de n typen av häst fungerar det är inte speciellt ofta tränare rider hästen om de tränar ett ekipage men de kan ändå hjälpa ekipaget.
Jag har haft egen häst under hela tonåren och även som ung vuxen och visst kan man rida som en kratta för det det finns självklart inga garantier och det gör det ju heller inte för mig som vill provrida?

Jag har helt enkelt ingen lust att vara ute och göra markservice ex antal gånger innan jag vet att hästen och jag funkar ridmässigt.
Jag är främst ute efter att rida och söker därför efter ridhästar och undviker att svara på andra annonser.
 
Du och ägaren sparar väsentligt med tid om ni redan nu kommer överens att ni inte är överens om vad som är viktigt. Tröskeln år högre för att komma in enligt ägaren och du backade.

För att kontrollera om du kan lyfta hovar, mocka, gå igenom stallrutiner, lära känna varandra så räcker kanske inte en gång. Är du erfaren är inte att sitta på hästen det viktigaste utan du kan veta hur hästen är ganska bra genom att markarbeta, leda och sköta hästen. Så arbetar många ridlärare. Ridlärare ser hästen och vet av erfarenhet hur de n typen av häst fungerar det är inte speciellt ofta tränare rider hästen om de tränar ett ekipage men de kan ändå hjälpa ekipaget.

Om hästägaren hade velat håll på och kontrollera flera gånger om jag är kapabel att kratsa hovarna så hade hoppat av för att jag tyckt att hästägaren verkar besvärlig och jag är inte intresserad av en besvärlig hästägare.
 
Du och ägaren sparar väsentligt med tid om ni redan nu kommer överens att ni inte är överens om vad som är viktigt. Tröskeln år högre för att komma in enligt ägaren och du backade.

För att kontrollera om du kan lyfta hovar, mocka, gå igenom stallrutiner, lära känna varandra så räcker kanske inte en gång. Är du erfaren är inte att sitta på hästen det viktigaste utan du kan veta hur hästen är ganska bra genom att markarbeta, leda och sköta hästen. Så arbetar många ridlärare. Ridlärare ser hästen och vet av erfarenhet hur de n typen av häst fungerar det är inte speciellt ofta tränare rider hästen om de tränar ett ekipage men de kan ändå hjälpa ekipaget.
Det låter ju lite som en idealbild tycker jag nog. En ridlärare har ju ändå sett olika elever rida hästen och vet att den är ridbar. Men du menar att genom att leda en häst kan en person veta hur den är att rida? I så fall måste man ju utgå från att all inridning och tidigare ridning varit lyckad och optimal.

Sedan är jag osäker på om en ridskola skulle slänga upp elever på en ny häst ingen i personalen någonsin provridit. Bara baserat på hur den är att hantera och leda.

Någon som söker medryttarhäst kanske åker och provar flera hästar, att tacka nej till en annan häst som man tvekar om för att man borstat och sett någon rida en viss häst men inte har någon aning om hur den är att rida själv verkar riskabelt.

Det måste väl vara lika svårt att se på en häst hur den är att rida som att se på en människa om den kan rida bra för en viss häst?

(Har tex provridit häst som verkade fantastiskt positiv och framåt för ridning, härlig skritt på lång tygel, (om än supertrist som kompis att borsta), tog upp tyglarna och hästen totaldör, man drev sig blå.)
 
Senast ändrad:
Om hästägaren hade velat håll på och kontrollera flera gånger om jag är kapabel att kratsa hovarna så hade hoppat av för att jag tyckt att hästägaren verkar besvärlig och jag är inte intresserad av en besvärlig hästägare.
Ja där hade man ju tackat nej oavsett hur trevlig hästen var. Jag tror inte den typen av hästägare ska låna ut sin häst och knappt sälja heller för den delen det brukar vara typen som vill bestämma in i minsta detalj hur hästen ska ha det i det nya hemmet.
En gammal stallkamrat köpte en barfotahäst av den typen av säljare och det var bråk om hästens hovar långt efter köpet då min stallkamrat försökte vara tillmötesgående och ha kontakt med säljaren.
 
Du och ägaren sparar väsentligt med tid om ni redan nu kommer överens att ni inte är överens om vad som är viktigt. Tröskeln år högre för att komma in enligt ägaren och du backade.

För att kontrollera om du kan lyfta hovar, mocka, gå igenom stallrutiner, lära känna varandra så räcker kanske inte en gång. Är du erfaren är inte att sitta på hästen det viktigaste utan du kan veta hur hästen är ganska bra genom att markarbeta, leda och sköta hästen. Så arbetar många ridlärare. Ridlärare ser hästen och vet av erfarenhet hur de n typen av häst fungerar det är inte speciellt ofta tränare rider hästen om de tränar ett ekipage men de kan ändå hjälpa ekipaget.
Samtidigt, såhär, jag kan tänka mig att detta är olika beroende på vad det faktiskt är för häst man vill ha medryttare till. Om det är en häst som tävlas någorlunda framgångsrikt till exempel, (och ägaren tex inte heller vill ha betalt), så är det ju en annan sak. Då är det ju bortom tvekan en ridbar häst och frågan är om just den medryttaren kommer att kunna rida den. I det fallet kan man ju tänka sig en mer noggrann väg in. (Det hade ju dock gått bort för mig, skulle känt mig orolig att råka ändra någonting.)

Men om det inte är helt glasklart om ens ägaren egentligen kan rida hästen så känns det ju ganska mycket som onödig tid att borsta tre gånger innan man får veta om man kommer få något ut av att rida den.
 
Man kan se hur hästens rygg är. Är den musklad? Bär den mig? Man kan se hur reaktiv hästen är. Man kan se om du kan leda ut hästen från stallplan, kan du inte leda ut hästen från stallplan lär du inte kunna rida den. Man kan se om du kan mocka Och köra ut kärran och tippa den på rätt ställe. Vill du överhuvudtaget mocka? kan du longera hästen, kan du löslongera hästen? etc…

men @Lalinea då var det ju bra att ägaren ställde det kravet, sparade tid åt er båda.

Nu vet jag ingenting om dig och säger ingenting om detta till dig. Utan detta är en tydlig farhåga jag skulle ha just nu i maj. De som absolut vill rida när vår och sommar kommer kanske inte är de som är kvar när höstvädret kommer så kravet från hästägaren just nu är säkert högre än kravet är i en tisdagkväll i november med mörker, regnblandat snö och gegga överallt.
 
Man kan se hur hästens rygg är. Är den musklad? Bär den mig? Man kan se hur reaktiv hästen är. Man kan se om du kan leda ut hästen från stallplan, kan du inte leda ut hästen från stallplan lär du inte kunna rida den. Man kan se om du kan mocka Och köra ut kärran och tippa den på rätt ställe. Vill du överhuvudtaget mocka? kan du longera hästen, kan du löslongera hästen? etc…

men @Lalinea då var det ju bra att ägaren ställde det kravet, sparade tid åt er båda.

Nu vet jag ingenting om dig och säger ingenting om detta till dig. Utan detta är en tydlig farhåga jag skulle ha just nu i maj. De som absolut vill rida när vår och sommar kommer kanske inte är de som är kvar när höstvädret kommer så kravet från hästägaren just nu är säkert högre än kravet är i en tisdagkväll i november med mörker, regnblandat snö och gegga överallt.
Jag förstår din poäng men som potentiell medryttare som redan haft egen häst under många år vore det väl underligt om jag inte kan leda (en vettig häst) på stallplanen?
Sen finns det ju hästar som är svåra att leda och hantera men trots det enkla att rida och vice versa så hur hästen är från marken säger mig inte så mycket och spelar heller ingen större roll då det främst är ridningen jag är ute efter.

Jag kan absolut tänka mig att börja rida en häst som stått still en period men jag vill känna på ridningen en kort stund i alla gångarter och det klarar en frisk häst även om den bara stått.
 
Jag är på jakt efter en medryttarhäst och har varit i kontakt med diverse hästägare och stötte på en som tyckte jag verkade knasig som ville provrida hästarna vid första besöket. Jag skulle istället åka ut några gånger och borsta dom först.
Jag var ju tvungen att lära känna dom tyckte hon.
Är det här vanligt?

Var även ute hos en annan hästägare som hade hästar hon sökte medryttare till och väl på plats var hästarna inte alls ridbara i dagsläget.

information om det tycker jag att man som intresserad medryttare borde ha fått innan?

Har varit medryttare förut och inte stött på det här utan så har jag kommit ut och fått provrida på en gång.
Låter märkligt tycker jag. De ägare jag träffat har velat veta med en gång hur jag rider och hur min ridning funkar för deras häst 🤷‍♀️ Precis som jag velat veta hur hästen funkar för mig. Sen kan man ju ta det lugnt för det.
 
Man kan se hur hästens rygg är. Är den musklad? Bär den mig? Man kan se hur reaktiv hästen är. Man kan se om du kan leda ut hästen från stallplan, kan du inte leda ut hästen från stallplan lär du inte kunna rida den. Man kan se om du kan mocka Och köra ut kärran och tippa den på rätt ställe. Vill du överhuvudtaget mocka? kan du longera hästen, kan du löslongera hästen? etc…

men @Lalinea då var det ju bra att ägaren ställde det kravet, sparade tid åt er båda.

Nu vet jag ingenting om dig och säger ingenting om detta till dig. Utan detta är en tydlig farhåga jag skulle ha just nu i maj. De som absolut vill rida när vår och sommar kommer kanske inte är de som är kvar när höstvädret kommer så kravet från hästägaren just nu är säkert högre än kravet är i en tisdagkväll i november med mörker, regnblandat snö och gegga överallt.
Fast om man faktiskt inte bryr sig om huruvida hästen är korrekt musklad osv utan letar en hyggligt vänlig vän att rida ut på? eller motionera på banan? Man kanske tänker att så länge hästen går fram när man ber om det och svänger när man ber om det så kan musklandet bli ett senare problem. Men man vill faktiskt gärna veta om det finns tre gångarter där hjälperna är inom normala parametrar och det finns identifierbar start och stoppknapp. Och att det finns en bana att rida på, eller en skog.
 
Jag hade nog dragit öronen åt mig om det handlade om att jag skulle komma ut flera gånger och lära känna hästen innan jag får sitta upp. En gång hade jag nog inte reagerat så mycket på. Kan ju hända att hästen som någon annan skrev här av typen som uppskattar att det tas i lugn och ro eller att ägaren tycker det är lite nervöst själv. :)

Jag har varit medryttare men där halkade jag in på ett bananskal på en problemhäst. Det var snarare "Åh hej är du här och hälsar på igen? Jag tänkte.... vill du testa rida på X? han tittar så mycket efter dig har jag märkt, tror han gillar dig. Ni kanske passar!" Jag som ridskoleryttare som inte ridit särskilt problematiska hästar och sett den här konstant resa sig, rusa, skena, panika, tackade av någon anledning ja. Något inom mig sa att det var rätt. Efter 10 minuter i paddock red jag med skräckblandad förtjusning, barbacka och i bara grimma, ut på en 30 minuters ridtur. Vi var en match.
Hade jag varit ägare till den hästen, hade jag nog första gången inte erbjudit ridning eller på sin höjd ett 10 minuter skrittpass i paddocken.
 
Vad bra att du har två provridningar. Har varit med om en provridning och sedan skulle man dyka upp helt själv gång nr två, utan någon egentlig diskussion om vad hästen behövde i sin ridning heller. Väldigt märklig känsla.

Men så hemskt. Skulle aldrig utsätta varken ryttaren eller hästen för det. Alla ska vara trygga i att det fungerar, även jag. Minst två provritter och sedan såklart en utförlig introduktion av vad som ska göras, tycker jag är rimligt. Man ser ju snabbt om nån vill prova bara för att, eller om hen är intresserad. I det senare fallet lägger jag gärna tid på att det ska funka.
 
Men så hemskt. Skulle aldrig utsätta varken ryttaren eller hästen för det. Alla ska vara trygga i att det fungerar, även jag. Minst två provritter och sedan såklart en utförlig introduktion av vad som ska göras, tycker jag är rimligt. Man ser ju snabbt om nån vill prova bara för att, eller om hen är intresserad. I det senare fallet lägger jag gärna tid på att det ska funka.
Jag (och mina stallkamrater) gör som du - två provridningar - en gång där jag visar och den potentiella medryttaren provar på ridbanan och sen en gång där jag lånar en annan häst och vi rider ut tillsammans.
Nu var det väldigt längesen för de senare medryttare jag haft har varit gamla stallkamrater där vi redan känt varandra.
 
Jag har omsvängd uppfattning - några potentiella medryttare jag har haft på mina hästar har kommit till stallet i jeans och sneakers och när jag frågade om de hade med ridkläder eller åtminstone hjälm såg de lite snopna ut och sa typ "vill du att jag ska rida redan idag?!" :D. Nu har jag inte haft några komplicerade hästar och jag letar enbart efter någon som vill rida ut i skogen och mysa - så kravet på "bra" ridning är inte så hög, däremot behöver det ju vara någon med hästvett och sund inställning - och på nuvarande hästen någorlunda orädd... Men jag vill gärna se dem uppsuttna redan vid första besöket, så att vi tillsammans kan avgöra om det kommer funka eller inte. Känns onödigt att lägga tid på möten och "lära kännande", om det i slutändan ändå inte fungerar i ridningen.

Om vi bestämt att köra på en testperiod lånar jag en häst och rider med ut ett par gånger till dess att både jag och nya medryttaren känner oss trygga med upplägg och varandra. Det är en självklarhet!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 740
Senast: GotAsecret
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp