Inte få provrida som medryttare?

Hej!

Vi låter sällan någon provrida första gången de är ute.

Vår valack har gått på ridskola och avskyr att ha olika ryttare, han blir stressad, spänd och olycklig. Mitt sto är väldigt bestämd med vem hon accepterar och jag vill inte riskera att någon skadar sig för att fröken häst inte gillar dom.

Dessutom vill jag att folk är medvetna om avståndet ut till stallet, har sett stall och träffat oss så de vet lite mer vad de ger sig in i. För många gånger har jag sett folk komma och rida en eller två gånger och sen insett att avståndet är för långt.
Jag föredrar att personer som hjälper oss med hästarna är mer inne på relation än perfekt ridning. Att vi och hästarna kommer överens är viktigare än hur de rider hästen - ridning kan man alltid lära sig, men inställningen till djuren är tyvärr ofta ganska låst.

Jag har också haft folk som inte meddelat sin storlek och trott att de ska kunna rida på en arab med kort rygg, trots att jag sagt både vikt och längdbegränsning.

För oss känns det säkrare för alla inblandade att först se vad det är för person och att den kan lära känna oss lite, än att bara skicka upp nån vilt främmande person på våra hästar.
 
För egen del tänker jag att det beror på vad jag förväntar mig av en hypotetisk medryttare och hur upplägget ska se ut samt vad det är för typ av häst. Om huvudpoängen med medryttaren är att h*n ska just rida och kanske tom utbilda hästen lite så är det ju väsentligt att h*n kan rida hästen. Om hästen ifråga inte är allt för känslig och speciell ser jag inga hinder för att låta medryttaren provrida första gången, ffa om jag inte har fått se en ridfilm på medryttaren sen innan. Det är inte helt ovanligt att folk utger sig för att vara betydligt kunnigare än de egentligen är så innan jag ödslar tid på att lära medryttaren stallrutiner osv så vill jag se att h*n faktiskt kan rida. Det är sällan det går helt perfekt när man rider en okänd häst för första gången men det ger en ändå ett hum om ryttarens kunskap och vilken inställning ryttaren har till hästen och ridningen. Jag tänker att det kan vara skönt för medryttaren att också få prova hästen om den inte är allt för känslig och speciell så att h*n kan känna efter om det känns rätt eller inte. Om medryttaren är där med fokus på att hästen ska ridas så anser jag att medryttaren har rätt att åtminstone få se hästen riden, antingen av ägaren eller någon annan, om man inte vill låta medryttaren själv rida första gången. Det är nog inte så kul att som medryttare avsätta en massa tid på att lära känna en häst, åka fram och tillbaka till stallet, investera tid och pengar och sen när det väl är dags att rida så visar sig hästen vara i det närmaste oridbar eller på annat sätt ha ett beteende i ridningen som medryttaren inte känner sig bekväm med.
 
Jag förväntar mig att rida första gången om folk söker en medryttare, hur ska jag annars kunna avgöra om det finns potential, att jag ska trivas med att rida hästen? Är syftet att skaffa en hästskötare som så småningom kanske kommer att få rida om allt stämmer så skulle jag inte nappa och risken är uppenbar att det aldrig blir någon ridning om man förväntas lära känna hästen först innan ridning kommer på tal och sen testa att ridningen funkar. Dels har den typen av hästägare ofta mycket åsikter och krav och dels kanske det inte funkar med ridningen av olika skäl. Möjligen kan jag tänka mig att åka ut en gång innan för att kolla läget men det gör ju inte att jag lär känna hästen så värst bra, det kan ta ganska lång tid och att sköta någons häst i de månader det tar att bygga upp en relation är inte aktuell, jag kanske inte alls kommer överens med hästen om/när jag eventuellt får rida.
 
Jag förväntar mig att rida första gången om folk söker en medryttare, hur ska jag annars kunna avgöra om det finns potential, att jag ska trivas med att rida hästen? Är syftet att skaffa en hästskötare som så småningom kanske kommer att få rida om allt stämmer så skulle jag inte nappa och risken är uppenbar att det aldrig blir någon ridning om man förväntas lära känna hästen först innan ridning kommer på tal och sen testa att ridningen funkar. Dels har den typen av hästägare ofta mycket åsikter och krav och dels kanske det inte funkar med ridningen av olika skäl. Möjligen kan jag tänka mig att åka ut en gång innan för att kolla läget men det gör ju inte att jag lär känna hästen så värst bra, det kan ta ganska lång tid och att sköta någons häst i de månader det tar att bygga upp en relation är inte aktuell, jag kanske inte alls kommer överens med hästen om/när jag eventuellt får rida.

Jag hade resonerat lika, som potetiell medryttare. De flesta hästar är inte så himla komplicerade att rida så att det krävs flera månader av bonding för att ta sig upp på ryggen. Den typen av häst vill jag heller inte rida åt andra. Ska jag riskera att skada mig, mer än vad risken är i allmänhet, så ska det åtminstone vara på en egen häst där jag kan påverka dess vardag och därmed mängdträningen och miljöanpassningen av den - vilket jag misstänker är grundproblemet för den sortens komplicerade hästar.
 
Jag håller inte med. Jag tror hästar är känsligare än så och uppskattar att det går lugnare till.
Ridskolor ger jag inte mycket för.

Men jag förstår att det är jag som har udda tankar och kanske läser in för mycket hos hästarna.

Jag är som du, absolut ingen främling som får sitta upp första gången de träffar min häst.

Känns oförskämt och kränkande, lite som att jag inte har lust att dansa pardans (nykter haha) med en främling. För intimt.

Jag vill se hur min häst reagerar på personen i hantering först, innan det är tal om uppsittning.

Men: det kan ju lösas samma dag, om personen kommer och stannar några timmar. Hälsa i hagen, paus och sitta och snacka. Ta in och borsta, kort promme, paus och snacka. Sen provridning. Så gjorde jag när jag sålde min förra häst, och det blev kanon för både han och köparen. Han kände sig trygg med att flytta till henne, för han hade ju redan hunnit prova allt på hemmaplan med henne först. Dom hade nada problem när han lastades ur, trots lång resa söderut.
 
Jag är som du, absolut ingen främling som får sitta upp första gången de träffar min häst.

Känns oförskämt och kränkande, lite som att jag inte har lust att dansa pardans (nykter haha) med en främling. För intimt.

Jag vill se hur min häst reagerar på personen i hantering först, innan det är tal om uppsittning.

Men: det kan ju lösas samma dag, om personen kommer och stannar några timmar. Hälsa i hagen, paus och sitta och snacka. Ta in och borsta, kort promme, paus och snacka. Sen provridning. Så gjorde jag när jag sålde min förra häst, och det blev kanon för både han och köparen. Han kände sig trygg med att flytta till henne, för han hade ju redan hunnit prova allt på hemmaplan med henne först. Dom hade nada problem när han lastades ur, trots lång resa söderut.
Fast det räknar jag som att få rida hästen första gången man träffar den, jag vill ju också testa hur den är att hantera, kan jag inte leda den från hagen eller klara vardagshantering på ett säker sätt vill jag inte bli medryttare i vilket fall som helst. Och självklart får folk acceptera ett nej om det skär sig av någon anledning första gången man träffas. Det är ingen vits att provrida en häst om ägaren redan tänkt säga nej, det är bara slöseri med tid.
 
Provridning innebär i min värld definitionsmässigt ridning. Om man tänker hålla examen i skottkärreuppkörning och leda häst utan ridning bör man kommunicera det på förhand. Och vara beredd på att det kan bli svårt att locka erfarna ryttare med det upplägget.
Min erfarenhet är att de flesta hästvana klarar av att leda och borsta en någorlunda snäll, väluppfostrad häst utan problem. Däremot är det inte alla som rider tillräckligt mjukt och balanserat för att hästen ska trivas.
 
Provridning innebär i min värld definitionsmässigt ridning. Om man tänker hålla examen i skottkärreuppkörning och leda häst utan ridning bör man kommunicera det på förhand. Och vara beredd på att det kan bli svårt att locka erfarna ryttare med det upplägget.
Min erfarenhet är att de flesta hästvana klarar av att leda och borsta en någorlunda snäll, väluppfostrad häst utan problem. Däremot är det inte alla som rider tillräckligt mjukt och balanserat för att hästen ska trivas.
Ja, jag tror det varierar stort berömde på var i landet och vilken sorts häst man har.

Min erfarenhet av att leta medryttare/skötare till hobbyhäst i Norrbotten är att det är nästintill hopplöst. Många kan rida hyfsat från ridskolan, men själva hästhanteringen och att kunna läsa häst saknas. Visst skulle dom "klara av det", men under den korta tid jag provade ha mina uppstallade på kollektivstall så märktes det vecka för vecka hur det jag tränat dom att bete sig som vattnades ur mer och mer. Bara av att andra hade in- och uttag några ggr per vecka. Jag vill ha artiga, avslappnade, lyhörda och förutsägbara hästar. Och det blir dom genom att jag är artig, avslappnad, lyhörd och konsekvent mot dom.

Så jag är en sån som hellre låter hästen stå än låter någon handskas med han som inte kan läsa häst och "prata häst" tillbaks. Det är liksom inte värt det.

Men det är jag det, och min häst. Ett välskolat halvblod på större ort som måste hållas igång kan nog vara en helt annan upplevelse att söka medryttare till, och där faller säkert många kandidater bort om det inte är provridning direkt.
 
Ja, jag tror det varierar stort berömde på var i landet och vilken sorts häst man har.

Min erfarenhet av att leta medryttare/skötare till hobbyhäst i Norrbotten är att det är nästintill hopplöst. Många kan rida hyfsat från ridskolan, men själva hästhanteringen och att kunna läsa häst saknas. Visst skulle dom "klara av det", men under den korta tid jag provade ha mina uppstallade på kollektivstall så märktes det vecka för vecka hur det jag tränat dom att bete sig som vattnades ur mer och mer. Bara av att andra hade in- och uttag några ggr per vecka. Jag vill ha artiga, avslappnade, lyhörda och förutsägbara hästar. Och det blir dom genom att jag är artig, avslappnad, lyhörd och konsekvent mot dom.

Så jag är en sån som hellre låter hästen stå än låter någon handskas med han som inte kan läsa häst och "prata häst" tillbaks. Det är liksom inte värt det.

Men det är jag det, och min häst. Ett välskolat halvblod på större ort som måste hållas igång kan nog vara en helt annan upplevelse att söka medryttare till, och där faller säkert många kandidater bort om det inte är provridning direkt.

Ja, jag har inte haft medryttare på 10 år, av anledningen att det mkt sällan fungerar. Jag har hellre låtit mina hästar få nån extra vilodag än att krångla med folk som inte dyker upp, ska byta dagar eller med facit i hand inte klarar av min häst. Då har jag ändå haft hyfsat normala sporthästar ståendes på anläggning med alla faciliteter, i en närheten av en större stad.
Fattar inte hur det kan vara så svårt att hitta vettigt folk som både är pålitliga och kan rida och hantera en normalvaken häst?
 
Ja, jag har inte haft medryttare på 10 år, av anledningen att det mkt sällan fungerar. Jag har hellre låtit mina hästar få nån extra vilodag än att krångla med folk som inte dyker upp, ska byta dagar eller med facit i hand inte klarar av min häst. Då har jag ändå haft hyfsat normala sporthästar ståendes på anläggning med alla faciliteter, i en närheten av en större stad.
Fattar inte hur det kan vara så svårt att hitta vettigt folk som både är pålitliga och kan rida och hantera en normalvaken häst?
Det kanske är så, att nästan alla med "det rätta drivet/passionen" redan har egna hästar?

Det har nog blivit både enklare och mer socialt accepterat för "vem som helst" att äga häst.

Bara en sån sak som att det mesta höet säljs i inplastade rundbalar numera - det betyder att man inte måste äga en stor hölada för att kunna hålla häst, det räcker med ett stall. Gigantiska torrhölador är inte direkt något man nybygger.
 
Ja, jag har inte haft medryttare på 10 år, av anledningen att det mkt sällan fungerar. Jag har hellre låtit mina hästar få nån extra vilodag än att krångla med folk som inte dyker upp, ska byta dagar eller med facit i hand inte klarar av min häst. Då har jag ändå haft hyfsat normala sporthästar ståendes på anläggning med alla faciliteter, i en närheten av en större stad.
Fattar inte hur det kan vara så svårt att hitta vettigt folk som både är pålitliga och kan rida och hantera en normalvaken häst?
Märkligt – och tråkigt – att det funkat så dåligt! Jag har haft åtta olika medryttarhästar och samtliga medryttarskap har funkat bra. Ägarna har varit snälla och rimliga (och en av dem rörande generös) och jag har sett det som en självklarhet att vara pålitlig och noggrann. För mig låter det dessutom som att du har ett jättebra upplägg att erbjuda.
 
Märkligt – och tråkigt – att det funkat så dåligt! Jag har haft åtta olika medryttarhästar och samtliga medryttarskap har funkat bra. Ägarna har varit snälla och rimliga (och en av dem rörande generös) och jag har sett det som en självklarhet att vara pålitlig och noggrann. För mig låter det dessutom som att du har ett jättebra upplägg att erbjuda.

Ja jag har ju varit medryttare själv också, dock i en väldigt kort period. Förstår inte varför det är så svårt, måste ju finnas fler som likt mig själv haft en period utan häst men ändå vill rida i egen regi dvs ej på ridskola..? Jag tror att jag haft otur helt enkelt, jag vill inte tro att det är så unikt att det fungerar.
Dock försökte jag i vintras igen hitta en medryttare till nuvarande häst, den är förvisso lite mer krävande att rida, så jag fattar att jag inte haft många provridande då många sållats bort i första kontakten. Men så fick jag svar av en ung vuxen tjej som jag tyckte bra om, red helt okej och hon ville gärna prova fler ggr. Vi skulle höras när hon fått schemat på sitt nya jobb.... sen knäpptyst. Och nej, inte fan jagar jag folk som vill rida en häst på MSV nivå, tränare på gården, eget ridhus, och där det inte är nån mockning eller annat stalltjänst. WTF liksom. Passar det inte så skit i det då...
 
Ja jag har ju varit medryttare själv också, dock i en väldigt kort period. Förstår inte varför det är så svårt, måste ju finnas fler som likt mig själv haft en period utan häst men ändå vill rida i egen regi dvs ej på ridskola..? Jag tror att jag haft otur helt enkelt, jag vill inte tro att det är så unikt att det fungerar.
Dock försökte jag i vintras igen hitta en medryttare till nuvarande häst, den är förvisso lite mer krävande att rida, så jag fattar att jag inte haft många provridande då många sållats bort i första kontakten. Men så fick jag svar av en ung vuxen tjej som jag tyckte bra om, red helt okej och hon ville gärna prova fler ggr. Vi skulle höras när hon fått schemat på sitt nya jobb.... sen knäpptyst. Och nej, inte fan jagar jag folk som vill rida en häst på MSV nivå, tränare på gården, eget ridhus, och där det inte är nån mockning eller annat stalltjänst. WTF liksom. Passar det inte så skit i det då...
Nej, jag tycker inte det är särskilt svårt alls att vara en schysst medryttare, eller att sköta kontakten lite snyggt om ens förutsättningar ändras. Hade nog inte löst din häst i nuläget och tror vi bor i olika hörn av landet, annars hade vi ju varit en perfect match :D
 
Ja, jag har inte haft medryttare på 10 år, av anledningen att det mkt sällan fungerar. Jag har hellre låtit mina hästar få nån extra vilodag än att krångla med folk som inte dyker upp, ska byta dagar eller med facit i hand inte klarar av min häst. Då har jag ändå haft hyfsat normala sporthästar ståendes på anläggning med alla faciliteter, i en närheten av en större stad.
Fattar inte hur det kan vara så svårt att hitta vettigt folk som både är pålitliga och kan rida och hantera en normalvaken häst?

Jag har varit medryttare hos två olika hästägare. Det har funkat utmärkt. Hos den första 1,5-2 år. Jag slutade för att hästen såldes. Jag har ridit nuvarande i 4 år. Men jag väljer ju både häst och ägare noggrant.
 
Jag söker ny medryttare just nu åt mitt sto och hittils har två tjejer varit ute och tittat. Båda fick bara pyssla om hästen första gången och red den andra, just för att hästen är väldigt känslig och tveksam kring människor hon inte känner, därav tycker jag mig göra det bättre för henne om hon slipper ha en vilt främmande människa på ryggen dag 1. Tjejerna som var ute uttryckte iallafall ingen frustration kring detta utan den ena föreslog t.om att inte rida tillfälle 1.
Jag tycker det är minst lika viktigt att se de kan sköta hanteringen bra från marken, att de är schyssta o lugna med hästen och behärskar hela den biten. Just för mig personligen är det viktigt att de bedriver den typ av "horsemanship" som jag själv gör, det handlar inte om att kunna leda en häst eller kratsa en hov utan att ha lite samma inställning till hästarna som jag. Och detta är jag tydligen med i min annons för hästen.
Sen tycker jag det är viktigt att de inte bara vill rida utan faktiskt är intresserade av att bonda med hästen och bygga en tillit där, det är ingen ridskola jag bedriver utan jag hoppas på ett långt samarbete mellan oss både människor och fyrbening.
Men det är väl vad man söker, där både vi hästägare och ev medryttare alltid säkert kan vara tydligare så att ingens tid ödslas i onödan.
 
Det kanske är så, att nästan alla med "det rätta drivet/passionen" redan har egna hästar?

Det har nog blivit både enklare och mer socialt accepterat för "vem som helst" att äga häst.

Bara en sån sak som att det mesta höet säljs i inplastade rundbalar numera - det betyder att man inte måste äga en stor hölada för att kunna hålla häst, det räcker med ett stall. Gigantiska torrhölador är inte direkt något man nybygger.
Ja där håller jag nog absolut med. Jag har varken driv eller passion inför en ev medryttarhäst utan mer av ett "ett par gånger i veckan" tänk.

Känner att om jag faktiskt hade haft driv och passion och ett starkt behov av att pyssla med prylar och schabrak skulle jag nog haft en egen häst inte halvt om halvt letat efter någon som vill ha sin häst motionerad/uteriden någon gång i veckan.

Sedan om jag hade haft en egen häst är jag osäker på om jag hade velat ha en medryttare med driv och passion iofs. Eftersom en sådan person säkert hade velat ändra på saker och rida till hästen på sitt sätt, vilket hade varit milt irriterande. (när jag hade medryttare på släktings häst hände det hela tiden att jag var tvungen att fixa tillbaka saker.)
 
Ja där håller jag nog absolut med. Jag har varken driv eller passion inför en ev medryttarhäst utan mer av ett "ett par gånger i veckan" tänk.

Känner att om jag faktiskt hade haft driv och passion och ett starkt behov av att pyssla med prylar och schabrak skulle jag nog haft en egen häst inte halvt om halvt letat efter någon som vill ha sin häst motionerad/uteriden någon gång i veckan.

Sedan om jag hade haft en egen häst är jag osäker på om jag hade velat ha en medryttare med driv och passion iofs. Eftersom en sådan person säkert hade velat ändra på saker och rida till hästen på sitt sätt, vilket hade varit milt irriterande. (när jag hade medryttare på släktings häst hände det hela tiden att jag var tvungen att fixa tillbaka saker.)
Pyssla med prylar och schabrak?! Det har väl absolut inget med något driv att ha egen häst att göra? Jag har ett fåtal schabrak kvar som ska säljas en dag (jag använder inte sådant) när jag orkar och senast jag köpte något nytt till hästarna var när ena hästen efter fem år behövde en ny sadel. Eller nej nu ljög jag, hästarna behövde nya grimmor till sina greenguard inför säsongen så det har jag köpt men annars är jag verkligen inte prylig alls.
 
Pyssla med prylar och schabrak?! Det har väl absolut inget med något driv att ha egen häst att göra? Jag har ett fåtal schabrak kvar som ska säljas en dag (jag använder inte sådant) när jag orkar och senast jag köpte något nytt till hästarna var när ena hästen efter fem år behövde en ny sadel. Eller nej nu ljög jag, hästarna behövde nya grimmor till sina greenguard inför säsongen så det har jag köpt men annars är jag verkligen inte prylig alls.
Nej alla är ju inte pryliga såklart men vissa är, du verkar mer vara så som jag själv innan föreställt mig var vanligt. Har blivit visad att om man vill matcha schabrak osv ligger högen med 15+ stycken här osv.
 
Nej alla är ju inte pryliga såklart men vissa är, du verkar mer vara så som jag själv innan föreställt mig var vanligt. Har blivit visad att om man vill matcha schabrak osv ligger högen med 15+ stycken här osv.
Men hur fick du ihop kopplingen mellan driv för egen häst och matcha schabrak? Det är ju två helt olika saker. En del med egen häst gillar att matcha schabrak, en del inte. En del medryttare gillar att matcha schabrak, en del inte.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 323
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 737
Senast: GotAsecret
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp