inte igen...

V

vendelay

Slutade skolan vid 12 igår, så jag skulle bara gå ner till stallet och rida en sväng innan jag skulle åka hem därifrån för helgen.
Går ut i hagen och ser två rätt så stora sår på vänster fram. Tar in hästen, och ser då att det har runnit blod på det andra frambenet. Kollar på benet och ser då ett fyra-fem cm stort öppet sår ungefär i armbågs-höjd.
Ringer vet, som kommer ut. Bara när hon skulle sy tog ju 40-60 minuter. Var tydligen endel muskelskador, hon såg det/kände det då det var en sårficka uppåt på ca 6 cm.
Så nu sitter jag här igen, men en häst som ska vila och ha penicillin. Han har varit hos veterinären minst en gång i månaden sen i februari. (eller haft veterinären ute hos sig)

Han går inte att spruta, men jag tänkte ge det ett försök ikväll, och då prova med brems vilket jag inte gjort förut.
Hans temp hade gått upp 0,7 grader sen igårkväll. Hoppas på att det stannar där. :crazy:
Skulle kolla ordentligt att han inte visar någon hälta, då kan det ju vara spricka i benet. Och några inflammationer vore heller inte bra.
Är det någon snäll själ här som skulle kunna upplysa mig om hur man gör koksalt-lösning? Skulle nämligen tvätta med det.
Det vore uppskattat. :)
Nu blir det havregryns-gröt för mig några månader känns det som, (:crazy:)
morsan är INTE glad..hästen kostar mer än både mig, mamma, tre katter och hunden sammanlagt.
Ha en bra helg allihopa!
/Anna
 
koksaltlösning finns att köpa på apoteket.

Men man kan koka det själv, 1tsk salt till 1 liter vatten.
 
F*n vad tråkigt! :( Tycker så synd om din pålle, så himla tråkigt när det aldrig tar slut liksom... Hoppas att er otur vänder snart :crazy:. :bump:
 
en tröst är väl att fickan går uppåt och inte nedåt :crazy:, har de dränage så spruta i koksaltlösningen i röret så att allt ev skräp kommer med ut, annars så kan du ta en 20 ml spruta och spruta in lösningen direkt i såret
JAG skulle försöka få tag på ett homeopatmedel som heter calendula officinalis(D30) och ge hästen, det är kanon för djupare sårskador då det hjälper till att läka skadan inifrån...försök hålla såret öppet och rör på hästen(skritta för hand)) så mycket som det går.... :)
 
Hästen måste ju ha en viss tendens att skada sig!
Vet du hur och på vad han har skadat sig på??
 
ja, veterinären sade också att det var bra att fickan gick uppåt. :)
Vet. satte inget dränage, men jag skulle tvätta såret med koksalt (tvättar två gånger om dagen), och spruta i något medel som jag fick.. hette typ streptocillicin eller något sånt. Så att såret inte skulle blockeras utan ha fritt flöde.
Har skrittat honom igår och i morse, han står inne just nu nämligen. Skrittade honom i paddocken med longerlina, han flög i luften en gång, men han lugnade ner sig lika fort igen. :smirk:

Turen är att det fungerade jättebra att spruta med brems, det var en helt ny häst jag fått. *skönt* Då slipper jag lägga ut mer än tusen kr på hippotrim med. (förra gången gick 10dagar hippotrim på 1800 spänn :eek:)
/A
 
Nepp, vet inte vad han skadat sig på..
Han hade ju fått stryk i hagen, det syntes på att han hade ett bett och en spark på baken. :smirk:
Men jag förstår inte hur han kan få två sår på insidan av frambenet,
och ett öppet sår (med jättefina sårkanter) på det andra. :confused:

Det är just nu som jag undrar om munkpepparn var ett misstag, han har ju blivit så jäkla snäll. :devil:
Men nää, det var värt det, han kan ju gå med alla möjliga hästar nu. :)
/A
 

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst skadat sig igen. Andra frambenet denna gången. Han har fått ett sår av något i hagen, jag vet inte vad. Såret sitter...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: MiaMaria
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 522
Senast: jarnroos
·
A
Hundhälsa I förra veckan ringde jag veterinären för att diskutera hur jag skulle göra med min oförsäkrade tik, då ho börjat löpa längre än...
Svar
12
· Visningar
4 604
Senast: vallhund
·
L
Hästvård Min häst trampande på en spik för sju veckor sedan. Den gick in LÅNGT (troligtvis 2-3 cm) och den hann sitta där nästan ett dygn innan...
2
Svar
28
· Visningar
4 218
Senast: richter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp