Inte leka om man tävlar?!

Sv: Inte leka om man tävlar?!

kul att många svarat.

Mina hundar får leka med andra hundar, men de får inte hälsa på varenda hund vi möter. Vi har ett par utvalda hundar som de busar med.

De vet när det är ok att leka och när det inte är det. Vi möter lekkompisar på promenader utan lek utan att det är ngra problem.

Jag tränar gärna med kompisarna runt, mina hundar ska ju lyssna på mej oavsett vem eller vilka som är runt oss!

Jag kan förstå att man inte vill att hunden ska busa precis innan tävling, jag kan förstå om att man inte vill att hunden ska leka med okända hundar eller att det är bus varje gång man träffas. Men att hunden aldrig ska få busa, springa och bara vara med andra hundar.. det kan jag inte se det positiva i.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Nog för att Memea är jätteduktig, men att hundar endast skulle leka med varandra vid parning och som parningsinvit låter ju helt borta med vinden. Hundar parar sig endast vid tikens löp, två tikar eller två hanar som leker förusätter jag också att de inte vill para sig.

Hon hade svar på det med o det var bla

TIK- HANE: Hanen nosar tiken i baken för att se om hon ev löper. Tik säger ifrån. någon minut senare så nosar hane på tik igen för att se om hon ev har börjat löpa. tik säger ifrån. o så fortsätter det tills antingen leken är slut o dom skills åt eller tiken börjar löpa

Ang hane hane eller tik tik så hade hon någon logisk förklaring på det med. Som jag inte kommer ihåg.

Såg ett program om lejon för länge länge sen o där uppvaktade hanen lejoninnan tills hon helt enkelt tröttnade o släppte till.

Med flockmedlemmar är det nog en annan sak för annars skulle varken jag eller andra stå ut med att ha både hane o tik. Då behöver ju inte hanen kolla av tiken hela tiden.


Fråga 10 st o du får 30 olika svar
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

svar till flera:

Jag vill i alla fall inte riskera att min går upp och/eller lockar upp någon annan på platsläggningen. Oj vad poäng som ryker där. Kanske beror på vilka mål man har.
Men vissa kan ju lägga platsläggning på tävling även om vet att hunden inte ligger på träning ens. Vi tänker helt enkelt annorlunda o det får man väl respektera. Jag gör det i alla fall.

Sen är det ju möjligt att hunden rensar o skiljer på lek o jobb (jobb är ju även lek då vi leker fram momenten så hur ska dom veta skillnaden? ). Men vill inte ta den risken helt enkelt. Skulle väl kunna låte min platssäkra golden leka ev men aldirig min fladdriga flatte som jag absolut inte vet vart jag har än.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Hon hade svar på det med o det var bla

TIK- HANE: Hanen nosar tiken i baken för att se om hon ev löper. Tik säger ifrån. någon minut senare så nosar hane på tik igen för att se om hon ev har börjat löpa. tik säger ifrån. o så fortsätter det tills antingen leken är slut o dom skills åt eller tiken börjar löpa

Ang hane hane eller tik tik så hade hon någon logisk förklaring på det med. Som jag inte kommer ihåg.

Såg ett program om lejon för länge länge sen o där uppvaktade hanen lejoninnan tills hon helt enkelt tröttnade o släppte till.

Med flockmedlemmar är det nog en annan sak för annars skulle varken jag eller andra stå ut med att ha både hane o tik. Då behöver ju inte hanen kolla av tiken hela tiden.


QUOTE]

1: Lejon tillhör vad jag vet kattdjur - helt annat sätt att fungera än hunddjur.

2: följande förhållande finns hemma - 2 hanar och 5 tikar i ålder, ålder 2 till 5 år. Lever i flock inne.

De leker definitivt. Hanar med hanar, tikar med tikar, tik(ar) med hane och i olika konstellationer. Inne och ute. Hanarna som inte är kastrerade luktar inte bara på tikarna. För mig är luktandet under rumpan en hälsningsceremoni på en okänd hund. Sedan förekommer det för att utröna i vilket löpstadie tiken är hon löper (men då får våra hanar inte leka med tikarna).

Leken gör att våra hundar fungerar utmärkt med andra. Min erfarenhet säger att de hundar som aldrig får umgås med artfränder klarar inte av "hundspråket" och det är läge för problem. Att lek skulle inverka menligt på lydnad och tävling verkar för mig mer än fel. Hunden är ett flockdjur! Även om den sociala kontakten kan ersättas av umgänge med andra djur inkl människan kan vi aldrig ersätta eller bli en artfrände.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Hon hade svar på det med o det var bla

TIK- HANE: Hanen nosar tiken i baken för att se om hon ev löper. Tik säger ifrån. någon minut senare så nosar hane på tik igen för att se om hon ev har börjat löpa. tik säger ifrån. o så fortsätter det tills antingen leken är slut o dom skills åt eller tiken börjar löpa

Men nu måste jag få fråga om du aldrig sett två hundar leka förut? Min tik leker med hanar utan att de luktar varandra fram och bak i tid och otid. De luktar när de hälsar och sedan är leken igång utan upprepade nosar i bakar. Hon säger då inte ifrån utan de leker på så vis att de jagar/"brottas" o buffar på varandra. Om hon dock luktar gott och är på G verkar dock ovan nämnda beskrivna scenario stämma. Nu leker hon iof väldigt sällan med andra hundar, men när hon gör det ser det ut på det sättet. Likaså med min lilla hane.

Såg ett program om lejon för länge länge sen o där uppvaktade hanen lejoninnan tills hon helt enkelt tröttnade o släppte till.

Med flockmedlemmar är det nog en annan sak för annars skulle varken jag eller andra stå ut med att ha både hane o tik. Då behöver ju inte hanen kolla av tiken hela tiden.
Vad har lejon med hundar att göra? Förstod inte riktigt kopplingen.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Jo såg senast igår min ena tik "leka" (ett undantag men denna tiken tävlar jag inte med) med en bekants hane. Kollade då språket o det nosades i baken o tiken sa ifrån det upprepades tills vi skillde dom åt.

Jag skrev bara vad MM sa på föreläsningen o tänker inte försvara det.

Liknelsen med lejon kanske inte var den bästa dock.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Nu vet ju inte jag hur tränaren menade riktigt, men för min del kan jag inte låta min hund leka med andra hundar om jag vill ha kontakt med honom.
Jag har strikt icke-lek på brukshundsklubben och på ställen där jag brukar träna.
Sen brukar jag visserligen frångå dom reglerna något när jag släpper min hund med hans lekkompisar (har 2 hundar som han leker bra med och får springa lös tillsammans med) men det brukar alltid ske efter träning, aldrig innan.
Jag har ju ingen "inbyggd arbetsmotor" på min hund, så man får spara på den lilla energi som finns.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Nu har jag ingen hund för tillfället, och vi tävlade inte heller med förra hunden, annat än några utställningar när han var liten.
Men att en hund aldrig skulle få leka med andra hundar förstår jag inte. En hund måste ju få vara och leka med andra hundar för att få lära sig fungera med andra hundar, och få vara hund. Så tycker i alla fall jag.
Syrrans sambo har en hund som enligt honom inte tycker om andra hundar. Han skäller i princip alltid när han ser en annan hund, och ibland låter han rent aggressiv. Jag tror i alla fall att det handlar om att den hunden nästan inte fått träffa andra hundar, han vet inte hur han ska bete sig.
Sen säger jag inte att hundar ska få träffa och leka med alla hundar dom möter, men en hund måste väl få hälsa och kanske leka med en annan hund nån gång.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Hundar behöver inte hälsa på främmande hundar, räcker bra med att ha ett par stycken kompisar.

Att inte få leka om man är en tävlingshund låter bara absurt i mina öron.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Jag skrev bara vad MM sa på föreläsningen o tänker inte försvara det.

Hon verkar vara riktigt korkad uppriktigt sagt. Alla som någonsin har bott med två eller flera vuxna hundar VET att de (flesta) leker.

Jag har vid en del tillfällen stött på folk som äger en hund och som inte tror att hundar har behållning av varandra, alls. Vilket är både pinsamt och sorgligt. Jag anser att det tillhör grundläggande hundkunskap att veta att hundar är flockdjur och att ha ett hum om hur flockdjur fungerar.

Memea Molin besitter tydligen inte den grundläggande kunskapen.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Personligen anser jag att min hund ska klara alla slags pafrestningar och anda ligga kvar. Jag bor pa hast gard och min hund har mer jaktinstinkt an nagon enskild hund behover;) sa hon blir komenderad plats i tid och otid. Nar hon ligger vet jag var jag har henne och hon har vant sig vid att det ar lika bra att lyda genast och stanna kvar. Jag fick dock ga och hamta henne manga ganger innan det slog fast. :grin:
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Visst jag kan oxå tycka att hunden ska klara det i alla fall efter lite tävlande. MEN jag vill inte riskera att varesej förstöra min hunds platsläggning eller någon annan hunds. Sen att poängen uteblir i platsläggningen om den går upp.

O en platsläggning är väldigt tryckt för hundarna. Den ska ligga vid okända hundar o matte (tryggheten) försvinner bakom ett plank eller bod minst 20 meter bort. Då kan det vara väldigt upplagt för bus om bästa lekkompisen ligger två hundar bort.

Så jag låter i alla fall inte mina hunar leka med eventuella tävlingskamrater. Finns så mycket andra hundar dom kan leka med OM jag nu skulle tycka det var nödvändigt.

Funderar på hur mycket vuxna vargar i flock leker med varandra. Kommer det in en ny i flockan så leks det då? Eller är det andra "lekar" dom håller på med?
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Nu vet inte jag hur du tränar, men mina hundar ligger inte på platsen under "tryck" och tycker att hundarna runt omkring är några läskiga varelser! De ligger för att de blivit lärda att ligga lugnt, tryggt och i en "positiv anda". Under våra träningar belastas de med MASSOR av olika störningar! Det kastas bollar, promenerar runt andra hundar och förare, kallas in hundar vid sidan av liggande hundar osv osv.

Om min hund skulle kliva upp under en plasliggning för att leka med en av sina "lek-kompisar" så hade jag istället för att undvika detta problem sett det som något som jag borde träna MER på. Kanske genom att låta hundarna leka, lägga en plats "mitt i leken", belöna platsen med mer lek osv.

Hundar som bara klarar av att ligga plats på en grön gräsplan, men andra hundar på rätt avstånd utan andra störningar och som genast reagerar om någon annan hund går upp är inte nog genomarbetad för min smak.
På tävling kan sedan ALLT hända, så inte ens den mest genomarbetade hund garanterar ju en 10 på platsen, men chansen är trots allt större än om hunden enbart tränats tävlingsmässigt!

Huruvida vargar "leker" vet inte jag! Jag umgås inte så ofta med vargar.
Det jag läst vad gäller forskning ang hund kontra varg, så mognar ju våra hundar aldrig på det vis som en varg gör. Tamhunden stannar i utvecklingen och förblir barnslig och lekfull på ett vis som vargarna "växer ur". Detta tack vare många generationers planerad avel av oss människor. Någon annan kanske är mer påläst vad gäller detta?

/Swat
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

jag är helt enig med dig. är det en situation som hunden inte klarar av (lösa hundar på platsen) så ser man ju hellre till att träna det än undviker att hunden träffar lösa hundar?

min tävlingshund har fått leka med kända och okända hundar på och utanför plan och han ligger stadigt trots mycket störningar. jag kan inte se hur det ena skulle påverka det andra?

när det gäller att hälsa på okända hundar eller ej, så är det en smaksak. om hunden vill, och föraren vill, så why not? en hund som träffar mycket andra hundar blir väldigt duktig språkmässigt och vissa hundar behöver träna mer än andra. anders kjernholm nämnde att hans nya hade fått träffa runt 200 hundar det första året för att bli helt språksäker.

Huruvida vargar "leker" vet inte jag! Jag umgås inte så ofta med vargar.
Det jag läst vad gäller forskning ang hund kontra varg, så mognar ju våra hundar aldrig på det vis som en varg gör. Tamhunden stannar i utvecklingen och förblir barnslig och lekfull på ett vis som vargarna "växer ur". Detta tack vare många generationers planerad avel av oss människor. Någon annan kanske är mer påläst vad gäller detta?
jag har hört samma sak. min hund leker t o m med sig själv om ingen annan ställer upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Nu menar jag platsläggningen på tävling det framkom inte.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Huruvida vargar "leker" vet inte jag! Jag umgås inte så ofta med vargar.
Det jag läst vad gäller forskning ang hund kontra varg, så mognar ju våra hundar aldrig på det vis som en varg gör. Tamhunden stannar i utvecklingen och förblir barnslig och lekfull på ett vis som vargarna "växer ur". Detta tack vare många generationers planerad avel av oss människor. Någon annan kanske är mer påläst vad gäller detta?

Jag har hört precis detsamma, och kan iaf intyga att vargar i fångenskap iaf leker med varandra. Det är väl inte någon vidare jättevalpig lek som våra hundar kan dra till med, men nog leker dom. Kan tillägga att de vargarna kolmården har i fångenskap är samtliga hanar.
 
Senast ändrad:
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Hundar behöver inte hälsa på främmande hundar, räcker bra med att ha ett par stycken kompisar.

Att inte få leka om man är en tävlingshund låter bara absurt i mina öron.

Nej, en hund måste inte hälsa på en massa främmande hundar, men jag tycker änd att den ska få hälsa på hundar ibland, även om det är hundar som den känner, "kompisar".
Om du tänkte på den lilla hunden som skäller på alla hundar den ser, den får aldrig hälsa på hundar.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

I mitt tycke anser jag inte att det ar nagon skillnad pa tavling eller inte tavling... Plats ar plats och ska vara en trygghet i sig att dom vet att matte kommer tillbaka. Darfor maste det ju ochsa tranas bade med och utan andra hundar och storningar. Just nu tranar jag plats, sit och sta med att kompisar forsoker locka bort henne men att hon blir belonad nar hon stannar kvar.

Min tjej ligger plats som ett proffs... UTOM pa SchH faltet. I AKC's tavlings regi kan jag lamna henne hur lange som halst och hon stannar dar hon ar och talmodigt vantar pa att jag ska komma tillbaka nar jag forsvinner utom synhall. Pa SchH faltet nar dom jobbar med hundar pa plan medan hon ligger ensam vid en "blind" och kan se min rygg dar jag star, dar kryper hon. suck. Vi har bara provat tva ganger annu (har precis gatt med i klubben) och det blir battre, men klart ar att det ar tryggare att ligga i en linje med andra hundar aven om matte forsvinner utom synhall ett tag. I dag aker vi in och tranar plats liggning pa en hastaffar dar jag kan ta med henne in. :D
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Hon verkar vara riktigt korkad uppriktigt sagt. Alla som någonsin har bott med två eller flera vuxna hundar VET att de (flesta) leker.

Jag har vid en del tillfällen stött på folk som äger en hund och som inte tror att hundar har behållning av varandra, alls. Vilket är både pinsamt och sorgligt. Jag anser att det tillhör grundläggande hundkunskap att veta att hundar är flockdjur och att ha ett hum om hur flockdjur fungerar.

Memea Molin besitter tydligen inte den grundläggande kunskapen.

Så dömmer helt ut en person, beroende på vad en annan säger i andra hand?? :crazy:

Jisses..

Jag har också varit på föreläsningar med MM, och även umgåtts med ehnne privat. Har aldrig någonsin hört henne säga något som liknar ovanstående.
 
Sv: Inte leka om man tävlar?!

Det MM sa var att hundar inte har behov av att leka med varandra.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 789
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 327
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 355
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 672
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp